MIG-Killer

Gestart door StrikeFalcon, 09/11/2003 | 18:10 uur

Maverick

Citaat van: DJdeRidder op 10/11/2003 | 17:00 uur
Citaat van: Dennis op 10/11/2003 | 16:32 uur
ik heb et gelezen. Wis ik helemaal niet. Wa ik wel schandalig vind is dat ie 4 1/2 min. moest wachten voordat hij mocht vuren >:( 4 1/2 MINUTEN? Als die MiG em doorhad was ie dr allang niet meer....

Als de MiG hem door had, dan had onze jachtvlieger ook wel door dat de Servische MiG piloot hem door had. Dan wisten ze zeker dat het een vijandige kist was, en konden ze meteen aanvallen... (Snap je nog wat ik bedoel?  ;D )

Dit is beter dan zomaar schieten want voor hetzelfde geld is het een Engelse Jaguar op verkenningsmissie (ik zeg maar wat...). Als je die neerhaalt, dan heb je ook problemen hoor.....  ::)

heb je ook problemen hoor, je kan dan beter inpakken en wegwezen en je piloten allen nog maar met visuele herkenning en IFF modes laten werken ipv maple flags te doen of een oorlog te voeren.
Je hebt problemen dan als je een geallieerd toestel neerhaalt in een luchtgevecht.
*Security is having no border to far too defend, it takes an F-15K Strike Eagle*

Kleintje Pils

Citaat van: De modelbouwer op 10/11/2003 | 17:28 uur
Dit stuk was het eerste toen ik zaterdag las, was net m'n bed uit, en dan is zo'n verhaal best tof, mooie compositiefoto hadden ze d'r ook bij gemaakt, nog met het juiste toestel ook...

Alleen ik vraag me af wanneer die gozer is geinterviewd, de J-063 stond een maand geleden in groot onderhoud, lijkt me stug dat ie nu al meteen weer ingezet wordt in Noorwegen...

Sorry het laatste is niet waar, dat van groot onderhoud had ik gehoord tijden 306 jubileum, maar de J-063 heeft slechts klein onderhoud gehad en is wel in Noorwegen...
Mzzls Remco

oud_zijde

mooi verhaal idd :)

ik heb al meerdere verschillende verhalen erover gehoord die niet blijken te kloppen (2 Nederlanders, 3 Nederlanders, 5 migs, 2 migs etc.) dus wat dat betreft is het wel interessant maar verder vind ik het niet bijzonder..erm..der (?) dan al die toestellen en piloten die succesvol doelen op de grond hebben bestookt en uitgeschakeld onder moordend luchtafweer vuur.

leuk voor in de geschiedenisboekjes maar verder hebben 3 servische migs zowieso geen schijn van kans tegen 4 nederlandse F16's :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Kleintje Pils

#6
Dit stuk was het eerste toen ik zaterdag las, was net m'n bed uit, en dan is zo'n verhaal best tof, mooie compositiefoto hadden ze d'r ook bij gemaakt, nog met het juiste toestel ook...

Alleen ik vraag me af wanneer die gozer is geinterviewd, de J-063 stond een maand geleden in groot onderhoud, lijkt me stug dat ie nu al meteen weer ingezet wordt in Noorwegen...
Mzzls Remco

DJdeRidder

Citaat van: Dennis op 10/11/2003 | 16:32 uur
ik heb et gelezen. Wis ik helemaal niet. Wa ik wel schandalig vind is dat ie 4 1/2 min. moest wachten voordat hij mocht vuren >:( 4 1/2 MINUTEN? Als die MiG em doorhad was ie dr allang niet meer....

