Fennek MLU / vervangings ontwikkelingen Nieuw Verkenningsvoertuig

Gestart door Harald, 20/10/2023 | 08:52 uur

Harald

Citaat van: Parera op 20/02/2024 | 21:08 uurIk ben het met je eens dat we niet moeten kijken naar voertuigen zoals de AMX-10 of vergelijkbaar. Maar ik ga er vanuit dat men bij de verkenningseenheden toch wel opzoek is naar voertuigen waar meer in meegenomen kan worden zoals UAV's en/of loitering munitions (UAV + gelegenheids doelen aanvallen). Dat word lastig met de huidige fenneks en een (iets) groter voertuig is daar wel voor nodig lijkt mij. Zoals ik eerder aangaf niet als vervanging van de fennek maar juist als aanvulling op de huidige voertuigen.
Idd, zo zie ik het eigenlijk ook.
Een voertuig als de Fennek zal zeker moeten blijven, maar met wat extra toevoegingen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2024 | 17:22 uurVerkes willen zo licht en lichtvoetig mogelijk zijn. Zelfde uitgangspunt als de Mariniers. Tanks en zwarte vtgn passen er simpelweg niet in.


Ik ben het met je eens dat we niet moeten kijken naar voertuigen zoals de AMX-10 of vergelijkbaar. Maar ik ga er vanuit dat men bij de verkenningseenheden toch wel opzoek is naar voertuigen waar meer in meegenomen kan worden zoals UAV's en/of loitering munitions (UAV + gelegenheids doelen aanvallen). Dat word lastig met de huidige fenneks en een (iets) groter voertuig is daar wel voor nodig lijkt mij. Zoals ik eerder aangaf niet als vervanging van de fennek maar juist als aanvulling op de huidige voertuigen.

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2024 | 17:22 uurVerkes willen zo licht en lichtvoetig mogelijk zijn. Zelfde uitgangspunt als de Mariniers. Tanks en zwarte vtgn passen er simpelweg niet in.
Zet die verkenners dan maar op een ezel, lekker licht en lichtvoetig. 🤡

Huzaar1

Citaat van: Zander op 20/02/2024 | 01:54 uurKlopt, maar gezien de complexiteit van het slagveld anno 2024 denk ik dat je wel meer moet gaan kijken naar verkenningseskadrons met mobiele verkenningspelotons en tirailleurs zoals vroegâh.

Verkes willen zo licht en lichtvoetig mogelijk zijn. Zelfde uitgangspunt als de Mariniers. Tanks en zwarte vtgn passen er simpelweg niet in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2024 | 01:24 uurNein het is niet 1988
Klopt, maar gezien de complexiteit van het slagveld anno 2024 denk ik dat je wel meer moet gaan kijken naar verkenningseskadrons met mobiele verkenningspelotons en tirailleurs zoals vroegâh.
People are sheep

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: pz op 19/02/2024 | 18:53 uurGelijk een nieuwe generatie tank weer terug in de rol als verkenner. Klinkt misschien overdreven, maar in het verleden hadden we dit.
Wat wil je dan?

Zoiets als een AMX-10 RCR ?

Is heel wat anders dan huidige manier van verkennen


pz

Citaat van: Parera op 19/02/2024 | 17:41 uurDe vraag is of onze verkenningseenheden überhaupt genoeg voertuigen hebben met de 345 MLU fenneks. Hiervan zijn slechts 138 stuks LVB uitvoering specifiek voor verkenningstaken. Ook zijn deze voertuigen niet voorzien van extra bescherming tegen mijnen of IED's om over aanvallen van bovenaf maar helemaal niet te spreken.

Ik zou inderdaad zeggen zorg ervoor dat er naast de fennek ook een ander groter /beter beschermd voertuig komt voor deze taak. Combineer dit gelijk met het dragen van UAV's en/of loitering munitions (dual role).

Gelijk een nieuwe generatie tank weer terug in de rol als verkenner. Klinkt misschien overdreven, maar in het verleden hadden we dit.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 19/02/2024 | 16:09 uurDan is denk ik het voorstel van mc196 een goede. De Fennek en de Boxer kunnen dan gezamenlijk alles qua taak en uitvoering afvinken.

