LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Parera

#203
Citaat van: Harald op 11/04/2024 | 22:29 uurDie Endureance 160 is een best interessant ontwerp.


Jazeker, maar de afbeeldingen die je laat zien zijn de Endurance 170  ;)  Soms staan ze online niet goed omschreven. Maar het zijn prachtige en interessante ontwerpen.

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 23:49 uurVooral de positionering van de wapensystemen vind ik erg goed gekozen.

Dat kunnen ze in Singapore wel! De 170 variant heeft een extra 76 mm kanon en VLS  als bewapening. Ik vind persoonlijk de 170 ook het mooiste ontwerp uit de serie, maar ja die is wel echt een stuk groter dan onze plannen.

Hieronder een deel van de Endurance familie schepen. De 140 variant is met wat aanpassingen ook best een interessant ontwerp voor het ATS als we niet kiezen voor een volledig vliegdek.



Master Mack



Master Mack

1 dek hoger om het verlies van accomodatie te compenseren welke verloren gaat door de kleinere brugopbouw kan prima. Kijk maar naar de Franse Mistral leg een extra breder dek en bouw een dok aan het MRSS ontwerp en you have a carrier🤣

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 20:26 uurDat vliegdekschip komt er (soort van)!

Helikopters én drones zijn de bom

Door sommigen hier ten burele lang gekoesterde droom: een Nederlands vliegdekschip. Da's nu een soort van stap dichterbij. Hoofd afdeling Maritiem Optreden van de Directie Plannen kapitein ter zee George Pastoor kwam de Tweede Kamer bijpraten over de komende vervanging van zes amfibische transportschepen. Over welke schepen het precies worden is nog geen beslissing genomen maar meneer Pastoor laat natuurlijk niet voor niets bovenstaande sheet zien: hij wil er zelf zó'n eentje: "Op dit ontwerp ziet u een heel groot dek. Dat heeft namelijk veel voordelen. Voorheen had je één groot helikopterdek, maar was er niks voorzien voor onbemande systemen. En ik weet dat, als voormalig hoofd van de Operationele Dienst van een amfibisch schip, je altijd loopt te battelen op dat helikopterdek: gaan we een onbemand systeem lanceren of een helikopter? Dat kost altijd tijd en dat is minder operationeel flexibel. Als je dus een lang dek hebt, ja, dan heb je dus ook ruimte om bijvoorbeeld onbemande systemen makkelijk af te vliegen (later verwijst hij ook naar de Turk). Dan hoef je niet dat helikopterdek anders in te richten." Helikopters én drones? FUCK YEAH!

Tags: Vliegdekschip, drones, marine, The dream shall never die

@Bas Paternotte | 10-04-24 | 13:59 | 77 reacties

Vond hem wel grappig
Ik ook gewoon iemand die uit de praktijk de kamer voorlicht heb de livestream ook met interesse gevolgd!!

silvester herc

Citaat van: Parera op 11/04/2024 | 18:50 uurIk heb het Italiaanse ontwerp al enkele keren aangehaald, maar een aantal jaar geleden lag er ook een interessant ontwerp op tafel in Singapore de Endurance 160. Dit ontwerp was iets groter dan onze plannen 163,7 x 25,5 m en een tonnage van 14,500 ton. Later is ook nog het grotere ontwerp Endurance 170 gepresenteerd voor de export markt.





De Endurance 160 bood ruimte aan 5 helikopters op het dek, mogelijk is er slechts ruimte voor 4 helikopters in de hangaar maar die info kan ik niet terug vinden. In het dek zitten twee grote liften, 1 naar de hangaar en de voorste gaat door tot het RoRo dek. De bewapening bestond uit 2 Phalanx / RAM CIWS's, 2 30/40 mm kanons en een 8 cells VLS.

Een interessant concept net wat groter dan onze plannen. Met deze afmeting zou je in theorie 4 tot 6 NH-90's kunnen inpassen in een hangaar en ook een dok voor 2 LCU's of 4 LCM's met daar aan vast een klein RoRo dek (1000 m2). Als je kiest voor slechts 2 LCM's dan komt daar +/- 500 m2 RoRo bij.
In de plannen heeft men het over ongeveer 150 meter dus kan nog langer ;)

Master Mack

Dat vliegdekschip komt er (soort van)!

