Fennek MLU / vervangings ontwikkelingen Nieuw Verkenningsvoertuig

Gestart door Harald, 20/10/2023 | 08:52 uur

pz

Luchs V2 is mijn gedachte als ik dit zo lees, wat de Duitsers willen.

Harald

Ontwikkelingen in Duitsland ; daar is de tender al uitgezet voor de vervanging van o.a. de Fennek. Wat ze zo in eerste instantie willen is allemaal flink wat groter dan de huidige Fennek. Nieuwe voertuigen met een andere inzetgedachte, doctrine.   
Nederland zal naar mijn weten niet op korte termijn de Fennek vervangen en zal wel vanaf de zijlijn meekijken wat ze in Duitsland willen.

Korsak – Spähfahrzeug Next Generation nimmt nächste Hürde
https://www.hartpunkt.de/korsak-spaehfahrzeug-next-generation-nimmt-naechste-huerde/

(Artikel vertaald vanuit het Duits via Google Translate)


De Korsak is bedoeld ter vervanging van de verkenningswagens van het Fennek-type.

Ongeveer vier maanden na de opening van de wedstrijd voor de ontwikkeling en productie van een 'Next Generation Reconnaissance Vehicle' lanceerde het Bundeswehr-aankoopbureau BAAINBw officieel officieel de wedstrijd voor de 'Korsak' – de verwachte naam van de Bundeswehr voor het nieuwe verkenningsvoertuig – door het versturen van de servicebeschrijvingen naar de branche die midden deze week is geopend. De naam Korsak komt van de dierennaam van een steppenvos, wiens bereik zich uitstrekt van de lagere Wolga tot Mantsjoerije, Tibet en het noordelijke deel van Iran.

Zoals blijkt uit een publicatie van BAAINBw op het Europese online inkoopplatform TED, is de Korsak "de belangrijkste mobiliteits- en functiedrager van voertuiggebaseerde verkenning. Als gepantserd, op wielen gebaseerd voertuig is het Next Generation verkenningsvoertuig (SpähFz NG) bedoeld om de overlevingskansen van de legerverkenningsmacht op het gebied van intelligentieverantwoordelijkheid te vergroten door middel van hoge tactische mobiliteit (inclusief drijfvermogen), uitgebreide uitrusting met communicatie /informatiesystemen en navigatiemiddelen, evenals middelen om assertiviteit en uithoudingsvermogen te garanderen."

De Korsak moet op eenvoudige wijze de 4-wielige Fennek-verkenningswagen vervangen die momenteel wordt gebruikt door de verkenningstroepen van het leger en die eind 2028 het einde van zijn levensduur zal bereiken. Het doel is om maximaal 252 verkenningsvoertuigen aan te schaffen, waarvan er in de eerste stap slechts 92 voertuigen permanent in gebruik zullen worden genomen. De eerste twee systemen, die bedoeld zijn als proefmodellen, zullen naar verwachting in 2026 arriveren. De 90 extra serievoertuigen volgen daarna in 2027 en 2028. Als optie zijn 162 extra verkenningsvoertuigen inbegrepen. Om de ontwikkeling, productie en introductie van de Korsak op dit punt succesvol te laten zijn, is "implementatie via COTS/MOTS-producten bedoeld".

Volgens insiders heeft een hoog, eencijferig aantal bedrijven interesse getoond in deelname aan de wedstrijd. Hoeveel van hen daadwerkelijk een bod zullen indienen, dat begin april binnen moet zijn, valt nog te bezien. Volgens goed geïnformeerde kringen staat de gunningsbeslissing gepland voor medio september 2024. Als het schema wordt nageleefd, zou het bijbehorende wetsvoorstel van 25 miljoen dit jaar aan de Bondsdag kunnen worden gepresenteerd.

Vereiste ontwerpkenmerken
Het enige dat tot nu toe publiekelijk bekend is, is dat de Korsak zal beschikken over een 25 mm machinekanon, D-LBO-geleidingsapparatuur en een rookbomlanceersysteem.

Bewapening
Volgens informatie waarover Hartpunkt beschikt, worden het betreffende machinekanon en de bijbehorende 'toren' aan de industrie 'gegeven'. Dit systeem, bekend als een "cross-sectioneel wapensysteem voor middelzware gepantserde platforms", is een combinatie van geschutskoepels en automatische kanonnen die wordt ontwikkeld/geselecteerd als onderdeel van het aanbestedingsproject "Air Mobile Weapon Carrier". Insiders gaan ervan uit dat het om het KBA-machinekanon van Rheinmetall gaat in het kaliber 25 mm x 137. Het wapen zal worden geïntegreerd in een onbemande koepel van de Sloveense fabrikant Valhalla Turrets, die gebaseerd zal zijn op de koepel van de "Complete System Demonstrator Airborne Weapon Carrier (GSD LuWa)". Bij de GSD LuWa was het wapensysteem op afstand bestuurbaar met een grote roterende ring. Hij was elektrisch aangedreven en kon beschermd onder een luik worden gebruikt. In essentie is de oplossing een "op afstand bestuurbaar kraaiennest" met een geïntegreerd luik, waardoor de operator via het luik een situatierapport kan opvragen, problemen kan oplossen of de wapens indien nodig kan herladen. In termen van integratie-inspanningen is een dergelijke oplossing vergelijkbaar met een op afstand bestuurbaar wapenstation, omdat er geen ruimte nodig is voor een torenmand in het interieur van het voertuig. Er is echter wel een doorstap nodig.