De vraag is of onze verkenningseenheden überhaupt genoeg voertuigen hebben met de 345 MLU fenneks. Hiervan zijn slechts 138 stuks LVB uitvoering specifiek voor verkenningstaken. Ook zijn deze voertuigen niet voorzien van extra bescherming tegen mijnen of IED's om over aanvallen van bovenaf maar helemaal niet te spreken.

Ik zou inderdaad zeggen zorg ervoor dat er naast de fennek ook een ander groter /beter beschermd voertuig komt voor deze taak. Combineer dit gelijk met het dragen van UAV's en/of loitering munitions (dual role).

Sparkplug

Citaat van: Harald op 19/02/2024 | 16:01 uurKlopt, dat is ook de hamvraag. Maar los daarvan, denk ik wel dat gebruik van drone's in recon/intell enorm zal toenemen.

Dan is denk ik het voorstel van mc196 een goede. De Fennek en de Boxer kunnen dan gezamenlijk alles qua taak en uitvoering afvinken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 19/02/2024 | 15:28 uurMaar is de Nederlandse manier van verkennen vergelijkbaar met de Duitse manier en is hun wens qua voertuigspecificaties wel de juiste voor ons?
Klopt, dat is ook de hamvraag. Maar los daarvan, denk ik wel dat gebruik van drone's in recon/intell enorm zal toenemen.

mc196

Ik denk dat we afmoeten van het idee dat alle functies in één voertuig kunnen. De fennek is geschikt voor "zien zonder gezien te worden" (close recce). Maar heeft te weinig ruimte voor bemanning voor extra functies zoals een uav besturen of verkenning te voet op wat grotere afstand van het voertuig. Misschien een idee om per eskadron een peloton boxer met machinekanon toe te voegen. In de eerste behoeftestelling voor het voertuig wat later de boxer zou worden was ook sprake dat de tirailleurs van de verkenningseskadrons hiermee zouden gaan werken.

Sparkplug

Maar is de Nederlandse manier van verkennen vergelijkbaar met de Duitse manier en is hun wens qua voertuigspecificaties wel de juiste voor ons?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Citaat van: Harald op 23/10/2023 | 22:17 uur

Ik kwam deze tegen. Ik moet zeggen dat hij best interessant is.

Cottonmouth Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) van Textron Systems
Goede optie om de Fennek te vervangen, net zoals de Iveco 6x6 of de Pandur evo 2, wat ik wel graag zou willen toepassen is een 25/30MM toren met Spike

Harald

Ik denk dat zo-wie-zo in de toekomst drone's e.d. een erg belangrijke rol gaan spelen.
Dus bij de MLU en/of vervanging van de Fennek, ben ik voor het idee om het voertuig uit te rusten met bijvoorbeeld :

- VTOL-drones, zoiets als de Vector https://quantum-systems.com/vector/
- loitering munitions, zoiets als de HERO90/120 https://uvisionuav.com/loitering-munitions/hero-120/

eventueel nog :
- RWS met zwaardere kanon, welke ook te gebruiken is als een anti drone wapen.
- een aantal ATGM raketten

 :hrmph:  best veel om er allemaal op te willen hebben en dan heb je ook nog je (intell) masten.
Of is dan een wat groter voertuig toch geen raar idee ?   

pz

Luchs V2 is mijn gedachte als ik dit zo lees, wat de Duitsers willen.

Harald

Ontwikkelingen in Duitsland ; daar is de tender al uitgezet voor de vervanging van o.a. de Fennek. Wat ze zo in eerste instantie willen is allemaal flink wat groter dan de huidige Fennek. Nieuwe voertuigen met een andere inzetgedachte, doctrine.   
Nederland zal naar mijn weten niet op korte termijn de Fennek vervangen en zal wel vanaf de zijlijn meekijken wat ze in Duitsland willen.

Korsak – Spähfahrzeug Next Generation nimmt nächste Hürde
https://www.hartpunkt.de/korsak-spaehfahrzeug-next-generation-nimmt-naechste-huerde/

(Artikel vertaald vanuit het Duits via Google Translate)


De Korsak is bedoeld ter vervanging van de verkenningswagens van het Fennek-type.

