Amerikaanse politiek

Gestart door Benji87, 20/12/2023 | 20:06 uur

Wie gaat er winnen deze verkiezingen?

Biden
11 (64.7%)
Trump
6 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 05/04/2024 | 22:04 uur

walter leever

Citaat van: Lynxian op 03/01/2024 | 16:31 uurWalter, zou je je citaat kunnen fixen? Er zit ergens een formatting error in waardoor we niet zien wie je citeert maar jouw reactie erin staat. Moeilijk voor de rest van ons om op je te reageren op deze manier.

Dus: het enige wat gecancelt moet worden is jouw gebruik van de quote-knop. Afwijkende meningen zijn geen probleem. ;)

geen probleem,is verloren gegaan toen ik"sorry dubbel"schreef,verkeerde genomen,my bad. :P

Citaat van: Huzaar1 op 31/12/2023 | 13:28 uurTrump is een lot in een internationaal kruidvat. We hebben de luxe helemaal niet om hem te verslaan 'bij de stembus'.



Dat stukje over "dubbel" is nu weg,daarom konden jullioe het niet zien :)

Oorlogsvis

Ze proberen Trump met alles tegen te werken ...maar feit is dat Amerika nog nooit zo'n goede president
heeft gehad >>>>>>  Trump gaat winnen

Lynxian

Walter, zou je je citaat kunnen fixen? Er zit ergens een formatting error in waardoor we niet zien wie je citeert maar jouw reactie erin staat. Moeilijk voor de rest van ons om op je te reageren op deze manier.

Dus: het enige wat gecancelt moet worden is jouw gebruik van de quote-knop. Afwijkende meningen zijn geen probleem. ;)

walter leever

Citaat van: walter leever op 03/01/2024 | 12:18 uurSorry hoor,maar ik kan effe niet volgen,welke lont heb je 't over?

Dus alleen omdat Trump eventueel zou worden verkozen komt er oorlog?

En het akkoord gaan met 't uitsluiten,zonder dat er een veroordeling is,is wel lekker democratisch.

Doet me een beetje denken aan uitspraken ten tijde van Cojona,toen was jij ook al zo begaan met de Grondwet(mensen die niet wilden geprikt worden)

Die groep mocht uitgesloten/ontslagen worden,weet je nog?(waarvan ik me toen al afvroeg of dit niet in strijd was met
 
de wet)en waarvan we nu weten dat dit dus wel degelijk tegen de wet was.

En nu praten dezelfde mensen die voor die uitsluiting waren over Grondwet en Democratie,beetje raar vindt je niet?

Want toen was dit niet zo belangrijk.

Mijn mening over het geval Trump is de volgende:

-Bij mijn weten is er nog geen veroordeling(en je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is,althans vroeger was dit toch zo)

-Democratie betekent betekent dat het volk beslist(zit in het woord zelf)en niet je politieke tegenstander omdat jij

een andere mening hebt,anders bananenrepubliek.

Dus laten we gewoon afwachten wat er gebeurd,en ik mag hopen dat we allemaal volwassen genoeg zijn om met dingen te

dealen die gebeuren,ook dingen die wij niet zo leuk vinden.

En geen sorry voor mijn mening,btw. ;)

Waarschijnlijk moet ik nu ook gecanceled worden.(omdat ik zo denk) :silent: 



Benji87

Trump gaat in beroep tegen uitsluiting van voorverkiezingen in staat Maine

Donald Trump gaat in beroep tegen het besluit van de Amerikaanse staat Maine om hem van het stembiljet voor de voorverkiezingen te weren. Donderdag maakte Shenna Bellows, de hoogste minister van Maine, de uitsluiting bekend.

Trump heeft het hooggerechtshof van Maine gevraagd de beslissing van Bellows te herroepen. Het hooggerechtshof bevestigde dinsdag dat de Amerikaanse oud-president het verzoek tot beroep heeft ingediend, meldt de Portland Press Herald.

