155mm Howitzer op Duitse LCF

Gestart door -Peter-, 22/02/2003 | 11:59 uur

Anubis

Hetzelfde probleem als de huidige 5 inch dus...

ARM-WAP

http://www.hdw.de/index.php?level=2&CatID=4.118&inhalt_id=1059&year=2003&presse=22&do=showDetail
Een oud berichtje (FEB 2003) op de HDW-site met foto en tekst (in 't Duits)
Daar vermeldt men in grote trekken dat stabilisatie en opvang van de terugslag problemen zijn die opgelost dienen te worden vooralleer een [gemodificeerde] toren geinstalleerd kan worden. Het concept is op zich natuurlijk wel interessant, er is echter een nadeel verbonden aan gelijkaardig geschut. Tegen luchtdoelen kan dit nooit ingezet worden. Maar voor zeedoelen, of NGS kan het wel doeltreffend zijn. Het effect van gelijkaardige projectielen wordt nog veel groter wanneer een redelijke kadans bereikt wordt en misschien zelfs "mutiple shot-simultaneous impact", waardoor het lijkt of een hele batterij simultaan gevuurd heeft, i.p.v. een enkel boordkanon...

Anubis

'T is slechts antwoord op diverse vragen. Zolang het maar artilleristisch is, is het interessant, is mijn motto 8)

TacTom

Anubis heeft gelijk wat betreft het Oto-Breda kanon en de bij de KM gebruikte munitie.

Daarnaast: we dwalen af van het onderwerp...  ;)

Anubis

'Onze' 5 inch is inderdaad met aangepaste ammo geschikt voor luchtdoel, maar of het efficient is is de vraag, met het lage vuurtempo, maar ook de lage aanvangssnelheid van de granaat. Waar men haar zinnen op wil zetten is nastuurbare munitie. Dat is echter toekomstmuziek en vooralsnog is de OTO-Breda bij de KM niet geschikt om effectief luchtdoel mee te knallen.
Bij de KM zijn twee hoofdsoorten munitie in gebruik, TP en HE. De HE heeft nabijheidsbuis, die naar believen uitgeschakeld kan worden, zodat alleen contaktwerking bereikt kan worden. Die modus wiollen we nog wel eens gebruiken bij zeedoelschieten, zodat een grotere waterzuil de inslag markeert. Voor Radarwaarneming is dat wel zo fijn.
Goalkeeper kan wel een vliegtuig neerhalen, maar dat betekent dan dat het vliegtuig dichtbij moet komen, bijv. in de FBA rol. Dat betekent wel zelfmoord, overigens. Daarom is de Goalkeeper, ondanks haar leeftijd nog steeds zo'n formidabel stukje Nederlandse techniek 8)

ARM-WAP

Voor de meeste boordkanonnen wordt standaardmun. gebruikt.
Het verschil zit hem namelijk in de ontstekers (fuze)
De simpelste (en dus ook de goedkoopste) hebben tijds- en schokinstelling. De duurste worden gebruikt om rond je standaardmun. (HE- High Explosive) een magnetisch veld te creƫren, dat eens verstoord, ervoor zorgt dat de onsteker ontploft en het projectiel waarop deze gemonteerd is "in sympathy" explodeert. Daarbij wordt hopelijk het doel vernietigd of op zijn minst beschadigd.
Er is ook een ander type munitie dat voor anti-luchtdoel uitermate geschikt is: FRAG. Komt van (Pre-)FRAGmented, en heeft het effect van een gewone DEFGREN: bij explosie worden uiterst kleine deeltjes metaal met grote kracht weggeslingerd, zodat het niet enkel een schokgolf maar ook penetratie van het doel bereikt wordt. De FRAG munitie is alweer een stukje duurder dan standaardmun.
Hopelijk help deze uitleg...

Harrewar

Nog even een brainfart..

Ik lees net in mijn vorig bericht dat men anti aircraft munitie heeft..
Voor zover ik weet heeft de KM alleen maar de standaard munitie aangekocht, voor de rest geen bijzondere munitie als chaff enzo.
Ware woorden zijn niet mooi
mooie woorden zijn niet waar
~Lao-tse

Harrewar

ik vond op: http://www.kitsune.addr.com/LCF/information.htm

OTOBreda 127 mm/54 'Compact' DP gun:

This is the ship's main gun, a dual-purpose anti-air/anti-surface gun which fires rounds to a range of more than 15 kilometres in surface fire mode, and of 7+ kilometers in anti-aircraft fire mode; maximum firing rate is 45 rounds per minute; can automatically fire 66x rounds, thanks to three loading drums, each with 22x rounds; an automatic selection system allows a choice of ammunition (antiaircraft, surface target, pyrotechnics, chaff); can be also used for coastal bombardment. The first two guns are the old guns of the Canadian Iroquois class destroyers, which have been fully revised by OTOBREDA. The later ships will recieve new guns. This gun has the future potential to fire the ERGM guided projectile, should this become available.

Echter: Ik heb dit wapen nog nooit tegen luchtdoelen gebruikt zien worden..
Ware woorden zijn niet mooi
mooie woorden zijn niet waar
~Lao-tse

HM

maak er uit op wat jij wil.
Is er iemand hier die ons kan overtuigen hoe het zit??
Alleen berusting kan ons verslaan

Harrewar

Goalkeeper word als "last line defence" gebruikt voor luchtdoelen, dat klopt.
Echter de 127mm heb ik nog geen luchtdoelschietoefening zien doen, dit omdat het wapen stomweg te langzaam is.
een Oto Melara 76mm is heel goed inzetbaar als wapen tegen luchtdoelen vandaar dat je dit wapen dus ook tegenkomt op de M-fregatten.
Ware woorden zijn niet mooi
mooie woorden zijn niet waar
~Lao-tse

HM

Citaat van: Harrewar op 13/08/2005 | 19:19 uur
HM,
Het kanon op onze LCF is niet geschikt als luchtdoel kanon..
Het is er alleen voor oppervlaktedoelen..

http://www.netherlands-embassy.org/tromp/portrait.htm

"Oto Breda 127 mm gun for surface and airborne targets"
onder aan de pagina

Op de vlootdagen heb ik nog met een meneer van de marine gesproken over de goalkeeper en de Ota Breda, ik vroeg of de goalkeeper ook vliegtuigen neerhaalde. Hij antwoorde hierop door te zeggen dat de Ota Breda hiervoor is, de goalkeeper zou het wel kunnen maar is dus niet nodig.
Alleen berusting kan ons verslaan

Harrewar

HM,
Het kanon op onze LCF is niet geschikt als luchtdoel kanon..
Het is er alleen voor oppervlaktedoelen..
Ware woorden zijn niet mooi
mooie woorden zijn niet waar
~Lao-tse

HM

maar het het kanon op onze LCFen is er ook als luchtdoel kanon, zie ik de PHZ2000 nog niet doen.
Alleen berusting kan ons verslaan

Harrewar

Die duitsers hebben het goed voor elkaar.. geen derdehands kanon die uit de roest is gehaald.
Ik zou wensen dat ze dat bij "onze" marine ook hadden gedaan.

Maar ja.. de centjes he  :-X
Ware woorden zijn niet mooi
mooie woorden zijn niet waar
~Lao-tse

pietjeklap

wat is er dan zoveel goedkoper aan

-Peter-

Niet alleen mooi spul, ik denk dat dit zeker een stap is richting het efficient omgaan met defensie-materieel. Op deze manier bespaar ze op de langere termijn heel wat centen! 8)
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Wout

Ik had het al een tijd geleden gezien, mooi spul he?

-Peter-

#1


[verwijderd door de admin]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...