LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

ARM-WAP

Citaat van: Master Mack op 05/10/2023 | 21:52 uurIk vind die afgestompte boeg niet mooi waarom is die verhouding zo vreemd.
Ik vind'em ook niet "geslaagd".

Ik zie liever de CROSSOVER XO 131 A (Amphibious)... maar de Crossovers hebben natuurlijk geen dok.
Indien een dok echt de vereiste is, dan zou ik liever een verlengde versie zien van dat Enforcer model.

Master Mack

Ik vind die afgestompte boeg niet mooi waarom is die verhouding zo vreemd.

Harald

Citaat van: Parera op 05/10/2023 | 17:07 uurIk denk dat het sneller meer gaat over de landingsvaartuigen zelf, het is een beetje krom geschreven dat wel maar het moeder schip hoeft niet perse sneller te zijn. Ik zelf zou ook meer voorstander zijn van een sneller schip maar ja, ik maak de eisen ook niet.
Ik denk juist dat je "moederschip" juist sneller moet zijn zodat hij juist sneller kan reageren op veranderende situaties, vooral met kleinere eenheden. Deze zijn juist afhankelijk van de steun van het "moederschip".
En ja SOF eenheden moeten soms juist wel onafhankelijk op kunnen treden, maar snelle ondersteuning is belangrijk.

Parera

Citaat van: Harald op 05/10/2023 | 17:05 uurIk zat nog even na te denken over het nieuwe LPX gedachte en Damens geupdate Enforcer klasse, maar daar zit een (gedeeltelijke) tegenstrijdigheid in, voor mijn gevoel.  :hrmph:

Namelijk in het artikel van Marineschepen.nl, worden de onderstaande zaken gezegd ;


De nieuwe Enforcer in de kleinste variant, van 120 meter

Het voorgestelde Enforcer 120 meter ontwerp heeft een snelheid van 18 knopen !!
Onze huidige Zr.Ms. Johan de Witt heeft een snelheid van 19 knopen, das (1 knop) sneller dan het voorgestelde vervangende schip.
Dan kun je wel zeggen ; ja naar het land gaan de eenheden met snelle boten, maar volgens mij wil je juist ook schepen in je aanvoer/transport die "zo snel mogelijk in en uit kunnen" en dus "een sneller schip"
Bewapening van deze Enforcer is opzich prima, maar mis de VLS.

Ik zit dan toch weer te denken aan een Crossover ontwerp, ala XO 131/139 met 25, 28+ knopen

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/crossovers?view=models 


 

Ik denk dat het sneller meer gaat over de landingsvaartuigen zelf, het is een beetje krom geschreven dat wel maar het moeder schip hoeft niet perse sneller te zijn. Ik zelf zou ook meer voorstander zijn van een sneller schip maar ja, ik maak de eisen ook niet.

Harald

Ik zat nog even na te denken over het nieuwe LPX gedachte en Damens geupdate Enforcer klasse, maar daar zit een (gedeeltelijke) tegenstrijdigheid in, voor mijn gevoel.  :hrmph:

Namelijk in het artikel van Marineschepen.nl, worden de onderstaande zaken gezegd ;

Citaat"Wat we nu zien is dat het amfibisch optreden lichter en veel sneller wordt. Zo snel mogelijk in en uit.

Citaat"De bedoeling van Zr.Ms. Johan de Witt is dat je ook het zwaarste materieel dat Defensie heeft, naar de wal moet kunnen brengen", zegt Veen. "Dat wordt dus anders met de nieuwe schepen, waardoor je naar een lichter en sneller schip kan. We kunnen dus kijken naar een andere logistieke trein."


De nieuwe Enforcer in de kleinste variant, van 120 meter

CitaatVoor Nederland komt Damen vooralsnog uit op een schip van 120 meter met een waterverplaatsing van 9.000 ton en een snelheid van 18 knopen. Deze Enforcer 12026 is bewapend met een 76mm kanon, RAM en 30mm kanons. Het beschikt over een UAV-dek en UAV-hangar.

Het voorgestelde Enforcer 120 meter ontwerp heeft een snelheid van 18 knopen !!
Onze huidige Zr.Ms. Johan de Witt heeft een snelheid van 19 knopen, das (1 knop) sneller dan het voorgestelde vervangende schip.
Dan kun je wel zeggen ; ja naar het land gaan de eenheden met snelle boten, maar volgens mij wil je juist ook schepen in je aanvoer/transport die "zo snel mogelijk in en uit kunnen" en dus "een sneller schip"
Bewapening van deze Enforcer is opzich prima, maar mis de VLS.