Bellows, lid van de Democratische Partij, besloot Trump uit te sluiten van verkiezingsdeelname vanwege zijn vermeende rol bij de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021. Volgens een bepaling in de Amerikaanse grondwet mogen personen die betrokken zijn geweest bij een opstand geen regeringsfunctie vervullen.

De Republikeinse oud-president heeft altijd ontkend bij de opstand betrokken te zijn geweest. In de klacht die zijn advocaten bij de rechter hebben ingediend, noemt Trump Bellows een "partijdige besluitnemer" die niet de autoriteit heeft om hem van het stembiljet te weren.

Volgens Trump is Bellows er niet in geslaagd een rechtmatig verkiezingsproces op te zetten. Ook zou zij meerdere fouten hebben gemaakt en op een "partijdige en grillige wijze" hebben gehandeld.

Bellows geeft in een eerste reactie bij AP aan vertrouwen te hebben in haar beslissing en in de wetten. "Het is erg belangrijk dat iedereen die regeert de grondwet en wetten van de staat handhaaft."

Staten kijken uit naar uitspraak Amerikaans hooggerechtshof

De Amerikaanse staat Colorado heeft Trump ook uitgesloten van deelname aan de voorverkiezingen. Daar nam het hooggerechtshof van de staat het besluit. Naar verwachting gaat Trump ook tegen dat besluit in beroep. Dat moet dan gebeuren bij het hooggerechtshof van de Verenigde Staten.

Ook in andere staten moesten politici en rechters besluiten nemen over deelname van Trump aan de verkiezingen. Het hooggerechtshof in Michigan besloot Trump niet van het stembiljet te halen. Ook liet een Democratische minister in Californië weten dat Trump in die staat meedoet aan de verkiezingen.

In veel staten wordt uitgekeken naar de uitspraak van het Amerikaanse hooggerechtshof. Die zal zeer waarschijnlijk doorslaggevend zijn voor de vraag of Trump kan meedoen aan de presidentsverkiezingen dit jaar.

Bron: nu.nl

Ter info: de uitspraak van het hooggerechtshof of trump wel of niet betrokken is bij de bestorming van het capitool wordt pas in juni verwacht

Benji87

Citaat van: Enforcer op 31/12/2023 | 12:25 uurTja, iets met democratische waarden? Bovendien gaat het nog naar het Hoger Gerechtshof. Overigens kan ik het mij wel voorstellen dat ze gewoon om een principe beoordeling vragen.

Een hoger gerechtshof wat overigens bestaat uit 7 door republikeinen aangewezen rechters. Dus het valt nog te bezien of dat het gewenste effect heeft.

Citaat van: Enforcer op 31/12/2023 | 12:25 uurIk kan de Democraten in California beter waarderen, die zeggen, we verslaan hem wel bij de verkiezingsbus.

Wat ook wel logisch is aangezien sinds 1992 daar geen republikein erin is geslaagd om meer dan 40% van de stemmen te behalen. Maar dat terzijde. Uiteindelijk moet het ook gewoon via de verkiezingen gespeeld worden vind ik en niet via dit soort spelletjes.

Citaat van: Enforcer op 31/12/2023 | 12:25 uurDat zal dan bij de primaries zijn. Hopelijk komen zowel de Democraten als de Republikeinen met betere kandidaten, die wat gedrag betreft meer lijken op die 2 oude muppets op het balkon. :neutral:

Ik vind Biden geen slechte kandidaat maar vrees wel de dag dat die neervalt en Kamalla Harris het over gaat nemen. Dat mens gaat echt over lijken. Maar het is wel opmerkelijk dat er binnen de republikeinse partij ook nog mensen zijn die met trump in een kabinet willen gaan zitten ondanks de stunts die hij heeft uitgehaald met oud medewerkers.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 31/12/2023 | 12:25 uurTja, iets met democratische waarden? Bovendien gaat het nog naar het Hoger Gerechtshof. Overigens kan ik het mij wel voorstellen dat ze gewoon om een principe beoordeling vragen.

