Amerikaanse politiek

Gestart door Benji87, 20/12/2023 | 20:06 uur

Wie gaat er winnen deze verkiezingen?

Biden
11 (64.7%)
Trump
6 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 05/04/2024 | 22:04 uur

Benji87

Citaat van: Thomasen op 24/01/2024 | 09:09 uurEcht.....
Niet best dit.

Ik vind dit wel interessant

Citaat"Nu zo'n 90 procent van de stemmen is geteld, blijkt dat Trump 54,6 procent van de stemmen heeft. Voormalig VN-ambassadeur Haley moet het doen met 43,1procent."

Betekent dit nou toch dat die partij hartstikke verdeelt is over zijn (potentiële) aanstelling?

Benji87

Trump wint ook in New Hampshire, enige tegenstander Haley blijft in de race

Donald Trump heeft in de nacht van dinsdag op woensdag ook de Republikeinse voorverkiezingen in de Amerikaanse staat New Hampshire gewonnen. De Amerikaanse oud-president troeft zijn laatst overgebleven rivaal Nikki Haley af, melden Amerikaanse media en peilingbureau Edison Research.

Nu zo'n 90 procent van de stemmen is geteld, blijkt dat Trump 54,6 procent van de stemmen heeft. Voormalig VN-ambassadeur Haley moet het doen met 43,1procent.

Haley feliciteerde haar tegenstander al met zijn overwinning en zei dat Trump de zege "heeft verdiend". In haar toespraak benadrukte Haley dat ze nog niet uit de race stapt. Daardoor heeft Trump de nominatie als Republikeinse presidentskandidaat nog niet binnen.
Vorige week won Trump ook de eerste voorverkiezing in de staat Iowa. De eerstvolgende voorverkiezingen zijn in Nevada (6 februari) en de Maagdeneilanden (8 februari). Die worden als minder bepalend gezien.
De belangrijkste voorverkiezing waar Haley en Trump tegenover elkaar staan, is op 24 februari in South Carolina. Haley was van 2011 tot 2017 gouverneur van die staat. Als ze daar geen goed resultaat behaalt, is de kans aanwezig dat ze de strijd staakt.

Haley is de laatst overgebleven uitdager van Trump sinds Ron DeSantis afgelopen weekend uit de race stapte. In de peilingen heeft Trump een grote voorsprong op zijn laatste rivaal om de Republikeinse presidentskandidaat te worden.


Biden niet op stembiljet, wint wel

Ook de Democraten hielden voorverkiezingen in New Hampshire. Zittend president Joe Biden stond niet op het stembiljet, maar kwam toch als winnaar uit de bus.

Biden ontbrak op het formulier vanwege een ruzie over de volgorde van de voorverkiezingen. De Democraten wilden de eerste voorverkiezing in South Carolina laten plaatsvinden. Maar New Hampshire heeft in de wetgeving vastgelegd dat het geen andere staat
laat voorgaan.

Kiezers konden Bidens naam invullen in een leeg vakje, een zogenoemde write-in. Dat deden zo veel mensen, dat Biden zijn Democratische tegenstanders Dean Phillips en Marianne Williamson ruim achter zich liet.

Met iets minder dan de helft van de vooral handgeschreven stemmen geteld, staat de president op 68 procent van de stemmen. Philips, die wel op het stembiljet stond, staat tweede met 20 procent. Philips en Williamson maken volgens de peilingen geen schijn van kans om Biden af te troeven.

Biden liet na de winst van Trump weten dat er een nieuwe tweestrijd tussen hem en de Republikein zal volgen. "Het is nu duidelijk dat Trump de Republikeinse kandidatuur zal binnenslepen", schreef het team van Biden in een verklaring. "En mijn boodschap aan het land kan niet duidelijker zijn: onze vrijheid en economie staan op het spel."

Bron: nu.nl

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 21:23 uurIk denk dat het iets dieper ligt. Als Westen zijn we maatschappelijk ook enorm aan het versimpelen gegaan. Lagere klasse is vermengd geraakt met de middenklasse.