Helikopters én drones zijn de bom

Door sommigen hier ten burele lang gekoesterde droom: een Nederlands vliegdekschip. Da's nu een soort van stap dichterbij. Hoofd afdeling Maritiem Optreden van de Directie Plannen kapitein ter zee George Pastoor kwam de Tweede Kamer bijpraten over de komende vervanging van zes amfibische transportschepen. Over welke schepen het precies worden is nog geen beslissing genomen maar meneer Pastoor laat natuurlijk niet voor niets bovenstaande sheet zien: hij wil er zelf zó'n eentje: "Op dit ontwerp ziet u een heel groot dek. Dat heeft namelijk veel voordelen. Voorheen had je één groot helikopterdek, maar was er niks voorzien voor onbemande systemen. En ik weet dat, als voormalig hoofd van de Operationele Dienst van een amfibisch schip, je altijd loopt te battelen op dat helikopterdek: gaan we een onbemand systeem lanceren of een helikopter? Dat kost altijd tijd en dat is minder operationeel flexibel. Als je dus een lang dek hebt, ja, dan heb je dus ook ruimte om bijvoorbeeld onbemande systemen makkelijk af te vliegen (later verwijst hij ook naar de Turk). Dan hoef je niet dat helikopterdek anders in te richten." Helikopters én drones? FUCK YEAH!

Tags: Vliegdekschip, drones, marine, The dream shall never die

@Bas Paternotte | 10-04-24 | 13:59 | 77 reacties

Vond hem wel grappig

Huzaar1

#196
Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 19:28 uurDat kan, maar hoe verloopt de systeemintegratie dan? Je moet volgens mij flink wat kabels trekken om dat te kunnen laten praten met elkaar.

Dat is geïntegreerd in het ontwerp,  een aantal geprepareerde koppelingen is niet al te ingewikkeld om in te voorzien.  Vervolgens kan met Link11/16,  doelinformatie , van het een fregat tot F-35 worden door vertaald.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 19:28 uurDat kan, maar hoe verloopt de systeemintegratie dan? Je moet volgens mij flink wat kabels trekken om dat te kunnen laten praten met elkaar.
Plug and play net als op de Trifics

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2024 | 18:42 uurEn je kunt wapensystemen op het dek plaatsen met containers, dus b.v een goalkeeper achtig systeem, of extra sensoren, of NSM.

Dat kan, maar hoe verloopt de systeemintegratie dan? Je moet volgens mij flink wat kabels trekken om dat te kunnen laten praten met elkaar.

Parera

#193
Ik heb het Italiaanse ontwerp al enkele keren aangehaald, maar een aantal jaar geleden lag er ook een interessant ontwerp op tafel in Singapore de Endurance 160. Dit ontwerp was iets groter dan onze plannen 163,7 x 25,5 m en een tonnage van 14,500 ton. Later is ook nog het grotere ontwerp Endurance 170 gepresenteerd voor de export markt.





De Endurance 160 bood ruimte aan 5 helikopters op het dek, mogelijk is er slechts ruimte voor 4 helikopters in de hangaar maar die info kan ik niet terug vinden. In het dek zitten twee grote liften, 1 naar de hangaar en de voorste gaat door tot het RoRo dek. De bewapening bestond uit 2 Phalanx / RAM CIWS's, 2 30/40 mm kanons en een 8 cells VLS.

Een interessant concept net wat groter dan onze plannen. Met deze afmeting zou je in theorie 4 tot 6 NH-90's kunnen inpassen in een hangaar en ook een dok voor 2 LCU's of 4 LCM's met daar aan vast een klein RoRo dek (1000 m2). Als je kiest voor slechts 2 LCM's dan komt daar +/- 500 m2 RoRo bij.

Huzaar1

En je kunt wapensystemen op het dek plaatsen met containers, dus b.v een goalkeeper achtig systeem, of extra sensoren, of NSM.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Als je een lift installeerd kan je hem voor veel meer doeleinden gebruiken als alleen maar Heli's en Drones transporteren zoals in de presentatie al werd benoemd. Omdat de eenheden in verschillende formaties verschillende acties uitvoeren kan je daar de twee verschillende accomodatie vormen op aanpassen. Daarom de naam MRSS. Multi role. Helidek ter grote van Rotterdam lift naast de brug en dan drone spots op het voorste deel van het dek met evt eigen drone lift. Dan kan je dus de twee verschillende type vliegoperaties gescheiden houden. En als je over de gehele romp een extra dek invoegen win je die accomodatie voor een groot deel terug.

Harald

Citaat van: Parera op 11/04/2024 | 13:08 uurEen hangaar in de bovenbouw zie ik wel als mogelijkheid, dit is ook het geval bij het Portugese ontwerp. Daar is ruimte voor 1 NH-90 in de opbouw naast ruimte voor enkele kleine UAV's in een aparte hangaar in de opbouw. Daarnaast zit er ook een UAV lift in die speciale hangaar.

