LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

Citaat van: bergd op 12/04/2024 | 10:52 uurKan aan mij liggen maar ik vindt het heel erg lijken op de Italiaanse San Giorgio-class, dit het hem dan alleen in de breedte van het dek en dok?

Dat klopt wel, er zit zelfs een leuk verhaal aan vast.
Singapore voer tijdens anti-piraterij operaties rond en kwam toen een van de Italiaanse San Giorgio's tegen op zee en daarvan was men zo onder de indruk dat er een eigen ontwerp is gemaakt. In het begin wilde men ook de F-35 op de 160 laten landen/opstijgen maar daarvoor bleek het dek zo'n 20m te kort te zijn. Dit was een van de redenen om de 170 variant te ontwerpen.

Citaat van: silvester herc op 12/04/2024 | 11:39 uurKort geleden zijn toch ook nog de Japanners op de koffie geweest bij Damen voor uitwisselen van ķennis dus wie weet nemen ze daar ook nog iets van mee bij het ontwerp ;)
Die kwamen voor het digital twin project van Damen en de moderne onderhouds systemen die men ontwikkeld heeft. Maar wie weet is er gesproken over enkele ontwerpen/mogelijkheden.

Citaat van: Harald op 12/04/2024 | 14:07 uurIk kwam deze afbeeldingen (van 25 nov 2023) nog tegen in relatie met het Portugese Droneschip, welke door Damen gebouwd gaat worden.
De onderstaande afbeeldingen wijken wel wat af van de nu gepubliceerde afbeeldingen op de website van Damen. Op onderstaande afbeeldingen lijkt het schip groter en heeft ski-jump

Ja daar zit een ski-jump op inderdaad, het is een andere versie dan die gepresenteerd is uiteindelijk en komt meer overeen met de 130 m variant i.p.v. de 107 m versie. De ski-jump zit er dan wel op, maar ik heb zomaar het vermoede dat deze niet in de buurt komt van F-35 capable en het dek is daar ook te kort voor. Wat ik online kan terug vinden is dat de F-35B minimaal 450 ft (137 m) + ski-jump nodig heeft om te kunnen opstijgen. Dit zou dan wel met minimaal gewicht zijn gok ik en dus eigenlijk niet operationeel interessant.

Nee dit is duidelijk een UAV ski-jump, wat natuurlijk ook prima is en ook heel handig voor de toekomst. Ik hoop dat onze ATS'en als er een volledig dek (versie) komt wel de mogelijkheid hebben ingecalculeerd voor een ski-jump in de toekomst voor UAV's.

Harald

Ik kwam deze afbeeldingen (van 25 nov 2023) nog tegen in relatie met het Portugese Droneschip, welke door Damen gebouwd gaat worden.
De onderstaande afbeeldingen wijken wel wat af van de nu gepubliceerde afbeeldingen op de website van Damen. Op onderstaande afbeeldingen lijkt het schip groter en heeft ski-jump

multifuncional NRP D. João II (A888)



https://twitter.com/Defence360/status/1728431204553068789



multifuncional NRP D. João II (A888)
https://en.wikipedia.org/wiki/NRP_D._Jo%C3%A3o_II

Damen website omtrent het Multi-Purpose Vessel.
https://www.damen.com/insights-center/news/portuguese-navy-signs-contract-with-damen-for-multi-purpose-vessel
Weetjes van de MPV ;
- 107-metre long
- 94x11-metre flight deck
- 650m2 cargo deck
- space for twelve 20-foot containers

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.marinha.pt%2Fconteudos_externos%2FRevista_Armada%2FPDF%2F2024%2FRA_592.pdf&psig=AOvVaw1e2OVN00LgYxBKbGA4Ji03&ust=1713008149491000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBQQjhxqFwoTCNDJwO7KvIUDFQAAAAAdAAAAABAt

silvester herc

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 09:59 uurHet idee is juist iets heel kosteneffectiefs te verwerven. Niet een bestaand ontwerp weer helemaal aanpassen om er een specifiek voor NL product van te maken.

De Marine ontwerpt de bootjes zelf, met name omdat dit een heel nieuw terrein is/zal zijn welke in de komende jaren tot wasdom moet komen.