Volgens rapporten is antitankcapaciteit niet vereist voor de Korsak. Deze mogelijkheid moet blijkbaar worden gedemonstreerd met behulp van draagbare antitankwapens die door de Bundeswehr zijn geïntroduceerd. In de toekomst zal echter waarschijnlijk worden overwogen om dit vermogen ook met hangmunitie aan te tonen.

Het automatische kanon zelf kan slechts in beperkte mate antitankcapaciteit bieden, zoals duidelijk blijkt uit een onlangs virale video over de Oekraïense oorlog. In de video kun je zien hoe een Oekraïens gepantserd personeelsvoertuig Bradley vecht tegen de modernste versie van de Russische T-90 hoofdgevechtstank met zijn 25 mm wapensysteem. Volgens een interview met de bemanning was het anti-tank geleide raketsysteem van de gepantserde personeelscarrier niet operationeel, zodat de bemanning moest schieten met het boordwapen. Op korte afstanden slaagde de gepantserde personeelscarrier erin kritieke onderdelen van de gevechtstank te vernietigen en deze te verblinden totdat de bemanning van de gevechtstank het voertuig verliet en vluchtte. Aangezien uit een video blijkt dat alle drie de bemanningsleden zijn uitgeschakeld, kan worden aangenomen dat geen van de talrijke treffers het pantser van de T-90 heeft kunnen binnendringen. Op korte afstanden zou echter een technische storing, waaronder een zogenaamde mission kill, kunnen worden bereikt. De verlaten tank werd vervolgens bestreden met rondhangende munitie.

Bovendien zal de Korsak over tal van communicatiemiddelen beschikken waarmee spraak en data op verschillende frequentiebanden kunnen worden verzonden. Hierdoor kan de bemanning indien nodig verkenningsresultaten doorgeven aan het hogere commando of vuursteun over lange afstand oproepen en naar het doel richten.

mobiliteit
Volgens insiders is de aanbesteding ontworpen om onafhankelijk te zijn van het mobiliteitsplatform. Dit betekent dat de industrie niet hoeft te beslissen of ze wil concurreren met een voertuig met een 4×4-, 6×6- of 8×8-aandrijfformule. Er zijn echter vereiste parameters die aangeven dat het winnende voertuig waarschijnlijk een 6×6- of 8×8-platform zal zijn.

Volgens rapporten is een totale massa van minder dan 30 ton nodig, waarvan 20 procent bestemd is voor groei. Om dit succesvol te laten zijn, mag het volledig beladen productievoertuig, inclusief de bemanning, de gewichtslimiet van 25 ton niet overschrijden.

Het vermogen om te zwemmen is vereist, maar niet als een must, maar als een must-criterium. De vrij hoge score op dit criterium leidt er echter toe dat insiders aannemen dat de industrie voertuigen met amfibische capaciteiten zal aanbieden om de overwinning in de competitie veilig te stellen. Een must-have-criterium is echter een langzame snelheidsmodus, die echter is ontworpen om open te staan ��voor technologie. De oplossing hoeft geen hybride aandrijving te bevatten.

Verder is vereist dat de Korsak op een vlakke weg een maximale snelheid van minimaal 100 km/uur moet halen en bij een kruissnelheid van 60 km/uur op een vlakke weg een actieradius van minimaal 1.100 km moet halen.

Sensoren
Het 'belangrijkste wapensysteem' van elk verkenningsvoertuig zijn de krachtige sensoren en de bijbehorende communicatiemiddelen. Volgens informatie waarover Hartpunkt beschikt, zou de Korsak een krachtige mix van sensoren hebben. Naast optische en optronische observatiesystemen zal het ook beschikken over akoestische en andere sensoren die verduidelijking in het elektromagnetische spectrum mogelijk maken. Het vermogen om zichzelf te beschermen in het elektromagnetische spectrum is ook vereist.

99780-2024 - Wettbewerb
Deutschland – Gepanzerte Militärfahrzeuge – Q/K2BD/R8834 - Entwicklung und Produktion eines Spähfahrzeugs
OJ S 34/2024 16/02/2024
Auftrags- oder Konzessionsbekanntmachung – Standardregelung - Änderungsbekanntmachung
Lieferungen

https://ted.europa.eu/de/notice/-/detail/99780-2024

Zander

Ik dacht meer aan een Defenture oplossing. Een open voertuig geeft veel meer situational awareness. Minimaal 4 pax op het voertuig en je kunt met een verkenningsploeg (2 vtgn) goed uit de voeten, ook bij uitbesteden acties. Er kunnen dan altijd 2 paxen uit de ploeg bij de vtgn blijven en je kunt met 6 man je actie uitvoeren.
People are sheep

Harald



Ik kwam deze tegen. Ik moet zeggen dat hij best interessant is.