Als de MiG hem door had, dan had onze jachtvlieger ook wel door dat de Servische MiG piloot hem door had. Dan wisten ze zeker dat het een vijandige kist was, en konden ze meteen aanvallen... (Snap je nog wat ik bedoel?  ;D )

Dit is beter dan zomaar schieten want voor hetzelfde geld is het een Engelse Jaguar op verkenningsmissie (ik zeg maar wat...). Als je die neerhaalt, dan heb je ook problemen hoor.....  ::)
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

DvdW

#4
ik heb et gelezen. Wis ik helemaal niet. Wa ik wel schandalig vind is dat ie 4 1/2 min. moest wachten voordat hij mocht vuren >:( 4 1/2 MINUTEN? Als die MiG em doorhad was ie dr allang niet meer....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Maverick

*Security is having no border to far too defend, it takes an F-15K Strike Eagle*

StrikeFalcon

Vervolg:

Bij dezelfde F16 als waarmee hij 24 maart van dat jaar zijn overwinning behaalde, het toestel met registratienummer J063, gaat overste Tankink voor het eerst uitgebreid in op het gevecht. ,,We kregen die middag om twee uur onze briefing, al wisten we toen nog niet zeker dat de oorlog ook daadwerkelijk zou beginnen. Er zou geen gevaar te duchten zijn van MiGs, werd ons nog meegedeeld..."
Dat pakte ´s avonds anders uit. Peter Tankink, toen nog majoor en deel uitmakend van 322 squadron, kreeg opdracht met drie andere Nederlandse F16´s een zogenoemde ´sweep mission´ uit te voeren. Het kwartet moest voor de Britse, Amerikaanse en Canadese bommenwerpers uit, de lucht schonen van vijandelijke jets. Die, volgens diverse militaire inlichtingendiensten, niet de lucht in zouden gaan.
Tankink: ,,Boven Macedonië hebben we in het stikdonker getankt, daarna zijn we landinwaarts gevlogen, Kosovo binnen. Dertig kilometer noordelijk van Pristina zouden we wachten tot de bommenwerpers hun bommen op doelen bij de hoofdstad hadden gedropt en begonnen waren aan de terugreis richting Italië. We hingen in de ´wachtkamer´ toen Awacs meldde dat noordelijk van ons drie MiG 29´s waren opgestegen. Dan gaat je hart sneller kloppen. Ik vloog als nummer drie in de formatie, nummer 1 pikte zestig seconden na de Awacs-melding een doel op. Toen begon het elektronische ondervragen om uit te vinden of we daadwerkelijk met een Serviër te maken hadden. Er moest absolute zekerheid zijn."
Het duurde lang om die te verkrijgen. In combinatie met de informatiestroom die het hoog vliegende Awacs-toestel verzamelde, verstreken vierenhalve minuut voordat duidelijk was dat er een Servische MiG op de loer lag.
,,De piloot kwam voor ons langs vliegen", vertelt Tankink. ,,Het was onmiddellijk duidelijk dat hij richting Nis wilde, om daar de NAVO-bommenwerpers te onderscheppen. Later hoorde ik dat ze op een soort zelfmoordmissie waren gestuurd. ´Go out and hunt´. Zoveel mogelijk schade aan NAVO-vliegtuigen toebrengen, zo luidde hun opdracht. Ieder van die vliegers zou als een held worden binnengehaald als hij een van onze toestellen wist neer te schieten. Dan zou de propagandamachine de Balkan over gaan."