Ongeveer vier maanden na de opening van de wedstrijd voor de ontwikkeling en productie van een 'Next Generation Reconnaissance Vehicle' lanceerde het Bundeswehr-aankoopbureau BAAINBw officieel officieel de wedstrijd voor de 'Korsak' – de verwachte naam van de Bundeswehr voor het nieuwe verkenningsvoertuig – door het versturen van de servicebeschrijvingen naar de branche die midden deze week is geopend. De naam Korsak komt van de dierennaam van een steppenvos, wiens bereik zich uitstrekt van de lagere Wolga tot Mantsjoerije, Tibet en het noordelijke deel van Iran.

Zoals blijkt uit een publicatie van BAAINBw op het Europese online inkoopplatform TED, is de Korsak "de belangrijkste mobiliteits- en functiedrager van voertuiggebaseerde verkenning. Als gepantserd, op wielen gebaseerd voertuig is het Next Generation verkenningsvoertuig (SpähFz NG) bedoeld om de overlevingskansen van de legerverkenningsmacht op het gebied van intelligentieverantwoordelijkheid te vergroten door middel van hoge tactische mobiliteit (inclusief drijfvermogen), uitgebreide uitrusting met communicatie /informatiesystemen en navigatiemiddelen, evenals middelen om assertiviteit en uithoudingsvermogen te garanderen."

De Korsak moet op eenvoudige wijze de 4-wielige Fennek-verkenningswagen vervangen die momenteel wordt gebruikt door de verkenningstroepen van het leger en die eind 2028 het einde van zijn levensduur zal bereiken. Het doel is om maximaal 252 verkenningsvoertuigen aan te schaffen, waarvan er in de eerste stap slechts 92 voertuigen permanent in gebruik zullen worden genomen. De eerste twee systemen, die bedoeld zijn als proefmodellen, zullen naar verwachting in 2026 arriveren. De 90 extra serievoertuigen volgen daarna in 2027 en 2028. Als optie zijn 162 extra verkenningsvoertuigen inbegrepen. Om de ontwikkeling, productie en introductie van de Korsak op dit punt succesvol te laten zijn, is "implementatie via COTS/MOTS-producten bedoeld".

Volgens insiders heeft een hoog, eencijferig aantal bedrijven interesse getoond in deelname aan de wedstrijd. Hoeveel van hen daadwerkelijk een bod zullen indienen, dat begin april binnen moet zijn, valt nog te bezien. Volgens goed geïnformeerde kringen staat de gunningsbeslissing gepland voor medio september 2024. Als het schema wordt nageleefd, zou het bijbehorende wetsvoorstel van 25 miljoen dit jaar aan de Bondsdag kunnen worden gepresenteerd.

Vereiste ontwerpkenmerken
Het enige dat tot nu toe publiekelijk bekend is, is dat de Korsak zal beschikken over een 25 mm machinekanon, D-LBO-geleidingsapparatuur en een rookbomlanceersysteem.

Bewapening
Volgens informatie waarover Hartpunkt beschikt, worden het betreffende machinekanon en de bijbehorende 'toren' aan de industrie 'gegeven'. Dit systeem, bekend als een "cross-sectioneel wapensysteem voor middelzware gepantserde platforms", is een combinatie van geschutskoepels en automatische kanonnen die wordt ontwikkeld/geselecteerd als onderdeel van het aanbestedingsproject "Air Mobile Weapon Carrier". Insiders gaan ervan uit dat het om het KBA-machinekanon van Rheinmetall gaat in het kaliber 25 mm x 137. Het wapen zal worden geïntegreerd in een onbemande koepel van de Sloveense fabrikant Valhalla Turrets, die gebaseerd zal zijn op de koepel van de "Complete System Demonstrator Airborne Weapon Carrier (GSD LuWa)". Bij de GSD LuWa was het wapensysteem op afstand bestuurbaar met een grote roterende ring. Hij was elektrisch aangedreven en kon beschermd onder een luik worden gebruikt. In essentie is de oplossing een "op afstand bestuurbaar kraaiennest" met een geïntegreerd luik, waardoor de operator via het luik een situatierapport kan opvragen, problemen kan oplossen of de wapens indien nodig kan herladen. In termen van integratie-inspanningen is een dergelijke oplossing vergelijkbaar met een op afstand bestuurbaar wapenstation, omdat er geen ruimte nodig is voor een torenmand in het interieur van het voertuig. Er is echter wel een doorstap nodig.

