LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Master Mack

Dus gewoon het grootste model van Damen maar met een Dok. Volgens de Portugese CZSK kan het schip in 2 jaar klaar zijn dus 4 jaar om de Rotterdam te vervangen lukt makkelijk. Maar ik ben bang dat de KM bij het conservatieve vertrouwde model wil blijven.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 06/03/2024 | 20:37 uurOké onder begeleiding van fregatten dat zou moeten betekenen dat voor 6x LPX we naar 12x Fregatten zouden moeten gaan. Misschien een 2de batch ASWF maar dan een MMWF Multi Mission Warfare Frigate.

Ik denk dat er staat dat een dergelijk schip zichzelf moet kunnen verdedigen, iig afweren. Er komen hoe het er naar uitziet 8 fregatten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 06/03/2024 | 20:37 uurOké onder begeleiding van fregatten dat zou moeten betekenen dat voor 6x LPX we naar 12x Fregatten zouden moeten gaan. Misschien een 2de batch ASWF maar dan een MMWF Multi Mission Warfare Frigate.

Ik hoop dat de KM samen met COMMIT & Damen tot een prachtig ontwerp komt voor het LPX. Als voorbeeld zou ik de door Fincantieri ontworpen Kalaat Beni-Abbes willen aandragen. Qua afmetingen een slag kleiner (143 x 21,5 m / 8800 ton) dan de huidige LPD's maar een slag groter dan de huidige OPV's.

Fintirie Brochure (.pdf)

Deze afmetingen geven de LPX niet alleen een zeer groot vliegdek voor helikopters maar ook voor drones en er is ruimte voor voldoende landingsvaartuigen (dok + davits). Daarnaast beschikt dit ontwerp ook over een 76 mm kanon en bied het ruimte aan maximaal 16 cells VLS (Sylver A50).

Uiteraard zal het dan een mix moeten worden van de Enforcer familie met de nieuwe MPPS familie van Damen. Maar het Italiaanse ontwerp is puur een voorbeeld van wat er kan met deze afmetingen.

Master Mack

Oké onder begeleiding van fregatten dat zou moeten betekenen dat voor 6x LPX we naar 12x Fregatten zouden moeten gaan. Misschien een 2de batch ASWF maar dan een MMWF Multi Mission Warfare Frigate.

Parera

#85
Dan ook maar gelijk de A-brief posten  ;)

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z03655&did=2024D08565


Punten uit de A-brief:
- LPX krijgt een dok voor meerdere landingsvaartuigen
- Helikopters & UAV's
- De LPX zal worden gebouwd door de NL industrie
- Schip #1 instroom 2032, vervolgens elk jaar 1 erbij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#83
Op de nieuwe site van Damen link staat bij het kopje ''Vervanging Amfibische Transport en patrouilleschepen'' het Enforcer 12026 als afbeelding. Dit zegt natuurlijk helemaal niks over het definitieve ontwerp, maar wel over de richting waar men naar kijkt. Ik heb de afmeting van dit ontwerp al meerdere malen in geruchten voorbij horen komen.



Specificaties MOTS Enforcer 12026

Dimensions
Length o.a. 120.00 m
Beam o.a. 26.00 m
Depth at sides 17.10 m
Draught (design) 5.75 m
Displacement 9,000 tonnes

Performance
Max. service speed 18 knots (SS3)
Max. speed (MDE) 16 knots
Economic speed 12 knots
Range @ Veco 8,000 nm
Loiter speed electric 9 kn
Endurance 30+ days, full complement

Propulsion system
Propulsion system CODLAD
Propulsion engines 2x main diesel engines: 6,600 kW @ 1,200 rpm
2x electric propulsion motor: 800 kW
Propellers 2x CPP
Bow thruster 1x FPP

Auxiliary equipment
Generator sets 4x 960 ekW @ 1,200 rpm
Emergency gen. set 1x 455 ekW @ 1,300 rpm

Medical facilities
Role 1, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Transport capacity
Flight deck 1,200 m2, 2x medium size helicopter (NH-90 o.e.)
Hangar 220 m2, 2x medium size helicopter
UAV deck 135 m2, 3x medium size UAV
UAV hangar 35 m2, 4x medium size UAV
Dock 500 m2, 2x LCM2506, operability max. top SS4
Davits 2x FAC1604 or 2x LCVP1604
RoRo space 820 m2
Supply stores 280 m2
Ammunition stores 60 m2

Accommodation
Crew 90
Troops / EMF 200 - 270 (depends on duration / standard)

Equipment
Stern ramp 70 t capable
Cargo crane 1x 35 t
Side hatch 2x
Provisions crane 2x 1 t
Cargo hatch 1x 20 ft

Sensors and C4I equipment
All Enforcer LPD types shall be fitted with a suitable set of Sensors and
C4I systems.

