Vraagjes

Gestart door kevin1988, 16/07/2004 | 16:43 uur

Enforcer

De grens die men gesteld heeft is 8 uur x 90 dagen = 720 uur per jaar.

Die 20 uur valt af en toe wel bij de GLR te halen, maar dat is ook afhankelijk van de inzetten, zoals bij de Natres.

Het verschil is dat de GLR veel vaker (en zeker relatief gezien) ingezet wordt ter ondersteuning van de bewaking. Als je echt voor de hoeveelheid uren voor de Natres gekozen hebt, dan is het een foute keuze geweest. Tenminste op dit moment en volgend jaar zal het wel niet veel beter worden.

Nikehercules

#155
Citaat van: Diesel op 06/08/2010 | 20:13 uur
Dat 'bij beunen' word ook steeds minder hoor.

Die kans zit er zeker in ja.

Citaat van: Diesel op 06/08/2010 | 20:13 uur
Ohja, die 120 uur per jaar word ook steeds strenger gecontroleerd.

Die 120 uur per jaar is het o&t programma, dat is niet het maximale aantal uur dat je mag draaien.
Zoals zoveel staat of vallen dingen met hoe hogerhand met dingen omgaat, een dergelijk voorbeeld heb ik bij ons nog nooit gehoord.

Nikehercules

Citaat van: angelo1811 op 09/06/2010 | 10:44 uur
krijg nu een beetje het beeld dat GLR  meer een soort beveiliging man is en natres toch meer het 'groene' leger.
Maar goed als de activiteiten waar je jezelf voor kunt opgeven het zelfde zijn maakt dit verder niet uit,

Dit is een behoorlijk hardnekkig misverstand, Enforcer geeft het al een beetje aan, maar deze tijd is voorbij.
Ik zit nu een jaar of 2 bij de Natres en deze tijd heb ik niet meer meegemaakt, binnen het opleidings en trainingsprogramma is alles gericht op bewaken en beveiligen.
Wel zijn er de militaire basisvaardigheden, hierin komen nog wel wat groene dingen voor.

Overigens is het misverstand ook niet vreemd, bij onze laatste 50uurs oefening hebben we misschien 2 uur doorgebracht in het bos.
Iets wat overigens prima binnen de bewakings en beveiligings oefening paste, marja vervolgens staat wel weer deze foto's in de krant.

Afgelopen luchtmachtdagen hebben wij samen met de glr en reguliere luchtmacht eenheden de bewaking snachts gedraaid.
Hierbij stond 1 vak onder natres bevel, waardoor er dus ook hondengeleiders van de Klu onder bevel stonden van een Natres commandant.
Dat bewaken en beveiligen zit er dus ook bij ons goed in.

Overigens is er nog genoeg ''groen'' te doen, maar hiervoor ben je aangewezen op de steunverlening.
Hierbij zit je nog wel meerdere dagen in het veld, verken je gebied en leg je hinderlagen aan enz enz




Diesel

Dat 'bij beunen' word ook steeds minder hoor. De eenheden krijgen minder geld voor oefeningen, dus zal er bijvoorbeeld ook op oefenvijand bespaard worden.

Ohja, die 120 uur per jaar word ook steeds strenger gecontroleerd. Iemand uit mn cie was bij zn burgerbaan ontslagen en had daarom nogal wat uren bij de natres gedraaid. Hij kreeg vervolgens dat batstaf op zn dak dat hij niet zoveel uren mocht maken als manschap.

Nikehercules

Citaat van: Erhenius op 06/08/2010 | 19:07 uur
Hi, dit is mijn eerste post hier. Ik heb recentelijk (gisteren) de keuring gehad voor de NATRES (en goed gekeurd) maar ik heb nog een vraag wat bij de voorlichtingsavond was beantwoord maar graag hier ook bevestigd zie worden. Ik studeer nog en heb normaal gesproken nogal wat vrije tijd. Vrije tijd die ik graag in de NATRES wil stoppen. Ik vroeg me dus af hoe jullie ervaring is als je veel meer wil doen dan 200 uur per jaar maar meer richting 20 uur de week. Iig werd er op de voorlichtings avond verteld dat er meer dan genoeg te doen is. Hoe is jullie ervering hiermee?

Dat is volledig afhankelijk van het aanbod in steunverlening.
Maar gemiddeld ga je die 20 uur in de week zeker niet halen.
Maar als je genoeg vrije tijd hebt is er genoeg bij de te beunen. 

