LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Harald

Nog weer verder over nagedacht wat ik schreef maar kom daar toch op terug !

Ik ga toch voor 2 type schepen binnen LPX concept. Wat ik ook al eerder beschreef.

Citaat van: Harald op 19/12/2023 | 21:40 uurIk denk ook dat de mogelijkheid er moet zijn voor het meenemen van een LCU.
Deze zijn veel zwaarder en groter dan een LCVP.
Ook de FRICS zullen (gedeeltelijk) vervangen worden door een CB90 Raider achtig vaartuig.

Ik denk ook dat we er wel over eens zijn dat het geen 1 type schip kan zijn en het 2 klasse schepen moeten zijn in een verdeling van 2 om 4.
2 grotere type Enforcer
4 kleinere, snellere en beter bewapend type Crossover

Dus de Enforcer voor de zwaardere ondersteuning met meer helicopters en zwaardere landingsvaartuigen, welke ook kunnen dienen als FOB.
De Crossover's als snelle Raider ondersteuningsschepen. 

@Parera, jij schreef hier ook al uitvoerig over in je posting

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 21:06 uur+1

Afhankelijk van de hoe groot deze schepen gaan worden en natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel koppen nodig zijn voor deze schepen zou je kunnen overwegen er niet 2 maar 3 aan te schaffen. Ik denk dat 4 te veel gaat worden voor ons, maar het minimum is en blijft wel 2 stuks wat mij betreft.

Als ik de standaard Enforcer serie van Damen erbij pak en een aantal modellen vergelijk scheelt het niet zoveel in bemanning tussen het kleinste en het grootste model:
Lengte & Breedte |  Bemanning | troepen
- 12026 | 90 | 270
- 13226 | 95 | 350
- 14426 | 95 | 430
- 14428 | 128 | 480
- 15628 | 147 | 560
- 16828 | 147 | 680
- 18028 | 155 | 790

Ter vergelijking onze huidige LPD's
- RDAM  | 150 | 517
- JWIT  | 146 | 555

En de Crossover series
- 131A | 83 | 200
- 131C | 125 | 128
- 139FC | 125 | 128

Daarom ben ik voorstander van een 2 tal custom Enforcers tussen de modellen 13226/14426/15628 m in met voldoende dokruimte voor 2 LCU of 4 LCVP + 4 LCVP's in davits aan de zijkanten. Daarnaast een hangaar voor 3 tot 4 NH-90's + ruimte voor 6 tot 8 UAV's (Skeldar V-200). Het helidek moet wel geschikt zijn voor zwaardere helikopters zoals de CH-47 van de Britten en V-22 van de Amerikanen.

Als aanvulling daarop zou een custom Crossover model tussen de 131A en 139FC ideaal zijn. Door de kruising tussen de Amfibious & Fast Combatant varianten beschikt dit custom model over voldoende amfibische capaciteit, ruimte voor noodhulp middelen en/of patrouille middelen. In amfibische belading bied het dan voldoende ruimte voor 2 NH-90's + 3 tot 4 UAV's (Skeldar V-200). Daarnaast is er ruimte aan boord voor 2 LCVP's + 2 FRISC's, 14 BVS-10 + 3 Manticore's.

Naar mijn mening moeten 1 LPX + 2 Crossovers samen een complete Marine Combat Group (Brigade) kunnen vervoeren inclusief hun materieel. Hiermee kunnen we in theorie met 2 LPX'en + 4 Crossovers ons gehele korps mariniers inzetten al zal dat in de praktijk natuurlijk nooit haalbaar zijn tenzij we in oorlog zijn.

silvester herc

Citaat van: Parera op 27/01/2024 | 10:47 uur
Zoals ik ze : puur het concept van dit ontwerp vind ik interessant voor de LPX, maar dan uiteraard wel ontwerp vanuit de NL industrie.

Een ontwerp 139x21 m versie bijvoorbeeld (iets breder dan de XO's maar smaller dan de Enforcers).
Crossover worden het niet als je het zo leest als het bij zes LPX's blijft hoef je toch niet al de zes de zelfde bovenbouw te hebben ik zou er twee met volledig Heli/UAV dek en vier meer naar het Enforcer LPD ontwerp al geloof ik nooit dat het bij zes stuks blijft maar ja we zullen zien met het nieuwe Kabinet in de toekomst over een paar maanden weten we mischien meer!

