Luchtmobiele Brigade of het Korps Mariniers??

Gestart door RAnger87, 29/07/2004 | 17:10 uur

Welke eenheid is beter?

Luchtmobiele Brigade
8 (29.6%)
Korps Mariniers
19 (70.4%)

Totaal aantal stemmen: 0

A.J.

Citaat van: Elzenga op 30/03/2010 | 18:04 uur
Dat zeg je volgens mij goed..."vwb het huidige optreden"... het probleem is alleen dat dit huidige optreden nogal omstreden is. En is voortgekomen uit zeer omstreden politiek beleid van andere landen, welke niet direct navolging zal krijgen. Daarentegen er dreigingsscenario's zijn en in betekenis toenemen welke juist de noodzaak van de OZD versterken. Sterker nog, die zelfs een argument kunnen zijn om de OZD op termijn zelfs uit te breiden. En dan praten we hier over direct strategische belangen voor Nederland.

Jij weet best hoe ik over ons huidig "avontuur" denk, neemt niet weg dat ik al die "behaalde resultaten uit het verleden" maar onzin vind in deze discussie.

Er zijn wel meer dreigingsscenario's te verzinnen die bepaalde eenheden meer bestaansrecht geven danwel een uitbreiding rechtvaardigen. Maar of je dat moet willen in deze tijd is een tweede. Laten we voorop stellen dat ik absoluut tegen bezuinigen op defensie ben, ik vind dat het budget drastisch omhoog moet, maar als er dan toch gesneden moet worden.

IPA NG

Een andere optie zou zijn om 2 LMB battaljons om te vormen tot niet-air assault quick reaction battaljons. Het overgebleven battaljon krijgt dan een stuk of 10/20 Wiesels en krijgt een grotere airborne taak. Een battaljon is genoeg in verhouden tot het kleine aantal conventionele eenheden.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: A.J. op 30/03/2010 | 18:01 uur
Ik zou dat niet te hard roepen bij de poort van de Oranje kazerne, LMB heeft zich in de korte periode dat ze bestaan wel zeker bewezen, vnl in Afghanistan.
In de hoedanigheid van een gemotoriseerde/gemechaniseerde eenheid ja...met deels ook luchtmobiele inzet. Waarin zij nauwelijks verschill(d)en van de andere eenheden die in Uruzgan zijn ingezet tot nu toe. Is het luchtmobiel speciaal voertuig in Uruzgan ingezet bijvoorbeeld? Dat doet overigens natuurlijk niets af aan hun inzet en prestaties daar!!. Maar het laat mijns inziens zien dat het onderscheid in LMB en Mariniers of zelf Mech niet erg meer van deze tijd is. En zeker niet binnen een compacte krijgsmacht als de onze. Welke het onmogelijk maken bij roulaties slechts te putten uit 1 soort eenheid.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 30/03/2010 | 17:56 uur
Dat geloof ik allemaal wel, maar als er toch keuzes gemaakt moeten worden dan heeft de OZD door de bank genomen de minst toegevoegde waarde vwb het huidige optreden.
Dat zeg je volgens mij goed..."vwb het huidige optreden"... het probleem is alleen dat dit huidige optreden nogal omstreden is. En is voortgekomen uit zeer omstreden politiek beleid van andere landen, welke niet direct navolging zal krijgen. Daarentegen er dreigingsscenario's zijn en in betekenis toenemen welke juist de noodzaak van de OZD versterken. Sterker nog, die zelfs een argument kunnen zijn om de OZD op termijn zelfs uit te breiden. En dan praten we hier over direct strategische belangen voor Nederland.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 30/03/2010 | 17:55 uur

De KCT heeft zich in het verleden bewezen de LMB nog niet.

Ik zou dat niet te hard roepen bij de poort van de Oranje kazerne, LMB heeft zich in de korte periode dat ze bestaan wel zeker bewezen, vnl in Afghanistan. Dat het KCT wat meer wapenfeiten op hun vaandel kunnen spelden lijkt me niet meer dan logisch als je 68 jaar bestaat...

Elzenga

Citaat van: dudge op 30/03/2010 | 17:22 uur
Tja, dat kan je je van meer dingen afvragen. Als je we ons alleen moeten voorbereiden op waar nederland de 30 jaar aan mee gaat doen, dan zijn een stuk of 18 straaljagers en een hoop lichtere toestellen te verantwoorden. Kan de Amphibische capaciteit eruit en de vloot ook, deze vervangen we dan door OPV's, een stuk of 10 met bevoorraders, mijnenruimers en wat OZD voor spionage. Dan krijg je de 'peace keeping force' die sommige partijen betuigen. De kans dat NL in een hoog geweldspectrum betrokken raakt is sowieso minimaal. Dat betekend MI niet dat we er niet op voorbereid moeten zijn.
Tja nu maak je het wat mij betreft zwart/wit en sla je door naar de andere kant. Zoals uit mijn alternatieve opzet in mijn blog al blijkt pleit ik hier ook helemaal niet voor. Maar het is wel goed om goed te kijken wat er in de komende 20-30 jaar zou kunnen gebeuren en waar Nederland dan wel of niet aan mee zal gaan doen (in de voorste linies!!). Alles koppelen aan het "onvoorzienbare" zou immers ook kunnen betekenen, dat je dan maar een krijgsmacht Koude Oorlog-niveau moet blijven handhaven.

