LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

silvester herc

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 14:20 uurKlopt, dat denk ik ook. Ik zie het nut nog wel in voor NL om kleine LPD's te gebruiken. Maar idd, zo'n kleine LPD kan nooit de taken van een OPV overnemen. Zeker niet kwa snelheid max 18 knopen, waarbij de huidige OPV er 22 knopen uitperst, en wij daarvan al hebben dat het sneller mag.  ;D
Daar zit ik ook wel steeds meer aan te denken, het probleem zit hem in de grotere LCU landingsschepen, welke ook als "Fire-base" kunnen dienen, deze kunnen eigenlijk alleen in de wat grotere schepen meegenomen worden, dus een kleine LPD. En dan is ook een dok nodig om deze te herbergen. LPD => Lagere snelheid, grotere afstand van de kust, grotere LCU kan langere afstanden afleggen en meer zelfvoorzienend. 
Voor de verdere kleine raidingsvaartuigen ala CB90, kunnen prima te water gelaten worden van een XO achtig model, geen dok benodigd, eventueel slipway of davits.
Een XO heeft ook een hogere snelheid, opereert wat dichter bij de kust, meer "hit and run" met CB90.
Dan meer een verdeling 2 kleinere LPD's en 4 stuks XO achtige schepen.
Ook het ontwerp van Damen voor de Portugese Marine kreeg een plaatsje in de stand van Damen volgens https://twitter.com/xaviervav/status/1730937647554494759
Dus wie weet kan het wat de LPX betreft nog alle kanten op?

Parera

#53
Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 10:50 uuraaahaaa, dat is het dus. Puur de site van Damen vergeleken met het getoonde beeld. Niet de PDF's.
Dus het is een 13226ED, wat is dan de lengte en tonnage dan ?
Maar met zijn 18 knopen nog niet echt snel te noemen...  :hrmph: 


De lengte en het tonnage zijn gelijk aan de ''normale'' 13226, het verschil zit hem in de RoRo, voorraad & troepen capaciteit die (deels) opgeofferd word voor het grotere dok.

Zo heeft de 13226 de volgende capaciteiten:
- 500 m2 dok (2x LCM 2506)
- 2x FAC / LCVP 1604 in davits
- 950 m2  RoRo
- 550 m2 Voorraad
- 60 m2  Munitie
- 95 koppen bemanning
- 260 - 350 troepen
- Hospitaal; Role 2, Operating room, Trauma room, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Het LPD 13226ED heeft de volgende specificaties:
- 650 m2 dok (2x LCU 3607)
- 4x FAC / LCVP 1604 in davits
- 820 m2  RoRo
- 280 m2 Voorraad
- 60 m2  Munitie
- 94 koppen bemanning
- 200 - 270 troepen
- Hospitaal; Role 1, Medical Treatment room, Dentist, Infirmary with 3 Low Care + 2 IC

Wil je dezelfde RoRo, voorraad, Troepen en Hospitaal capaciteit als het 13226 gemengd met de 13226ED dok / landingsvaartuigen capaciteit kom je uit op de  14426ED. Dat is ook het model wat we zien op het TV scherm als ik het afzet tegen de specs op de PDF / op het scherm.

Master Mack

Het zit hem denk ook in de samenwerking met GB omdat er 2x Chinook wordt genoemd een wens van GB. Dus 2x 13226 ED voor NLD en 4x voor GB. Dan 4x Crossover XO combatant of expeditionair voor NLD en 2x of meer voor GB

Harald

#51
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/12/2023 | 12:23 uurErgens denk ik dat het getoond Damen voorstel niet voldoet aan de DMO wens/eis in de richting van kleinere en meer flexibele schepen.

