Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:55 uur
1,4 miljard USD = +/- 1,2 miljard EUR

De dollar was toch door de corona crisis goedkoper geworden?

Parera

1,4 miljard USD = +/- 1,2 miljard EUR

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 21/09/2020 | 20:50 uur
Vijf stuks C-130J voor Nieuw-Zeeland (1,4 miljard USD). De Nederlandse invulling kan natuurlijk afwijken van de Nieuw-Zeelandse.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/new-zealand-c-130j-aircraft

Ik heb het over euro's en jij hebt over Amerikaanse dollars als je het gaat omreken zal je vast ook wel op 1,4 miljard dollar komen.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:41 uur
Laat 1 miljard Euro  nu maximale het budget zijn wat er is uitgetrokken voor de vervanging van de C-130H.  Maar wellicht kan er in de toekomst na 2030 nog een extra C-130J bijbesteld  worden of een jonge C-130J occasion gekocht worden

Vijf stuks C-130J voor Nieuw-Zeeland (1,4 miljard USD). De Nederlandse invulling kan natuurlijk afwijken van de Nieuw-Zeelandse.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/new-zealand-c-130j-aircraft
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:37 uur
Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Laat 1 miljard Euro  nu maximale het budget zijn wat er is uitgetrokken voor de vervanging van de C-130H.  Maar wellicht kan er in de toekomst na 2030 nog een extra C-130J bijbesteld  worden of een jonge C-130J occasion gekocht worden

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Het is nog niet eens bekend of er wordt gekozen voor de C-130J, de langere C-130J-30 of net als nu een mix van beide.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:27 uur
Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.

Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.

Parera

Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Ace1

Citaat van: Mourning op 21/09/2020 | 20:00 uur
Ik onderken het belang van luchttransport en logistiek, maar de balans tussen de verschillende KMD's lijkt behoorlijk scheef.

Hier heb je wel een punt mee, want het belang van  zware cavalerie is natuurlijk belangrijk.

Mourning

Citaat van: andré herc op 21/09/2020 | 18:06 uur
vergeet bje effe niet de Landmacht militaire er mee verplaatst moet worden dus logistiek is ook belangrijk ;)

Ik onderken het belang van luchttransport en logistiek, maar de balans tussen de verschillende KMD's lijkt behoorlijk scheef.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1


Lex

Uit het Defensie Projectenoverzicht 2020, blz. 117

Vervanging tactische luchttransport capaciteit

Inleiding/strategisch beleidskader/opdracht

De huidige vloot voor tactisch luchttransport bestaat uit vier
C-130H Hercules vliegtuigen. De toestellen zijn door Defensie
respectievelijk in 1992 (2 nieuwe) en in 2005 (2 gebruikte)
aangeschaft. Het oudste van deze vier vliegtuigen is geproduceerd
in 1978, waarmee de gebruikelijke technische en operationele
levensduur van dertig jaar ruim verstreken is. De gereedheid van de
C-130 is door de ouderdom van de vloot te laag. De vervroegde
vervanging van de C-130 vliegtuigen is dan ook noodzakelijk om de
capaciteit van het tactisch luchttransport te herstellen en, door
gebruik te maken van operationele en technische ontwikkelingen,
toekomstbestendig te maken. Het project
instandhoudingsprogramma C-130, zoals gemeld in DPO 2019,
komt hiermee te vervallen.
Het doel is om met dit project te voorzien in de aanschaf van
vliegtuigen om in de behoefte aan tactisch luchttransport te
voorzien, Full-Flight Simulator, Cargo Compartment Trainer, de
benodigde opleidingen en reservedelen.

Toelichting
In de onderzoeksfase (B-fase) onderzoekt Defensie welke
vervangende systemen in de behoefte kunnen voorzien. Medio
2021 wordt hiertoe de Kamerbrief opgeleverd. De daarop volgende
verwervingsfase (D-fase) wordt afgerond met een Kamerbrief
medio 2023.

andré herc

Citaat van: Mourning op 21/09/2020 | 18:02 uur
De halve fucking KLU lijkt de laatste jaren en de komende paar jaar wel vervangen te worden.

Ondertussen bij de KL...
vergeet bje effe niet de Landmacht militaire er mee verplaatst moet worden dus logistiek is ook belangrijk ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Mourning

De halve fucking KLU lijkt de laatste jaren en de komende paar jaar wel vervangen te worden.

Ondertussen bij de KL...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).