Maar het liep anders. De MiG, uitgerust met Alamo-raketten die een reikwijdte van vijftien kilometer hebben, dook weg achter een heuvelrug. De piloot liet zijn toestel zo laag zakken dat de radar van de F16´s hem niet zag. De eerste twee Nederlandse straaljagers vlogen vijf kilometer voor de nummers drie en vier uit, die een verdedigende linie vormden.
Tankink: ,,Eigenlijk zou nummer 1 de eerste schietkans krijgen, maar hij moest, mét nummer twee, omdraaien omdat hun radar niets opving. Wij vlogen hoger, en toen onze twee collega´s passeerden, kreeg ik een ´clearing´. Het was de eerste keer dat door een niet-Amerikaan een Amraam, een Advanced Medium Range Air to Air Missile, in oorlogstijd werd afgeschoten."
Want Tankink drukte op de knop. Hij wist dat het een volle seconde zou duren voor de ontsteking de raketmotor zou activeren, maar door de adrenaline leek die seconde wel een halve minuut. ,,Ik dacht dat er iets mis was", weet hij nog goed. ,,Ik keek naar mijn linkervleugel en dacht ´waarom verlaat dat ding niet de rails?´ In het verleden had ik wel sidewinders afgevuurd, die na een halve seconde loskomen van het vliegtuig. Toen ging de Amraam en ik keek vol in de vuurbal van de raketmotor en was voor even verblind... De computer telt tot de explosie en toen de meter 0 aangaf, tuurde ik in de goede richting; ik had mijn toestel inmiddels omgedraaid. Er was een flits te zien, maar ik had de indruk dat de 500.000 euro kostende raket op de grond was ingeslagen. Acht seconden later zag ik rood opgloeiende vliegtuigdelen naar beneden vallen. Ik wist onmiddellijk dat het om een MIG 29 ging. Het gaf een goed gevoel, alles had gefunctioneerd."
Veel tijd om van de overwinning te genieten was er niet, want Tankink en zijn drie collega´s moesten nog twintig minuten boven Kosovo blijven. En in die tijd vuurde de Servische luchtverdediging een reeks SAM 6-luchtdoelraketten op de Nederlanders af.
,,Een van die SAM´s schoot tussen onze toestellen door omhoog, de raket ging op nummer twee af. Die ontweek, waarna de radar van het projectiel nummer vier opzocht... Met chaff en onze elektronische storingspod hebben we de SAM moe gemaakt. Ontwijkende manoeuvres uitgevoerd tot de brandstof van de raket op was en hij terugviel naar de aarde. In één nacht hebben we toen zo´n beetje alles van de moderne oorlogsvoering in de lucht meegemaakt. Schieten en beschoten worden. Met een positief eindresultaat."
Na een missie van ruim drieënhalf uur keerden de Nederlandse toestellen terug op de Zuid-Italiaanse basis Amendola, waar de wapenmonteurs onmiddellijk zagen dat er een Amraam was afgevuurd. Er was wat onwennigheid bij de mannen op de grond. Moesten ze Tankink feliciteren met zijn ´kill´, de eerste van de Koninklijke Luchtmacht sinds de politionele acties in Indonesië, of niet?
Overste Tankink: ,,Als dit elke avond zo gaat, worden het zware tijden, dacht ik nog. Op dat moment wist ik niet dat de Serviër de crash had overleefd. Later, in juni van dat jaar, lazen we heldenverhalen op internet. De piloot had de NAVO misleid. Weliswaar was hij neergeschoten, maar zijn schietstoel had gewerkt. Ik was blij voor de vlieger. Maar ook als de man was gesneuveld, had mij dat niet in het klooster doen belanden... Dan was het ook goed geweest. Later las ik in een krant dat ik bij terugkomst in Nederland een psycholoog toegewezen zou krijgen. Voor mentale opvang. Absolute onzin. Ik had mijn werk gedaan, niets meer en niets minder. Ik heb ook geen enkele moeite erover te praten."

Raketaanval op ´MIG-killer´ Peter Tankink

De ´MIG-kill heeft weinig invloed gehad op zijn loopbaan, ook zonder het neerschieten van de MiG 29 (NAVO-codenaam Fulcrum) zou Tankink commandant van 323 squadron zijn geworden. Hij was in 1993 een van de eerste vliegers die de voorloper van de huidige Top Gun-wapeninstructeurscursus volgde.

