IRAK: terugtrekken of blijven

Gestart door RAnger87, 10/04/2004 | 11:40 uur

-Jeroen-

absoluut nu niet terugtrekken is een slecht signaal t.o.v. de rest van de landen die ook hun steentjes proberen en bijdragen
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning

Robert

CitaatElke Iraakse dode wakkert het verzet nog meer aan..


Denk je dat wanneer we nu terugtrekken er weer een rustige stabiele situatie ontstaat in irak. Ik vind dat wanneer we een keus hebben gemaakt er ook 100% voor moeten gaan. Als we weg zouden gaan bereik je niks, je laat dan gewoon een onstabiel gebied achter.

Hiermee wil ik niet zeggen dat we naar irak hadden moeten gaan. dat laat ik even in het midden
Pain is temporary, glory lasts forever!

D819

Tja, en ik heb even gloedvol betoogd, dat we er totaal niks te zoeken hebben!!!! Terugtrekken!

Er is door de Amerikanen gelachen om de lichte weerstand van de Iraki's, maar het begint nu pas..
Elke Iraakse dode wakkert het verzet nog meer aan..

Prima sfeer om terroristen te recruteren..


Mourning

Ja, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Absoluut NIET terugtrekken trouwens. Ik geloof dat ik in diverse posts al wel duidelijk heb gemaakt waarom ik die mening ben toegedaan ;).

Regards,

Mourning ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

william

Natuurlijk moeten wij de japanners beschermen, ik bedoelde te zeggen dat nederland goed het Amerikaanse beleid in de gaten moet houden.
Als de Amerikanen fouten maken, waardoor de situatie nog verder uit de hand loopt moeten we daar wel kritisch over zijn.
(voor onze eigen veiligheid)


RAnger87

Citaat van: william op 10/04/2004 | 22:37 uur
De Nederlanders zitten in een van de rustigste stukken van Irak, maar we hebben tot nu toe toch wel geluk gehad.
Heel belangrijk hierbij is ook het optreden van de Nederlanders, wij treden veel minder hard op tegen de bevolking dan de Amerikanen waardoor de irakezen ons aardiger vinden. Ik ben het ook met Obelix eens dat de sociale patrouilles die gelopen worden erg belangrijk zijn.
In As Samawah word het wel onrustiger dus de nederlanders moeten natuurlijk extra opletten.
Eventuele aanslagen mogen geen reden zijn om de troepen terug te trekken. Als het duidelijk word dat een meerderheid van de bevolking ons niet wil dan moeten we wegwezen.
Als de troepen toch blijven terwijl de situatie uit de hand dreigt te lopen is er versterking nodig.
Apaches lijken mij dan de beste optie.
Leopard's zijn niet handig omdat de meeste ongeregeldheden zich in de stad afspelen, met een tank zit je dan snel in het nauw. De kans op slachtoffers word dan alleen maar groter.
We moeten er wel voor waken om niet meegesleurd te worden in de Amerikaanse rotzooi.
Doordat zij van te voren niet na hebben gedacht weten we nu niet hoe we de situatie kunnen keren.
Zoals iedereen wel weet, dachten de amerikanen dat zij een geweldige daad zouden doen, waardoor de bevolking tevreden zou zijn. Dus niet.  :-X
Nederland mag niet het slachtoffer worden van (weer) een Amerikaanse inschattingsfout.  >:(



ja maar is het niet zo dat als de japaners worden aangevallen dat wij er ook bij betrokken raken, aangezien wij als taak hebben de japanners te beschermen. ik neem aan dat doden dan te vermijden zijn