Het grootste nadeel van een volledig vliegdek is dat de opbouw veel kleiner moet zijn waardoor je veel meer van je ruimtes onder het vliegdek moet plaatsen. Bij een klassieke LPD zit zowel de hangaar als grotendeel van de accommodatie in de opbouw, bij een LHD moeten deze beide voor het grootste deel verhuisd worden onder het vliegdek.

Das precies het probleem met een vliegdek idd. Een hangaar voor 1 heli is te weinig en daardoor moet er wel ruimte onder het vliegdek gereserveerd worden.
En wat je ook al aangeeft, ook extra ruimte voor commando-voering op operationeel gebied zal gehuisvest moeten worden, dit zou dan ook al onderdeks moeten. Want die bovenbouw is niet zo breed, even simpel gezegd ; stel bovenbouw is de helft van de onderbouw. Bij 26 meter onderbouw is de boven bouw 13 meter breed en het vliegdek naar de bovenbouw ook 13 meter. De spanwijdte van een V-247 is 20 meter dus deze kan alleen op het achterdek opstijgen. Dit geldt ook voor een helicopter.
Die 13 meter vliegdek is dan alleen geschikt voor kleine UAV's/drone's zoals bijvoorbeeld een Saab Skeldar V-200, deze heeft een rotordiameter van nog geen 5 meter. 

Harald

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 08:27 uurOké helder ik had niet in de gaten dat die V247 zo groot was.

Ik ben persoonlijk wel enthousiast over deze V-247 Vigilant. Ook naar de toekomst gekeken, zullen er ook voor het maritieme optreden nog extra helicopters aangeschaft moeten worden. De huidige Cougars opereren nu ook maritiem, gaan de toekomstige SOF H225M Caracals deze taken nog steeds uitoefenen ?
De VS zal gaat over naar de door hun gekozen Bell V-280 Valor, dit zou voor de optreden van zowel Landmacht eenheden als ook Mariniers een goede kandidaat zijn voor extra helicopter capaciteit.       

Even voor het beeld, hieronder wat specs en weetjes over de V-247 Vigilant drone ;

- The V-247 Vigilant is designed to weigh 16,000 lb (7,300 kg) empty and carry 13,000 lb (5,900 kg) of fuel, weapons, and sensors for a maximum gross weight of 29,000 lb (13,000 kg), roughly three times the maximum takeoff weight of the MQ-9.
- Wingspan is 65 ft (20 m), just 1 ft (30 cm) shorter than the Reaper's, with 30 ft (9.1 m)-diameter tilting rotors,
-  the wing and rotors swivel along the 37 ft (11 m)-long fuselage to have the same footprint as the UH-1Y Venom helicopter; (ingevouwen V-247 is gelijk een een HU-1Y Venom)
-  The aircraft aims to have a cruise speed of 250 knots (290 mph; 460 km/h), a top speed of 300 knots (350 mph; 560 km/h), and a service ceiling of 25,000 ft (7,600 m), with a combat radius of 450 nautical miles (520 mi; 830 km) and time-on-station of 11–15 hours while carrying a 600 lb (270 kg) payload.
-  Range is 1,400 nmi (1,600 mi; 2,600 km) for 17 hours on internal fuel, and it has the capability for aerial refueling.
- The aircraft can support an internal mission payload of 2,000 lb (910 kg) and can sling-load 9,000 lb (4,100 kg).
- The Vigilant is equipped with three internal payload bays, a centerline payload, and the capability to house up to two underwing pylons per side for various payloads including additional fuel, radar systems, LiDAR modules, sonobuoys, the Mark 50 torpedo, AGM-114 Hellfire, and Joint Air-to-Ground Missile (JAGM)


van links naar rechts ;
(links) - ingevouwen V-22 Osprey
(midden) - ingevouwen V-247 Vigilant
(rechts) - UH-1Y Venom

https://www.bellflight.com/products/bell-v-247

Als je bekijkt in onderstaande afbeelding, verhouding mens met toestel, dan is het wel duidelijk dat een V-247 toch best groot is. Maar heeft zeker vele voordelen door zijn grootte dan bijvoorbeeld een Reaper. Doordat een V-247 kwa payload, range en grootte beter is, ook het verticaal opstijgen is vanaf een "Flattop" vele malen handiger en veel minder ruimte benodigd.



https://www.twz.com/v-247-tiltrotor-drone-downsized-to-maritime-strike-for-navy-warships
https://www.twz.com/23835/bell-unveils-v-247-vigilant-tilt-rotor-combat-drone-mock-up-at-usmc-tech-expo