Amerikaanse politiek

Gestart door Benji87, 20/12/2023 | 20:06 uur

Wie gaat er winnen deze verkiezingen?

Biden
11 (64.7%)
Trump
6 (35.3%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 05/04/2024 | 22:04 uur

Huzaar1

#32
Citaat van: Benji87 op 05/01/2024 | 11:34 uurJa, dat vindt jij en dat vindt ik maar daar denken ze in Amerika daar dus heel anders over. Ik ben het lang niet allemaal eens met wat die roept, doet of heeft gedaan maar ik snap wel dat er een hele Amerikaanse beweging is die op hem zal stemmen. Het is hetzelfde  verhaal daar als hier in Nederland, er zijn binnenlandse problemen dus dan is het logisch dat het volk gaat kiezen voor een president kandidaat die zich heel nationalistisch op stelt. Jij en ik weten dat de binnenlandse probleem en grotendeels vanuit het buitenland ontstaan maar de gemiddelde kiezer kijkt niet verder dan zijn neus en wijt het aan zijn of haar eigen regering. De kans is dus best aannemelijk dat Trump alsnog herkozen kan worden. Ik denk dat het punt is wat Walter Leever hieronder probeert te maken. Hoe onjuist dat feitelijk ook is ;)

Dat is wel algemeen geaccepteerd als de karaktereigenschappen van Trump. Is niet heel erg discutabel ofzo.

Jij hebt het over politiek,  ik heb het over de persoon.

Dat maakt bij voorbaat iemand ongeschikt op die post. Hij kan namelijk niet normaal communiceren.

Dat het amerikaanse volk (en enkele volgers hier) na decennia corruptie en wanbeleid (dat ook wel meevalt), uit conservatief washington nu behoefte aan heeft aan iemand die daar niet vandaan komt maakt hem niet per direct geschikt als president.

Zelfde met Baudet, is ook totaal en dan ook totaal gestoord maar haalde ook ooit aardig wat stemmen binnen op basis van 'draintheswamp'.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2024 | 09:57 uurVeroordeelt of niet, man is schuldig aan het niet beschikken over  compassie ,begrip en integriteit. Man is niet geschikt voor de functie, laat staan politiek. Hij zit er voor zichzelf. 

Ja, dat vindt jij en dat vindt ik maar daar denken ze in Amerika daar dus heel anders over. Ik ben het lang niet allemaal eens met wat die roept, doet of heeft gedaan maar ik snap wel dat er een hele Amerikaanse beweging is die op hem zal stemmen. Het is hetzelfde  verhaal daar als hier in Nederland, er zijn binnenlandse problemen dus dan is het logisch dat het volk gaat kiezen voor een president kandidaat die zich heel nationalistisch op stelt. Jij en ik weten dat de binnenlandse probleem en grotendeels vanuit het buitenland ontstaan maar de gemiddelde kiezer kijkt niet verder dan zijn neus en wijt het aan zijn of haar eigen regering. De kans is dus best aannemelijk dat Trump alsnog herkozen kan worden. Ik denk dat het punt is wat Walter Leever hieronder probeert te maken. Hoe onjuist dat feitelijk ook is ;)

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 05/01/2024 | 09:34 uurJa, alleen 1 probleempje lui. Hij is nog niet veroordeeld. En in een hoog gerechtshof waar 6 van de 9 rechters zijn aangesteld door de republikeinen ,waaronder 3 door trump himself, kan het nog wel eens de vraag worden of hij überhaupt wordt veroordeelt.
Veroordeelt of niet, man is schuldig aan het niet beschikken over  compassie ,begrip en integriteit. Man is niet geschikt voor de functie, laat staan politiek. Hij zit er voor zichzelf. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Ja, alleen 1 probleempje lui. Hij is nog niet veroordeeld. En in een hoog gerechtshof waar 6 van de 9 rechters zijn aangesteld door de republikeinen ,waaronder 3 door trump himself, kan het nog wel eens de vraag worden of hij überhaupt wordt veroordeelt.

Huzaar1

#28
Citaat van: Oorlogsvis op 03/01/2024 | 17:10 uurZe proberen Trump met alles tegen te werken ...maar feit is dat Amerika nog nooit zo'n goede president
heeft gehad >>>>>>  Trump gaat winnen


Een man die nog geen normaal gesprek kan voeren en van wie zijn stijl het vernederen en uit elkaar spelen is, een goede president noemen.  Haha, wat enorm grappig.