william

De Nederlanders zitten in een van de rustigste stukken van Irak, maar we hebben tot nu toe toch wel geluk gehad.
Heel belangrijk hierbij is ook het optreden van de Nederlanders, wij treden veel minder hard op tegen de bevolking dan de Amerikanen waardoor de irakezen ons aardiger vinden. Ik ben het ook met Obelix eens dat de sociale patrouilles die gelopen worden erg belangrijk zijn.
In As Samawah word het wel onrustiger dus de nederlanders moeten natuurlijk extra opletten.
Eventuele aanslagen mogen geen reden zijn om de troepen terug te trekken. Als het duidelijk word dat een meerderheid van de bevolking ons niet wil dan moeten we wegwezen.
Als de troepen toch blijven terwijl de situatie uit de hand dreigt te lopen is er versterking nodig.
Apaches lijken mij dan de beste optie.
Leopard's zijn niet handig omdat de meeste ongeregeldheden zich in de stad afspelen, met een tank zit je dan snel in het nauw. De kans op slachtoffers word dan alleen maar groter.
We moeten er wel voor waken om niet meegesleurd te worden in de Amerikaanse rotzooi.
Doordat zij van te voren niet na hebben gedacht weten we nu niet hoe we de situatie kunnen keren.
Zoals iedereen wel weet, dachten de amerikanen dat zij een geweldige daad zouden doen, waardoor de bevolking tevreden zou zijn. Dus niet.  :-X
Nederland mag niet het slachtoffer worden van (weer) een Amerikaanse inschattingsfout.  >:(


HvV

Lees de stukjes van Obelix nou eens goed, dan hoef je zo'n vraag niet meer te stellen.

Jeffrey

De reden waarom er nog geen slachtoffers zijn gevallen komt omdat de Nederlanders in relatief (nog) veilig gebied zitten.
Als er Nederlanders in Baghdad zaten waren er waarschijnlijk al vele slachtoffers gevallen,waarom zouden ze de Nederlanders niet aanvallen en de Amerikanen,Spanjaarden,Britten etc wel?
Wij maken ook deel uit van de coalitie-macht daar!

Obelix

#6
Citaat

ja maar ik denk dat de irakezen weinig onderscheid maken tussen de landen die deelnemen. ik las vandaag bijvoorbeeld dat de mariniers een auto hadden aangehouden vol wapens zoals mortieren, ak47's en dergelijke. misschien niet bedoeld om aanslagen mee te plegen mar toch we kunnen risicos nemen.

Dat de Irakezen wel degelijk onderscheid maken heeft de achter ons liggende tijd inmiddels bewezen. SFIR III is inmiddels geformeerd en aan haar taak begonnen en er zijn tot op heden nog geen slachtoffers gevallen aan Nederlandse zijde door toedoen van de Irakezen. Dit zegt naar mijn mening al genoeg. Het vinden van wapens is niks nieuws en er bestaat nog steeds een levendige handel in allerlei wapentuig. De risico´s zijn er altijd geweest en zijn niet echt veranderd. Zoals reeds eerder geschreven is de verhoogde dreiging is het gevolg van externe invloeden die door het gedrag van de CT steeds meer draagkracht vindt bij de Irakezen.

RAnger87

Citaat van: Obelix op 10/04/2004 | 13:42 uur
De huidige ontwikkelingen in Irak werden geruime tijd geleden al voorspeld door de inlichtingendiensten. De aanslagen kort geleden op bepaalde bevolkingsgroepen waren bedoeld om aan te sturen op een burgeroorlog. Door met name de reactie van de Amerikanen op het voorvalletje met de vier Amerikaanse burgers hebben we nu te maken met een overheersende anti-coalitie stemming. Nu eerst de Amerikanen vernederen op het wereldtoneel en de onderlinge verschillen worden op een later tijdstip wel weer uitgevochten. Dat daarbij ook wat aandacht geschonken wordt aan andere coalitiepartijen spreekt voor zich. De volgorde van "aantrekkelijkheid" wordt natuurlijk bepaald door de bijdrage die het land levert in financiele zin. Japan brengt ruim een miljard dollar naar Irak en het spreekt het voor zich dat het terugtrekken van Japan meer consequenties heeft voor de wederopbouw dan het vertrek van de Nederlandse troepen. Hoe je het ook bekijkt de Nederlandse inbreng is te kleinschalig om van invloed te kunnen zijn op de huidige ontwikkelingen in Irak. Het is natuurlijk geen garantie dat de Nederlandse troepen gevrijwaard zullen blijven van een incidentele poging van derden om in ieder geval de discussie over het nut van de aanwezigheid van de troepen nieuw leven in te blazen. Het grootste gevaar voor de Nederlandse troepen ligt in de reactie van de bevolking op het Amerikaanse optreden. In As Samawah weten ze al heel lang het verschil tussen de wijze van optreden van Amerikaanse, Japanse of Nederlandse eenheden.


ja maar ik denk dat de irakezen weinig onderscheid maken tussen de landen die deelnemen. ik las vandaag bijvoorbeeld dat de mariniers een auto hadden aangehouden vol wapens zoals mortieren, ak47's en dergelijke. misschien niet bedoeld om aanslagen mee te plegen mar toch we kunnen risicos nemen.

