Zr.Ms. Evertsen op wereldreis in 2021

Gestart door Harald, 24/09/2020 | 14:55 uur

mc196

#33
Ik denk dat we het gevaar ook weer niet te hoog moeten inschatten. We zijn met niemand in oorlog. Weet iemand hoe het zit als zo'n oorlogsschip op reis gaat in vredestijd is de maximale hoeveelheid munitie en raketten en torpedo's aan boord of een klein gedeelte? Zal bij nader inzien wel vertrouwelijk zijn.

Alkmaar

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2021 | 19:54 uur
Indien we afscheiden tijdens de reis om welke reden dan ook zijn we op ons zelf aangewezen. Dit weten de planners bij de Marine ook. Dit is dan ook gecommuniceerd en de risico's lijken mij daarvoor te groot. Hierdoor neem ik aan dat de kans kleiner is geworden dat de boot zich zal afsplitsen van de groep.

Dit lijkt een logische aanname. De vraag is of de politiek zich bewust is dat deze, volgens mij uitsluitend militaire beslissing direct invloed kan hebben op het buitenlandbeleid/diplomatieke manoeuvreerruimte (denk aan de Zwarte Zee en Zuid-Chinese Zee, maar ook zelfstandige havenbezoeken voor het aanhalen van militaire, diplomatieke en industriële banden). Met enige kwaadwillenheid (of goedwillendheid...) zou je hier sturing door militaire beleidsmakers van politieke besluitvorming in kunnen zien. Ingegeven door het feit het niet meesturen van de NH90 de zelfstandigheid van de Evertsen verkleint en dat dit de kans vergroot dat deze dus wel door politiek gevoelige zeegedeelten moet varen als onderdeel van de CSG.

Maar de opties aangedragen door Poleme (corrosie) en JuVi (slechts 2 NH90s beschikbaar) zouden ook kunnen.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2021 | 19:54 uur
Indien we afscheiden tijdens de reis om welke reden dan ook zijn we op ons zelf aangewezen. Dit weten de planners bij de Marine ook. Dit is dan ook gecommuniceerd en de risico's lijken mij daarvoor te groot. Hierdoor neem ik aan dat de kans kleiner is geworden dat de boot zich zal afsplitsen van de groep.
Voor zover bekend zal het 'schip' toch een bezoek brengen aan Indonesië.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/05/2021 | 13:36 uur
Nederlandse politici hebben geen idee wat ozb dreiging inhoud gezien ook het tempo op aanverwante dossiers. BuZa/het kabinet doet maar wat, dus welke dreiging? Hier wordt men pas wakker als er geshockeerd gereageerd moet worden...

Indien we afscheiden tijdens de reis om welke reden dan ook zijn we op ons zelf aangewezen. Dit weten de planners bij de Marine ook. Dit is dan ook gecommuniceerd en de risico's lijken mij daarvoor te groot. Hierdoor neem ik aan dat de kans kleiner is geworden dat de boot zich zal afsplitsen van de groep.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#29
Citaat van: Lex op 01/05/2021 | 18:28 uur
DDG-68 kan twee MH60R helicopters meennemen.  :angel:

Er is wel een vliegdek op dit Flight I schip, maar geen hangaar. Flight IIA en verder heeft een hangaar.

https://www.navysite.de/dd/ddg68.htm
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: Sparkplug op 01/05/2021 | 17:50 uur
De USS Sullivans is een vroege Arleigh Burke-klasse destroyer zonder hangaar. Heeft daarom geen boordhelikopter.
DDG-68 kan twee MH60R helicopters meennemen.  :angel:

Sparkplug

Citaat van: JdL op 01/05/2021 | 16:58 uur
Neemt de Amerikaan eigenlijk wel een Seahawk mee? En staan de Britse Wildcats en Merlin mk2's allemaal op de carrier, of zit de boordvliegploeg op de type 23's of type 45's?

De USS Sullivans is een vroege Arleigh Burke-klasse destroyer zonder hangaar. Heeft daarom geen boordhelikopter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#26
Citaat van: Poleme op 01/05/2021 | 16:51 uur
De opgegeven reden dat Zr.Ms. Evertsen haar hoofdtaak luchtverdediging betreft en dus geen NFH-90 nodig heeft vindt ik onzin.
Vele malen werd er vanuit Defensie of de KM gejubeld om het aanzienlijk verbeterde NFH-90 sensoren pakket vergeleken met de jaren 70 boordheli Lynx.
"Ohh, de Lynx radar kan maar 185 km ver kijken in een blikveld van 180 graden.  De geweldige NFH-90 radar kijkt 360 graden in het rond en maar liefst (maximaal) 370 km ver kijken."
En opeens is dat niet meer van belang.

