internationale ontwikkelingen MBT , niet Leopard 3 zijnde

Gestart door Harald, 06/01/2024 | 15:34 uur

Harald


Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 07/03/2024 | 22:49 uurInteressant, bedankt!
Hehe, ik wilde niet direct vanuit mijn onderbuik reageren...
Deze is wel interessant: in het Westen vinden we het wellicht verouderde opvatting, maar misschien zijn ze nog geldig in Zuid-Amerika? (Ik zou 't niet weten; ik verdiep me nooit in hun defensie-apparaten.)


Dat is het hele ding, daar prima relevant maar kan je op een briefje geven dat als er daar een conflict uitbreekt we ook ATGM'S en drones gaan zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Parera op 07/03/2024 | 18:33 uurHet is een in Duitsland ontwikkelde medium tank uit de jaren '80 op basis van het Marder APC chassis door het bedrijf Thyssen-Henschel (tegenwoordig Rheinmetall). Origineel ontwikkeld voor Peru, maar door het annuleren van het contract zijn ze over gegaan naar Argentinie. Er zijn ook nog verschillende varianten ontwikkeld zoals een APC (VCTP), 155 mm howitzer, MLRS & mortier.

Het is dus een APC met wat meer vuurkracht.
Interessant, bedankt!

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 17:57 uur:angel:  wat zegt je gevoel?
Hehe, ik wilde niet direct vanuit mijn onderbuik reageren...

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 19:47 uurVol consessies, compromissen en verouderde opvattingen. ;)
Deze is wel interessant: in het Westen vinden we het wellicht verouderde opvatting, maar misschien zijn ze nog geldig in Zuid-Amerika? (Ik zou 't niet weten; ik verdiep me nooit in hun defensie-apparaten.)

Huzaar1

Vol consessies, compromissen en verouderde opvattingen. ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 17:57 uur:angel:  wat zegt je gevoel?
Hoog playmobiel gehalte als ik enkel naar het uiterlijk kijk.
Maar door jouw reactie vermoed ik dat dit ook geldt voor de rest van het blikkie.
People are sheep

Parera

Citaat van: Lynxian op 07/03/2024 | 17:28 uurIk had nog nooit van deze tank gehoord. Is het wat?

Het is een in Duitsland ontwikkelde medium tank uit de jaren '80 op basis van het Marder APC chassis door het bedrijf Thyssen-Henschel (tegenwoordig Rheinmetall). Origineel ontwikkeld voor Peru, maar door het annuleren van het contract zijn ze over gegaan naar Argentinie. Er zijn ook nog verschillende varianten ontwikkeld zoals een APC (VCTP), 155 mm howitzer, MLRS & mortier.

Het is dus een APC met wat meer vuurkracht.

Harald


Master Mack

M48 Walker Bulldog. Later had je nog de Patton. Lijkt hij op. Ouwe meuk.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ik had nog nooit van deze tank gehoord. Is het wat?

Harald

Argentine Army Now Equipped with Modernized TAM 2C Medium Tanks

Based on information released through SA Defensa's X account, the Argentine Army has recently upgraded its armored capabilities with the introduction of the TAM 2C, an upgrade of the Tanque Argentino Mediano (TAM). This medium tank, originally designed and operated by Argentina, has been modernized to meet current battlefield requirements. The Military Balance 2023 reports that Argentina's arsenal includes 225 units of the TAM tank.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_march_2024_global_security_army_industry/argentine_army_now_equipped_with_modernized_tam_2c_medium_tanks.html

Huzaar1

Wellicht gebruiken ze die ondersteundende vtgwn op leopard2 basis voor hun painf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Lynxian op 26/02/2024 | 10:58 uur140 Ondersteuningstanks? Ik zal niet klagen dat ze investeren, maar is dat niet erg veel ten opzichte van de Leo2A8s die ze kopen? (Ik heb even niet helder wat ze met hun Ariete tanks willen gaan doen als de Leo er is.)

132 stuks Leopard 2A8
140 stuks ondersteunende voertuigen

90 stuks bestaande Italiaanse tanks (+optie 35 stuks) krijgen een MLU van C1 naar C2

CitaatAll 272 armored vehicles, including 140 recovery tanks, bridge-laying tanks, and engineering vehicles, will be produced in Italy at the Leonardo facilities in La Spezia (formerly Oto Melara). This will involve the adoption of numerous national electronic systems and the involvement of the CIO (Iveco-Oto Melara Consortium), Leonardo (which in December signed an ad hoc agreement with KNDS), and, of course, the two German companies responsible for the battle tank (Krauss Maffei Wegnman – KMW) and for special vehicles (Rheinmetall).