Parera

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 10:43 uurDit ontwerp kom je vaak tegen als voorbeeld voor extra schepen in de Duitse toekomst visie 3035 als een manusje van alles. Overal inzetbaar, ondersteuning seebataillon, als ondersteuningsschip onderzeeboten, met RAS bevoorrading.

Ik zou toch voor een eigen variant gaan van eigen bodem. Meer in de geest van een XO 131/139 met een extra achterstuk van een Enforcer, hierdoor een vergroot helidek, zodat er ruimte is 2 helicopter

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://media.damen.com/image/upload/v1632424639/catalogue/defence-and-security/crossovers/product-sheet-xo-139-cf.pdf&ved=2ahUKEwierub9nf2DAxVY1AIHHeXmDIcQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw07f1qBk-jYGuxTaDz19_ua


Zoals ik ze : puur het concept van dit ontwerp vind ik interessant voor de LPX, maar dan uiteraard wel ontwerp vanuit de NL industrie.

Een ontwerp 139x21 m versie bijvoorbeeld (iets breder dan de XO's maar smaller dan de Enforcers).

Harald

Citaat van: Parera op 27/01/2024 | 08:35 uurWe hebben het hier regelmatig gehad over de Enforcer of Crossover series, maar ik kwam een wat ouder ontwerp van een Duitse werf tegen dat mogelijk ook interessant is als concept voor het LPX. Het is een ontwerp aanvullend op haar OPV series ontwerpen.

Ja het is een jack of all trades, maar dat dreigt het LPX toch wel te worden door de combinatie van LPD en OPV vervanging.

MPV 120
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t

Brochure (.pdf)







Zoals ik zeg is het concept interessant, het ontwerp zelf niet zo zeer. Zo is de RAS capaciteit voor zover we weten geen wens van de KM. De bewapening bestaat uit een 76 of 57 mm kanon, een RAM, 3x 30 mm kanons & 4 12,7 mm RCWS's.

Het vliegdek bied ruimte aan 3 NH-90's, de achterste helispot is ook geschikt voor de CH-53. In de hangaar is ruimte voor 2 NH-90's. Het beschikt over een RoRo dek van 1000 m2 bereikbaar via de zijklep, op de boeg zit een dekluik voor 40 voets containers die d.m.v. de eigen kraan aan/van boord gehaald kunnen worden.

Onder het vliegdek zit een dok van 29x9 m wat genoeg ruimte bied voor 2 CB-90 achtige vaartuigen, FRISC's of USV's. In totaal kunnen er 4 12m lange FRISC's/USV's of 2 landingsvaartuigen in de zijkanten vervoerd worden + 1 zwaar landingsvaartuig in het dok.

Zoals ik zeg het concept is zeer interessant, en zou met een ''eigen variant'' wel eens de uitkomst kunnen zijn voor het LPX. Dan bied het een redelijke amfibische capaciteit gecombineerd met goede (ASW) heli /UAV capaciteiten maar ook de slagkracht die nodig is voor de OPV taken en het ondersteunen van amfibische landingen (mits een VLS toegevoegd word). RAS capaciteit zou eventueel kunnen worden toegevoegd aan een batch II van 2 extra schepen als de vervanging van het JSS.

Dit ontwerp kom je vaak tegen als voorbeeld voor extra schepen in de Duitse toekomst visie 3035 als een manusje van alles. Overal inzetbaar, ondersteuning seebataillon, als ondersteuningsschip onderzeeboten, met RAS bevoorrading.

Ik zou toch voor een eigen variant gaan van eigen bodem. Meer in de geest van een XO 131/139 met een extra achterstuk van een Enforcer, hierdoor een vergroot helidek, zodat er ruimte is 2 helicopter

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://media.damen.com/image/upload/v1632424639/catalogue/defence-and-security/crossovers/product-sheet-xo-139-cf.pdf&ved=2ahUKEwierub9nf2DAxVY1AIHHeXmDIcQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw07f1qBk-jYGuxTaDz19_ua

Parera

#70
We hebben het hier regelmatig gehad over de Enforcer of Crossover series, maar ik kwam een wat ouder ontwerp van een Duitse werf tegen dat mogelijk ook interessant is als concept voor het LPX. Het is een ontwerp aanvullend op haar OPV series ontwerpen.

