LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

Citaat van: silvester herc op 01/04/2024 | 19:55 uurIk zie maar een ontwerp volgens mij waren er ook ontwerpen van een 16000 LHD met vier spots maar je heb gelijk het moet op zijn minst iets in de richting van een Heli/UAV Carrier worden als je brief aan de Tweede Kamer leest moeten we meer zelfstandig kunnen operen vooral rekening houden met meer capaciteit voor UAV maar ook dat de al de type Helikopters van de RAF enzovoort gebruik kunnen maken van het  Helidek dus mijn hoop is dat ze het nu eens een goed type ontwerpen (ATS)waardoor de KM weer een robuuste marine wordt inclusief voldoende Fregatten en nuttige Hulpschepen
Maar ook OZB natuurlijk want ook de laatste twee zijn aardig vertraagt !!

De Enforcers waar tekeningen van openbaar gemaakt zijn in LHD vorm zijn:
- 17.000
- 24.000
- 30.000

Maar volgens de oude flyer werd het aangeboden in 2 van de 3 breedte's : 24,8 & 29,6 m. In theorie zou dit betekenen dat men de volgende modellen aanbood/aanbied in LHD variant:
- 8.000
- 9.000
- 10.000
- 11.000
- 16.000
- 18.000
- 20.000
- 22.000

Grotere ontwerpen zijn nooit openbaar gemaakt dus die 24 & 30k varianten zijn de afmetingen niet (meer) bekend. Ik kan me heel goed voorstellen dat men bij Damen een ontwerp maakt specifiek voor Nederland ontwikkeld dat volledig voldoet aan onze wensen. En of dit een LHD of LPD word dat is nog maar de vraag, daarvoor is op dit moment te weinig informatie openbaar bekend.

We weten eigenlijk alleen de volgende dingen:
- Lengte van ongeveer 150 m.
- Basis bemanning van 60 a 70 personen.
- Uitgerust met een dok voor landingsvaartuigen
- Geschikt voor het opereren van allerlei Nederlandse & Britse vlieg & vaartuigen.
- In staat zich te verdedigen, maar voor conflict situaties afhankelijk van een escorte.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 01/04/2024 | 13:35 uur2 van de 6 in een verkorte uitvoering met dok van onderstaande enforcer is zelfde scheepsklasse :P
Ik zie maar een ontwerp volgens mij waren er ook ontwerpen van een 16000 LHD met vier spots maar je heb gelijk het moet op zijn minst iets in de richting van een Heli/UAV Carrier worden als je brief aan de Tweede Kamer leest moeten we meer zelfstandig kunnen operen vooral rekening houden met meer capaciteit voor UAV maar ook dat de al de type Helikopters van de RAF enzovoort gebruik kunnen maken van het  Helidek dus mijn hoop is dat ze het nu eens een goed type ontwerpen (ATS)waardoor de KM weer een robuuste marine wordt inclusief voldoende Fregatten en nuttige Hulpschepen
Maar ook OZB natuurlijk want ook de laatste twee zijn aardig vertraagt !!

Master Mack

2 van de 6 in een verkorte uitvoering met dok van onderstaande enforcer is zelfde scheepsklasse :P

Master Mack

Wat zou voor MRSS de goedkoopste oplossing zijn is volgens mij alleen het hele helidek over de lengte van de brugopbouw verbreden en daar dan een helilift naaste brug inbouwen. Dan hoeft het ontwerp niet ernstig te worden versleutelt.

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/03/2024 | 10:47 uurIk ben voorstander van minimaal 30kts, snelle acceleratie en gasturbines maar een NAVO vlootverband met 27kts is een utopie, je kan zo snel als je traagste eenheden uit je verband en dat zijn veelal de logistieke scheepen.

Dat je situationeel deze(n) met 27+ kts achter moet laten is geen nieuws.
Kvo. Ik was gewoon benieuwd of er een minimum was voor het geheel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 29/03/2024 | 19:14 uurEens de snelheid van de Enforcer is te laag maar wat is de gewenste minimum snelheid om in een NAVO vlootverband te kunnen varen. Ik dacht 27 knopen.(Franse carrier CdG) Maar dan zijn de nieuwe ASWF'en ook te traag (25knopen).

Ik ben voorstander van minimaal 30kts, snelle acceleratie en gasturbines maar een NAVO vlootverband met 27kts is een utopie, je kan zo snel als je traagste eenheden uit je verband en dat zijn veelal de logistieke scheepen.