Nacht vliegen
,,Het belang van nachtvliegen werd toen al snel duidelijk", vertelt de overste. ,,Daarom is onze aanwezigheid hier in Noorwegen zo belangrijk, in moderne oorlogvoering worden operaties vooral ´s nachts uitgevoerd en dat kunnen de aanstaande instructeurs hier beter leren dan waar ook in Europa. Er is ruimte, er is de Atlantische Oceaan, er zijn weinig bewoners. De jongens die hier straks afstuderen, kunnen hun luchtmachtcollega´s veel leren. Van de 200 Nederlandse F16-vliegers hebben er 25 de cursus gevolgd. Inderdaad, the best of the best!"
De ervaringen van Tankink zijn in het studieprogramma opgenomen. Niet alleen de wijze waarop de MiG naar beneden werd gehaald, maar ook eerdere bombardementsmissies boven Bosnië en latere aanvallen op olietanks en bruggen in Kosovo. In totaal vloog Peter Tankink ruim 20 maanden vanaf bases in Villafranca en Amendola oorlogsvluchten naar voormalig Joegoslavië.
Daarbij werd hij diverse keren aangevallen door hittezoekende en infrarode raketten.
,,Zo herinner ik mij nog goed een vlucht in 1995 boven Sarajevo", vertelt hij. ,,Mijn wingman en ik zaten tegen het wolkendek aan, toen er een hittezoekende Sam-7 raket op ons afkwam. Als een schroevendraaier zagen we hem naderen. Door flares af te werpen werd het projectiel afgeleid en konden we uiteindelijk wegkomen. Het zijn de krenten uit de pap die we tijdens deze cursus aan de vliegers leren. En die verspreiden hun kennis vervolgens door de hele luchtmacht. Deze instructeurs beslissen mee als een nieuw wapensysteem wordt aangeschaft. Tijdens oorlogsmissies, zoals ook onlangs in Afghanistan, is de eerste avond altijd een wapeninstructeur van de partij. Hij bepaalt bijvoorbeeld hoe je een grot het beste kunt bestoken. Met ´domme´ bommen, met lasergestuurde explosieven, vanaf welke hoogte gedropt en uit welke richting."

Eén van de bijzondere gevolgen van zijn luchtoverwinning boven Kosovo was dat Tankink met een aantal generaals werd ontvangen door prins Bernhard. De prins, zelf voormalig jachtvlieger tijdens de Tweede Wereldoorlog, wilde precies weten hoe het incident met de MiG was verlopen. ,,We hebben als oorlogsvliegers onder elkaar gesproken", vertelt Tankink. ,,Over Spitfires en F16´s, over Duitsland toen en Kosovo daarna. Heel bijzonder."

StrikeFalcon

Op Airwork zag ik dit stukje en vond hem erg interresant, dus ik denk post hem hier ook even.

Uit de Telegraaf van Zaterdag:

Bij de poolcirkel trainen piloten op de door Nederlanders geleide hogeschool voor F16-vliegers. Hier tellen alleen de besten van de besten die er alles aan doen de felbegeerde titel van wapeninstructeur binnen te halen. Vergelijkbaar met de opleiding voor Amerikaanse marinevliegers, wereldberoemd door de film Top Gun. Naast vijf Nederlanders voeren twee Belgen en twee Noren schijngevechten met speciaal overgekomen Duitse Phantoms, Amerikaanse F15 Eagles, Franse Mirages en Finse F18 Hornets. Deze krant was de afgelopen week aanwezig bij de Fighter Weapon Instructor Training (FWIT) en sprak met de Nederlandse vlieger die in 1999 tijdens de Kosovooorlog de eerste Servische MiG 29, in die dagen de meest gevreesde jager van Russische makelij, neerschoot. Luitenant-kolonel Peter Tankink (38) deed nooit eerder uitgebreid uit de doeken hoe hij met een Amraam-raket toesloeg.