Volgens rapporten is antitankcapaciteit niet vereist voor de Korsak. Deze mogelijkheid moet blijkbaar worden gedemonstreerd met behulp van draagbare antitankwapens die door de Bundeswehr zijn geïntroduceerd. In de toekomst zal echter waarschijnlijk worden overwogen om dit vermogen ook met hangmunitie aan te tonen.

Het automatische kanon zelf kan slechts in beperkte mate antitankcapaciteit bieden, zoals duidelijk blijkt uit een onlangs virale video over de Oekraïense oorlog. In de video kun je zien hoe een Oekraïens gepantserd personeelsvoertuig Bradley vecht tegen de modernste versie van de Russische T-90 hoofdgevechtstank met zijn 25 mm wapensysteem. Volgens een interview met de bemanning was het anti-tank geleide raketsysteem van de gepantserde personeelscarrier niet operationeel, zodat de bemanning moest schieten met het boordwapen. Op korte afstanden slaagde de gepantserde personeelscarrier erin kritieke onderdelen van de gevechtstank te vernietigen en deze te verblinden totdat de bemanning van de gevechtstank het voertuig verliet en vluchtte. Aangezien uit een video blijkt dat alle drie de bemanningsleden zijn uitgeschakeld, kan worden aangenomen dat geen van de talrijke treffers het pantser van de T-90 heeft kunnen binnendringen. Op korte afstanden zou echter een technische storing, waaronder een zogenaamde mission kill, kunnen worden bereikt. De verlaten tank werd vervolgens bestreden met rondhangende munitie.

Bovendien zal de Korsak over tal van communicatiemiddelen beschikken waarmee spraak en data op verschillende frequentiebanden kunnen worden verzonden. Hierdoor kan de bemanning indien nodig verkenningsresultaten doorgeven aan het hogere commando of vuursteun over lange afstand oproepen en naar het doel richten.

mobiliteit
Volgens insiders is de aanbesteding ontworpen om onafhankelijk te zijn van het mobiliteitsplatform. Dit betekent dat de industrie niet hoeft te beslissen of ze wil concurreren met een voertuig met een 4×4-, 6×6- of 8×8-aandrijfformule. Er zijn echter vereiste parameters die aangeven dat het winnende voertuig waarschijnlijk een 6×6- of 8×8-platform zal zijn.

Volgens rapporten is een totale massa van minder dan 30 ton nodig, waarvan 20 procent bestemd is voor groei. Om dit succesvol te laten zijn, mag het volledig beladen productievoertuig, inclusief de bemanning, de gewichtslimiet van 25 ton niet overschrijden.

Het vermogen om te zwemmen is vereist, maar niet als een must, maar als een must-criterium. De vrij hoge score op dit criterium leidt er echter toe dat insiders aannemen dat de industrie voertuigen met amfibische capaciteiten zal aanbieden om de overwinning in de competitie veilig te stellen. Een must-have-criterium is echter een langzame snelheidsmodus, die echter is ontworpen om open te staan ��voor technologie. De oplossing hoeft geen hybride aandrijving te bevatten.

Verder is vereist dat de Korsak op een vlakke weg een maximale snelheid van minimaal 100 km/uur moet halen en bij een kruissnelheid van 60 km/uur op een vlakke weg een actieradius van minimaal 1.100 km moet halen.

Sensoren
Het 'belangrijkste wapensysteem' van elk verkenningsvoertuig zijn de krachtige sensoren en de bijbehorende communicatiemiddelen. Volgens informatie waarover Hartpunkt beschikt, zou de Korsak een krachtige mix van sensoren hebben. Naast optische en optronische observatiesystemen zal het ook beschikken over akoestische en andere sensoren die verduidelijking in het elektromagnetische spectrum mogelijk maken. Het vermogen om zichzelf te beschermen in het elektromagnetische spectrum is ook vereist.