En de beste president, walgelijk om te zien dat zo veel simpelen zo makkelijk kunnen worden gemanipuleerd. De beste... welke vage internetsites moet je hebben bezocht om tot zo'n conclusie te komen.  Man heeft notabene een directe aanval op hun eigen democratie uitgehaald ala.kers op de taart. Fascinerend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

Als een president mensen onderdruk gaat zetten om de verkiezingsuitslag te laten veranderen notabene van z'n eigen partij.
En z'n aanhangers zo ophits dat ze het Capitol bestormen en hierbij geweld gebruiken en op de dag zelfs aanmoedigt. Dat zijn voormalige collega's moeten vluchten voor hun leven en als verraders worden afgeschilderd.
Het had allemaal veel erger kunnen aflopen, als een blinde acht hun cult leider achteraan rennend.

En ja hij heeft vast ook heel goeie dingen gedaan maar dat hebben wel meer leiders die een twijfelachtige reputatie hadden.

Benji87

Citaat van: walter leever op 03/01/2024 | 19:09 uur......


- dat klopt maar bij Obama heb ik het ramp jaar van de krediet crisis wel meegerekend. Als ik dat niet had gedaan zou die op 2,31% uitkomen. Dat is echt een marginaal verschil. Trump wordt nu vaak als economisch wonder afgeschilderd maar dat valt echt wel mee. Hij teerde nog veel op het economische beleid van Obama in zijn begin jaren, dat plus een rente die historisch laag stond. Hij heeft vooral een economisch beleid gevoerd wat voor de Amerikaanse bevolking goed was maar dat ging ten koste van buitenlandse handel. Zo is hij bijvoorbeeld ook een economische oorlog met China gestart.

- ook hier hetzelfde, die trend was al enige jaren ingezet onder Obama. De daling kan grotendeels ook nog op zijn conto worden gezet. Het is echt niet alsof mensen massaal werkeloos waren onder Obama en trump ze even aan het werk heeft gezet.

- aah, dat is wat specifieker. Ja trump heeft inderdaad zijn handtekening onder de terug trekkingsdeal gezet met de taliban maar dat is alles behalve een vredesdeal geweest. Het is vooral een staakt het vuren geweest die werd afgesproken zodat er een terug trekking kon plaatsvinden van Amerikaanse tropen. De terug trekking van de VS heeft overigens geleid tot een snelle machtsgreep van de Taliban. Overigens ook hier, Obama was al sinds 2012 bezig met een forse terugtrekking van troepen ;)

- trump heeft de productie verhoogd van olie en gas en daarmee de export een flinke slinger gegeven. Hiermee kom je bruto inderdaad uit op energie onafhankelijkheid maar netto verbruikte Amerika meer energie dan ooit van tevoren. Het is nogal een gegoochel met cijfers

Bij veel statistieken zie je al jaren trends verschijnen die grotendeels afhankelijk zijn van Obama zijn beleid. Je kan een president ook doorgaans niet afrekenen op zijn eerste 2 jaar want dan heeft die nog weinig kans gehad om wetten en maatregelen erdoorheen te drukken. Maar na die 2 jaar van Trump kwam natuurlijk de COVID uitbraak en zat hij in een ongewone  situatie die geen enkele andere president heeft meegemaakt. Dat en het feit dat hij maar 4 jaar "in Office" heeft gezeten maakt het lastig om trump te beoordelen op zijn prestaties.

walter leever

Citaat van: Robster op 03/01/2024 | 19:11 uurJe moet je bij je feiten afvragen of dat ondanks of dankzij Trump is gekomen. Daarnaast zijn er niet alleen Hosanna feiten en het zou je sieren als je ook oog zou hebben voor mindere positieve feiten, zoals vergrote tegenstellingen op allerlei fronten in de Amerikaanse samenleving, grotere armoede, grotere inkomensverschillen en zijn vage banden met Putin, het gedoe met geheime documenten. Maar goed als je wil horen wat je horen wil, dan zijn wij hard bezig elkaar te overtuigen en dat zet geen zoden aan de dijk. Mijn devies is durf kritisch te zijn ook al ben je de grootste fan.