In the Italian Army, the Leopard 2A8 tanks will join the 90/125 Ariete C2 tanks. The related contract, which includes the upgrade of 90 C1 version tanks plus an option for another 35, was awarded in August 2023.
https://www.armyrecognition.com/defense_news_february_2024_global_security_army_industry/italian_government_approves_the_purchase_of_132_german_leopard_2a8_tanks.html

Italy modernizes Ariete main battle tanks under EUR 850 million deal

https://defence-industry.eu/italy-modernizes-ariete-main-battle-tank-under-eur-850-million-deal/

Lynxian

140 Ondersteuningstanks? Ik zal niet klagen dat ze investeren, maar is dat niet erg veel ten opzichte van de Leo2A8s die ze kopen? (Ik heb even niet helder wat ze met hun Ariete tanks willen gaan doen als de Leo er is.)

Harald

Italien will Leopard 2 A8 bestellen
https://esut.de/2024/02/meldungen/47706/italien-will-leopard-2-a8-bestellen/

(artikel vertaald vanuit het Duits via Google Translate)

In Italië heeft het programma voor de aanschaf van Leopard 2 gevechtstanks en ondersteuningstanks de eerste parlementaire hindernissen genomen. Onder nummer 119 doorloopt het meerjarige ontwikkelings- en aanschafprogramma "Vernieuwing van de gepantserde component (Leopard 2 hoofdgevechtstank en afgeleide platforms) van de militaire landcomponent" de parlementaire procedure.

De Defensiecommissie van het Italiaanse parlement heeft het voorstel van het Ministerie van Defensie goedgekeurd voor de aanschaf van 132 Leopard 2 gevechtstanks in de nieuwste A8-versie en 140 ondersteuningstanks (hersteltanks, bruggenlegtanks en genietanks) tussen 2027 en 2037. In de eerste fase van het programma zullen prototypes van voertuigen die zijn aangepast aan de Italiaanse behoeften worden getest en tussen nu en 2026 vrijgegeven voor productie. Hiervoor is een totaal financieel volume van 8,2 miljard euro uitgetrokken.

De gevechtstanks zullen worden gebruikt om twee tankregimenten en trainingsfaciliteiten uit te rusten. De ondersteuningstanks zijn bedoeld om de zware, middelzware en lichte brigades, de ingenieurs- en logistieke regimenten van het leger en de trainingsfaciliteiten uit te rusten om de daar beschikbare voertuigen te vervangen.

Naast de aanbesteding is het de bedoeling om meerjarige logistieke ondersteuning te regelen met de uitvoering van onderhouds- en reparatiewerkzaamheden door contactteams en de opleiding van tankbemanningen en onderhoudspersoneel. De levering van speciaal gereedschap, munitie, transportvoertuigen en -systemen en simulatiesystemen en de aanpassing van de infrastructuur ronden het programma af.

Dit zeer uitgebreide programma leidt tot de ogenschijnlijk hoge systeemprijs van ongeveer 30 miljoen euro per voertuig.

Andere belangrijke regelgeving betreft de deelname van de Italiaanse industrie. Omdat de configuratie van de hoofdgevechts- en ondersteuningstanks in wezen vaststaat, betreft de deelname van Italiaanse bedrijven voornamelijk de productie van componenten op basis van beschikbare systeemgegevens.

Leonardo heeft al geruime tijd nauw contact met KNDS-KMW en zou in aanmerking kunnen komen voor de eindmontage van de tanks in Italië. Pas onlangs raakten ideeën bekend dat Leonardo de kanonnenloop voor het wapensysteem zou kunnen produceren.

Met de voorgenomen aanschaf van de Leopard 2 A8 en gezinsvoertuigen zal Italië, volgens de huidige kennis, de grootste gebruiker van de Leopard 2 A8 worden. De overige geïnteresseerde partijen zoals Tsjechië, Litouwen en Zweden en ook Duitsland willen niet significant meer dan één tankbataljon uitrusten met de nieuwste versie van de Leopard 2.