99780-2024 - Wettbewerb
Deutschland – Gepanzerte Militärfahrzeuge – Q/K2BD/R8834 - Entwicklung und Produktion eines Spähfahrzeugs
OJ S 34/2024 16/02/2024
Auftrags- oder Konzessionsbekanntmachung – Standardregelung - Änderungsbekanntmachung
Lieferungen

https://ted.europa.eu/de/notice/-/detail/99780-2024

Zander

Ik dacht meer aan een Defenture oplossing. Een open voertuig geeft veel meer situational awareness. Minimaal 4 pax op het voertuig en je kunt met een verkenningsploeg (2 vtgn) goed uit de voeten, ook bij uitbesteden acties. Er kunnen dan altijd 2 paxen uit de ploeg bij de vtgn blijven en je kunt met 6 man je actie uitvoeren.
People are sheep

Harald



Ik kwam deze tegen. Ik moet zeggen dat hij best interessant is.

Cottonmouth Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) van Textron Systems

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2023 | 18:05 uurNieuw voertuig ontwikkelen, wellicht kunnen we hierin zelf wat betekenen, project ala boxer.

Nederland heeft ruim voldoende capaciteit binnen de industrie om een eigen verkenningsvoertuig te ontwikkelen, de vraag is alleen willen we deze kosten dragen?

Als we gaan voor een model zoals nu 4x4 is dat geen enkel probleem om zelf te ontwikkelen. Een 6x6 of 8x8 voertuig kunnen we zonder problemen alleen zal dat wel een veel duurder product worden. En als we geen partners of export kansen hebben heb ik toch mijn twijfels of dit van de grond gaat komen.

Huzaar1

Nieuw voertuig ontwikkelen, wellicht kunnen we hierin zelf wat betekenen, project ala boxer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

MAMMOTH Multirole Platform
https://www.defenture.com/wp-content/uploads/2023/04/Defenture_Leaflet_MAMMOTH.pdf

Misschien iets ontwikkelen op deze basis als vervanger  :hrmph:  in gewicht is een Fennek veel zwaarder 10400 kg tov max gewicht Mammoth 8800 kg.
Ook zal er dan een hybride aandrijving toegepast moeten worden, diesel/electric

De aangepaste Fenneks door de MLU zullen zeker nog tot 2034 blijven rijden, dus van een vervanging is nog niet gelijk aan de orde en zal zeker nog wel een aantal jaar duren voordat men inhoudelijk hiermee aan de slag gaat, denk ik.

CitaatNaar verluidt zal de instandhouding en opwaardering van in totaal 325 voertuigen tot en met 2028 duren. De Fennek blijft dan tot 2034 in gebruik.
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/06/mlu-fennek-in-nieuwe-fase

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Ik heb geen idee. Ik denk eel aan een wielvoertuig. Boxer is wat groot voor deze taak. Een voertuig met redelijk laag profiel, stil en voorzien van allerhande sensoren en communicatiemiddelen.
Mogelijk iets nieuw te ontwikkelen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 22/10/2023 | 19:25 uurIk zie veel meer in grotere verkenningsploegen die langere tijd kunnen infiltreren observeren rapporteren.

Welk wiel- of rupsvoertuig is in jouw ogen hier geschikt voor? Zijn de Ajax (British Army) en de Boxer (Australian Army) wel geschikt voor de verkenningstaak?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

De Fennek is des tijds ontwikkeld rondom de BGU en OTAS die men toen voor ogen had voor de verkenner. Ieder extra item paste simpelweg niet. 0,0 groeipotentieel.
Ik zie veel meer in grotere verkenningsploegen die langere tijd kunnen infiltreren observeren rapporteren.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 22/10/2023 | 18:16 uurDat denk ik ook niet. Ik twijfel echter wel aan de mogelijkheden van de Fennek als verkenningsplatform. Uit eigen ervaring (is al even geleden) kan ik zeggen dat het ding te klein is en dat een verkenningsploeg van 6 man waarbij voertuiggebonden personeel is inbegrepen ook de lading niet voldoende dekt.

Kan ik me voorstellen. Veel gehoorde klacht mbt de ruimte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Dat denk ik ook niet. Ik twijfel echter wel aan de mogelijkheden van de Fennek als verkenningsplatform. Uit eigen ervaring (is al even geleden) kan ik zeggen dat het ding te klein is en dat een verkenningsploeg van 6 man waarbij voertuiggebonden personeel is inbegrepen ook de lading niet voldoende dekt.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 21/10/2023 | 17:55 uurDe Manoeuvreverkenningseenheden oude leest waren er om het vertragend gevecht te voeren op de Noord-Duitse laagvlakte.
Vandaar dat dit complete bataljons met tirailleur- (painf), tank-, mortier- en verkenningspelotons en de bijbehorende logistiek omvatte.
De huidige eskadrons vechten niet, deze zijn enkel onzichtbaar aanwezig.