Klopt zeker,en natuurlijk zijn er minder goede dingen geweest daar ben ik me zeker van bewust. ;)

Maar zoals ik al zei,als we terugkijken heeft ie wel erg weinig kansen gehad in de media,het vergroten van

tegenstellingen,alsof de andere kant zoveel beter is.

Geheime documenten hebben ze allemaal meegenomen(mag je als President,kun je namelijk declassificeren als President),

maar alleen bij hem is 't een probleem(2 maten?)

Banden met Putin? is dat bewezen?

Maar idd,jij denkt er op jou maniert over en ik op de mijne,gelukkig mag dat nog. ;)

Geen betalend lid van de Fanclub trouwens. :P

Robster

Je moet je bij je feiten afvragen of dat ondanks of dankzij Trump is gekomen. Daarnaast zijn er niet alleen Hosanna feiten en het zou je sieren als je ook oog zou hebben voor mindere positieve feiten, zoals vergrote tegenstellingen op allerlei fronten in de Amerikaanse samenleving, grotere armoede, grotere inkomensverschillen en zijn vage banden met Putin, het gedoe met geheime documenten. Maar goed als je wil horen wat je horen wil, dan zijn wij hard bezig elkaar te overtuigen en dat zet geen zoden aan de dijk. Mijn devies is durf kritisch te zijn ook al ben je de grootste fan.


walter leever

#23
Citaat van: Benji87 op 03/01/2024 | 18:46 uurZonder trump af te zeiken wil ik wel even een aantal punten aanhalen.

- trump haalde gedurende zijn termijn een economische groei van 1,17% gemiddeld gezien over 4 jaar (17-20) dat het zo laag had vooral ook te maken met de covid uitbraak die zorgde voor een krimp van 2,77%. Maar zelfs al zou je die weglaten en alleen over de eerste 3 jaar rekenen dan kom je uit op 2,5%. Ter vergelijking, Obama kwam uit op 2,1% over 8 jaar en dat is inclusief het rampjaar met de krediet crisis.

- de werkeloosheid was al flink aan dalen als gevolg van maatregelen onder Obama. Die bracht het van 9,25% terug naar 4,36%. Trump wist die trend iets door te trekken naar 3,67% maar kreeg in 2020 te maken met COVID waardoor de werkeloosheid uitkwam boven de 8%.

- welke oorlog heeft hij precies beëindigt volgens jou? Hij heeft er wellicht geen een gestart maar hij heeft er zeker geen een beëindigd.

- energie onafhankelijk? Trump heeft alle kolen mijnen weer een flinke slinger gegeven en daarmee wellicht de import op olie wat gedrukt maar Amerika is nooit afhankelijk geweest van anderen voor de levering van energie. Ze beschikken zelf over flinke reserves aan olie en gas. Sterker nog, veel gas in Europa komt tegenwoordig uit de US.

En nogmaals ik wil trump niet afzeiken. Ik snap dat veel mensen in de US zich kunnen vinden in zijn nationalistische beleid. Sterker nog, dat is Europa nu ook een opkomende trend. Maar we moeten geen dingen aan hem gaan toeschrijven die niet kloppen.


-2.5 is hoger als 2.1 me dunkt

-net zoals het werkloosheidscijfer

-Toen kwam Covid,zoals jezelf aangeeft

-Ok,laat ik het anders formuleren,het einde ingeluid',Afganistan.

-"In 2019, net energy imports turned negative, meaning the U.S. had become energy independent."

En dan het volgende,altijd als iemand iets goeds zegt over Trump kwam het door zijn voorganger,alles wat nu fout gaat

komt nog altijd door Trump(de beste man zit er al meer dan 3 jaar niet meer,maar goed)

En laten we eerlijk blijven,het nieuws,of vergelijkbare kanalen hebben tot op de dag van vandaag nog nooit iets positiefs gezegd over de man,terwijl alles wat

nu niet goed gaat of niet klopt met de mantel der liefde bedekt wordt(over 2 maten en gewichten gesproken)



Benji87

#22
Citaat van: walter leever op 03/01/2024 | 18:29 uurKan allemaal zo zijn,maar is weer een eigen mening/gevoel(waarin ik het met je eens ben dat hij zich wat

...

Zonder trump af te zeiken wil ik wel even een aantal punten aanhalen.