Dat je situationeel deze(n) met 27+ kts achter moet laten is geen nieuws.

Parera

#151
Citaat van: Master Mack op 29/03/2024 | 19:14 uurEens de snelheid van de Enforcer is te laag maar wat is de gewenste minimum snelheid om in een NAVO vlootverband te kunnen varen. Ik dacht 27 knopen.(Franse carrier CdG) Maar dan zijn de nieuwe ASWF'en ook te traag (25knopen).

We weten nog officieel niks van het ASWF en haar topsnelheid, ik kan me herinneren dat er in studies gekeken werd naar 26 knopen topsnelheid met een volledig diesel elektrische aandrijving (CODLAD). Maar de Deense Huitfeldt klasse heeft ook diesel elektrische aandrijving en die halen een topsnelheid van 28 a 30 knopen.

Vergeet niet dat de 25/26 knopen plannen uit een verleden komen waar we geen budget en ook zeker geen noodzaak hadden om goede ASW fregatten te bouwen. Dat is nu gelukkig helemaal anders. Ook het Duitse F-126 is uitgevoerd in CODLAD aandrijving en die heeft officieel 26+ knopen snelheid.

De Crossover 139CF heeft zelfs met CODLAD een topsnelheid van 30 knopen.

Ik denk dat het allemaal wel goedkomt met het ASWF, en voornamelijk het FUAD daar ligt de optie gasturbine nog op tafel las ik laatst. Wat het LPX betreft verwacht ik dat we weer kiezen voor het Enforcer ontwerp omdat dit een bewezen en bekend ontwerp is voor Damen en de marine.

Master Mack

Eens de snelheid van de Enforcer is te laag maar wat is de gewenste minimum snelheid om in een NAVO vlootverband te kunnen varen. Ik dacht 27 knopen.(Franse carrier CdG) Maar dan zijn de nieuwe ASWF'en ook te traag (25knopen).

Parera

#149
Citaat van: Harald op 29/03/2024 | 12:31 uur:hrmph:  :hrmph:  De 4 om 2 verdeling, dat vind ik ook gied.
Alleen de snelheid van de Enforcers is te langzaam.
Dan toch liever een Crossover met meer snelheid, fregat bewapening en het kunnen meenemen van Raider/CB90 en LCVP vaartuigen. Eventueel Crossover iets verlengen hierdoor wat meer ruimte voor alles.
Combi van Crossover en Enforcer model zou een mogelijkheid zijn om de 4 schepen met een dok uit te rusten. Maar flinke aanpassingen en kostenverhogend en mindere snelheid.
Zou dan eerder kiezen voor 4 stuks (verlengde) Crossover schepen en 2 MPSS schepen. Deze MPSS wel verbreden en met dok, om toch de grotere landingsvaartuigen mee te kunnen nemen.
Ik heb dan een voorkeur voor de Kodal LVM van Navantia.


Het LVM-M is slechts 2,70 m langer dan onze huidige LCU MkII's, qua breedte is het minder breed dan 2 LCU's naast elkaar. Ook de diepgang is gelijk aan onze LCU's, dus ik heb zomaar het idee dat deze al zou moeten passen in het dok van onze Rotterdam waar al 4 LCU's in passen (2x2 LCU) en in de Johan de Witt zou het ook moeten passen met wat moeite (1x2 LCU). De JWIT heeft dok capaciteit ingeleverd in ruil voor extra voertuigendek ruimte.

De originele Enforcer ontwerpen (jaren '90) kwamen in dok lengte varianten waarbij de dokvloer ook geschikt was om voertuigen te plaatsen
- 54 m | 4 LCA | 2 LCM | 2 LCU | 18 MBT | 48 APC
- 60 m | 6 LCA | 4 LCM | 4 LCU | 24 MBT | 66 APC
- 72 m | 6+ LCA | 4+ LCM | 4 LCU | 30 MBT | 78 APC