Ik zit dan toch weer te denken aan een Crossover ontwerp, ala XO 131/139 met 25, 28+ knopen

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/crossovers?view=models 


 

Parera

#23
Damen presenteert nieuwe serie amfibische schepen met oog op Nederlandse en Britse plannen

In Londen heeft Damen tijdens de defensiebeurs DSEI de nieuwe Enforcer-serie gepresenteerd. De Enforcer is een productlijn van Damen met amfibische transportschepen, nauw verbonden met de ontwerpen van Zr.Ms. Rotterdam en Johan de Witt. Met het oog op de nieuwe ontwikkelingen op amfibisch vlak is Damen opnieuw aan het tekenen geslagen.


https://marineschepen.nl/nieuws/Damen-presenteert-nieuwe-amfibische-schepen-041023.html

Ondanks dat de KM graag 1 serie schepen wil hoop ik toch dat men uiteindelijk kiest voor 4 kleinere varianten + 2 grotere zodat die twee wat meer amfib capaciteit krijgen t.o.v. de 4 kleinere. Daarnaast komen we ook onze Britse partners wat te gemoed en is er de hoop dat men daar dan ook een paar kleinere afneemt maar de meerderheid de grote variant zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#21
BMT Unveils Expanded Ellida Fleet-Design Offerings, Redefining Naval Support Operations For The Future



BMT, an international multi-disciplinary engineering and ship design consultancy, has announced a significant update to its iconic ELLIDA design series, including studies of future technologies and concepts to enhance naval littoral capabilities.





https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/bmt-unveils-expanded-ellida-fleet-design-offerings-redefining-naval-support-operations-for-the-future/

Dit zou ook nog wel eens een basis kunnen vormen voor het LPX/MRSS vanuit de Britse industrie. Een familie van schepen in de lengtes 130, 150, 180 & 200 m.

Harald

Citaat van: ARM-WAP op 15/09/2023 | 14:16 uurIk heb sterk de indruk dat, op Zweden en Nederland na, geen enkel ander land zou willen fussioneren op dat vlak.

:hrmph:
ik weet het niet hoor, Saab heeft samen met Damen een samenwerking lopen, maar Saab "flirt" ook met de buren.
Een nieuw NG korvet ontwikkelen kunnen ze ook met Damen doen.   

Babcock and Saab sign agreement to design next-gen corvette
https://www.naval-technology.com/news/babcock-and-saab-sign-agreement-to-build-next-gen-corvette/?cf-view

Niemand wil zich vastleggen en beperkt, afhankelijk worden van anderen.

ARM-WAP

Citaat van: silvester herc op 14/09/2023 | 17:06 uurSnel, verstandig en samen, dat is dé manier om als Europa op te trekken om de defensie-industrie te versterken...
Dat klinkt verstandig en zou, eigenlijk, een natuurlijke conclusie moeten zijn.
En dan zien we hoe het allemaal loopt in de realiteit:
Naval Group en Fincantieri gingen nauwer samenwerken en daarvan is eigenlijk niets meer gekomen (behalve de laatste nieuwe bevoorraders).
Ik heb sterk de indruk dat, op Zweden en Nederland na, geen enkel ander land zou willen fussioneren op dat vlak.
Noch de overheden, noch de bedrijven zelf willen er van weten.
Zo zien we, op "marien" vlak
BAe Systems en andere in VK,
Naval Group in FR
Fincantieri in IT
Verschillende werven in DE
Navantie in ES
allemaal hun eigen ding (blijven)doen.

Land en Lucht zien we ook niet veel goeds gebeuren.

silvester herc

#18
Snel, verstandig en samen, dat is dé manier om als Europa op te trekken om de defensie-industrie te versterken. Een goed voorbeeld is natuurlijk 🇬🇧🇳🇱 Amphibious Force: al 50 jaar werken we samen. Bovendien gaan 🇬🇧🇳🇱 nu hetzelfde Multi Role Support Ship bestellen."  1/2 via Twitter van de staatssecretarishttps://twitter.com/DefensieStas/status/1701685156413591635?t=ufQlqGlo41H6BjutrXnedg&s=19

Harald

Citaat van: Parera op 12/09/2023 | 20:05 uurEen bekend ontwerp inderdaad, maar ik heb mijn twijfels over het concept voor de LPX plannen.

Als ik uberhaupt al kijk naar de afmetingen van het welldeck is dat extreem klein. Met een afmeting van 29 x 9 m kom je uit op 261 m2. Het kleinste welldeck van de Enforcer series is 500 m2 (2x LCM 2506) of 650 m2 (2x LCU 3607).

Ik hoop dat er vanuit COMIT / DMO snel meer info komt over het LPX project maar de modellen 12026 / 13226 /13226ED voldoen wat mij betreft aan de verwachtingen. Ook het 14426/14426ED model voldoet nog naar mijn idee maar deze is wel al wat aan de forse kant (11,000 ton). Ik weet niet of iemand dit openbaar kan bevestigen maar er schijnt een tonnage rond te gaan van de LPX binnen de KM en dat zou lager zijn dan 10,000 ton.