Een vloot van alleen OPVs is zelfs nu al onrealistisch. 18 straaljagers nu al reeds onvoldoende. Een stuk amfibische capaciteit is wenselijk. Maar nu hebben we een capaciteit die we in de Koude Oorlog niet eens hadden. Terwijl er toen een zeer duidelijk dreigingsbeeld was waar het voor nodig was.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 30/03/2010 | 01:48 uur

Ik benoem de LMB als "KL-speeltje" omdat dit in de jaren 90 is opgericht als zoethoudertje voor de KL, die enorme klappen kreeg door de bezuinigingen en de omvorming naar een beroepsleger. Nog nimmer heb ik de noodzaak begrepen van een LMB/AMB-concept waarvoor e.e.a. is opgericht. Jij wel dan? Je rept over de continu-inzet van LMB; dat ben ik volkomen met je eens. MAAR..... ze zijn gewoon ingezet als infanteristen. En die tak van sport is blijkbaar hard nodig, want de mariniers zaten en zitten ook frequent op plaatsen waarvan we gewoon moeten kunnen vaststellen dat het "landmachtwerk" betreft. Hou me ten goede; van mij mag een LMB heus bestaan en hoeven ze niet als zodanig ingezet te worden ALS de politiek niet had "besloten" dat we alleen nog maar op missie hoeven en de Nederlandse landsverdediging geen prioriteit meer heeft. En oefen dan frequent als zodanig, zoals de mariniers continu met de LPD's hun amphibische skills blijven beoefenen. Dat LMB frequent oefent geloof ik best, maar doen ze dat ook frequent en grootschalig in het concept waarvoor ze opgericht zijn? In mijn beleving niet.

Ja, ook LMB beoefent regelmatig hun hoofdtaak, tegenwoordig staat dat op een wat lager pitje ivm Afghanistan. En ik ben ervan overtuigd dat ook het korps zich tegenwoordig drukker maakt over het landoptreden dan over het amphibische optreden, wat me niet meer dan logisch lijkt gezien de inzet op dit moment.

Citaat
Dan de subs. Ik neem aan dat ik je niet hoef te overtuigen van de (dreiging van) gevechtskracht van dit wapen wat in allerhande scenario's onafhankelijk en zonder enige aandacht ingezet kan worden. Verder lagen subs bij Joego voor de kust als vooruitgeschoven post, doen ze INTEL-werk in de Caraibische zee, hebben een belangrijke taak in de commandantenopleiding voor de NAVO en zo zijn er nog wat duistere zaken waar erg geheimzinnig over gedaan wordt en we (dus ook ik niet) niets over horen. In ieder geval zijn de operationeel inzetbare subs continu op pad. Is het geen ernst-inzet, dan oefenen ze zich het apelazerus. Prima, krijg je waar voor je geld! Last but not least hebben we het meeste van onze onderzeebootbestrijdingscapaciteit van de hand gedaan, terwijl je steeds meer verneemt dat "bepaalde landen" zelf subs aanschaffen. En hoe vang je het beste subs, en al helemaal als je bijna geen andere middelen meer hebt? Juist........

Dat geloof ik allemaal wel, maar als er toch keuzes gemaakt moeten worden dan heeft de OZD door de bank genomen de minst toegevoegde waarde vwb het huidige optreden.

Ace1

Citaat van: A.J. op 30/03/2010 | 17:52 uur
+1 Sterk! :cute-smile:

De KCT heeft zich in het verleden bewezen de LMB nog niet.

A.J.


Ace1

Voor de KCT heb ik juist respect maar voor de LMB niet.

A.J.

Citaat van: dudge op 30/03/2010 | 17:31 uur

Dat je je niet moet voorbereiden op de laatste oorlog, betekend niet dat je die moet negeren. De OZD heeft in die periode bewezen bepaalde potentie / capaciteit te hebben, die in toekomstige scenario's goed van pas kunnen komen.

Wat dan?

A.J.

Citaat van: Lex op 30/03/2010 | 01:41 uur
Ik heb nergens gesteld dat LMB een speeltje is. De verwijzing naar het KM smaldeel gaat dus mank.

Je hebt gelijk.

Citaat
Dat is erg kort door de bocht. "De laatste uitzendingen" is een rekbaar begrip. Waarschijnlijk heb je geen idee van de de bijdrage die de OZD heeft geleverd aan "huidige missies". Niet voor niets geldt hier: "The Silent Service".

Ik zie weinig toegevoegde waarde in bv. Afghanistan.

Ace1

Citaat van: A.J. op 30/03/2010 | 17:27 uur
Wat men in WW2 en tijdens de koude oorlog gepresteerd heeft doet weinig terzake.

En het  vergaren van inlichtingen bij een vijandelijke kust dan, dat is namelijk niet mogelijk met het speeltje de LMB?

A.J.

Citaat van: Ace1 op 30/03/2010 | 17:13 uur

Het speeltje de OZD zoals jij dat noemt bestaat al meer dan 100 jaar en heeft zich in de Tweede oorlog en tijdens de Koude oorlog ruimschoots bewezen, bovendien kun je de OZD ook voor vervoer van Special Forces gebruiken

Wat men in WW2 en tijdens de koude oorlog gepresteerd heeft doet weinig terzake.

Ace1

#332
Citaat van: A.J. op 30/03/2010 | 01:30 uur
Waarom zou LMB een speeltje zijn en de OZD niet? Het KM smaldeel op dit forum vindt wat van LMB, ik vind wat van de OZD. Wat hebben die lui nou gepresteerd, alle intel vwb de laatste uitzendingen is nou niet echt aan de OZD te danken.

Het speeltje de OZD zoals jij dat noemt bestaat al meer dan 100 jaar en heeft zich in de Tweede oorlog en tijdens de Koude oorlog ruimschoots bewezen, bovendien kun je de OZD ook voor vervoer van Special Forces gebruiken