LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

Citaat van: Master Mack op 24/03/2024 | 13:40 uurAls je naar het bovenaanzicht van de enforcer 15628 zijn helidek kijkt.(plaatje van Damen site is te groot) heeft ze een vrije grijze strook langs de helispots. Wanneer je nu vanaf de achterzijde van het schip een schuin hoekdek creëert tot aan de achterzijde brugopbouw dan zou je daar vastevleugel drones en helidrones kunnen lanceren en ontvangen dan heb je geen doorgetrokken dek nodig.

Dit is een veel te ingewikkelde constructie en heeft veel invloed op de constructie en stabiliteit van het schip. Daarnaast zal je toch ook nog een deel van je helikopterdek moeten opofferen voor het opstijgen /landen van dit soort drones.


Het is veel simpeler om te kiezen voor een Enforcer met doorgetrokken dek. Ja dan kan je niet tegelijkertijd een heli laten opstijgen en een drone laten landen maar dat kan op een kleine carrier ook niet.

De eerste generatie Enforcer's had binnen het 8000 tot 11000 ton ontwerp ook de mogelijkheid om het dek door te trekken en zo een LHD te krijgen. Deze waren echter 24,8 m breed (MPSS slechts 20 m).

Het Enforcer (gen1) 10000 model was 153,9 m lang en een diepgang van 5,2 m. Bij de 2e generatie was dit ontwerp al gegroeid naar 157 m en de diepgang 5,8 m. Bij de nieuwste generatie zijn de tonnage's verdwenen en is men overgestapt op lengte/breedte als aanduiding. Het ontwerp dat het dichtste bij de 10000 ton komt is de 13226.

Zoals ik vaker heb gezegd hier zie ik meer in het combineren van het Enforcer met het Crossover concept voor de LPX. Vervolgens zullen we moeten kijken naar het vervangen van het JSS door een nieuw ''Joint Multi Mission Ship''. Dit zou dan de pijlers strategisch transport en helikopter capaciteit moeten vervangen, voor de pijler RAS zie ik liever een 2e CSS gekocht worden op relatief korte termijn.

De vervanging van het JSS staat gepland ergens in de jaren '40, maar ik ben nog steeds voorstander van het vervroegd vervangen o.a. door de nieuwe visie op amfibische operaties, het belang van drones & ook de vele problemen die het JSS kent/heeft gekend. Ergens eind jaren '20 / begin jaren '30 beginnen met het vervangen wat mij betreft.

Master Mack

Als je naar het bovenaanzicht van de enforcer 15628 zijn helidek kijkt.(plaatje van Damen site is te groot) heeft ze een vrije grijze strook langs de helispots. Wanneer je nu vanaf de achterzijde van het schip een schuin hoekdek creëert tot aan de achterzijde brugopbouw dan zou je daar vastevleugel drones en helidrones kunnen lanceren en ontvangen dan heb je geen doorgetrokken dek nodig.

Parera

#134
Citaat van: Master Mack op 17/03/2024 | 11:03 uur1 romp twee types moet kunnen.

Het moet kunnen, al zie ik het niet snel gebeuren. Een alternatieve oplossing is het behouden van 6 Enforcer/Crossover kruising modellen gevolgd door het vervangen van het JSS door een 160 /180 m lange Joint Multi Mission Ship zoals Singapore bedacht heeft gecombineerd door een 2e CSS.

Bij dit JMMS zou de focus dan niet moeten liggen op het vervoeren van zoveel mogelijk helikopters of landingsvaartuigen maar juist op de inzet van drones op zee en de lucht. Uiteraard moet het wel geschikt zijn voor grotere bemande helikopters en landingsvaartuigen bijvoorbeeld een maximale capaciteit van 12 NH-90's (hangaar + voertuigendek) en 2 LCU's.

Master Mack

Citaat van: Harald op 17/03/2024 | 10:56 uurPersoonlijk geloof ik niet in de vervanging van de OPV's en LPD's door 1 type schip en helemaal niet in een schip, zoals een MPSS.
Ik blijf bij een 2 om 4 verdeling.
2 grote schepen met meer ruimte en vliegdek, dit zou prima een MPSS of Enforcer kunnen zijn. En 4 snelle bewapende schepen, zoals een Crossover.
1 romp twee types moet kunnen.