Het ging mij ook om dat er aan Duitse zijde ook gedacht wordt aan een totaal ander concept en ideeën voor de toekomstige schepen in de Tender voor de vervanging van de type 404 Elbe schepen. En met een ontwerp ala Fassmer MPV 120 Multirole is voor de Nederlandse LPX veel te klein en ook te beperkt.
De Duitsers zouden kunnen instappen bij de LPX gedacht, dus dan een initiatief UK/NL/DU. Maar gezien de ontwikkelingen in Duitsland en hun bescherming van eigen industrie en belangen, denk ik dat dit niet gaat gebeuren.   

Ik denk zelf dat een type Enforcer  13226 /13226ED het meest geschikt is, maar nog wel zoals ik al eerder aangaf met aanpassingen en zoals jij aangaf KM-NL koopt nooit standaard schepen van de plank. Ontwerpen worden altijd aangepast en/of opnieuw ontworpen naar de NL eisen en wensen. 

Parera

Citaat van: Harald op 12/09/2023 | 15:56 uurWas ff een Duits forum aan het lezen, daar kwam een ontwerp van Fassmer voorbij als optie voor de Tender vervanging van de Duitse type 404, Elbe klasse. Wel een interessante gedachte, maar wel klein. te klein voor mijn gevoel voor de LPX.

Het gaat om de Fassmer MPV 120 Multirole :
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t
https://www.fassmer.de/en/defence/multirole


https://www.fassmer.de/fileadmin/user_upload/6_Fassmer_Defence/21_06_FD_Sb_MPV_120_web.pdf




Een bekend ontwerp inderdaad, maar ik heb mijn twijfels over het concept voor de LPX plannen.

Als ik uberhaupt al kijk naar de afmetingen van het welldeck is dat extreem klein. Met een afmeting van 29 x 9 m kom je uit op 261 m2. Het kleinste welldeck van de Enforcer series is 500 m2 (2x LCM 2506) of 650 m2 (2x LCU 3607).

Ik hoop dat er vanuit COMIT / DMO snel meer info komt over het LPX project maar de modellen 12026 / 13226 /13226ED voldoen wat mij betreft aan de verwachtingen. Ook het 14426/14426ED model voldoet nog naar mijn idee maar deze is wel al wat aan de forse kant (11,000 ton). Ik weet niet of iemand dit openbaar kan bevestigen maar er schijnt een tonnage rond te gaan van de LPX binnen de KM en dat zou lager zijn dan 10,000 ton.

Harald

Was ff een Duits forum aan het lezen, daar kwam een ontwerp van Fassmer voorbij als optie voor de Tender vervanging van de Duitse type 404, Elbe klasse. Wel een interessante gedachte, maar wel klein. te klein voor mijn gevoel voor de LPX.

Het gaat om de Fassmer MPV 120 Multirole :
Length overall: 123.80 m
Beam overall: 17.40 m
Speed: 20-22 kn
Displacement (abt.): 6000 t
https://www.fassmer.de/en/defence/multirole


https://www.fassmer.de/fileadmin/user_upload/6_Fassmer_Defence/21_06_FD_Sb_MPV_120_web.pdf



Parera

Citaat van: Harald op 12/09/2023 | 11:18 uurIdd erg interessant, de 3D impressie ook met de snelle "raiders" boten (Damen FAC 1604) welke dan in de Davits gehangen kunnen worden. en wel een dock voor de grotere LCU's. Ook de 2 heli-plaatsen is goed.
76mm Sovraponte op de boeg, RAM tussen de schoorstenen en aan beide zijden nog een 40mm, maar zal idd nog wel aangevuld moeten worden met een VLS systeem.
Alleen de 18 knopen kwa snelheid is aan de lage kant.

Wat eigenlijk dan nog mist in vergelijking met een Crossover is de snelheid 25-28 knopen, de extra bewapening VLS en de sensor/radar systemen. 

Ik weet ook zeker dat we hier niet de LPX zien maar het is wel vanuit Damen een stap die kant op vanuit de oude generaties Enforcers. Je ziet de trend kleiner hierin terug, daarnaast ook beter bewapend dan de vorige series.

Onze KM koopt bijna nooit MOTS een schip dus er zal ongetwijfeld vanuit COMIT nog een eigen ontwerp komen maar ik ga er wel vanuit dat deze serie de basis gaat vormen voor het LPX ontwerp. Er schijnt binnen de KM meer info rond te gaan over dit project maar daarvan is niks officieel naar buiten gebracht tot heden.