Op Top Gun-school Noorwegen vertelt F16-vlieger voor het eerst hoe hij Servische MIG neerhaalde

,,Ik telde af tot de EXPLOSIE"

door CHARLES SANDERS

ÖRLAND (Noorwegen), zaterdag
Het is een komen en gaan van ultramoderne straaljagers op de NAVO-basis Örland in midden-Noorwegen. Het vliegveld is dezer dagen het strijdtoneel van piloten die knokken om de allerhoogste status in het F16-wereldje.
Majoor-vlieger Maurice Schonk, zelf in het bezit van de begeerde instructeursbadge, begeleidt de cracks die begin volgende maand deze ´F16-universiteit´ na een halfjaar zwoegen met succes hopen af te ronden. ,,Het gaat erom maximale kennis over jezelf en je tegenstanders op te doen", vertelt Schonk. ,,Eén Nederlandse piloot heeft moeten afhaken. Want hoe goed je technisch ook bent, van minstens zo groot belang is dat je de hier opgedane kennis thuis bij je squadron op de anderen kunt overdragen. Als je die speciale eigenschappen niet blijkt te bezitten, ben je net zo kansloos als wanneer je je toestel niet in alle situaties optimaal beheerst."

,,Later hoorde ik dat hij op zelfmoordmissie was"

En dus krijgen de vliegers, zeer ervaren piloten met minstens 500 uur aan de stuurknuppel van hun jet, 180 uren theoriestudie, 16 examens en 43 te vliegen missies met luchtgevechten, grondaanvallen en intensieve nachtoperaties. Om die gevechten zo realistisch mogelijk te maken, zijn tegenstanders ingehuurd uit Amerika, Finland, Frankrijk en Duitsland. Een van de cursisten: ,,Onze sparringpartners zijn goed, soms heel goed. Maar het moet wel gek lopen willen we tegen bijvoorbeeld een Mirage 2000 het onderspit delven. Hetzelfde geldt voor de F18 Hornet, qua vliegeigenschappen misschien wel een beter toestel dan het onze. Maar als je zo ver gekomen bent, móét je wel de beste vlieger zijn. Up there, there´s no price for second places!" De piloten werken steeds ingewikkelder scenario´s af. Eerst wordt alleen gevlogen, dan in formaties van twee en later van vier toestellen. Tegen minstens zoveel vijanden. Die, het einde van de Koude Oorlog ten spijt, vooral gebruik maken van Oostbloktechnieken. In de praktijk betekent dat vaak starre procedures, waarbij weinig ruimte is voor eigen initiatief. Juist dat laatste is van wezenlijk belang tijdens de Top Gun-opleiding. De cursus wordt geleid door de Koninklijke Luchtmacht, omdat Nederland als eerste met het trainen van zijn beste piloten is begonnen. Eerst uitsluitend vanaf de basis Leeuwarden. Later dus ook vanuit Noorwegen, waar met name het nachtvliegen makkelijker gaat dan in overvol Nederland.
Als we in de waterkou over het veld van Örland lopen, stoten twee Belgische militairen elkaar aan en wijzen op een Nederlandse vlieger die de verrichtingen van zijn collega´s hoog in de lucht gade slaat. Het is luitenant-kolonel Peter Tankink, als commandant van het Leeuwardense 323 squadron gastheer van de cursisten, ook hier in Noorwegen. Tankink schreef geschiedenis door op 24 maart 1999 als eerste NAVO-vlieger tijdens het Kosovo-conflict met Servië een MiG 29 uit de lucht te schieten. De Koninklijke Luchtmacht, van huis uit terughoudend als het gaat om het in de publiciteit brengen van de eigen successen, besloot Tankink gedurende het conflict af te schermen voor de pers. Nadat secretaris-generaal Robertson van de NAVO bekend had gemaakt dat een Nederlandse F16-vlieger de eerste MiG had vernietigd, was de man wereldnieuws. De foto waarop de MiG-trofee op de F16 van Tankink werd geschilderd, haalde alle internationale kranten. Maar wie de piloot was, wist toen nog niemand.