Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:37 uur
Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Laat 1 miljard Euro  nu maximale het budget zijn wat er is uitgetrokken voor de vervanging van de C-130H.  Maar wellicht kan er in de toekomst na 2030 nog een extra C-130J bijbesteld  worden of een jonge C-130J occasion gekocht worden

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Het is nog niet eens bekend of er wordt gekozen voor de C-130J, de langere C-130J-30 of net als nu een mix van beide.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/09/2020 | 20:27 uur
Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.

Meer is altijd beter maar ja ik betwijfel of 6 nieuwe C-130J's op dit moment financieel (en politiek) haalbaar zijn met een prijskaartje van +/- 150 miljoen Euro per toestel kom je wel rond de 1 miljard Euro uit. Een realistischere optie is misschien 5 stuks + de optie voor 1 extra kist te bestellen tussen 2025 - 2030.

Ace1

Citaat van: Parera op 21/09/2020 | 20:22 uur
Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Wat ik uit betrouwbare bron begrepen heb is dat bij het 336 Squadron de wens is om 6 x C-130J's te hebben want ze moeten met de huidige 4 C-130H's nu te vaak nee zeggen.

Parera

Interessant artikel bij Scramble en opvallend dat de KLU zich blijkbaar al ''heeft vast gebeten'' in 5 nieuwe C-130's. Een kleine uitbreiding van de vloot maar mogelijk met grote operationele gevolgen (meer inzetbaarheid).

Is het bekend of er vanuit de KLU interesse is voor 1 of 2 KC-130J's? Misschien een combinatie van 4x C-130J + 1 KC-130J? Nu hebben we op dit moment natuurlijk geen vliegtuigen of helikopters die we kunnen bijtanken in de lucht met een KC-130J maar misschien in de toekomst (SOF) en/of voor internationale inzet?

Ace1

Citaat van: Mourning op 21/09/2020 | 20:00 uur
Ik onderken het belang van luchttransport en logistiek, maar de balans tussen de verschillende KMD's lijkt behoorlijk scheef.

Hier heb je wel een punt mee, want het belang van  zware cavalerie is natuurlijk belangrijk.

Mourning

Citaat van: andré herc op 21/09/2020 | 18:06 uur
vergeet bje effe niet de Landmacht militaire er mee verplaatst moet worden dus logistiek is ook belangrijk ;)

Ik onderken het belang van luchttransport en logistiek, maar de balans tussen de verschillende KMD's lijkt behoorlijk scheef.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1


Lex

Uit het Defensie Projectenoverzicht 2020, blz. 117

Vervanging tactische luchttransport capaciteit

Inleiding/strategisch beleidskader/opdracht

De huidige vloot voor tactisch luchttransport bestaat uit vier
C-130H Hercules vliegtuigen. De toestellen zijn door Defensie
respectievelijk in 1992 (2 nieuwe) en in 2005 (2 gebruikte)
aangeschaft. Het oudste van deze vier vliegtuigen is geproduceerd
in 1978, waarmee de gebruikelijke technische en operationele
levensduur van dertig jaar ruim verstreken is. De gereedheid van de
C-130 is door de ouderdom van de vloot te laag. De vervroegde
vervanging van de C-130 vliegtuigen is dan ook noodzakelijk om de
capaciteit van het tactisch luchttransport te herstellen en, door
gebruik te maken van operationele en technische ontwikkelingen,
toekomstbestendig te maken. Het project
instandhoudingsprogramma C-130, zoals gemeld in DPO 2019,
komt hiermee te vervallen.
Het doel is om met dit project te voorzien in de aanschaf van
vliegtuigen om in de behoefte aan tactisch luchttransport te
voorzien, Full-Flight Simulator, Cargo Compartment Trainer, de
benodigde opleidingen en reservedelen.

Toelichting
In de onderzoeksfase (B-fase) onderzoekt Defensie welke
vervangende systemen in de behoefte kunnen voorzien. Medio
2021 wordt hiertoe de Kamerbrief opgeleverd. De daarop volgende
verwervingsfase (D-fase) wordt afgerond met een Kamerbrief
medio 2023.

andré herc

Citaat van: Mourning op 21/09/2020 | 18:02 uur
De halve fucking KLU lijkt de laatste jaren en de komende paar jaar wel vervangen te worden.

Ondertussen bij de KL...
vergeet bje effe niet de Landmacht militaire er mee verplaatst moet worden dus logistiek is ook belangrijk ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Mourning

De halve fucking KLU lijkt de laatste jaren en de komende paar jaar wel vervangen te worden.

Ondertussen bij de KL...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex


Ace1

#1
New C-130J Hercules aircraft for Koninklijke Luchtmacht

Op woensdag 2 september 2020 overhandigde luitenant-kolonel Jorrit de Gruijter het bevel van het Koninklijke Luchtmacht 336 Squadron ′′ Blackbulls ′′ aan luitenant-kolonel Maurice Schonk. De Blackbulls zorgen vanaf Eindhoven voor tactisch luchtvervoer met de C-130 H en C-130 H-30 Hercules.

Tijdens zijn speech keek de Gruijter terug naar zijn vroege dagen als commandant waar hij niet alleen de opleiding en opvoeding van het eskader maar ook de samenwerking met hun strategische partners binnen de Nederlandse strijdkrachten commmerde. Ook vermeldde hij dat de unit erin geslaagd was om de vervanging van de klassieke Hercules transporters naar voren te brengen. Dus niet alleen van 2030, maar ongeveer vijf jaar eerder.

In zijn speech gaf luitenant-kolonel Schonk aan dat hij trots was op deze nieuwe positie en dat hij verder ging waar zijn voorganger gebleven was. Het eskader zal binnenkort de hoeksteen zijn van het Air Mobility Command en het eskader zal groeien qua personeel. De C-130 technische dienst en missie gerelateerde afdelingen zoals Intelligentie, Mission Planning, Coordination en Load & Facility worden toegevoegd aan het 336 Blackbull team. Met de voltooiing van het squadron is het eskader klaar voor de overstap naar nieuwe vliegtuigen medio 2025 en naar een nog mooiere toekomst.

Er wordt gerapporteerd dat de Nederlandse overheid hoogstwaarschijnlijk vijf nieuwe Super Hercules voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu, Koninklijke Nederlandse Luchtmacht) zal overnemen. Het is nog niet bekend of ze de C-130 J of de C-130 J-30 of een combinatie van deze twee gaan kopen.

https://www.facebook.com/Scramblemagazine/