Ja het is een jack of all trades, maar dat dreigt het LPX toch wel te worden door de combinatie van LPD en OPV vervanging.

MPV 120
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t

Brochure (.pdf)







Zoals ik zeg is het concept interessant, het ontwerp zelf niet zo zeer. Zo is de RAS capaciteit voor zover we weten geen wens van de KM. De bewapening bestaat uit een 76 of 57 mm kanon, een RAM, 3x 30 mm kanons & 4 12,7 mm RCWS's.

Het vliegdek bied ruimte aan 3 NH-90's, de achterste helispot is ook geschikt voor de CH-53. In de hangaar is ruimte voor 2 NH-90's. Het beschikt over een RoRo dek van 1000 m2 bereikbaar via de zijklep, op de boeg zit een dekluik voor 40 voets containers die d.m.v. de eigen kraan aan/van boord gehaald kunnen worden.

Onder het vliegdek zit een dok van 29x9 m wat genoeg ruimte bied voor 2 CB-90 achtige vaartuigen, FRISC's of USV's. In totaal kunnen er 4 12m lange FRISC's/USV's of 2 landingsvaartuigen in de zijkanten vervoerd worden + 1 zwaar landingsvaartuig in het dok.

Zoals ik zeg het concept is zeer interessant, en zou met een ''eigen variant'' wel eens de uitkomst kunnen zijn voor het LPX. Dan bied het een redelijke amfibische capaciteit gecombineerd met goede (ASW) heli /UAV capaciteiten maar ook de slagkracht die nodig is voor de OPV taken en het ondersteunen van amfibische landingen (mits een VLS toegevoegd word). RAS capaciteit zou eventueel kunnen worden toegevoegd aan een batch II van 2 extra schepen als de vervanging van het JSS.

Parera

#69
Citaat van: Lynxian op 25/01/2024 | 01:18 uurDit lijkt me toch wel een tamelijk bescheiden budget voor 6 schepen die ook nog een redelijke afweercapaciteit moeten hebben.

Het gaat natuurlijk om een bedrag van ''minimaal 1 miljard en maximaal 2,5 miljard'' al is dit nog een zeer vroege schatting.

We weten überhaupt niet wat de eisen zijn van de KM dus kunnen er eigenlijk nog niks van zeggen maar zet het af tegen onze laatste grote schip de Doorman die zou nu ook uitkomen op +/- 500 miljoen i.p.v. de 363 die we toen afgetikt hebben.

Van de Crossovers hebben we helemaal geen idee wat deze moeten kosten omdat er hier nog nooit 1 van gebouwd of aangeboden is (openbaar).

Als je uitgaat van het maximale bedrag van 2,5 miljard voor 6 schepen kom je uit op 416 miljoen per schip. We weten dat ze een stuk kleiner gaan zijn dan de Doorman, en misschien word er ook bij het LPX een apart bedrag gereserveerd voor de bewapening net zoals met het FUAD.

Overigens zie ik het ontwerp ook nog wel eens compleet revolutionair zijn en een combinatie worden tussen een AOR en LPD zoals de Britten nu ontwikkeld hebben met de BMT Ellida series. Het zou mij ook niet verbazen dat op termijn ook de Doorman vervangen word door de (extra) LPX'en.

Lynxian

Citaat van: Parera op 24/01/2024 | 16:30 uurVervanging Landing Platform Docks en Oceangoing Patrol Vessels door LPX-vaartuigen
De huidige twee Landing Platform Docks (LPD's), Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam, worden net als de Oceangoing Patrol Vessels (OPV's) in de loop van de jaren dertig vervangen door één klasse amfibische LPX-vaartuigen. De nieuwe schepen worden toegesneden op de nieuwe doctrine voor amfibische operaties waarbij de mariniers en hun materieel straks gelijktijdig op meerdere, uit elkaar liggende plaatsen aan land gaan, in plaats van op een beperkt aantal plaatsen in opeenvolgende landingsgolven. In deze nieuwe doctrine ligt de nadruk op het licht, snel en verspreid optreden met een lichte logistieke ondersteuning.