Die vlieger gaat wel op als vervangers voor de beide LPD's, maar ik zie (nog) geen 9500 tonner of groter de rol van OPV overnemen.
Klopt, dat denk ik ook. Ik zie het nut nog wel in voor NL om kleine LPD's te gebruiken. Maar idd, zo'n kleine LPD kan nooit de taken van een OPV overnemen. Zeker niet kwa snelheid max 18 knopen, waarbij de huidige OPV er 22 knopen uitperst, en wij daarvan al hebben dat het sneller mag.  ;D

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/12/2023 | 12:23 uurZou het kunnen dat het concept LPX bestaat uit meerdere modellen, waaronder een afgeleide van de Enforcer serie en een afgeleiden van een model uit de XO lijn?
Daar zit ik ook wel steeds meer aan te denken, het probleem zit hem in de grotere LCU landingsschepen, welke ook als "Fire-base" kunnen dienen, deze kunnen eigenlijk alleen in de wat grotere schepen meegenomen worden, dus een kleine LPD. En dan is ook een dok nodig om deze te herbergen. LPD => Lagere snelheid, grotere afstand van de kust, grotere LCU kan langere afstanden afleggen en meer zelfvoorzienend. 
Voor de verdere kleine raidingsvaartuigen ala CB90, kunnen prima te water gelaten worden van een XO achtig model, geen dok benodigd, eventueel slipway of davits.
Een XO heeft ook een hogere snelheid, opereert wat dichter bij de kust, meer "hit and run" met CB90.
Dan meer een verdeling 2 kleinere LPD's en 4 stuks XO achtige schepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ergens denk ik dat het getoond Damen voorstel niet voldoet aan de DMO wens/eis in de richting van kleinere en meer flexibele schepen.

Die vlieger gaat wel op als vervangers voor de beide LPD's, maar ik zie (nog) geen 9500 tonner of groter de rol van OPV overnemen.

Zou het kunnen dat het concept LPX bestaat uit meerdere modellen, waaronder een afgeleide van de Enforcer serie en een afgeleiden van een model uit de XO lijn?

Zoiets als NGAD voor de USAF,  dat wordt een bemand systeem met één of meerdere systemen die het complementeren.


Harald

Citaat van: Parera op 04/12/2023 | 10:17 uurBinnen de nieuwe Enforcer series zitten modellen "ED" wat staat voor Enhanced Dock. Deze zijn alleen te vinden in de pdf's maar dat komt overeen met de 13226 ED. Simpel gezegd is het enige dat anders is de ruimte voor LCM uitgebreid naar LCU ruimte.

aaahaaa, dat is het dus. Puur de site van Damen vergeleken met het getoonde beeld. Niet de PDF's.
Dus het is een 13226ED, wat is dan de lengte en tonnage dan ?
Maar met zijn 18 knopen nog niet echt snel te noemen...  :hrmph:   

Parera

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 09:15 uurAls je op het beeldscherm kijkt naar de specs die er getoond worden, dan zijn dat die van een Damen Enforcer 13226

Enforcer 13226 :
Lengte :  132 meter
Breedte :  26 meter
Tonnage :   9500 ton
Snelheid :   18 knopen
Range :   8000 nm
Crew :   95
EMF :  260-350
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers/landing-platform-dock-enforcer-13226

Maar de afbeelding en specs kloppen niet met een "standaard" type in de Enforcer serie.
De voorkant klopt nog wel, maar de achterzijde is meer een Enforcer 16828 (lengte 168 meter, tonnage 17500 ton)

Binnen de nieuwe Enforcer series zitten modellen "ED" wat staat voor Enhanced Dock. Deze zijn alleen te vinden in de pdf's maar dat komt overeen met de 13226 ED. Simpel gezegd is het enige dat anders is de ruimte voor LCM uitgebreid naar LCU ruimte.

StrataNL

Citaat van: Harald op 04/12/2023 | 09:15 uurAls je op het beeldscherm kijkt naar de specs die er getoond worden, dan zijn dat die van een Damen Enforcer 13226

Enforcer 13226 :
Lengte :   
In principe is het ook gewoon een evolutie van de Enforcer serie natuurlijk.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

#46
Citaat van: Parera op 03/12/2023 | 22:16 uurOp twitter staat deze foto van de NEDS beurs 2023 in Rotterdam afgelopen week. Het model is niets bijzonders maar het schip op het scherm wat mij betreft wel. Naar mijn idee is dat de capaciteit van het NL LPX waar we naar zoeken, misschien niet het definitieve internet maar wel de capaciteit.