De vraag is nu wat nodig is gezien de huidige ontwikkelingen.

Exact, maar kan me niet voorstellen dat dat weer een gewenste taak en formatie is. Voor de toekomstige leest van de verkenningseenheden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

De Manoeuvreverkenningseenheden oude leest waren er om het vertragend gevecht te voeren op de Noord-Duitse laagvlakte.
Vandaar dat dit complete bataljons met tirailleur- (painf), tank-, mortier- en verkenningspelotons en de bijbehorende logistiek omvatte.
De huidige eskadrons vechten niet, deze zijn enkel onzichtbaar aanwezig.

De vraag is nu wat nodig is gezien de huidige ontwikkelingen.
People are sheep

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 21/10/2023 | 16:44 uurLui, dat ligt ten grondslag aan een heel andere opvatting wat je met een verkenningseskadron gaat doen. De een wil er dit mee de ander dat.  Het is niet zo dat als de Duitsers in een sloot springen wij dat ook meteen doen.

Onze verkenningseenheden zijn er niet om contact te maken met de vijand, verandert die opvatting verandert de doctrine en verandert de samenstelling. We gaan het wel zien.
Precies, daar zat ik ook mee
Ik denk dat wij niet zomaar in deze sloot springen  ;)
Dat is mijn persoonlijke mening.
Maar juist beter kunnen investeren in intell drones en masten.

Huzaar1

Lui, dat ligt ten grondslag aan een heel andere opvatting wat je met een verkenningseskadron gaat doen. De een wil er dit mee de ander dat.  Het is niet zo dat als de Duitsers in een sloot springen wij dat ook meteen doen.

Onze verkenningseenheden zijn er niet om contact te maken met de vijand, verandert die opvatting verandert de doctrine en verandert de samenstelling. We gaan het wel zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/10/2023 | 11:17 uurIndeed. Er wordt nu naar heel veel zaken gekeken om verschil te zien in hoe we het nu doen, en wat in de praktijk werkt.

Met name verkenning is hierin aan veel verandering onderhevig. Aanvankelijk begreep ik dat zwaardere verkennings elementen weer in raakten, tenslotte waren 30 jaar geleden de verkennings eskadrons ook uitgerust met tanks.

Het is onduidelijk voor nu, en 2028 fennek eruit? Hij krijgt nu een MLU. Die gaat er echt niet in 28 uit.

Waarschijnlijk kan de fennek nog mooi mee tot eind jaren '30 / begin jaren '40 maar ongetwijfeld moet er ook extra capaciteit ingevuld gaan worden en kan dat al met een vernieuwd type voertuig wat beter aansluit bij de huidige behoeften.

Ik kan me de Duitse keuze voor een snelvuurkanon heel goed voorstellen, nadeel voor ons is dan weer dat wij het 35/50 mm kanon gebruiken als ''standaard'' en dat dus waarschijnlijk veel te zwaar is voor dit type voertuig. Dan kom je toch snel op het ''apache kanon'' voor Nederland, en natuurlijk als dat kanon al zijn weg vind binnen 13 medium dan is dat een hele mooie keuze.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 21/10/2023 | 02:54 uurIk ben benieuwd of ze ook kijken naar de effectiviteit van de Fennek inzetten door Oekraïne. Ik kan me voorstellen dat de lessons-learned daar van grote invloed kunnen zijn op de eisen voor een opvolger.

Indeed. Er wordt nu naar heel veel zaken gekeken om verschil te zien in hoe we het nu doen, en wat in de praktijk werkt.

Met name verkenning is hierin aan veel verandering onderhevig. Aanvankelijk begreep ik dat zwaardere verkennings elementen weer in raakten, tenslotte waren 30 jaar geleden de verkennings eskadrons ook uitgerust met tanks.

Het is onduidelijk voor nu, en 2028 fennek eruit? Hij krijgt nu een MLU. Die gaat er echt niet in 28 uit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Harald op 20/10/2023 | 23:49 uurPrecies, dat is ook wat ik gedoeld.
Gaat de NL KL daarin mee ?
Ik ben benieuwd of ze ook kijken naar de effectiviteit van de Fennek inzetten door Oekraïne. Ik kan me voorstellen dat de lessons-learned daar van grote invloed kunnen zijn op de eisen voor een opvolger.