De meesten mensen weten dat Nederland in WO 2 slag leverde in de Javazee.  Maar hoeveel mensen in het land weten dat Nederland al in 1618 een zeeslag uitvocht tegen de Britten in diezelfde Javazee ?
De te varen route van Zr.Ms.Evertsen voert ook langs vele plekken, waar je erevelden vindt met Nederlandse gesneuvelden.

We zijn enorm verwend met een zeer lange, misschien wel de langste, vreedzame periode uit onze geschiedenis.
Maar oorlog is net als branden.  Brandweerlieden weten uit ervaring, als er lange tijd geen brand is geweest.  Dan is de volgende uitslaande brand een grote.

Net als vroeger komen de grootste mogelijke geo-politieke 'brandpunten' weer in de Indische Oceaan en (Zuid)-Oost Azie te liggen.
Een LCF is een duur, maar o zo cruciaal marineschip.  De ASW capaciteit en vaardigheden in NAVO verband staan op zijn zachtst gezegd onder grote druk.
Dat geldt voor onze BENESAM marines helemaal.   Dus waarom niet de ASW capaciteit op het LCF uitbreiden met een LFAS / Low Frequency Active Sonar ?
Plus een NFH-90 organiek meenemen ?

Wat betreft de AAW rol, gaat Zr.Ms.Evertsen in gebieden komen met een supersonische BrahMos of Chinese YJ-12 kruisvluchtwapen dreiging.  Gaat zij dan wachten tot deze op ca. 32 km over de horizon komen ?   De radars onder de AW101 Merlins en NFH-90's zijn volgens de US Navy in zowel de ASW als AAW rol verouderd. 
De Wildcats beschikken wel over uitstekende boord-radars.
Het NFH-90 beschikt wel over een uitgebreide ESM uitrusting die geschat maximaal 500 km ver kan 'snuffelen' aan uitgezonden radarstraling.
De Merlins en Wildcats zullen zich richten op de ASW en transport rollen, die dus op lage hoogte plaats vinden.  In de AAW en ASuW rol moet een Airborne Early Warning NFH-90 juist zo hoog mogelijk vliegen.

Dit is een uitgelezen kans om het NFH-90 bul uit te proberen in gebieden waar ze normaal nooit kwamen.  Maar in de toekomst regelmatig gaat voorkomen.

Ik vermoed dat er niet alleen een probleem is met te weinig personeel.  Maar deze eskader reis gaat ook 7 maanden duren.  De corrosie problemen van het NFH-90 zijn slechts voor 60 % opgelost.  Dus een te grote kans op een te verroeste boord heli ?

Uit betrouwbare born begrijp ik dat momenteel slechts 2 van de 19 Nederlandse NH-90 operationeel inzetbaar zijn, zou er maar zo "iets" mee te maken kunnen hebben.

De Holland vertrekt (als het goed is) binnenkort naar de west waarbij ik aanneem dat zij één zullen meenemen en toen was er nog maar 1.

JdL

Neemt de Amerikaan eigenlijk wel een Seahawk mee? En staan de Britse Wildcats en Merlin mk2's allemaal op de carrier, of zit de boordvliegploeg op de type 23's of type 45's?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Poleme

Citaat van: Parera op 01/05/2021 | 12:03 uur
Zoals door defensie aangegeven ; de CSG beschikt over voldoende ASW capaciteit o.a. door de 7 Britse ASW merlins die mee gaan en de 2 Type 23 fregatten Kent en Richmond (beide ASW). Ook de Amerikaanse jager beschikt over ASW capaciteiten en een of 2 boord helikopters.

Persoonlijk vind ik het heel erg zonde dat we geen NH-90 mee sturen, maar ik begrijp de reden wel. En wat ARM-WAP aangeeft ruimte voor handels delegatie.
De opgegeven reden dat Zr.Ms. Evertsen haar hoofdtaak luchtverdediging betreft en dus geen NFH-90 nodig heeft vindt ik onzin.
Vele malen werd er vanuit Defensie of de KM gejubeld om het aanzienlijk verbeterde NFH-90 sensoren pakket vergeleken met de jaren 70 boordheli Lynx.
"Ohh, de Lynx radar kan maar 185 km ver kijken in een blikveld van 180 graden.  De geweldige NFH-90 radar kijkt 360 graden in het rond en maar liefst (maximaal) 370 km ver kijken."
En opeens is dat niet meer van belang.