We willen geen heli carrier, geen lpd, maar een schip wat mariniers kunnen gebruiken om vanaf te opereren, en tegelijkertijd functioneert als operating base voor maritieme luchtvaart gericht op de toekomst. En dat is nu een hybride oplossing: drone/heli dedicated.

Als ik Dplan mag adviseren zou ik een relatief goedkoop schip maken wat je mag verliezen zonder dat je daarmee je hele operatie wijze moet aanpassen omdat het verlies te groot is. Dat ze moeten kunnen vechten en incasseren lijkt me een gegeven. Verwacht daarom qua bewapening nog wel wat wijzigingen. Ik zou de goalkeepers hierop zetten.
Kort geleden zijn toch ook nog de Japanners op de koffie geweest bij Damen voor uitwisselen van ķennis dus wie weet nemen ze daar ook nog iets van mee bij het ontwerp ;)

bergd

Kan aan mij liggen maar ik vindt het heel erg lijken op de Italiaanse San Giorgio-class, dit het hem dan alleen in de breedte van het dek en dok?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 08:25 uurDe 140 interessant? Voldoet in geen enkel opzicht. Geen groot dek en geen dok.

Zit gewoon een dok in voor 2x 25 m landings vaartuigen.

Ik doelde meer op de opbouw naar achter waardoor er ruimte is voor extra bewapening.

Huzaar1

Het idee is juist iets heel kosteneffectiefs te verwerven. Niet een bestaand ontwerp weer helemaal aanpassen om er een specifiek voor NL product van te maken.

De Marine ontwerpt de bootjes zelf, met name omdat dit een heel nieuw terrein is/zal zijn welke in de komende jaren tot wasdom moet komen.

We willen geen heli carrier, geen lpd, maar een schip wat mariniers kunnen gebruiken om vanaf te opereren, en tegelijkertijd functioneert als operating base voor maritieme luchtvaart gericht op de toekomst. En dat is nu een hybride oplossing: drone/heli dedicated.

Als ik Dplan mag adviseren zou ik een relatief goedkoop schip maken wat je mag verliezen zonder dat je daarmee je hele operatie wijze moet aanpassen omdat het verlies te groot is. Dat ze moeten kunnen vechten en incasseren lijkt me een gegeven. Verwacht daarom qua bewapening nog wel wat wijzigingen. Ik zou de goalkeepers hierop zetten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 09:20 uurDe 140 is zo gebouwd dat er geen dok inkan. Ga je een dok meenemen in het ontwerp in de 140 is er zoveel aanpassijg nodig dat er geen logica is om de q40 te nemen
 Kortom; 140 voldoet in geen enkel opzicht.

Ik probeer terug te grijpen op Damen NL schepen, daarom mijn vergelijking.

Maar je zou ook nog de Damen MPSS kunnen gebruiken als basis, deze verlengen. Hier zou je ook de 2 bovenbouw opties kunnen toepassen, dus met en zonder doorgaand vliegdek. 
Maar naar mijn weten heeft de MPSS geen dok ! maar een soort welldeck met kraan om landingsschepen in en uit het water te kunnen halen. dan kun je voor mijn gevoel al geen grote en zware LCU landingsschepen meenemen.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 12/04/2024 | 09:16 uurDat is, als ik naar Damen typen kijk, een verlengde Crossover XO met 2 heli-plekken + dok of combinatie ; voorzijde XO 139 en achterzijde Enforcer  ;)

Dat kun je natuurlijk ook doen, een aantal 2 a 3 met een Flattop, compleet vliegdek en 4 a 3 stuks verlengde (combi) Crossover/Enforcer. Waarbij de rompvorm gelijk is alleen de bovenbouw anders.



De 140 is zo gebouwd dat er geen dok inkan. Ga je een dok meenemen in het ontwerp in de 140 is er zoveel aanpassijg nodig dat er geen logica is om de q40 te nemen
 Kortom; 140 voldoet in geen enkel opzicht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 12/04/2024 | 05:57 uurDe 140 variant is met wat aanpassingen ook best een interessant ontwerp voor het ATS als we niet kiezen voor een volledig vliegdek.