Bij de vervanging van de grote amfibische landingsschepen ligt samenwerking met het Verenigd Koninkrijk voor de hand, gezien de nauwe samenwerking van het Korps Mariniers met de Britse Royal Marines in de UK/NL Amphibious Force. Uit gesprekken met het Verenigd Koninkrijk is gebleken dat vanwege de verschillende inzetconcepten beide landen naar verwachting geen identieke schepen aanschaffen, maar dat deze samenwerking wel kan leiden tot Britse en Nederlandse schepen met een goede interoperabiliteit en waar mogelijk identieke subsystemen. Defensie kijkt nadrukkelijk naar de Nederlandse industrie voor dit project en treft voorbereidingen om de MMI hierbij intensief te betrekken. Dit wordt uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De Kamer zal de A-brief naar verwachting dit voorjaar ontvangen. Het projectbudget ligt in de bandbreedte tussen € 1 miljard en € 2,5 miljard.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

We gaan dus waarschijnlijk niet 1 ontwerp delen met de Britten maar slechts de visie / interoperabiliteit en mogelijke subsystemen delen. Met de verschuiving van de focus naar lichte middelen heb ik zo mijn twijfels of we nog wel een dok gaan terug zien in de schepen. Misschien is een steelbeach o.i.d. wel voldoende.
Dit lijkt me toch wel een tamelijk bescheiden budget voor 6 schepen die ook nog een redelijke afweercapaciteit moeten hebben.

Harald

Die LST100 is een mooi schip en zou ook een prima toevoeging zijn. Maar ik zou, denk ik, eerder mijn geld uitgeven aan een Enforcer 13226.

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers/landing-platform-dock-enforcer-13226

Zoals ook eerder al eens besproken, is alle wensen en eisen niet in 1 type te proppen, dus zou ik inzetten op ;
2x mini LPD Enforcer 13226
4x Crossover 131

Dan kan toch ook een groter landingsvaartuig mee genomen worden in het dok van een Enforcer, zoals de Kodal LMV-M Dat was toch wel 1 van de wensen, eisen om een soort van FOB te hebben. Een mobiele uitvalbasis voor SOF eenheden van waaruit eenheden zelfstandig kunnen opereren met drone's, Raider vaartuigen en/of met landvoertuigen.

Die Raider vaartuigen ala CB90 kunnen zowel in de Enforcers als de Crossovers meegenomen worden.
Perfect voor het nieuwe lichte manier van optreden van de Mariniers en SF eenheden.

Parera

#66
Citaat van: Harald op 24/01/2024 | 17:59 uurAls we geen dok meer gaan zien in de schepen hoe gaan we het dan doen met de zwaardere LCU vaartuigen?
Deze kunnen niet met een kraan of Davit te water gelaten worden.
Dus ook een landingsvaartuig als een Caimen 90 of een Kodal Landing Craft zal dan niet kunnen.

https://www.bmt.org/media/3320/bmt-das-caimen-90-technical-spec_2019.pdf

https://navantia.com.au/wp-content/uploads/2022/08/LCA_LMV-M_Screen.pdf


Ik kan me herinneren dat er ergens een artikel geweest is waarin gesproken werd over de toekomst van de LCU na 2032. En als ik me het goed herinner werd er gesproken over nieuwe vaartuigen die puur gericht waren op lichte capaciteit. Dit zou betekenen dat de zware landings capaciteit zal verdwijnen.

Een oplossing is natuurlijk ook zoals eerder besproken de Navantia LMV-M die zelfstandig lange afstanden kan afleggen of de keuze voor 3 tot 5 tal LST achtige vaartuigen die ingezet kunnen worden voor het zware materieel van de mariniers (of landmacht ter ondersteuning).

Met het concept Crossover gecombineerd met LST's beschikt onze KM nog wel over een vergelijkbare capaciteit met de huidige LPD's maar is dit verdeeld over meerdere type schepen. En deze LST's zijn bemand met slechts 15 tot 20 koppen dus dat kunnen we makkelijk bemannen vanwege de kleinere crews die nodig zijn voor de LPX.

Een LST-100 als basis geeft ruimte aan 285 lanemeters voor (zware) voertuigen, dit zou betekenen dat er +/- 17 tanks mee gevoerd kunnen worden. De huidige LPD's (Rotterdam) kunnen +/- 32 Leopards meenemen.