Klootzakkenmentaliteit, grote bek, individu voorop en een totaal gebrek aan eenheidsgevoel tot gevolg.

Ik zoek naar causale verbanden en oorzaak en gevolg. Kan goed zijn dat bovenstaande het gevolg is van die crisissen, zoals bv de banken crisis. Maar is die crisis net als de eurocrisis etc niet juist het gevolg van een 'doenwat je wil, fuk de ander, pakken wat je pakken kan cultuur'?

Met name door het gebrek aan eenheid in de landen van de vrije wereld maak ik me best zorgen over de toekomst. Onze samenlevingen kunnen nergens meer tegen. 1 drugsdealer die met een felle nekklem sterft en BLM breekt het land af.. en el-ke groep grijpt nu naar maatschappij ontregelende middelen.


Helaas constateren we allemaal de verschraling van het woord samenleving. Samen valt er steeds meer vanaf helaas. Mede veroorzaakt door een verschraling van het respect voor elkaar en respect voor autoriteit wordt het westen een individualisme opzich helaas.

Huzaar1

Ik denk dat het iets dieper ligt. Als Westen zijn we maatschappelijk ook enorm aan het versimpelen gegaan. Lagere klasse is vermengd geraakt met de middenklasse.

Klootzakkenmentaliteit, grote bek, individu voorop en een totaal gebrek aan eenheidsgevoel tot gevolg.

Ik zoek naar causale verbanden en oorzaak en gevolg. Kan goed zijn dat bovenstaande het gevolg is van die crisissen, zoals bv de banken crisis. Maar is die crisis net als de eurocrisis etc niet juist het gevolg van een 'doenwat je wil, fuk de ander, pakken wat je pakken kan cultuur'?

Met name door het gebrek aan eenheid in de landen van de vrije wereld maak ik me best zorgen over de toekomst. Onze samenlevingen kunnen nergens meer tegen. 1 drugsdealer die met een felle nekklem sterft en BLM breekt het land af.. en el-ke groep grijpt nu naar maatschappij ontregelende middelen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 21:03 uurIk snap er ook echt niet veel meer van, maar wij missen hier ook veel culturele en emotionele context.

Ik weet nog dat het gehele fukking land viel over Clinton en zijn sigaar met Lewinsky. De wereld was toen te klein, vent deed het best goed. VijfenTwintig jaar later heeft meneer Trump duizend keer zoveel onzin uitgespookt en is de nationale held.

Inhoudelijk als je terugkijkt naar bv zijn bewegingen in Noord Korea, dat heeft de hele situatie daar erger gemaakt. Kim jong Un heeft toen heel wat zelfvertrouwen gekweekt.

Nou ja, in zeker opzicht is het natuurlijk logisch dat hij hoogtij dagen viert. Het is hetzelfde als waarom Wilders en Figo hebben gewonnen. Ieder land kampt momenteel met flinke nationale problemen zoals extreme inflatie en woningcrisissen (ook dat speelt in Amerika) men kijkt dan niet verder dan hun neus lang is en wijt al die problemen aan de zittende macht. Als iemand dan ineens een zwaar nationalistisch beleid gaat voeren snap ik wel dat mensen geneigd zijn om op zulke personen te stemmen. Niet dat ik het er mee eens ben maar ik volg de logica wel

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 22/01/2024 | 20:57 uurHet is te bizar voor woorden dat die straks de volledige republikeinse partij achter hem heeft staan terwijl hij de helft heeft ontslagen toen die dreigde te verliezen. Ik had nooit gedacht dat er nog mensen zich achter hem zouden scharen maar daar heb ik me vies in vergist. Sterker nog, de kans is nog best aannemelijk dat deze malloot zich straks weer president kan gaan noemen. Raar land, dat Amerika.

Zal wel niet lang meer duren ook. Dat DeSantis zo vroeg al heeft opgegeven zegt wel genoeg over hoe de vlag erbij hangt bij de republikeinen

Ik snap er ook echt niet veel meer van, maar wij missen hier ook veel culturele en emotionele context.