Ik kan de Democraten in California beter waarderen, die zeggen, we verslaan hem wel bij de verkiezingsbus.

Dat zal dan bij de primaries zijn. Hopelijk komen zowel de Democraten als de Republikeinen met betere kandidaten, die wat gedrag betreft meer lijken op die 2 oude muppets op het balkon. :neutral:


Trump is een lot in een internationaal kruidvat. We hebben de luxe helemaal niet om hem te verslaan 'bij de stembus'.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Benji87 op 30/12/2023 | 20:36 uurIk hoop het ook en denk ook wel dat Amerika niet zo dom is om hem opnieuw te verkiezen. Kan me überhaupt niet voorstellen dat er nog mensen zijn die met hem willen gaan regeren.

Dat gezegd te hebben,

De democraten zijn ook wel een sneaky politiek spelletje aan het spelen hoor. Ze proberen hem, terecht overigens, al buitenspel te zetten voordat die zich überhaupt verkiesbaar kan stellen.

Tja, iets met democratische waarden? Bovendien gaat het nog naar het Hoger Gerechtshof. Overigens kan ik het mij wel voorstellen dat ze gewoon om een principe beoordeling vragen.

Ik kan de Democraten in California beter waarderen, die zeggen, we verslaan hem wel bij de verkiezingsbus.

Dat zal dan bij de primaries zijn. Hopelijk komen zowel de Democraten als de Republikeinen met betere kandidaten, die wat gedrag betreft meer lijken op die 2 oude muppets op het balkon. :neutral:

Huzaar1

Ik mis de relvantie van de topicposter wel in of het nou een blauwe of rode staat is..

Dat is het punt niet..al was de staat paars. Het punt is dat een presidentskandidaat wordt uitgesloten van verkiezingen. DAT is het nieuws.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 18:01 uurHopelijk volgen er meer (rode/republikeinse) staten. Die Trump gaat zorgen voor anarchie in de gehele wereld.

Ik hoop het ook en denk ook wel dat Amerika niet zo dom is om hem opnieuw te verkiezen. Kan me überhaupt niet voorstellen dat er nog mensen zijn die met hem willen gaan regeren.

Dat gezegd te hebben,

De democraten zijn ook wel een sneaky politiek spelletje aan het spelen hoor. Ze proberen hem, terecht overigens, al buitenspel te zetten voordat die zich überhaupt verkiesbaar kan stellen.

pz

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 18:01 uurHopelijk volgen er meer (rode/republikeinse) staten. Die Trump gaat zorgen voor anarchie in de gehele wereld.

Nicky Haley is wat mij betreft het alternatief, die kan Trump las enige verslaan in het Republikeinse kamp.

Zander

Hopelijk volgen er meer (rode/republikeinse) staten. Die Trump gaat zorgen voor anarchie in de gehele wereld.
People are sheep

Benji87

Maine sluit Trump uit van deelname aan voorverkiezingen

De Amerikaanse staat Maine weert Donald Trump van de voorverkiezingen die in 2024 worden gehouden. Shenna Bellow, de hoogste minister van de staat Maine, maakte dat besluit donderdag bekend.

Trump wordt in Maine geweerd vanwege een bepaling in de Amerikaanse grondwet. Die wet schrijft voor dat mensen die bij een opstand betrokken zijn geweest geen regeringsfunctie mogen vervullen.

Volgens Bellow, lid van de Democraten, kan Trump volgens de Amerikaanse wet nooit meer de positie van president vervullen, vanwege zijn betrokkenheid bij de bestorming van het Capitool in 2021.

Bellow nam het besluit na een uitgebreide hoorzitting eerder deze maand, waar de kwestie werd besproken met juristen en voormalige bestuurders van de staat.