Master Mack

14428ED zal het worden denk ik progressief denken is door de jarenlange bezuinigingen bij Defensie vastgeroest geraakt. Want er wordt gesproken over kleinere eenheden sneller en flexibel. Maar die stip op de radar blijft een stip op de radar dus moet je meer out of the box denken. Mix van grote en kleine vliegende en varende drones mee kunnen nemen als offensief en Defensief middel. 2 tot 4 medium heli's welke ook kunnen wisselen met een zware heli/Vtol. Zelfde geld voor je LCVP/LCU's. Betere bewapening tegen de middelen die je zelf ook aan boord heb en een mogelijkheid om je landing te helpen dekken.Als we voor een enforcer gaan zou ik toch iets revolutionaire willen zien als bijvoorbeeld een soort mini hoekdek of VDek met een katapult opvang systeem voor Scaneagle achtige drones welke ook wapens kunnen dragen. Maar er zal vast een reden zijn om dit niet te doen.

Harald

Persoonlijk geloof ik niet in de vervanging van de OPV's en LPD's door 1 type schip en helemaal niet in een schip, zoals een MPSS.
Ik blijf bij een 2 om 4 verdeling.
2 grote schepen met meer ruimte en vliegdek, dit zou prima een MPSS of Enforcer kunnen zijn. En 4 snelle bewapende schepen, zoals een Crossover.

silvester herc

Citaat van: Parera op 17/03/2024 | 07:53 uurKlopt, ga er dus maar vanuit dat de bewapening minimaal zal zijn van het LPX/ATS, dit is ook af te lezen uit het geplande budget.


Ik zie de KM ook echt niet met dit soort schepen gaan varen in deze aantallen. Zoals ik eerder aangaf, leuk als vervanging van het JSS op de middellange termijn maar niet voor het ATS.

Overigens zijn dit geen 76 mm kanons maar slechts 2x 40 mm die we afgebeeld zien op de impressies.
EDR magazine heeft een heel artikel geschreven over het MPSS van Damen, interessant en geeft net wat meer info over de capaciteiten van het huidige ontwerp.

https://www.edrmagazine.eu/the-portuguese-navy-details-its-future-multi-purpose-support-ship-mpss-design

Ter vergelijking hier het ontwerp van Singapore voor een ''Joint Multi Mission Ship'' van 170 m lengte. Een 76 mm kanon, 2x 40 mm kanon, 2x RAM en een VLS voor luchtdoelraketten.


Zoals ik eerder aangaf, dit is meer iets voor het vJSS in de toekomst.  We kunnen beter kijken naar een kruising tussen Enforcer LPD en Crossover voor het ATS. Met als minimale bewapening 1x 76 mm, 1x RAM & 2x 40 mm. Ideaal gezien zou je er nog een setje NSM's op kunnen zetten (dual-role) of een 8 a 16 cells VLS.
Maar men wil meer inzetten op UAV's bij de ontwikkeling van de nieuwe typ inclusief pakketjes vervoer dan heb je op zijn minst een vliegdek van 120 meter nodig kijk dat de ATS alle zes het zelde bovendek krijgen in het ontwerp geloof ik ook niet en men wil dat zowel alle type Helikopters van de Britten en van NL vanaf elkaars schepen kunnen  opereren de Britten gebruiken de Chinooks Apaches dus ben benieuwd en de Royal Navy heeft pas met UAV's test vluchten uitgevoerd die pakketje vervoerde naar hun vliegdekschepen de A Brief is weer een lang verhaal met een hoop wensen ben benieuwd of dat binnen het budget van 2,5 miljard kan blijven??

Parera

#129
Citaat van: silvester herc op 16/03/2024 | 21:52 uurStaat toch in de A Brief vermeld afhankelijk van dreiging krijgt de Amfibische taakgroep escorte van Fregatten dus dat kan kloppen!

Klopt, ga er dus maar vanuit dat de bewapening minimaal zal zijn van het LPX/ATS, dit is ook af te lezen uit het geplande budget.

Citaat van: Harald op 16/03/2024 | 23:04 uurhttps://www.damen.com/insights-center/news/damen-unveils-new-mpss-to-meet-today-s-defence-security-challenges

MPSS 9000 is 130x 20 meter, verlengen naar 150 meter zal een tonnage geven ca 11000, dus een MPSS 11000.

6 van zulke schepen zal de KM niet doen ! maar 2 zouden prima als vervanging van de LPD's zijn.

Een idee is misschien om de ruimte voor de brug te gaan benutten voor bewapening, VLS en 127mm, de posities van de 76mm behouden, dus 1 voor de brug op verhoging en 1 achterop. Het vliegdek ongewijzigd laten en door de verlenging van 20 meter van 130 naar 150 meter, is er een extra landingsplaats voor een helicopter en zou er ook een lift geplaatst kunnen worden.
Op onderstaande afbeeldingen kun je wel goed zien, inbeelden/voorstellen wat de mogelijkheden zijn van bovenstaande ideeën.


Ik zie de KM ook echt niet met dit soort schepen gaan varen in deze aantallen. Zoals ik eerder aangaf, leuk als vervanging van het JSS op de middellange termijn maar niet voor het ATS.