Ik weet nog dat het gehele fukking land viel over Clinton en zijn sigaar met Lewinsky. De wereld was toen te klein, vent deed het best goed. VijfenTwintig jaar later heeft meneer Trump duizend keer zoveel onzin uitgespookt en is de nationale held.

Inhoudelijk als je terugkijkt naar bv zijn bewegingen in Noord Korea, dat heeft de hele situatie daar erger gemaakt. Kim jong Un heeft toen heel wat zelfvertrouwen gekweekt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 00:29 uurOnbegrijpelijk dat iemand met 93 rechtzaken aan zijn broek om niet de minste dingen zo aantrekkelijk kan blijven voor mensen.

Het is te bizar voor woorden dat die straks de volledige republikeinse partij achter hem heeft staan terwijl hij de helft heeft ontslagen toen die dreigde te verliezen. Ik had nooit gedacht dat er nog mensen zich achter hem zouden scharen maar daar heb ik me vies in vergist. Sterker nog, de kans is nog best aannemelijk dat deze malloot zich straks weer president kan gaan noemen. Raar land, dat Amerika.

Citaat van: Lex op 21/01/2024 | 21:50 uurBen benieuwd of Nikki Haley nog tegenstand kan blijven bieden.

Zal wel niet lang meer duren ook. Dat DeSantis zo vroeg al heeft opgegeven zegt wel genoeg over hoe de vlag erbij hangt bij de republikeinen

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 22/01/2024 | 18:51 uurHij is stoer en blijft staan en slaan.

Jij en ik hoeven/kunnen dat niet begrijpen, maar de Yanken kijken er wat anders tegen aan. :silent:

Ik weet het. Heb Amerikaanse vrienden die op hem stemmen. Een advocate en oud tanker. Ook andere Amerikanen die in die financiële sector zitten, beschikken allen over hersenen..allemaal Trump.

Wel is hun overtuiging dat ze op hem stemmen omdat het geen politicus is.en Washington zo verrot is als het maar zijn kan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 00:29 uurOnbegrijpelijk dat iemand met 93 rechtzaken aan zijn broek om niet de minste dingen zo aantrekkelijk kan blijven voor mensen.

Hij is stoer en blijft staan en slaan.

Jij en ik hoeven/kunnen dat niet begrijpen, maar de Yanken kijken er wat anders tegen aan. :silent:

Huzaar1

Onbegrijpelijk dat iemand met 93 rechtzaken aan zijn broek om niet de minste dingen zo aantrekkelijk kan blijven voor mensen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Benji87 op 21/01/2024 | 21:24 uurDe Santis, trump zijn grootste concurrent bij de republikeinen, is uit de race gestapt en steunt trump in zijn presidentschap. Jammer, hiermee zien we nu dat er vanuit de republikeinen steeds meer een verenigde partij achter trump begint te staan
Ben benieuwd of Nikki Haley nog tegenstand kan blijven bieden.

Benji87

#51
De Santis, trump zijn grootste concurrent bij de republikeinen, is uit de race gestapt en steunt trump in zijn presidentschap. Jammer, hiermee zien we nu dat er vanuit de republikeinen steeds meer een verenigde partij achter trump begint te staan

https://www.nu.nl/buitenland/6298656/republikein-desantis-stapt-uit-race-voor-presidentschap-vs-en-steunt-trump.html

Benji87

Shutdown in VS opnieuw op laatste moment vermeden

Na de Senaat heeft ook het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden een maatregel goedgekeurd waarmee de financiering van de federale overheid tot maart wordt verzekerd.

Op die manier wordt voor de zoveelste keer op het laatste moment een gedeeltelijke sluiting van de overheid, een zogeheten shutdown, vermeden. De wet wordt een 'stopgap' genoemd, een noodingreep.