Harald


Citaat van: Parera op 24/01/2024 | 16:30 uurWe gaan dus waarschijnlijk niet 1 ontwerp delen met de Britten maar slechts de visie / interoperabiliteit en mogelijke subsystemen delen. Met de verschuiving van de focus naar lichte middelen heb ik zo mijn twijfels of we nog wel een dok gaan terug zien in de schepen. Misschien is een steelbeach o.i.d. wel voldoende.

Als we geen dok meer gaan zien in de schepen hoe gaan we het dan doen met de zwaardere LCU vaartuigen?
Deze kunnen niet met een kraan of Davit te water gelaten worden.
Dus ook een landingsvaartuig als een Caimen 90 of een Kodal Landing Craft zal dan niet kunnen.

https://www.bmt.org/media/3320/bmt-das-caimen-90-technical-spec_2019.pdf

https://navantia.com.au/wp-content/uploads/2022/08/LCA_LMV-M_Screen.pdf

Parera

#64
Vervanging Landing Platform Docks en Oceangoing Patrol Vessels door LPX-vaartuigen
De huidige twee Landing Platform Docks (LPD's), Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam, worden net als de Oceangoing Patrol Vessels (OPV's) in de loop van de jaren dertig vervangen door één klasse amfibische LPX-vaartuigen. De nieuwe schepen worden toegesneden op de nieuwe doctrine voor amfibische operaties waarbij de mariniers en hun materieel straks gelijktijdig op meerdere, uit elkaar liggende plaatsen aan land gaan, in plaats van op een beperkt aantal plaatsen in opeenvolgende landingsgolven. In deze nieuwe doctrine ligt de nadruk op het licht, snel en verspreid optreden met een lichte logistieke ondersteuning.

Bij de vervanging van de grote amfibische landingsschepen ligt samenwerking met het Verenigd Koninkrijk voor de hand, gezien de nauwe samenwerking van het Korps Mariniers met de Britse Royal Marines in de UK/NL Amphibious Force. Uit gesprekken met het Verenigd Koninkrijk is gebleken dat vanwege de verschillende inzetconcepten beide landen naar verwachting geen identieke schepen aanschaffen, maar dat deze samenwerking wel kan leiden tot Britse en Nederlandse schepen met een goede interoperabiliteit en waar mogelijk identieke subsystemen. Defensie kijkt nadrukkelijk naar de Nederlandse industrie voor dit project en treft voorbereidingen om de MMI hierbij intensief te betrekken. Dit wordt uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De Kamer zal de A-brief naar verwachting dit voorjaar ontvangen. Het projectbudget ligt in de bandbreedte tussen € 1 miljard en € 2,5 miljard.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

We gaan dus waarschijnlijk niet 1 ontwerp delen met de Britten maar slechts de visie / interoperabiliteit en mogelijke subsystemen delen. Met de verschuiving van de focus naar lichte middelen heb ik zo mijn twijfels of we nog wel een dok gaan terug zien in de schepen. Misschien is een steelbeach o.i.d. wel voldoende.

Harald

#63
Zou voor de UK het ook geen optie zijn om in hun FSS programma (Fleet Solid Support) in plaats van de gewenste 3 juist 4 van die schepen gaan aanschaffen om zo ook met dit schip een deel van de amfibische capaciteit te waarborgen bij een groot type schip, ala LPD.

Zoals bij onderstaand ontwerp van BMT kunnen in het dock aan de achterzijde 2 stuks Caimen 90 fast landing craft utility (LCU) meegenomen worden.
Waarbij ik de Caimen 90 als een zeer geschikte vervanger vind voor onze grotere LCU's, welke (waarschijnlijk) vervangen worden in 2032.
Of Nederland hierin mee moet gaan ? misschien wel een wat kleinere versie welke ook aan de Australische Marine is aangeboden in hun SEA 2200 programma.

Naast zo'n "groot" schip zal er dan zeker nog een 4 tal Crossover achtige schepen moeten komen.


https://www.asianmilitaryreview.com/wp-content/uploads/14MayTF4a-scaled.jpg
( het Ellida logistics ship design/ ontwerp van BMT)

BMT Unveils ELLIDA Amphibious / Tanker / Multi-Role Auxiliary Vessel
https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2019/2019/09/dsei-2019-bmt-unveils-ellida-amphibious-tanker-multi-role-auxiliary-vessel/

Ellida offers logistical support ship for RAN SEA 2200 programme
https://www.asianmilitaryreview.com/2022/05/ellida-offers-logistical-support-ship-for-ran-sea-2200-programme/

Harald

CitaatBad news stories for the RN just keep on coming in 2024...

