(Wiel) Bergingsvoertuigen vervanging

Gestart door Harald, 12/11/2023 | 13:45 uur

Harald

#16
Misschien ook een kandidaat

Tatra Force T815 8x8 HMHD Recovery truck


Kornet43

Citaat van: Harald op 14/11/2023 | 14:33 uurRM/MAN HX45M 10x10 ? welke ook in Australië dienst doet ?





Ja, deze doet ook dienst in Australië

Harald

Citaat van: Kornet43 op 13/11/2023 | 10:28 uurBeste optie is Rheinmetall/MAN HX 10x10

RM/MAN HX45M 10x10 ? welke ook in Australië dienst doet ?





Harald

Citaat van: Kornet43 op 13/11/2023 | 23:48 uurDie al op de Leusderheide getest is, en niet compleet wegzakte tot de assen, zoals die Scania's! 
Waren er nog meer "merken" aanwezig dan ?
naast Scania, RM/MAN HX10, ......

Ik moet zeggen dat ik de mogelijkheden van de Leibherr G-BKF best interessant vind. Is deze ook getest ?

Kornet43

Citaat van: Kevon op 14/11/2023 | 12:27 uurMaar heeft dit niet iets te maken met wat voor soort banden eronder zitten? Tuurlijk het eigen gewicht ook maar die van Scania zal toch niet veel zwaarder zijn dan de Rheinmetall/MAN?

Nee, heeft te maken met de wielophanging, die is top bij MAN en ook bij Tatra!

Kevon

Maar heeft dit niet iets te maken met wat voor soort banden eronder zitten? Tuurlijk het eigen gewicht ook maar die van Scania zal toch niet veel zwaarder zijn dan de Rheinmetall/MAN?

Citaat van: Kornet43 op 13/11/2023 | 23:48 uurDie al op de Leusderheide getest is, en niet compleet wegzakte tot de assen, zoals die Scania's! 
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 13/11/2023 | 23:48 uurDie al op de Leusderheide getest is, en niet compleet wegzakte tot de assen, zoals die Scania's! 
Ben benieuwd hoe de DAF/Tatra ervoor staat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 13/11/2023 | 19:11 uurOmdat?
Die al op de Leusderheide getest is, en niet compleet wegzakte tot de assen, zoals die Scania's! 

Parera

Citaat van: Kevon op 13/11/2023 | 20:33 uurHet zou gaan om: 555 HLT's (Hook Lift Trucks) 165kn en 95 Heavy Equipment Tranporter (700-400-280kn) en 90 RET REcovery trucks. Men zou nu eigenlijk in de 2de dialoog fase moeten zitten volgens de laatste info.

Maar volgens mij loopt het geheel totaal uit. Trailers en Semi-trailers zou men de offerte van uitgedaan moeten hebben maar is men net aan de eerste dialoog aangevangen.

Om iets preciezer te zijn

Indicative quantity Hook Lift Truck – Heavy Equipment Tractors – Recovery Truck HLT – TR - RET
- 345 HLT 165kN 8x8 CHU HM
- 125 HLT 165kN 8x8 TMLC HM
- 50 HLT 165kN 8x8 BAP HM
- 20 HLT 165kN 8x8 CHU HM Navy
- 5 HLT 165kN 8x8 TMLC HM Navy
- 10 HLT 165kN 8x8 SLS HM
- 35 TR 700kN
- 50 TR 400kN
- 10 TR 280kN
- 90 RET

45% van de voertuigen zouden moeten worden uitgerust met een permanent geplaatste beschermende cabine. In  het contract komt een optie voor nog eens 100 extra voertuigen per type bij de HLT, TR en RET. Deze aanbesteding is afgelopen Juli gesloten dus een uitslag zal nog even op zich laten wachten.

Kevon

Het zou gaan om: 555 HLT's (Hook Lift Trucks) 165kn en 95 Heavy Equipment Tranporter (700-400-280kn) en 90 RET REcovery trucks. Men zou nu eigenlijk in de 2de dialoog fase moeten zitten volgens de laatste info.

Maar volgens mij loopt het geheel totaal uit. Trailers en Semi-trailers zou men de offerte van uitgedaan moeten hebben maar is men net aan de eerste dialoog aangevangen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Ook Scania kan ongetwijfeld op Gryphus basis een voertuig leveren voor deze taak.


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald


ARM-WAP


Kornet43

Beste optie is Rheinmetall/MAN HX 10x10

Harald

#1
In 2022 werd al bekend dat de bestaande DAF wielbergingsvoertuigen vervangen gaan worden, zie ook bekendmaking door Staatssecretaris Christophe van der Maat in een brief aan de Tweede Kamer. Op Defensie.nl is ook het nodige geschreven, zie link.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/nieuws/2022/09/19/nieuwe-wissellaadsystemen-trekker-opleggers-en-bergingsvoertuigen-nodig

Het zou gaan om een order voor 85 stuks en een "van de plank" aankoop.

Is er al meer bekend hierover ?

Wat zouden de opties kunnen zijn ?

1) nieuwe Scania bergingsvoertuigen, dus gelijk met de Gryphys serie welke nu binnen Defensie gebruikt worden. Is denk ik niet van de plank en moet ontwikkeld, ontworpen worden.
2) meegaan in het "Taurus" ontwerp, welke ontworpen, ontwikkeld en nu geleverd wordt aan de Belgische Defensie/Landmacht door SOFRAME.
Is dacht ik volgens mij ook al eens in Nederland getest, maar weet het niet zeker.

https://beldefnews.mil.be/eerste-levering-taurus-het-nieuwe-beest-voor-de-logistiek/

3) andere leveranciers, bijvoorbeeld Leibherr G-BKF, zie onderstaande type bergingsvoertuig ontwikkeld voor de Duitse Heer van de Bundeswehr.