De meesten mensen weten dat Nederland in WO 2 slag leverde in de Javazee.  Maar hoeveel mensen in het land weten dat Nederland al in 1618 een zeeslag uitvocht tegen de Britten in diezelfde Javazee ?
De te varen route van Zr.Ms.Evertsen voert ook langs vele plekken, waar je erevelden vindt met Nederlandse gesneuvelden.

We zijn enorm verwend met een zeer lange, misschien wel de langste, vreedzame periode uit onze geschiedenis.
Maar oorlog is net als branden.  Brandweerlieden weten uit ervaring, als er lange tijd geen brand is geweest.  Dan is de volgende uitslaande brand een grote.

Net als vroeger komen de grootste mogelijke geo-politieke 'brandpunten' weer in de Indische Oceaan en (Zuid)-Oost Azie te liggen.
Een LCF is een duur, maar o zo cruciaal marineschip.  De ASW capaciteit en vaardigheden in NAVO verband staan op zijn zachtst gezegd onder grote druk.
Dat geldt voor onze BENESAM marines helemaal.   Dus waarom niet de ASW capaciteit op het LCF uitbreiden met een LFAS / Low Frequency Active Sonar ?
Plus een NFH-90 organiek meenemen ?

Wat betreft de AAW rol, gaat Zr.Ms.Evertsen in gebieden komen met een supersonische BrahMos of Chinese YJ-12 kruisvluchtwapen dreiging.  Gaat zij dan wachten tot deze op ca. 32 km over de horizon komen ?   De radars onder de AW101 Merlins en NFH-90's zijn volgens de US Navy in zowel de ASW als AAW rol verouderd. 
De Wildcats beschikken wel over uitstekende boord-radars.
Het NFH-90 beschikt wel over een uitgebreide ESM uitrusting die geschat maximaal 500 km ver kan 'snuffelen' aan uitgezonden radarstraling.
De Merlins en Wildcats zullen zich richten op de ASW en transport rollen, die dus op lage hoogte plaats vinden.  In de AAW en ASuW rol moet een Airborne Early Warning NFH-90 juist zo hoog mogelijk vliegen.

Dit is een uitgelezen kans om het NFH-90 bul uit te proberen in gebieden waar ze normaal nooit kwamen.  Maar in de toekomst regelmatig gaat voorkomen.

Ik vermoed dat er niet alleen een probleem is met te weinig personeel.  Maar deze eskader reis gaat ook 7 maanden duren.  De corrosie problemen van het NFH-90 zijn slechts voor 60 % opgelost.  Dus een te grote kans op een te verroeste boord heli ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 01/05/2021 | 16:15 uur
Eens. Naar ik vermoed deels ingegeven door het onderbrengen van de maritieme helikopters bij het CLSK.
Nee, de vliegploeg is geen organiek deel van de scheepsbemanning. Zij worden, indien een heli zal opvliegen voor een reis, gedurende een bepaalde tijd gedetacheerd aan boord.

Nikehercules

#22
Citaat van: mc196 op 01/05/2021 | 14:19 uurOok stoppen met die onzin als "het schip heeft 180 bemanningsleden en ruimte voor 20 extra als er een helikopter meegaat." Zeg dan gewoon 200 bemanningsleden.

Eens. Naar ik vermoed deels ingegeven door het onderbrengen van de maritieme helikopters bij het CLSK. Onnodig en onwenselijk wat mij betreft. Een sensor- en wapenplatform dat bij inzet integraal deel uit maakt van het schip hoort thuis bij het CZSK.

mc196

Naar mijn mening zou de helicopter een vast onderdeel van de bewapening van het schip moeten zijn; je laat toch ook niet het kanon thuis? Ook stoppen met die onzin als "het schip heeft 180 bemanningsleden en ruimte voor 20 extra als er een helikopter meegaat." Zeg dan gewoon 200 bemanningsleden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2021 | 13:14 uur
Goede vraag.

Nederlandse politici hebben geen idee wat ozb dreiging inhoud gezien ook het tempo op aanverwante dossiers. BuZa/het kabinet doet maar wat, dus welke dreiging? Hier wordt men pas wakker als er geshockeerd gereageerd moet worden...

Huzaar1

Citaat van: Alkmaar op 01/05/2021 | 11:34 uur
Betekent dit dan dat de Evertsen overal heengaat waar de CSG ook naartoe gaat? Of bestaat er opeens geen onderzeebootdreiging e.d. meer als de Evertsen andere havens aan gaat doen dan de CSG of de politiek niet wil dat het zich in de Zwarte Zee of Zuid-Chinese Zee begeeft?

Goede vraag.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"