Harald

 :hrmph:  :hrmph:  De 4 om 2 verdeling, dat vind ik ook gied.
Alleen de snelheid van de Enforcers is te langzaam.
Dan toch liever een Crossover met meer snelheid, fregat bewapening en het kunnen meenemen van Raider/CB90 en LCVP vaartuigen. Eventueel Crossover iets verlengen hierdoor wat meer ruimte voor alles.
Combi van Crossover en Enforcer model zou een mogelijkheid zijn om de 4 schepen met een dok uit te rusten. Maar flinke aanpassingen en kostenverhogend en mindere snelheid.
Zou dan eerder kiezen voor 4 stuks (verlengde) Crossover schepen en 2 MPSS schepen. Deze MPSS wel verbreden en met dok, om toch de grotere landingsvaartuigen mee te kunnen nemen.
Ik heb dan een voorkeur voor de Kodal LVM van Navantia.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 29/03/2024 | 11:40 uurDit heeft eigenlijk mijn voorkeur 4x enforcer en 2x Drone Heli carrier. Niet teveel aanpassen misschien alleen wat meer zelfverdedigingsmiddelen.
De ondererste iets groter graag als men de verschillende type Helikopters/UAV's van de Britten ook wil ontvangen  volgens de brief aan de Tweede Kamer het zijn weer een hoop wensen en dat allemaal in een type schip ik ben benieuwd 😉

Master Mack

Dit heeft eigenlijk mijn voorkeur 4x enforcer en 2x Drone Heli carrier. Niet teveel aanpassen misschien alleen wat meer zelfverdedigingsmiddelen.

Parera

Citaat van: silvester herc op 25/03/2024 | 19:20 uurKort geleden heeft de Royal Navy testvluchten uitgevoerd met kleine transport dronens vanaf hun carrier volgens mij hebben ze aan 120 meter al genoeg? :P

Natuurlijk zijn dit soort drones opkomend, en zeer interessant voor de marine en mariniers. Maar op dit moment is er niets dat operationeel is op dit gebied tenzij je naar de USN gaat kijken met haar MQ-25's maar ja dat is een heel ander niveau van UAV's.

Overigens heeft deze drone volgens de website van de fabrikant 150 tot 200 m lengte nodig om op te stijgen en te landen.

https://wautonomoussystems.com/drones/

Ik blijf erbij dat het toevoegen van een ''drone carrier'' iets is voor over 10 a 15 jaar dus zo rond 2035 / 2040 en laat dat nu net het moment zijn dat men moet gaan denken over de vervanging van het JSS. Laat op dat moment een schip bouwen van 150 a 180 m lengte met als doel het vervoeren/inzetten van drones en het ondersteunen operaties aan land via landingsvaartuigen en/of (on)bemande helikopters. Een Joint Multi Mission Ship dat voor alle KMD's dienst kan doen dus ook de zware voertuigen van de KL aan land zetten indien nodig (MBT's, PZH's enz.).

silvester herc

#144
Citaat van: silvester herc op 25/03/2024 | 19:20 uurKort geleden heeft de Royal Navy testvluchten uitgevoerd met kleine transport dronens vanaf hun carrier volgens mij hebben ze aan 120 meter al genoeg


silvester herc

Citaat van: Parera op 25/03/2024 | 16:29 uurIk heb het niet perse over wat we kamikaze drones of loitering munitions noemen maar meer de drones zoals de MQ-9, RQ-21 enz.

Ook als je kijkt naar UCAV's zijn er veel meer keuzes voor luchtmachten dan dat er zijn voor marine's. Er zijn wel genoeg plannen / ontwikkelingen gaande maar echte werkende toestellen zijn er niet veel voor een marine. En de toestellen die er wel zijn vragen om grote vliegdekken zoals die van een vliegkampschip of LHD zoals de Yanks dat hebben.

Voor kleinere marine's zijn er op dit moment weinig opties naast de Insitu vloot en een handje vol VTOL UAV's (S-100 camcopter / V-200 Skeldar bijvoorbeeld).

Ik geloof best dat er de komende jaren flink aan deze systemen gewerkt word en er over 10 jaar een prima keuze is voor onze marine op drone gebied. Maar we moeten ook wel realistisch blijven, ik zie ons niet met MQ-9B STOL's vanaf een flattop gaan vliegen.

De grootste drone die ik nu kan vinden die vanaf een kleinere LHD gelanceerd kan worden is de XQ-58 Valkyrie. Deze word d.m.v. boosters gelanceerd op een rails, in theorie past deze constructie in een scheepscontainer.



Als je kijkt naar transport drones en loitering munitions is er wel genoeg op de markt, maar echte UCAV's voor marine's die zijn er nog te weinig.
Kort geleden heeft de Royal Navy testvluchten uitgevoerd met kleine transport dronens vanaf hun carrier volgens mij hebben ze aan 120 meter al genoeg? :P