Als je op het beeldscherm kijkt naar de specs die er getoond worden, dan zijn dat die van een Damen Enforcer 13226

Enforcer 13226 :
Lengte :  132 meter
Breedte :  26 meter
Tonnage :   9500 ton
Snelheid :   18 knopen
Range :   8000 nm
Crew :   95
EMF :  260-350
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers/landing-platform-dock-enforcer-13226

Maar de afbeelding en specs kloppen niet met een "standaard" type in de Enforcer serie.
De voorkant klopt nog wel, maar de achterzijde is meer een Enforcer 16828 (lengte 168 meter, tonnage 17500 ton)

Harald

Citaat van: Master Mack op 04/12/2023 | 06:59 uurPaar VLS cellen erop en je heb een prima JdeW en Rdam vervanger. Maar voor de OPV's zie ik toch iets compacter en sneller.
Je haalt me de woorden uit de mond. idd, dat was ook mijn gedachte... vooral wat is de snelheid van zo'n schip ?
Voor mijn gevoel moet die wel zeker 21-22 knopen zijn, gelijk aan de huidige OPV's, liever nog net wat hoger.

Als je zo zou gaan vervangen, dan zou je weer een 2-4 verdeling hebben, 2 wat grotere schepen en 4 kleiner/sneller. 

Master Mack

Paar VLS cellen erop en je heb een prima JdeW en Rdam vervanger. Maar voor de OPV's zie ik toch iets compacter en sneller.

Parera

Op twitter staat deze foto van de NEDS beurs 2023 in Rotterdam afgelopen week. Het model is niets bijzonders maar het schip op het scherm wat mij betreft wel. Naar mijn idee is dat de capaciteit van het NL LPX waar we naar zoeken, misschien niet het definitieve internet maar wel de capaciteit.


Parera

#42
Citaat van: Huzaar1 op 29/11/2023 | 18:55 uurAh, deductie, love it.

Ik vind het schip dat Portugal nu laat bouwen getuigen van dezelfde moed als die wij moeten tonen bij nieuwe ontwerpen. Iets dergelijks is wat ik voorzie, maar dan een slag of 2 groter, en het moet beschikken over een capaciteit om landingsschepen, incluis de grotere, te laten docken.

Een dergelijk dek als die van Portugal, maar dan in een reeks van 6. Geeft ons 6x een schip met de focus op amfibisch optreden en drone gebruik. Plus de mogelijkheid om op het schip helikopters te laten landen. Ik voorzie een nood van minimaal 4 medium transport heli´s tegelijkertijd.

Met de extra ruimte moet er ook plek zijn voor sensoren en vuurkracht.

Als je naar zo een ontwerp gaat kijken dan zal je uitkomen op +/- 3 a 4 x NH-90 met misschien ruimte voor uitbreiding naar maximaal 6 stuks. Hiervoor zal je dan wel (een deel van) het voertuigen dek moeten opofferen, dit is overigens vaak bij de grote Europese LHD's ook al het geval. In de basis zullen we niet meer dan 2 of 3 NH90's/H225M's meedragen verwacht ik, aangevuld met verschillende type UAV's. Daarom zijn naar mijn idee 2 helispots + 4 UAV spots ruim voldoende.

Toestellen zoals de MQ-9 Mojave kunnen we per direct uit ons hoofd zetten want dan spreek je al over dekken van 150 tot 500 m. Een vergelijkbaar toestel zou kunnen als je er dan een catapult opzet maar ja dat kost ook weer veel extra geld, en die UAV's zijn eigenlijk op dit moment niet eens beschikbaar.

De meeste UAV's aan boord van zo'n schip zullen VTOL zijn of met een kleine catapult zoals de Scan Eagle.