UK amphibious capability into terminal decline as both HMS Albion and HMS Bulwark to be permanently laid up as not enough sailors to crew even one of them.
https://twitter.com/NavyLookout/status/1743383419692720586?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1743383419692720586%7Ctwgr%5E866d6b293afd620a0f48b01745826ba2261ff652%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.snafu-solomon.com%2Fsearch%3Fupdated-max%3D2024-01-06T11%3A39%3A00-08%3A00max-results%3D20

Zwaar weer.. Hopelijk gaat dit geen invloed hebben in het vervangingsproject

Harald

Ik denk ook dat de mogelijkheid er moet zijn voor het meenemen van een LCU.
Deze zijn veel zwaarder en groter dan een LCVP.
Ook de FRICS zullen (gedeeltelijk) vervangen worden door een CB90 Raider achtig vaartuig.

Ik denk ook dat we er wel over eens zijn dat het geen 1 type schip kan zijn en het 2 klasse schepen moeten zijn in een verdeling van 2 om 4.
2 grotere type Enforcer
4 kleinere, snellere en beter bewapend type Crossover

Parera

#60
Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 20:08 uurWe hebben iets nodig wat op zichzelf de zwaarste klasse landingsschip, daarvan minimaal 2, kan lanceren. Het is een vereiste (dunkt me) waardoor misschien 2 verschillende klasses handiger zijn. Ze willen toch echt amfibische aanvallen kunnen blijven uitvoeren. Daarnaast flexibel opereren. Het vereist ook zee maar met name luchtdrones en helikopters.

En dan moeten die schepen ook worden voorzien van sensoren, wapens en bepantsering a la OPV.

+1

Afhankelijk van de hoe groot deze schepen gaan worden en natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel koppen nodig zijn voor deze schepen zou je kunnen overwegen er niet 2 maar 3 aan te schaffen. Ik denk dat 4 te veel gaat worden voor ons, maar het minimum is en blijft wel 2 stuks wat mij betreft.

Als ik de standaard Enforcer serie van Damen erbij pak en een aantal modellen vergelijk scheelt het niet zoveel in bemanning tussen het kleinste en het grootste model:
Lengte & Breedte |  Bemanning | troepen
- 12026 | 90 | 270
- 13226 | 95 | 350
- 14426 | 95 | 430
- 14428 | 128 | 480
- 15628 | 147 | 560
- 16828 | 147 | 680
- 18028 | 155 | 790

Ter vergelijking onze huidige LPD's
- RDAM  | 150 | 517
- JWIT  | 146 | 555

En de Crossover series
- 131A | 83 | 200
- 131C | 125 | 128
- 139FC | 125 | 128

Daarom ben ik voorstander van een 2 tal custom Enforcers tussen de modellen 13226/14426/15628 m in met voldoende dokruimte voor 2 LCU of 4 LCVP + 4 LCVP's in davits aan de zijkanten. Daarnaast een hangaar voor 3 tot 4 NH-90's + ruimte voor 6 tot 8 UAV's (Skeldar V-200). Het helidek moet wel geschikt zijn voor zwaardere helikopters zoals de CH-47 van de Britten en V-22 van de Amerikanen.

Als aanvulling daarop zou een custom Crossover model tussen de 131A en 139FC ideaal zijn. Door de kruising tussen de Amfibious & Fast Combatant varianten beschikt dit custom model over voldoende amfibische capaciteit, ruimte voor noodhulp middelen en/of patrouille middelen. In amfibische belading bied het dan voldoende ruimte voor 2 NH-90's + 3 tot 4 UAV's (Skeldar V-200). Daarnaast is er ruimte aan boord voor 2 LCVP's + 2 FRISC's, 14 BVS-10 + 3 Manticore's.

Naar mijn mening moeten 1 LPX + 2 Crossovers samen een complete Marine Combat Group (Brigade) kunnen vervoeren inclusief hun materieel. Hiermee kunnen we in theorie met 2 LPX'en + 4 Crossovers ons gehele korps mariniers inzetten al zal dat in de praktijk natuurlijk nooit haalbaar zijn tenzij we in oorlog zijn.