Dat is, als ik naar Damen typen kijk, een verlengde Crossover XO met 2 heli-plekken + dok of combinatie ; voorzijde XO 139 en achterzijde Enforcer  ;)

Dat kun je natuurlijk ook doen, een aantal 2 a 3 met een Flattop, compleet vliegdek en 4 a 3 stuks verlengde (combi) Crossover/Enforcer. Waarbij de rompvorm gelijk is alleen de bovenbouw anders.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/04/2024 | 05:57 uurJazeker, maar de afbeeldingen die je laat zien zijn de Endurance 170  ;)  Soms staan ze online niet goed omschreven. Maar het zijn prachtige en interessante ontwerpen.

Dat kunnen ze in Singapore wel! De 170 variant heeft een extra 76 mm kanon en VLS  als bewapening. Ik vind persoonlijk de 170 ook het mooiste ontwerp uit de serie, maar ja die is wel echt een stuk groter dan onze plannen.

Hieronder een deel van de Endurance familie schepen. De 140 variant is met wat aanpassingen ook best een interessant ontwerp voor het ATS als we niet kiezen voor een volledig vliegdek.




De 140 interessant? Voldoet in geen enkel opzicht. Geen groot dek en geen dok.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#203
Citaat van: Harald op 11/04/2024 | 22:29 uurDie Endureance 160 is een best interessant ontwerp.


Jazeker, maar de afbeeldingen die je laat zien zijn de Endurance 170  ;)  Soms staan ze online niet goed omschreven. Maar het zijn prachtige en interessante ontwerpen.

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 23:49 uurVooral de positionering van de wapensystemen vind ik erg goed gekozen.

Dat kunnen ze in Singapore wel! De 170 variant heeft een extra 76 mm kanon en VLS  als bewapening. Ik vind persoonlijk de 170 ook het mooiste ontwerp uit de serie, maar ja die is wel echt een stuk groter dan onze plannen.

Hieronder een deel van de Endurance familie schepen. De 140 variant is met wat aanpassingen ook best een interessant ontwerp voor het ATS als we niet kiezen voor een volledig vliegdek.



Master Mack



Master Mack

1 dek hoger om het verlies van accomodatie te compenseren welke verloren gaat door de kleinere brugopbouw kan prima. Kijk maar naar de Franse Mistral leg een extra breder dek en bouw een dok aan het MRSS ontwerp en you have a carrier🤣

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 20:26 uurDat vliegdekschip komt er (soort van)!

Helikopters én drones zijn de bom

Door sommigen hier ten burele lang gekoesterde droom: een Nederlands vliegdekschip. Da's nu een soort van stap dichterbij. Hoofd afdeling Maritiem Optreden van de Directie Plannen kapitein ter zee George Pastoor kwam de Tweede Kamer bijpraten over de komende vervanging van zes amfibische transportschepen. Over welke schepen het precies worden is nog geen beslissing genomen maar meneer Pastoor laat natuurlijk niet voor niets bovenstaande sheet zien: hij wil er zelf zó'n eentje: "Op dit ontwerp ziet u een heel groot dek. Dat heeft namelijk veel voordelen. Voorheen had je één groot helikopterdek, maar was er niks voorzien voor onbemande systemen. En ik weet dat, als voormalig hoofd van de Operationele Dienst van een amfibisch schip, je altijd loopt te battelen op dat helikopterdek: gaan we een onbemand systeem lanceren of een helikopter? Dat kost altijd tijd en dat is minder operationeel flexibel. Als je dus een lang dek hebt, ja, dan heb je dus ook ruimte om bijvoorbeeld onbemande systemen makkelijk af te vliegen (later verwijst hij ook naar de Turk). Dan hoef je niet dat helikopterdek anders in te richten." Helikopters én drones? FUCK YEAH!

Tags: Vliegdekschip, drones, marine, The dream shall never die

@Bas Paternotte | 10-04-24 | 13:59 | 77 reacties

Vond hem wel grappig
Ik ook gewoon iemand die uit de praktijk de kamer voorlicht heb de livestream ook met interesse gevolgd!!