Paspoort

Gestart door yabbie, 07/08/2004 | 07:08 uur

Obelix

Ik twijfel geen moment aan het feit dat je de reis heen en weer gemaakt hebt zonder je paspoort nodig te hebben. Zelf had ik in Cambodja (1993) mijn paspoort wel degelijk nodig toen ik via Bangkok met de KLM (ook in uniform) terug moest naar Nederland in verband met het overlijden van mijn vader. De tijden veranderen en het is voor de militair van vandaag dus verplicht het eigen paspoort mee te nemen tijdens een uitzending.

De service en ondersteuning van de zijde van defensie waren ook in mijn geval trouwens perfect geregeld.


Leo Starrenburg

Toch goed dat ik lid ben geworden, er is inderdaad een hele hoop verandert sinds 'mijn' tijd.

Reinaert,

dat waren geen ambtenaren maar militairen.

Obelix,

in schrille tegenstelling tot mijn verhaaltje over Oirschot: in '83 kreeg ik in Libanon bericht dat allebei mijn ouders in het ziekenhuis lagen. Ik ben daarmee naar de batallionstaf gegaan en toen kwamen alle remmen los: binnen no-time stond er een convoy klaar (twee YP's en twee busjes) en voor dat ik wist stond ik op Beirut Airport om met een DC-8 naar Schiphol te gaan en naar Den Haag af te reizen om m'n ouders te bezoeken in het ziekenhuis Leyenburg. Paspoort ? Zelfs terug via Schiphol met ticket van Defensie (en in uniform) alles met het militaire paspoort gedaan.

Wellicht leest iemand die er toen bij was dit ook: Nogmaals hartelijk dank voor alle goede zorgen en de perfecte service !

m vr groet, Leo.

Marvin

Citaat van: Obelix op 11/08/2004 | 22:23 uur
[De kosten voor het aanschaffen / vervangen van het eigen paspoort worden al jaren niet meer vergoed. Ik heb me ooit wijs laten maken dat dit om belastingtechnische redenen niet meer mogelijk was.   :(

Klopt, een aantal jaren geleden heeft de Belastingdienst gedreigd al dit soort vergoedingen als 'loon in natura' te beschouwen en dat gewoon bij het inkomen op te tellen. vandaar....
confused...? so am i....

Obelix

Citaat van: Leo Starrenburg op 11/08/2004 | 22:02 uur
Alle gekheid op een stokje: moet je tegenwoordig een burgerpaspoort bij je hebben als je dor Defensie wordt uitgezonden ?

Inderdaad moet je tegenwoordig het burger paspoort op de man / vrouw hebben. Het internationaal reizen gebeurt niet altijd op een zogenaamde NATO reisopdracht, die het dragen van een burger paspoort op reizen tussen NATO lidstaten niet echt noodzakelijk maakt.

De belangrijkste reden om het burger paspoort mee te nemen is gelegen in het voorkomen van vertraging en kosten als iemand het gebied van uitzending / land van oefening bijvoorbeeld om familieomstandigheden moet verlaten. Zeker als er met luchtvaartmaatschappijen zaken moet worden gedaan is een eigen paspoort noodzakelijk.

De kosten voor het aanschaffen / vervangen van het eigen paspoort worden al jaren niet meer vergoed. Ik heb me ooit wijs laten maken dat dit om belastingtechnische redenen niet meer mogelijk was.   :(

D819

Tja, ambtenaren hè....

Bij die lui is alles mogelijk.
;D

yabbie

hmmmm jammer dat ik het al geregeld heb, het idee was keigoed geweest om het eens uit te proberen, ik hou er wel van.

Dat je tegenwoordig een burgerpaspoort nodig heb blijkt dus wel.
Binnen Europa schijnt een natoreiswijzer en geldig id genoeg te zijn maar voor dit uitstapke dus niet.
Maar ik ga het toch proberen terug te krijgen hoor, en als het lukt zal ik het bekend maken zodat elke militair het kan proberen terug te krijgen.

Dat verhaaltje van jou is leuk man, tegenwoordig is het een heel stuk minder hoor, maar er komen wel absurde dingen voor.

Ik denk dat deze site wel iets is voor jou om je verhaal erop te zetten.
http://www.kluchtmacht.nl

Leo Starrenburg

Hallo Yabbie,

je begint met je commandant betaald verlof en reisvergoeding te vragen om op het gemeentehuis je paspoort aan te vragen. Gewoon de echte tijd vragen, geen twee dagen vor een half uurtje op- en neer.

Zodra je dat verlof hebt ga je naar het gemeentehuis waar je tot je verbazing hoort dat je een aantal pasfoto's bij je moet hebben. Je laat de ambtenaar een brief opstellen waarin dat staat en die geef je aan je commandant met het verzoek om dit mogelijk te maken. De mogelijkheden zijn dat je geld krijgt om ze te laten maken (€10~15), of dat je naar de Defensie fotograaf moet reizen om het daar te laten doen (totale kosten €50~150). Niet vergeten voor deze reis ook weer toestemming en declaraties te vragen ! En zo kan je nog aardig bezig zijn en blijven.

Alle gekheid op een stokje: moet je tegenwoordig een burgerpaspoort bij je hebben als je dor Defensie wordt uitgezonden ?