Harald

Citaat van: Robert2 op 20/10/2023 | 22:08 uurMaar onze oosterburen willen dus blijkbaar heel iets anders in de toekomst, als ik het zo begrijp.

Precies, dat is ook wat ik gedoeld.
Gaat de NL KL daarin mee ?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2023 | 21:57 uurNee de fennek is een verkenningsvoertuig, de boxer njet.
Ik bedoel ten eerste; dat er een groot verschil zit tussen beide voertuigen, Fennek klein en laag silhouette, Boxer hoog op de wielen veel groter.
Ten tweede; wil de NL KL wel de Fennek vervangen rond 2028.
Ten derde; wil de NL KL, als ze de Fennek daadwerkelijk willen vervangen, deze vervangen door een veel groter voertuig ? Wat Duitserland dus van plan is om te doen, de voertuigen welke nu waarschijnlijk aangeboden zullen worden, zijn enigzins vergelijkbaar met een Boxer, kwa afmeting.

Maar als de Boxer geen verkenningsvoertuig  is, dan gaan de Duitsers een andere weg volgen dan de huidige op het gebied van verkenning.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2023 | 21:57 uurNee de fennek is een verkenningsvoertuig, de boxer njet.
Maar onze oosterburen willen dus blijkbaar heel iets anders in de toekomst, als ik het zo begrijp.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 20/10/2023 | 11:11 uur

Het silhouet van een Fennek vergeleken met een Boxer is wel een verschil ..  :hrmph:

Afmetingen van Fennek :
Lengte: 5,58 meter
Breedte: 2,55 meter
Hoogte: 2,29 meter

Maar ik weet niet of zo'n vervanging ook binnen de NL KL speelt ?

Nee de fennek is een verkenningsvoertuig, de boxer njet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald



Het silhouet van een Fennek vergeleken met een Boxer is wel een verschil ..  :hrmph:

Afmetingen van Fennek :
Lengte: 5,58 meter
Breedte: 2,55 meter
Hoogte: 2,29 meter

Maar ik weet niet of zo'n vervanging ook binnen de NL KL speelt ?

Parera

Citaat van: Robert2 op 20/10/2023 | 10:31 uurEigenlijk is dat een compleet ander voertuig dan wat de Fennek nu is

Ja, eerder dit jaar hebben we op de beurs RüNET 2023 de Pandur Evo gezien zoals deze zal worden aangeboden voor deze aanbesteding. Deze was uitgerust met een toren van Elbit Systems met daarin een 30 mm kanon maar het gewenste 25 mm kanon is ook mogelijk. Dit geeft ongeveer weer wat voor soort voertuig de Duitsers zoeken.


Robert2

Eigenlijk is dat een compleet ander voertuig dan wat de Fennek nu is

Parera

Je was me voor  ;)

Opvallend genoeg kiest men in Duitsland er inderdaad voor om een compleet nieuw concept op tetuigen.
Vanaf 2026 moeten de eerste twee voertuigen instromen gevolgd door de overige 90 in 2027/2028, met een optie van 162 extra voertuigen.

De aanbesteding omschrijft een voertuig dat een hoge tactische mobiliteit heeft en ook amfibisch/ drijvend in te zetten is. Daarnaast moet het voertuig een 25 mm kanon krijgen. De aanbieders die verwacht worden in te schrijven zijn:

- Rheinmetall -> Fuchs
- Patria -> CAVS
- General Dynamics Land Systems Europe -> Pandur Evo
- Hensoldt + Iveco -> Super AV

Harald

De Fennek krijgt bij de NL een MLU, maar gezien de berichtgevingen gaan de Duitsers de fennek vervangen. Ik lees geen NL deelname of gezamelijk ontwikkeling voor de vervanging van de Fennek. Gaat NL zijn eigen weg ? of sluit NL later aan ?   

Duitseland gaat in iedergeval voor een groter en hoger voertuig dan de huidige Fennek. Verkenning van grotere afstand ? meer met drones ?