Armament
Main gun 1x 76mm
CIWS 1x RAM
Decoy 4x MASS
Secondary gun 2x 30mm

Optional
Side ramp 25 t
Enlarged dock 4x FAC1604 & 2x LCU3607
Diesel electric propulsion
NBCD citadel
Wash down installation
Shock protection
Underwater noise reduction
Ice Class 1B
Alternative mission systems


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/03/2024 | 01:01 uurMee eens zeer zeker ook met het laatste punt. Goedkoop zal anders zijn, maar het zou ieder geval de KM meer mogelijkheden bieden.

De KM van 2040:

4 FuAD + 4 ASWF + 4 SSK + 6 LPX + 1 CSS + 1 JSS (wellicht het JSS tzt vervangen door een 2e CSS).

Hier ben ik het grotendeels mee eens, ik zou eigenlijk het LPX project alsnog willen opsplitsen in 2 ontwerpen ; 2x custom enforcer 120 a 135 m + 4x custom 2nd tier frigate / crossover. Ook het JSS wil ik eigenlijk direct vervangen door 2 kleinere schepen : een 2e CSS & 1x custom MPSS >130 m. Daarnaast zouden de 4/6 kleine OPV's zoals we in het Carib topic besproken hebben een mooie aanvulling zijn en dat dit tevens de basis vormt voor het MICAN project.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 03/03/2024 | 00:37 uurHopelijk wordt het LPX geen mini-LPD met idem te lichte bewapening en te logge snelheid.
Maar een Auxilary amphibious Personnel Destroyer (APD) variant op het ASWF ontwerp.
Voorzien van verblijven voor circa 100 - 160 mariniers.  Plus enkele tientallen tonnen aan voorraden, lichte voertuigen en vuurondersteuningsmiddelen.  Geen ruimte vretend dok, dat ook nog eens de stabiliteit benadeelt.  Maar een vergroot Flexible Mission Bay met grote davits voor 4 snelle LVCP's.
Aan zo een APD hangt uiteraard wel een veel groter prijskaartje dan aan een mini-LPD achtige LPX.
Maar dit vormt wel een geitenpaadje voor oplossing van het KM fregatten tekort.


Mee eens zeer zeker ook met het laatste punt. Goedkoop zal anders zijn, maar het zou ieder geval de KM meer mogelijkheden bieden.

De KM van 2040:

4 FuAD + 4 ASWF + 4 SSK + 6 LPX + 1 CSS + 1 JSS (wellicht het JSS tzt vervangen door een 2e CSS).

Poleme

Citaat van: silvester herc op 02/03/2024 | 23:22 uurVolgende week meer nieuws wat betreft vervanging LPD's  A brief naar de Tweede Kamer!
Hopelijk wordt het LPX geen mini-LPD met idem te lichte bewapening en te logge snelheid.
Maar een Auxilary amphibious Personnel Destroyer (APD) variant op het ASWF ontwerp.
Voorzien van verblijven voor circa 100 - 160 mariniers.  Plus enkele tientallen tonnen aan voorraden, lichte voertuigen en vuurondersteuningsmiddelen.  Geen ruimte vretend dok, dat ook nog eens de stabiliteit benadeelt.  Maar een vergroot Flexible Mission Bay met grote davits voor 4 snelle LVCP's.
Aan zo een APD hangt uiteraard wel een veel groter prijskaartje dan aan een mini-LPD achtige LPX.
Maar dit vormt wel een geitenpaadje voor oplossing van het KM fregatten tekort.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

silvester herc

Volgende week meer nieuws wat betreft vervanging LPD's  A brief naar de Tweede Kamer!

Master Mack

En dan deze crossover expeditionair maar met het wapenpakket van de combatant als vervanger van de 4x OPV maar natuurlijk niet voor de OPV taak. Daar zouden we een aantal extra schepen in het Mican project aan kunnen schaffen.

Master Mack

Denk dat de Damen Multifunctionele Drone Carrier met wat kleine aanpassingen een goede oplossing is voor de KM en Marns.

Master Mack

Komen toch steeds terug op 4xASWF 4xCrossover 4xFUAD en 2x Enforcer met Dok en groter helicapaciteit waar mijn voorkeur naar een doorgetrokken vliegdek gaat voor grotere vastevleugel drones ( Vergroot Ontwerp Portugal?.) En 4xSub voorkeur 6x.