- trump haalde gedurende zijn termijn een economische groei van 1,17% gemiddeld gezien over 4 jaar (17-20) dat het zo laag had vooral ook te maken met de covid uitbraak die zorgde voor een krimp van 2,77%. Maar zelfs al zou je die weglaten en alleen over de eerste 3 jaar rekenen dan kom je uit op 2,5%. Ter vergelijking, Obama kwam uit op 2,1% over 8 jaar en dat is inclusief het rampjaar met de krediet crisis.

- de werkeloosheid was al flink aan dalen als gevolg van maatregelen onder Obama. Die bracht het van 9,25% terug naar 4,36%. Trump wist die trend iets door te trekken naar 3,67% maar kreeg in 2020 te maken met COVID waardoor de werkeloosheid uitkwam boven de 8%.

- welke oorlog heeft hij precies beëindigt volgens jou? Hij heeft er wellicht geen een gestart maar hij heeft er zeker geen een beëindigd.

- energie onafhankelijk? Trump heeft alle kolen mijnen weer een flinke slinger gegeven en daarmee wellicht de import op olie wat gedrukt maar Amerika is nooit afhankelijk geweest van anderen voor de levering van energie. Ze beschikken zelf over flinke reserves aan olie en gas. Sterker nog, veel gas in Europa komt tegenwoordig uit de US.

En nogmaals ik wil trump niet afzeiken. Ik snap dat veel mensen in de US zich kunnen vinden in zijn nationalistische beleid. Sterker nog, dat is Europa nu ook een opkomende trend. Maar we moeten geen dingen aan hem gaan toeschrijven die niet kloppen.

Citaat van: Enforcer op 03/01/2024 | 18:36 uurDat eigen belang ligt nu vooral op het punt dat hij straks zichzelf een "presidneteel pardon" wil gaan geven...

Hij kan zich alleen een pardon geven als die ook veroordeelt is natuurlijk. Als het hooggerechtshof hem veroordeeld acht ik de kans vrij klein dat die nog president wordt.

Enforcer

Citaat van: Robster op 03/01/2024 | 17:51 uurIk ben altijd benieuwd wie 'ze' nou zijn.

Trump heeft maar een belang en dat is zijn eigen belang. Nuance is ver te zoeken, hard schreeuwen en gelijk willen hebben. Dergelijke types kan de wereld missen als kiespijn!

Dat eigen belang ligt nu vooral op het punt dat hij straks zichzelf een "presidneteel pardon" wil gaan geven...

walter leever

#20
Citaat van: Robster op 03/01/2024 | 17:51 uurIk ben altijd benieuwd wie 'ze' nou zijn.

Trump heeft maar een belang en dat is zijn eigen belang. Nuance is ver te zoeken, hard schreeuwen en gelijk willen hebben. Dergelijke types kan de wereld missen als kiespijn!

Kan allemaal zo zijn,maar is weer een eigen mening/gevoel(waarin ik het met je eens ben dat hij zich wat

genuanceerder,lees handiger,kan uitdrukken,maar als je kijkt naar zijn policies/beleid voor Amerika heeft de beste man

het nog niet zo slecht gedaan,voor Amerika.

-Economie draaide als een dolle

-Laagste werkloosheidgraad ook onder minderheden

-Oorlog beeindigd,in plaats van er weer 1 te beginnen

-Nationale reserve(olie nodig indien er oorlog zo komen)gevuld

-"Black"colleges 10 jaar fondsen gegeven,iets wat zelfs Obama niet gedaan heeft(wel racistisch hoor  :silent:  )

-energie onafhankelijk

-enz,enz

Dus als je kijkt vanuit puur Amerikaans perspectief(en ik meen te herinneren dat hij voor dat land verkozen was)heeft

ie 't geweldig gedaan,wat je verder ook van hem vindt. ;)

Voorgenaamde dingen zijn feiten,geen gevoelens.

Sparkplug

Citaat van: Oorlogsvis op 03/01/2024 | 17:10 uurZe proberen Trump met alles tegen te werken ...maar feit is dat Amerika nog nooit zo'n goede president
heeft gehad >>>>>>  Trump gaat winnen

En wat maakt Donald Trump dan zo'n goede (oud)president?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Robster

Ik ben altijd benieuwd wie 'ze' nou zijn.

Trump heeft maar een belang en dat is zijn eigen belang. Nuance is ver te zoeken, hard schreeuwen en gelijk willen hebben. Dergelijke types kan de wereld missen als kiespijn!