Bundeswehr – Ontwikkeling van het Next Generation verkenningsvoertuig aanbesteed

Het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) heeft het onderhandelingsproces geopend met een wedstrijd voor de ontwikkeling en productie van een "verkenningsvoertuig van de volgende generatie", volgens een rapport gepubliceerd op 17 oktober over de Europese aanbesteding platform TED.

De gewenste raamovereenkomst voorziet in de ontwikkeling en productie van maximaal 252 voertuigen, waarvan er slechts 92 permanent zullen worden gecontracteerd en 162 extra verkenningsvoertuigen als optie zullen worden vastgesteld.

Volgens het BAAINBw-rapport is het "Next Generation Scout Vehicle" (SpähFz NG) "de belangrijkste mobiliteits- en functiedrager van voertuiggebaseerde verkenning". Het toekomstige voertuig moet daarom gemakkelijk het vierwielige Fennek-verkenningsvoertuig kunnen vervangen dat momenteel wordt gebruikt door de verkenningstroepen van het leger en dat eind 2028 het einde van zijn levensduur zal bereiken. Om de ontwikkeling, productie en introductie van het nieuwe verkenningsvoertuig op dit punt succesvol te laten zijn, is "implementatie met behulp van COTS/MOTS-producten beoogd". De BAAINBw verwacht de eerste twee exemplaren van het verkenningsvoertuig al in 2026 voor onderzoeksdoeleinden. De 90 extra voertuigen die definitief in gebruik zijn genomen, volgen daarna in 2027 en 2028.

"Als een gepantserd voertuig op wielen is het verkenningsvoertuig van de volgende generatie bedoeld om de overlevingskansen van de verkenningsmacht van het leger op het gebied van inlichtingenverantwoordelijkheid te garanderen door middel van hoge tactische mobiliteit (inclusief drijfvermogen), uitgebreide uitrusting met communicatie-/informatiesystemen en middelen voor navigatie, maar ook middelen voor assertiviteit en uithoudingsvermogen", beschrijft BAAINBw het capaciteitenprofiel van het voertuig.

Zoals verwacht is een automatisch kanon van 25 mm bedoeld  om het voertuig assertiviteit te geven, zodat de verkenningsmacht weer ruimtelijke verantwoordelijkheid op zich kan nemen als onderdeel van de heroriëntatie van de Bundeswehr op nationale en alliantieverdediging. Verder zal het voertuig worden uitgerust met de D-LBO geleidingsapparatuur en een rookbomsysteem.

Naast de pure ontwikkeling en productie van de voertuigen moet de bieder ook een uitgebreid logistiek pakket aanbieden. "Op logistiek gebied is de aannemer verplicht militair en civiel reparatiepersoneel uitgebreid uit te rusten. Hoe dan ook moet de potentiële opdrachtnemer de beschikbaarheid en repareerbaarheid garanderen gedurende 20 jaar na levering van het laatste voertuig. Om ervoor te zorgen dat het volledige aanbod en dus de operationele gereedheid snel worden bereikt, is een breed scala aan ILS-maatregelen gepland, waaronder de implementatie van een logistieke ondersteuningsanalyse. Deze service is ook verschuldigd door de aannemer", eist de BAAINBw.

Verwachte aanbieders
Geïnteresseerde aanbieders hebben tot half november de tijd om overeenkomstige verklaringen in te dienen bij de BAAINBw. Een toeslag kan daarom op zijn vroegst pas medio/eind 2024 worden verwacht. Volgens goed geïnformeerde bronnen hebben verschillende bedrijven en industriële consortia concepten ontwikkeld voor het NG-verkenningsvoertuig.

Waarnemers verwachten onder meer dat Rheinmetall bijvoorbeeld aan de race zou kunnen deelnemen met een voertuig op basis van de Fuchs. Waarnemers van het project beoordelen ook een bod van Patria (CAVS), General Dynamics European Land Systems (Pandur Evo) en Hensoldt in een team met Iveco (Super AV) als waarschijnlijk.

General Dynamics European Land Systems heeft in augustus 2023 zijn demonstrator voor een verkenningsvoertuig op wielen gebaseerd op de Pandur Evolution al publiekelijk gepresenteerd

https://soldat-und-technik.de/2023/10/mobilitaet/35821/bundeswehr-entwicklung-des-spaehfahrzeug-next-generation-ausgeschrieben/