"Ik weet dat geen enkele minister van een Amerikaanse staat eerder een presidentskandidaat verkiezingsdeelname heeft ontnomen", schrijft Bellow in een toelichting op haar besluit. "Maar tegelijkertijd is geen enkele eerdere presidentskandidaat betrokken geweest bij een opstand."

Trump kan tegen de beslissing in beroep gaan bij de rechter in Maine. Het campagneteam van Trump heeft bekend gemaakt dat ook te gaan doen.

Maine is de tweede staat die besluit om Donald Trump te weren van het stembiljet. Vorige week besloot het hooggerechtshof van Colorado om Trump deelname aan verkiezingen te ontzeggen.

Bron: nu.nl

Ter info: Maine is doorgaans een blauwe staat

Benji87

Trump wilde in 2020 bevestiging stemuitslag Michigan voorkomen

De voormalige Amerikaanse president Donald Trump heeft lokale functionarissen er in 2020 toe aangezet de verkiezingsresultaten in de staat Michigan niet te certificeren. Dat blijkt uit opnames van telefoongesprekken die donderdag zijn onthuld door The Detroit News.

Tijdens een telefoongesprek op 17 november 2020, twee weken na de verkiezingen, zei Trump volgens de krant tegen twee Republikeinse functionarissen in Wayne County dat "we voor ons land moeten vechten" en dat "we deze mensen ons land niet van ons kunnen laten afpakken".

Dat blijkt uit opnames die de krant in handen heeft en niet openbaar zijn. The Detroit News heeft vier minuten van een gesprek van in totaal elf minuten gehoord.

De twee functionarissen, Monica Palmer en William Hartmann, kregen van Trump te horen dat het er "verschrikkelijk" uit zou zien als ze de stemuitslag zouden bevestigen. Palmer en Hartmann hadden eerder tegengestemd, maar stemden later in dezelfde vergadering toch voor het bevestigen van de uitslag.

Ook Ronna McDaniel, de voorzitter van het Republikeinse Nationale Comité, nam deel aan het gesprek. Op een gegeven moment zei ze tegen de twee functionarissen: "Certificeer de uitslag niet. Wij zullen voor advocaten zorgen." Trump voegde eraan toe: "Daar zorgen we wel voor."

Na het telefoongesprek verlieten Palmer en Hartmann de bijeenkomst over de stemuitslag zonder de officiële stemverklaring te ondertekenen. De volgende dag probeerden ze hun stem voor de bevestiging in te trekken, met als reden dat ze "onder druk waren gezet om vóór te stemmen". Maar dat was tevergeefs.

Functionaris herinnert zich de inhoud van het gesprek niet

Palmer erkent tegenover de krant dat zij en Hartmann een telefoontje van Trump hadden aangenomen "in een auto, waar anderen bij waren". Ze zegt dat ze zich niet kan herinneren wat er tijdens het gesprek is gezegd. McDaniel blijft bij haar standpunt uit 2020 dat de stemuitslag nog een keer gecontroleerd had moeten worden.

Volgens Trumps woordvoerder werd het telefoontje gepleegd "ter bevordering van zijn plicht als president van de Verenigde Staten" om zo "trouw aan de wetten te voldoen en verkiezingsintegriteit te waarborgen". Daarbij herhaalde de woordvoerder de claim dat de verkiezingen van 2020 "gestolen" zijn.

De 77-jarige Trump staat in maart in Washington terecht op beschuldiging van samenzwering om de uitslag van de door Joe Biden gewonnen presidentsverkiezingen van november 2020 ongedaan te maken.

Ook in Georgia wacht hem een rechtszaak. Daar zette hij in een opgenomen telefoongesprek staatssecretaris Brad Raffensperger van Georgia onder druk om 11.780 stemmen te "vinden" die zijn nederlaag tegen Biden in de staat ongedaan zouden maken.

Bron: nu.nl

Huzaar1

Goede toevoeging dit topic.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"