zware tanks...geen deel meer van de landmacht???

Gestart door jeffrey, 25/02/2003 | 19:03 uur

jeffrey

met de nieuwe regering weet je maar nooit wat nederland doet ze gaan misschien zelfs meedoen aan een oorlog tegen irak ;)

Caspar

Maar wat denk je, dat Nederlandse Leopard 2 tanks iets in Noord Korea gaan doen ;D.

Ik geef je wel gelijk dat men teveel met Iraq bezig is ipv Noord Korea, maar ik denk dat achter de schermen er heel veel gebeurt op diplomatiek vlak. Heb zelfs ergens gelezen/gehoord dat Amerika al bezig is met een soort omsingeling van het schiereiland N/Z Korea.

jeffrey

wat dacht je van Noord-Korea dat denkt dat het alles kan doen wat ze maar willen omdat amerika nu meer gericht is op Irak maar de werkelijke dreiging is Noord-Korea en dat ziet niemand in
zet alles maar op een rijtje wat Noord-Korea allemaal al heeft geschonden onder ander het openen van de nucleaire reactor en het uitzetten van het atoom-agent-gemeenschap
dat geeft aan dat ze niet allen energie willen opwekken voor die reactor waarom zouden ze anders die mensen het land uitzetten en waarom zouden ze de bewakings camera dan verwijderen als ze stroom willen opwekken.
en jij zegt dat er geen grootschalig conflict op=komst is maar,je moet er altijd op voorbereid zijn

Caspar

Maar waar haal jij de dreiging vandaan dat er een grootschalige NAVO crisis op gaat treden ofzo?
Ik geef je wel gelijk dat het aantal wel wat omhoog kan, maar of er nu echt een dreiging is van een grootschalige oorlog........ ::)

jeffrey

het is zo ja dat de tank een ''tijdje'' niet echt belangrijk was,zoals na de koude oorlog maar je ziet dat het gevaar nu weer terugkomt.
dus 180leopard2a6 tanks......ik heb eens zitten rekenen,als een land grootschalig wordt aangevallen zoals duitsland dan heeft nederland de capaciteit om ongeveer 90 tanks in te zetten,dat aantal moet zeker 200-250 zijn wil je iets doen en dus denk ik dat nederland op een te laag niveau zit op het gebied van een grootschalig conflict dus ik vindt dat het aantal tanks rond de 300-350 moet zitten en dat is nog weinig al wil je grootschalig nut hebben in een oorlog in NAVO-verband. 8)

Wout

Hetzelfde geld voor het aantal jachtvliegtuigen (JSF in planning een stuk minder) en het aantal fregatten. Momenteel wordt er ernstig bezuinigd op het defensiebudget. De politieke partijen komen zichzelf ooit een keer op dit punt tegen en dan is hun carriere over, samen met de levens van minimaal duizenden mensen. Het is helaas niet anders, als een tank 10 euro had gekost had ik maar wat graag 1000 leopards 2a6 voor de KL bijgekocht van mijn eigen geld, maar helaas is dit niet zo...

Caspar

De tank zal zeker niet helemaal verdwijnen uit het Nederlandse leger, maar waar jij het over hebt is puur een maatregel volgens mij aangezien tegenwoordig meer andere taken worden vericht waarbij in steeds minder gevallen en steeds minder aantallen tanks nodig zijn, en dan heb ik het over vredesoperaties bijvoorbeeld.

Ter vervanging zullen steeds lichtere voertuigen gekocht gaan worden die beter geschikt zijn voor dit soort taken.

jeffrey

wat denken jullie van de positie van de leopard gevechtstank in de toekomst zullen helikopters ze ooit allemaal vervangen ?????
je begint het nu al te merken van 650 leopard1a5 tanks naar 445 leopard2a4 tanks en dan nu 180leopard2a6 tanks ik denk dat de tank in het nederlandse leger langzaam verdwijnt wat denken jullie???