Echt gebeurd op de RVS kazerne te Oirschot:

Op deze kazerene was in 1985 een (1) copieerapparaat aanwezig, en alle eenheden hadden een stapel aanvraag-formulieren om copieen te laten maken.
Laat nou op een dag bij 13 Herstel die stapel formulieren bijna op zijn, we hadden er nog 1. Ik bood aan om dat formulier wel even te laten copieeren. Na een half uurtje lopen kwam ik bij het gebouw waar de soldaat-copieerder z'n toko had en ik gaf hem ons laatste formulier om er 50 copietjes van te draaien.

"Waar is u aanvraagformulier sergeant" vroeg de oplettende kerel. Ik had dus ons laatste velletje in de hand en geloof het of niet, ik ben er een volle dag mee bezig geweest, van hot naar haar en weer terug.

Ik had toen al ontslag aangevraagd en zag dit als een geintje. Via het ritselnetwerk had ik ergens binnen no-time een tweede formulier kunnen halen, maar ik was benieuwd hoe lang ik er mee bezig zou kunnen zijn. Lang dus en geen mens die het vreemd vond of aan mij vroeg waar ik in hemelsnaam mee bezig was.

Dit soort dingen was een van de redenen om ontslag te nemen, ik weet niet hoe het nu is, ik hoop beter.

m vr groet, Leo.













yabbie

Citaat van: calimero op 11/08/2004 | 21:32 uur
krijg je geen mipapo meer dan? als je t leger in gaat? ???

Hee Calimero, nee joh die zijn al een jaar of 7/8 al afgeschreven

calimero

krijg je geen mipapo meer dan? als je t leger in gaat? ???
Impossible only takes some minutes longer.

civiel

#9
Eigenlijk vind ik dat dfensie raar loopt te doen.

Ze leiden hun mensen voor vanalles op, geven rijbewijzen, etc etc.
Die 40 euro pp is ECHT peanuts. Eigenlijk vind ik het gewoon de taak van defensie om zijn manschappen van de juiste papiere te voorzien voor het uitoefenen van hun takenpaket.
Ze laten je toch ook niet betalen voor inentingen en zo?

yabbie

Citaat van: -Peter- op 07/08/2004 | 11:58 uur
Als het voor een uitzending nodig is een paspoort te hebben, dan zal de betrokken militair er zelf zorg voor moeten dragen dat deze ook aanwezig is... Zo zit de baas nou eenmaal in elkaar..

Ja ja dus als jou baas zegt je moet naar Den Helder rijden met je auto en je krijgt niets vergoed dan zal je dat ook doen??

Heb jij dan geld genoeg??

Nou dan blaas jou baas hem maar lekker op hoor..... :P

oud_zijde

je bent tegenwoordig wettelijk verplicht een geldig paspoort/id bewijs bij je te hebben.

kan je 40 euro kosten als je een verouderd document laat zien.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

kleine ellen

staj das idd waar.. laat hem maar betalen dan..
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

yabbie

Het lijk erop dat ik niet op uitzending maar dat is dus absoluut niet waar.
Ik vind het alleen belachelijk dat ik €40 moet betalen, op op een uitzending te mogen gaan. Als mijn baas wil dat ik ga, laat de baas dat paspoort dan betalen.
Mijn paspoort is al 10 jaar verlopen en mijn id kaart al 5 jaar, dus voor mijzelf heb ik zo'n ding niet nodig.

En -Peter-  als de baas zo in elkaar zit laat hem dan ook die €40 betalen, ik besteed die euries liever aan mijn kinderen hoor

kleine ellen

CitaatTerwijl ik zelf niets aan dat paspoort heb moet ik wel effe € 40 trekken om mee te mogen met een uitzending.  

gheghe dat zou wel makkelijk zijn, als je dan geen paspoort hebt hoef je niet mee, BETER  ;D ;D ;D kan me vent dat ook wel ff doen.. Nou geloof me zo werkt t idd niet je zult er wel een moeten halen net als alle andere... Ik moet er ook één hebben als ik ver naar het buitenland op vakantie wil.... Wou ik dat ik een id-kaart had is veel handiger en compacter maarja zo werkt het nou eenmaal niet in de wereld.. Die de verre grenzen overschrijd moet een paspoort hebben..
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

-Peter-

Als het voor een uitzending nodig is een paspoort te hebben, dan zal de betrokken militair er zelf zorg voor moeten dragen dat deze ook aanwezig is... Zo zit de baas nou eenmaal in elkaar..
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

kleine ellen

naja op uitzending (ligt eraan waar je naar toe gaat)... maar logisch denken je moet toch altijd een paspoort hebben als je ver gaat.. Moeten burgers ook hoor als ze op vakantie gaan dus waarom militairen op uitzending niet..
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

yabbie

Mag defensie je verplichten om een paspoort aan te schaffen als je op uitzending moet.   ???
Ik gebruik dat ding nooit en van mij is die al een jaar of 10 verlopen, ik heb wel een id kaart maar daar heb ik nu  niets aan.
Terwijl ik zelf niets aan dat paspoort heb moet ik wel effe € 40 trekken om mee te mogen met een uitzending.  >:(
Belachelijk.

Fijne dag iedereen