Cottonmouth Advanced Reconnaissance Vehicle (ARV) van Textron Systems

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2023 | 18:05 uurNieuw voertuig ontwikkelen, wellicht kunnen we hierin zelf wat betekenen, project ala boxer.

Nederland heeft ruim voldoende capaciteit binnen de industrie om een eigen verkenningsvoertuig te ontwikkelen, de vraag is alleen willen we deze kosten dragen?

Als we gaan voor een model zoals nu 4x4 is dat geen enkel probleem om zelf te ontwikkelen. Een 6x6 of 8x8 voertuig kunnen we zonder problemen alleen zal dat wel een veel duurder product worden. En als we geen partners of export kansen hebben heb ik toch mijn twijfels of dit van de grond gaat komen.

Huzaar1

Nieuw voertuig ontwikkelen, wellicht kunnen we hierin zelf wat betekenen, project ala boxer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

MAMMOTH Multirole Platform
https://www.defenture.com/wp-content/uploads/2023/04/Defenture_Leaflet_MAMMOTH.pdf

Misschien iets ontwikkelen op deze basis als vervanger  :hrmph:  in gewicht is een Fennek veel zwaarder 10400 kg tov max gewicht Mammoth 8800 kg.
Ook zal er dan een hybride aandrijving toegepast moeten worden, diesel/electric

De aangepaste Fenneks door de MLU zullen zeker nog tot 2034 blijven rijden, dus van een vervanging is nog niet gelijk aan de orde en zal zeker nog wel een aantal jaar duren voordat men inhoudelijk hiermee aan de slag gaat, denk ik.

CitaatNaar verluidt zal de instandhouding en opwaardering van in totaal 325 voertuigen tot en met 2028 duren. De Fennek blijft dan tot 2034 in gebruik.
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/06/mlu-fennek-in-nieuwe-fase

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Ik heb geen idee. Ik denk eel aan een wielvoertuig. Boxer is wat groot voor deze taak. Een voertuig met redelijk laag profiel, stil en voorzien van allerhande sensoren en communicatiemiddelen.
Mogelijk iets nieuw te ontwikkelen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 22/10/2023 | 19:25 uurIk zie veel meer in grotere verkenningsploegen die langere tijd kunnen infiltreren observeren rapporteren.

Welk wiel- of rupsvoertuig is in jouw ogen hier geschikt voor? Zijn de Ajax (British Army) en de Boxer (Australian Army) wel geschikt voor de verkenningstaak?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

De Fennek is des tijds ontwikkeld rondom de BGU en OTAS die men toen voor ogen had voor de verkenner. Ieder extra item paste simpelweg niet. 0,0 groeipotentieel.
Ik zie veel meer in grotere verkenningsploegen die langere tijd kunnen infiltreren observeren rapporteren.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 22/10/2023 | 18:16 uurDat denk ik ook niet. Ik twijfel echter wel aan de mogelijkheden van de Fennek als verkenningsplatform. Uit eigen ervaring (is al even geleden) kan ik zeggen dat het ding te klein is en dat een verkenningsploeg van 6 man waarbij voertuiggebonden personeel is inbegrepen ook de lading niet voldoende dekt.

Kan ik me voorstellen. Veel gehoorde klacht mbt de ruimte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Dat denk ik ook niet. Ik twijfel echter wel aan de mogelijkheden van de Fennek als verkenningsplatform. Uit eigen ervaring (is al even geleden) kan ik zeggen dat het ding te klein is en dat een verkenningsploeg van 6 man waarbij voertuiggebonden personeel is inbegrepen ook de lading niet voldoende dekt.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 21/10/2023 | 17:55 uurDe Manoeuvreverkenningseenheden oude leest waren er om het vertragend gevecht te voeren op de Noord-Duitse laagvlakte.
Vandaar dat dit complete bataljons met tirailleur- (painf), tank-, mortier- en verkenningspelotons en de bijbehorende logistiek omvatte.
De huidige eskadrons vechten niet, deze zijn enkel onzichtbaar aanwezig.

De vraag is nu wat nodig is gezien de huidige ontwikkelingen.

Exact, maar kan me niet voorstellen dat dat weer een gewenste taak en formatie is. Voor de toekomstige leest van de verkenningseenheden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

De Manoeuvreverkenningseenheden oude leest waren er om het vertragend gevecht te voeren op de Noord-Duitse laagvlakte.
Vandaar dat dit complete bataljons met tirailleur- (painf), tank-, mortier- en verkenningspelotons en de bijbehorende logistiek omvatte.
De huidige eskadrons vechten niet, deze zijn enkel onzichtbaar aanwezig.

De vraag is nu wat nodig is gezien de huidige ontwikkelingen.
People are sheep