Erhenius

Hi, dit is mijn eerste post hier. Ik heb recentelijk (gisteren) de keuring gehad voor de NATRES (en goed gekeurd) maar ik heb nog een vraag wat bij de voorlichtingsavond was beantwoord maar graag hier ook bevestigd zie worden. Ik studeer nog en heb normaal gesproken nogal wat vrije tijd. Vrije tijd die ik graag in de NATRES wil stoppen. Ik vroeg me dus af hoe jullie ervaring is als je veel meer wil doen dan 200 uur per jaar maar meer richting 20 uur de week. Iig werd er op de voorlichtings avond verteld dat er meer dan genoeg te doen is. Hoe is jullie ervering hiermee?

MORNL

 8)ay, Ja ik ben Mario en nu heb ik een probleem.
Na dat ik mijn evelop netjes had geopend en ik onder het genot van een bakkie koffie die ook maar intevullen, tot de koffie uit mijn handen gleed en dus alles bruin en niet te lezen meer is dus....!(Ik weet het ut is wat klunzig, maar dit doe ik anders nooit hoor  )
Nu is mijn vraag: hoe krijg ik weer nieuwe formulieren.
Dank Mario

flauwe kul forum

Bij de GLR doe je erg veel steun verlening bij de bewaking op de verschillende vliegvelden en soms overige objecten,
daarnaast de opendagen en andere (grote) evenementen en demonstraties op velden.

Ook als een kist toevallig ergens komt te staan ( buiten de velden), moet deze beveiligd worden.

Voor als nog doen we ook de VOTC, das een survival training van een week voor luchtvarende, meestal in het buitenland,
waarbij je optreed als vijandelijke eenheid.

De opleiding AMO en BVO  HB&B = oude bewakingsopleiding duurt totaal 14 weekenden van 3 dagen, met uiteraard de nodige
thuis studie belasting.
Overigens is het groene aspect in de BVO HB&B nieuw  ;D

Kleuren blindheid weet ik zo snel niet, meer daar ben je met een belletje naar de keuringsafdeling in Amsterdam zo achter.





Enforcer

Waarom ga je niet naar een info avond naar beide?! Dan kun je tenminste een fatsoenlijke beslissing nemen.

Het verschil tussen Natres en GLR wordt kleiner. Natres gaat ook steeds meer naar beveiliging toe en zit veel minder in het bos. Beide moeten gewoon voldoen aan de Militaire Basis Vaardigheden.

Betalingen zijn ook hetzelfde. Bij beide sta je op de Open Dagen. Volgen jaar echter geen KL dagen.

Bij de GLR wordt je echter direct na de VTO opleiding korporaal, terwijl je bij de Natres soldaat blijft.

angelo1811

heb eens wat info over GLR gezocht vooral hier op het forum onderdeel: Natres vs GLR veel kunnen lezen  :P

krijg nu een beetje het beeld dat GLR  meer een soort beveiliging man is en natres toch meer het 'groene' leger.
Maar goed als de activiteiten waar je jezelf voor kunt opgeven het zelfde zijn maakt dit verder niet uit,

iemand die weet of dit klopt?

en anders wordt het toch maar wat langer wachten en me vanmiddag nog inschrijven voor een info dag van de natres ;D

en merci michiel :)


michielnr

AMO's zitten niet helemaal vol (voorzover ik begrepen heb van de 50 natres staf iig, ik kan in juli starten), maar eentje in 2010 ga je waarschijnlijk niet meer redden als je nog helemaal moet beginnen. Succes!
NR

angelo1811

mm Klu is inderdaad dan geen slecht idee! aangezien ik toch zo snel mogelijk aan de bak wil!:)

met me conditie zit het gelukkig wel goed, het is meer die lange procedure die vervelend is:P

maar goed, bedankt voor de tip! ik ga eens wat info verzamelen van de klu 8)

flauwe kul forum

Gelukkig heeft de Klu een hoog slagings percentage bij de keuring  :dead:

Zonder dollen als je nog gekeurd moet worden, zal het we krap worden voor dit jaar om ergens
nog in een AMO te kunnen stappen.

Zorg dat je conditie op peil is 8)

Enforcer

Citaat van: angelo1811 op 08/06/2010 | 23:27 uur
wow dat is nog eens een snel antwoord  ;D helemaal top!

nou dat wordt dan maar hopen dat ik er eind van het jaar nog tussen pas!

en dat is nog eens leuker verdienen dan bij de supermarkt ook! 8)

Dan kun je het misschien nog beter bij de Luchtmacht reservisten proberen als je dit jaar nog wilt. Gezien alle ontwikkelingen denk ik niet dat het je dit jaar nog gaat lukken. Je moet immers ook nog gekeurd worden.

angelo1811

wow dat is nog eens een snel antwoord  ;D helemaal top!

nou dat wordt dan maar hopen dat ik er eind van het jaar nog tussen pas!

en dat is nog eens leuker verdienen dan bij de supermarkt ook! 8)