Overigens zijn dit geen 76 mm kanons maar slechts 2x 40 mm die we afgebeeld zien op de impressies.
EDR magazine heeft een heel artikel geschreven over het MPSS van Damen, interessant en geeft net wat meer info over de capaciteiten van het huidige ontwerp.

https://www.edrmagazine.eu/the-portuguese-navy-details-its-future-multi-purpose-support-ship-mpss-design

Ter vergelijking hier het ontwerp van Singapore voor een ''Joint Multi Mission Ship'' van 170 m lengte. Een 76 mm kanon, 2x 40 mm kanon, 2x RAM en een VLS voor luchtdoelraketten.


Zoals ik eerder aangaf, dit is meer iets voor het vJSS in de toekomst.  We kunnen beter kijken naar een kruising tussen Enforcer LPD en Crossover voor het ATS. Met als minimale bewapening 1x 76 mm, 1x RAM & 2x 40 mm. Ideaal gezien zou je er nog een setje NSM's op kunnen zetten (dual-role) of een 8 a 16 cells VLS.

Harald

Citaat van: Master Mack op 16/03/2024 | 20:38 uurDat zou mooi zijn zes MPSS van 150 mtr lang met Dok zwaardere bewapening en heli lift. Maar dat is niet erg realistisch. Misschien 4 Enforcers 15628
En 2 gelijke rompen maar met een MPSS bovenbouw en doorgetrokken dek. 6 dezelfde schepen maar 2 verschillende varianten.

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-unveils-new-mpss-to-meet-today-s-defence-security-challenges

MPSS 9000 is 130x 20 meter, verlengen naar 150 meter zal een tonnage geven ca 11000, dus een MPSS 11000.

6 van zulke schepen zal de KM niet doen ! maar 2 zouden prima als vervanging van de LPD's zijn.

Een idee is misschien om de ruimte voor de brug te gaan benutten voor bewapening, VLS en 127mm, de posities van de 76mm behouden, dus 1 voor de brug op verhoging en 1 achterop. Het vliegdek ongewijzigd laten en door de verlenging van 20 meter van 130 naar 150 meter, is er een extra landingsplaats voor een helicopter en zou er ook een lift geplaatst kunnen worden.
Op onderstaande afbeeldingen kun je wel goed zien, inbeelden/voorstellen wat de mogelijkheden zijn van bovenstaande ideeën.

Afbeeldingen van een MPSS9000.



(super grote afbeelding van deze, via onderstaande link)
https://media.damen.com/image/upload/q_auto,f_auto,w_3840/catalogue/defence-and-security/multi-purpose-support-ships/MPSS/damen-mpss-collage-1

Informatie/specs van de MPSS 9000 ;

https://pbs.twimg.com/media/GHgP4oCXgAA6Yi8?format=jpg&name=900x900

silvester herc

#127
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2024 | 19:39 uurDan wordt naval gunfire support en luchtverdediging wel een uitdaging. Dit Type schip heeft escorte nodig.
Staat toch in de A Brief vermeld afhankelijk van dreiging krijgt de Amfibische taakgroep escorte van Fregatten dus dat kan kloppen!

Master Mack

Dat zou mooi zijn zes MPSS van 150 mtr lang met Dok zwaardere bewapening en heli lift. Maar dat is niet erg realistisch. Misschien 4 Enforcers 15628
En 2 gelijke rompen maar met een MPSS bovenbouw en doorgetrokken dek. 6 dezelfde schepen maar 2 verschillende varianten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 16/03/2024 | 19:33 uurhttps://www.edrmagazine.eu/the-portuguese-navy-details-its-future-multi-purpose-support-ship-mpss-design
Gewoon het 9000 ton ontwerp circa 20 meter langer en 5 breder of iets meer en een dok plus bewapening en klaars is kees! UAV's en Helikopters kunnen te gelijk ingezet worden.

Dan wordt naval gunfire support en luchtverdediging wel een uitdaging. Dit Type schip heeft escorte nodig.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 16/03/2024 | 12:31 uurAls we nou hier een hoekje of zelfs V dek op sleutelen super vooruitstrevend🤣 misschien een uitschuifbaar hoekdek met ingebouwde katapult  voor lanceren Scaneagle achtige
https://www.edrmagazine.eu/the-portuguese-navy-details-its-future-multi-purpose-support-ship-mpss-design
Gewoon het 9000 ton ontwerp circa 20 meter langer en 5 breder of iets meer en een dok plus bewapening en klaars is kees! UAV's en Helikopters kunnen te gelijk ingezet worden.

Master Mack

#123
Als we nou hier een hoekje of zelfs V dek op sleutelen super vooruitstrevend🤣 misschien een uitschuifbaar hoekdek met ingebouwde katapult  voor lanceren Scaneagle achtige