Obelix

De huidige ontwikkelingen in Irak werden geruime tijd geleden al voorspeld door de inlichtingendiensten. De aanslagen kort geleden op bepaalde bevolkingsgroepen waren bedoeld om aan te sturen op een burgeroorlog. Door met name de reactie van de Amerikanen op het voorvalletje met de vier Amerikaanse burgers hebben we nu te maken met een overheersende anti-coalitie stemming. Nu eerst de Amerikanen vernederen op het wereldtoneel en de onderlinge verschillen worden op een later tijdstip wel weer uitgevochten. Dat daarbij ook wat aandacht geschonken wordt aan andere coalitiepartijen spreekt voor zich. De volgorde van "aantrekkelijkheid" wordt natuurlijk bepaald door de bijdrage die het land levert in financiele zin. Japan brengt ruim een miljard dollar naar Irak en het spreekt het voor zich dat het terugtrekken van Japan meer consequenties heeft voor de wederopbouw dan het vertrek van de Nederlandse troepen. Hoe je het ook bekijkt de Nederlandse inbreng is te kleinschalig om van invloed te kunnen zijn op de huidige ontwikkelingen in Irak. Het is natuurlijk geen garantie dat de Nederlandse troepen gevrijwaard zullen blijven van een incidentele poging van derden om in ieder geval de discussie over het nut van de aanwezigheid van de troepen nieuw leven in te blazen. Het grootste gevaar voor de Nederlandse troepen ligt in de reactie van de bevolking op het Amerikaanse optreden. In As Samawah weten ze al heel lang het verschil tussen de wijze van optreden van Amerikaanse, Japanse of Nederlandse eenheden.

Jeffrey

Dit is wat wij denken ja,maar ik denk dat die zogenaamde ''vrijheidstrijders'' door heel Irak trekken,het echte geweld in de NL secotr moet nog komen.

Obelix

Citaat van: RAnger87 op 10/04/2004 | 11:40 uur
De oorlog escaleert daar kunnen we niet onderuit. nederland echter raakt steeds meer betrokken bij schietpartijen. de plundering van de vrachtwagen (waarbij erik.O als moordenaar naar huis werd gestuurd), de 3 explosies (bij het japanse kamp in as-samawah), de meest recente schietpartij. as-samawah komt in opstand dat is nu duidelijk te zien.  

As Samawah komt niet in opstand maar krijgt meer te maken met externe invloeden. De reden dat het in de NL sector relatief rustig is gebleven ligt in het feit dat de sociale controle in deze relatief kleine stad er groot is. De kip met de gouden eieren slachten wordt niet gewaardeerd, zeker niet als dat door buitenstaanders wordt gedaan. De lokale bevolking zal er alles aan doen om de kip zo lang mogelijk in leven te houden.

RAnger87

De oorlog escaleert daar kunnen we niet onderuit. nederland echter raakt steeds meer betrokken bij schietpartijen. de plundering van de vrachtwagen (waarbij erik.O als moordenaar naar huis werd gestuurd), de 3 explosies (bij het japanse kamp in as-samawah), de meest recente schietpartij. as-samawah komt in opstand dat is nu duidelijk te zien. ook vinden er gijzelingen plaats (3 japanners 4 italianen en nog wat andere) zou het nog lang duren voordat er een nederlander word gegijzeld en wat zou kamp met deze siteautie doen: vluchten of terugslaan? ook in diverse andere steden komen irakezen in opstand (bagdad falluhja) uw mening over Irak en de huidige siteautie.