Het Congres moest zich voor vrijdagavond, wanneer de financiering voor een deel van de federale overheid afloopt, uitspreken over het wetsvoorstel dat ertoe leidt dat de overheid staatsuitgaven kan blijven financieren tot begin maart. Dat geeft parlementsleden de tijd om het eens te raken over een begroting voor het hele fiscale jaar. Dat loopt tot en met september.

Volgens CNN stemden 314 leden van het Huis van Afgevaardigden voor de tekst en 108 tegen. Eerder op de dag stemden 77 senatoren voor en 18 tegen. President Joe Biden moet voor vrijdagavond middernacht de tekst ondertekenen, maar dat is slechts een formaliteit. Zonder wettekst zouden miljoenen federale ambtenaren technisch werkloos worden, onder wie luchtverkeersleiders.

Vanwege extreme weersomstandigheden stonden Congresleden onder extra tijdsdruk om de wetgeving goed te keuren. Omdat er rekening wordt gehouden met een sneeuwstorm in Washington, zijn de stemmingen in het Huis van Afgevaardigden vrijdag geannuleerd.

Bron: https://m.standaard.be/cnt/dmf20240118_98595058

Benji87

#49
We trappen de verkiezingen af met de republikeinse partij bijeenkomst voorverkiezingen in Iowa, alias de caucus. Ik zal de komende maanden mijn best doen om de verkiezingen zo goed mogelijk te volgen ;)

Benji87

Donald Trump maakt favorietenrol waar bij voorverkiezing Iowa, DeSantis tweede

Donald Trump heeft in de staat Iowa zoals verwacht de eerste Republikeinse voorverkiezing gewonnen. Daar kreeg de Amerikaanse oud-president op basis van de voorlopige uitslag de helft van de stemmen. Ron DeSantis lijkt op grote afstand tweede te worden, gevolgd door Nikki Haley.

Trump ging al wekenlang aan kop in de peilingen in Iowa. Daar maakte hij op maandagavond lokale tijd zijn favorietenrol direct. Met 97 procent van de stemmen geteld heeft Trump 51,1 procent van de stemmen gehaald, meldt persbureau AP. Daarmee zet de oud-president zijn eerste stap naar de Republikeinse nominatie als presidentskandidaat.

In aanloop naar de presidentsverkiezingen in november zijn er in alle Amerikaanse staten voorverkiezingen. Op die manier zal duidelijk worden wie de Republikeinen (en de Democraten) nomineren als hun presidentskandidaat.

De voorverkiezing in Iowa was er één in de vorm van een partijbijeenkomst. Dit wordt een caucus genoemd. Tijdens een caucus brengen alleen kiezers die bij een partij geregistreerd staan, hun stem uit. Dat doen ze na discussies onderling en bovendien in het openbaar.

Vanwege de voorsprong van Trump waren veel ogen gericht op de strijd daarachter, namelijk die tussen DeSantis en Haley. Met name DeSantis voerde de afgelopen tijd volop campagne in Iowa.

Dat betaalde zich uit: DeSantis lijkt met 21,2 procent van de stemmen als tweede achter Trump te eindigen. Haley kon rekenen op 19,1 procent.

De overige deelnemers aan de Republikeinse voorverkiezing in Iowa, Vivek Ramaswamy en Asa Hutchinson, waren goed voor respectievelijk 7,7 en 0,2 procent. Ramaswamy heeft na de uitslag laten weten dat hij zich terugtrekt uit de race. Daarij vermeldde hij ook dat hij nu Trump steunt als presidentskandidaat.

Omdat de Iowa-caucus de aftrap van het verkiezingsjaar is, dient de staat als een springplank voor de kandidaten. "Je kan daar met winst of een onverwacht goed resultaat de wind in de zeilen krijgen. Zo'n kandidaat kan op veel media-aandacht rekenen. En die persoon staat dan gelijk goed voorgesorteerd voor de volgende voorverkiezing", zei Willem Post, Amerikakenner en verbonden aan Instituut Clingendael, eerder tegen NU.nl.

Bron: nu.nl