Harald

Dese info kwam ik nog tegen, weet niet of het ook al eerder gepost is, maar voor NL ook interessant.

BAE Systems Lifts Veil On Littoral Strike Craft Concept

BAE Systems has offered a first glimpse of a new fast amphibious surface connector concept that reflects the company's evolving thinking on the UK's planned Commando Insertion Craft (CIC) requirement.

Developed by the company's Maritime Services business, the Littoral Strike Craft concept design is intended to combine attributes of high speed, multi-spectral stealth, and superior comfort for the embarked commando team. Work to date was briefed at the NEDS 2023 exhibition in Rotterdam on 30 November.

Forming part of the wider re-capitalisation and reorientation of the UK's amphibious capability, the CIC is planned to replace the Royal Marines' current Landing Craft Vehicle Personnel (LCVP) MK 5. The top-level CIC requirement calls for a next generation medium-lift craft that can carry a strike team and a small vehicle to the shore from a stand-off range (circa 150 nautical miles) at high speed (25+ knots) with a low probability of detection.

In advance of a planned competition, BAE Systems began work last year to develop its thinking through the Littoral Strike Craft concept. "It reflects our understanding of the evolving [CIC] requirement for a long range, high speed, low signature craft able to deliver amphibious forces ready to fight," said Mike Dalzell, Maritime Services' head of innovation and technology. "It is not a 'product' at this stage, but it's indicative of our thinking as to what a 'clean sheet' design, incorporating novel technologies, could achieve."



Key features of the 18.5 m concept include a flexible roll-on/roll-off through-deck layout with ramps fore and aft, a low profile topside incorporating a fully enclosed cabin and aft deckhouse, and a novel tri-bow hull arrangement. "We are also looking at some innovative technology to reduce motions," said Dalzell. "You can design a high speed vessel, but can you deliver passengers in a condition where they are 'fit-to-fight'? So we want a platform that offers very good seakeeping at speed, but that is also very stable coming onto the beach."

While BAE Systems Maritime Services has led the concept development activity, it has tapped into expertise residing elsewhere. "Our Naval Ships business has provided advice with regard to integration with a larger 'mother' amphibious platform," Dalzell told Naval News. "So that's issues around size, weight, shape, launch and recovery, and mission bay storage. We have also sought some external design support from the commercial maritime sector, looking at best practice in areas such as crew transfer vessels."

BAE Systems has already completed modelling and CFD analysis of the hull form. Tank testing is planned to follow.

The concept design team has identified a preferred material for the lightweight structure, although at this stage it remains reluctant to go public. "Composites and lightweight alloys have both been studied," confirmed Dalzell. "We have a candidate material in mind, but we are keeping that close to our chest for now".

With the LCVP MK 5 due out of service before the end of 2027, the UK Ministry of Defence is looking to kick off a competition for the design, manufacture and support of the new CIC by the end of 2024.  A procurement in excess of 20 craft is currently planned.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/bae-systems-lifts-veil-on-littoral-strike-craft-concept/


Parera

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 12:12 uurNog weer verder over nagedacht wat ik schreef maar kom daar toch op terug !

Ik ga toch voor 2 type schepen binnen LPX concept. Wat ik ook al eerder beschreef.

Dus de Enforcer voor de zwaardere ondersteuning met meer helicopters en zwaardere landingsvaartuigen, welke ook kunnen dienen als FOB.
De Crossover's als snelle Raider ondersteuningsschepen. 

@Parera, jij schreef hier ook al uitvoerig over in je posting


Maar als je de Enforcer 12026 naast de XO 131A zet dan zijn de capaciteiten grotendeels wel gelijk. Uiteraard zijn er wel wat verschillen zo zit er een dok in voor 2 LCM's, het RoRo dek is een stuk groter (820 m2 vs 530 m2).De Enforcer bied veel meer ruimte voor o.a. het Role 1 hospitaal, meer lading ect.

Maar beide type kunnen 2 NH-90's mee nemen , +/- 200 troepen vervoeren & 2 LCVP's meenemen.

Maar mijn idee met het concept van de Fassmer MPV120 is dat het zowel de meeste capaciteit van het LPD bied en juist ook veel mogelijkheden heeft die het OPV nu ook heeft.

Maar het LPX gaat ongetwijfeld een compleet eigen ontwerp worden vanuit COMMIT en niet een uit de brochure van Damen.