Een dok is geen probleem, dit ontwerp is het 2e Enforcer ontwerp zonder dok (JSS #1) maar met dok zijn er al 3 modellen gebouwd (RD, JWIT & Bay class). Als je kijkt naar het dok van de Britse Bay klasse is daar ruimte voor 2 LCVP's of 1 LCU, in tegenstelling tot de JWIT met 2 LCU's & Rotterdam zelfs 4 LCU's.

Ik vermoed zelf dat er straks gekozen kan worden voor 2 LCM of 4 LAC's in het LPX. Tenzij men ervoor kiest om de LCM zo groot te maken dat deze zelfstandig (naast) de LPX kan varen naar het missie gebied. Bijtanken van landingsvaartuigen kan via de dek kraan.

Als je kijkt naar de twee kleinste ontwerpen van de nieuwe Enforcer series (12026 & 13226 / 13226ED) dan zien we daar de capaciteiten:
- 2x NH-90  + 4x medium UAV + 2x LCM 2506 + 2x LCVP, 90 crew +  200 a 270 troepen.
- 2x NH-90  + 4x medium UAV + 2x LCM 2506 + 2x LCVP, 95 crew +  260 a 350 troepen.
- 2x NH-90  + 4x medium UAV + 2x LCU 3607 + 4x LCVP, 94 crew +  200 a 270 troepen.

Naar mijn idee komen de 13226 ontwerpen zeer dicht bij onze wensen, hierbij zouden de LCU's niet direct nodig kunnen zijn. Daarmee zou het mogelijk kunnen zijn om te kiezen voor 2x LCM of 4x LAC in het dok, aangevuld door 2 of 4 LAC's in davits aan de zijkant.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 28/11/2023 | 14:35 uurMaar even hier een reactie van mij op de LPX gedachte, maar zou ook in de andere topic "LPD vervanging" kunnen, maar goed....

https://marineschepen.nl/nieuws/Nederland-en-Groot-Brittannie-kijken-samen-naar-nieuwe-amfibische-schepen-300623.html

https://marineschepen.nl/nieuws/Meer-details-over-route-naar-nieuwe-marine-190523.html

Ik heb een aantal zindelen/quotes uit bovenstaande artikelen van Marineschepen.nl gefilterd van wat de LPX gedachte is, de vervanging van de OPV's en de LPD's, maar ook een verandering in het toekomstige amfibische optreden in combinatie met de manier van inzet van de Mariniers.

Zie hieronder de voor mijn gevoel belangrijke punten, die overal het nieuwe scheepstype moet beschrijven.   


Volgens de DefensieNota 2022


Ah, deductie, love it.

Ik vind het schip dat Portugal nu laat bouwen getuigen van dezelfde moed als die wij moeten tonen bij nieuwe ontwerpen. Iets dergelijks is wat ik voorzie, maar dan een slag of 2 groter, en het moet beschikken over een capaciteit om landingsschepen, incluis de grotere, te laten docken.

Een dergelijk dek als die van Portugal, maar dan in een reeks van 6. Geeft ons 6x een schip met de focus op amfibisch optreden en drone gebruik. Plus de mogelijkheid om op het schip helikopters te laten landen. Ik voorzie een nood van minimaal 4 medium transport heli´s tegelijkertijd.

Met de extra ruimte moet er ook plek zijn voor sensoren en vuurkracht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Daarom Harald het is koffie dik kijken de Britten willen ook dat er met hun Chinooks maar ook met UAV's vanaf het nieuwe type LPX kunnen opereren NL meld ook weer in hun plannen voor de toekomstig Defensie dat alle type Helikopters geschikt moeten worden gemaakt voor maritieme operaties wat ik al eerder hier gemeld heb en ook nog is de actuele situatie in het midden oosten dat er juist nu diverse Landen hun vliegdekschepen en Helicarriers inzetten plus er komt ook weer een nieuwe regering in De Haag dus ik denk afwachten maar weer??