Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 21/09/2020 | 20:41 uur
Het is nog niet eens bekend of er wordt gekozen voor de C-130J, de langere C-130J-30 of net als nu een mix van beide.

Dat er nu een mix van beide heeft te maken dat men in 2005  2 occasions aangeschaft heeft ik ga ervan uit dat alle 5 de nieuwe C-130j's van dezelfde  uitvoering zullen zijn.

Poleme

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 21:06 uur
Ik heb de wissel koersen even terug gekeken waar 1 USD op 20 maart (hoogste koers in 2020 tot nu toe) nog gelijk stond aan 0,938 EUR is dat nu gezakt tot 1 USD is gelijk aan 0,852 EUR.

Ja de dollar is aanzienlijk goedkoper geworden maar ik heb gerekend met een koers inclusief inflatie (1,7%) van de USD en dat omgewisseld tegen over de koers van vandaag. Het komt op basis van 1,4 miljard USD ruw weg uit op 1,2 miljard Euro.

Nu blijkt dit goedkoper te zijn geweest en kan je er dus vanuit dat punt met 1 miljard USD rekenen dat komt dan (op basis van de huidige koers, zonder inflatie) uit op +/- 850 miljoen Euro.
Bij dit soort contracten wordt er niet met dag koersen gewerkt, maar valuta termijn contracten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?
Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn, KC-130Js. Deze heeft ook de nodige SOF uitbreidingspakketen, zoals Harvest Hawk e.d. ideaal voor ondersteuning van SOF eenheden.

Ros

#21
Bij aankopen van deze omvang spelen koerswisselingen ook een rol. De verkopende partij gaat zich niet in de vingers snijden voor het geval de munteenheid in waarde daalt. Is ook bij de F-35 het geval. Staat een clausule in het contract wat de rechten en plichten zijn bij koerswisselingen.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:57 uur
De dollar was toch door de corona crisis goedkoper geworden?

Ik heb de wissel koersen even terug gekeken waar 1 USD op 20 maart (hoogste koers in 2020 tot nu toe) nog gelijk stond aan 0,938 EUR is dat nu gezakt tot 1 USD is gelijk aan 0,852 EUR.

Ja de dollar is aanzienlijk goedkoper geworden maar ik heb gerekend met een koers inclusief inflatie (1,7%) van de USD en dat omgewisseld tegen over de koers van vandaag. Het komt op basis van 1,4 miljard USD ruw weg uit op 1,2 miljard Euro.

Nu blijkt dit goedkoper te zijn geweest en kan je er dus vanuit dat punt met 1 miljard USD rekenen dat komt dan (op basis van de huidige koers, zonder inflatie) uit op +/- 850 miljoen Euro.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:54 uur
Ik heb het over euro's en jij hebt over Amerikaanse dollars als je het gaat omreken zal je vast ook wel op 1,4 miljard dollar komen.

1,4 miljard USD is de prijs waarvoor de Nieuw-Zeelandse aanvraag is goedgekeurd in november 2019. Uit een artikel van DefenseNews van afgelopen juni blijkt dat er uiteindelijk ongeveer 1 miljard USD moet worden betaald. 1 miljard Euro zou dus te doen moeten zijn.

CitaatNew Zealand will take delivery of the first of the new C-130J-30 aircraft in 2024 with the full fleet operating by 2025. The price tag of 1.5 billion New Zealand dollars (nearly U.S. $1 billion) includes a flight simulator and supporting infrastructure.

https://www.defensenews.com/2020/06/05/new-zealand-military-buys-5-lockheed-hercules-planes-for-1-billion/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

1,4 mld $ = €900 miljoen

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:55 uur
1,4 miljard USD = +/- 1,2 miljard EUR

De dollar was toch door de corona crisis goedkoper geworden?

Parera

1,4 miljard USD = +/- 1,2 miljard EUR

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 21/09/2020 | 20:50 uur
Vijf stuks C-130J voor Nieuw-Zeeland (1,4 miljard USD). De Nederlandse invulling kan natuurlijk afwijken van de Nieuw-Zeelandse.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/new-zealand-c-130j-aircraft

Ik heb het over euro's en jij hebt over Amerikaanse dollars als je het gaat omreken zal je vast ook wel op 1,4 miljard dollar komen.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:41 uur
Laat 1 miljard Euro  nu maximale het budget zijn wat er is uitgetrokken voor de vervanging van de C-130H.  Maar wellicht kan er in de toekomst na 2030 nog een extra C-130J bijbesteld  worden of een jonge C-130J occasion gekocht worden

Vijf stuks C-130J voor Nieuw-Zeeland (1,4 miljard USD). De Nederlandse invulling kan natuurlijk afwijken van de Nieuw-Zeelandse.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/new-zealand-c-130j-aircraft
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:37 uur
Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Laat 1 miljard Euro  nu maximale het budget zijn wat er is uitgetrokken voor de vervanging van de C-130H.  Maar wellicht kan er in de toekomst na 2030 nog een extra C-130J bijbesteld  worden of een jonge C-130J occasion gekocht worden

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Het is nog niet eens bekend of er wordt gekozen voor de C-130J, de langere C-130J-30 of net als nu een mix van beide.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:27 uur
Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.

Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.