Vervanging huidige F-16's, deel 1

Gestart door civiel, 02/09/2004 | 19:39 uur

KapiteinRob

Marcel / Lex,

Verzoeke ontopic te blijven. Het mag best over politiek gaan, maar dan in relatie tot de (aanschaf van) de JSF.

Dank,

Rob
Forumbeheerder

marc66

PvdA, CDA en de VVD (misschien?) zouden nog voor een, helaas compleet uitgeklede defensie willen gaan. Vwb de SP, Groen Links etc, die willen gewoon van defensie af. Die willen geld om nog meer "zielige" mensjes van her en der naar Nederland te halen. Buitenlanders helpen ten kostte van de eigen inlandse mensen. :'(

Tja, het is maar waar je prioriteiten liggen wanneer de gemiddelde Nederlanders straks op de SP en Groen Links gaan stemmen. Niet omdat zij van mening zijn dat dit goede partijen zijn, nee, omdat men(?) tegen Balekende is. Tja, hoe dom kun je zijn? :-\ :'(

De opkomstplicht moet weer ingesteld worden. Een defensie bestaande uit beroeps en dienstplichtigen. De dienstplichtigen hoeven niet uitgezonden te worden maar kunnen daar wel voor kiezen. Overigens, daarna niet gaan zeuren, dat moet duidelijk zijn.

Goed voor de economie, goed voor de integratie, goed voor defensie (draagvlak cre-eren)

Lex

#325
Citaat van: Mourning op 27/07/2006 | 00:49 uur
Volgens mij heeft PVDA eerder gepleit om de luchttransport capaciteit uitbreiden ipv de aanschaf van Tomahawks.
Ondanks het feit dat er in de BV NL op 22 november verkiezingen gehouden gaan worden, geven de verkiezingsprogramma's van de diverse politieke partijen (nog) geen uitsluitsel over hoe zij denken over Defensie/Veilgheid gerelateerd aan de datum van heden woensdag 26 juli 2006.
Behalve dus allerlei kreten die in het verleden zijn gelanceerd  (proefballonnetjes???), is er dus niet veel zwart op wit terug te vinden.
Ik ben dan ook benieuwd of daar in de komende tijd verandering in optreedt; ook kijk ik zeer belangstellend uit naar de site www.kieswijzer.nl, welke in het verleden de standpunten van de politieke partijen op een rijtje gezet heeft met het oogmerk om via bepaalde vragen/stellingen de kiezers vrijblijvend van een kies advies te voorzien.

Eigenlijk hoort deze posting niet thuis onder de noemer JSF, maar het is ingegeven door de diverse eerdere postings over hoe de politiek (mogelijk) omgaat met de JSF.

rocco2000

zou in ieder geval weer een hoop bedelen bij de bondgenoten schelen
vrijwillig, niet vrijblijvend

Offenbach

Citaat van: Mourning op 27/07/2006 | 00:49 uur
Nogmaals een wat zwaardere nadruk op strategischtransport door de lucht, desnoods ten koste van een paar jachtvliegtuigen klinkt (in mijn leken) oren als geen slecht plan  :-X.

Volgens mij heeft PVDA eerder gepleit om de luchttransport capaciteit uitbreiden ipv de aanschaf van Tomahawks.

Mourning

Citaat van: Offenbach op 26/07/2006 | 23:57 uur
Citaat van: Mourning op 26/07/2006 | 22:08 uur
Ik denk dat de SP gewoon stiekem van de hele jachtvliegtuig-component van de KLU afwil. Ik kan het niet hard maken, maar echt onrealistisch is die inschatting volgens mij niet.

Ik verdenk de PvdA er stiekem van dit als verkiezingsitem te willen gebruiken

De SP wil gewoon (stiekem) de gehele krijgsmacht afchaffen! >:(

De PVDA daarentegen is niet zo verschrikkelijk links meer. Ze profileren zich op dit moment meer als een sociaal-liberale partij. Ik weet zeker dat ze niet met de SP willen regeren, die in hun ogen té links zijn.

Mijn voorspelling; De PVDA zal minder jachtvliegtuigen willen aanschaffen en dit aantal vervolgens aanvullen met onbemande toestellen.

Nu ik toch aan het speculeren ben..wie zal trouwens Kamp opvolgen? Frans Timmermans misschien?

..enuh Ton en Mourning..ik heb niet aan de waterpijp gezeten.. ;D :D

Timmermans als Min. van Defensie? Nu hoop ik ECHT dat ik aan het hallucineren ben! :-\

En ik dacht dat besloten was om de Squadrons terug te brengen van 18 naar 15 toestellen? Of was dat alleen maar een intentie?

Nogmaals een wat zwaardere nadruk op strategischtransport door de lucht, desnoods ten koste van een paar jachtvliegtuigen klinkt (in mijn leken) oren als geen slecht plan  :-X.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Offenbach

Citaat van: Mourning op 26/07/2006 | 22:08 uur
Ik denk dat de SP gewoon stiekem van de hele jachtvliegtuig-component van de KLU afwil. Ik kan het niet hard maken, maar echt onrealistisch is die inschatting volgens mij niet.

Ik verdenk de PvdA er stiekem van dit als verkiezingsitem te willen gebruiken

De SP wil gewoon (stiekem) de gehele krijgsmacht afchaffen! >:(

De PVDA daarentegen is niet zo verschrikkelijk links meer. Ze profileren zich op dit moment meer als een sociaal-liberale partij. Ik weet zeker dat ze niet met de SP willen regeren, die in hun ogen té links zijn.

Mijn voorspelling; De PVDA zal minder jachtvliegtuigen willen aanschaffen en dit aantal vervolgens aanvullen met onbemande toestellen.

Nu ik toch aan het speculeren ben..wie zal trouwens Kamp opvolgen? Frans Timmermans misschien?

..enuh Ton en Mourning..ik heb niet aan de waterpijp gezeten.. ;D :D

EaGletje

85 is niet zo maar een getal, namelijk 1 squadron wordt gebruikt als trainingssquadron die taak doet nu het 306.
we hebben squadrons van 18 toestellen
4 operationele squadrons: 72 toestellen
1 training squadron: 13 toestellen
totaal 85:
zoals jullie weten hebben we 2 squadrons nodig om er 1 te ondersteunen, en zonder trainingssquadron kunnen we niet. dat komt erop neer dat als we minder als 85 toestellen bestellen wij minder mogelijkheden hebben (veel minder) om bij missies F-16's uit te zenden en teglijkertijd nog een oefening etc te houden. dat legt de klu nogal beperkingen op terwijl wij graag onze eigen apache's en F-16's meenemen op uitzendingen.

Ton de Zwart

Citaat van: Mourning op 26/07/2006 | 22:08 uur
...... Het geld wat over is, oh wat naief van mij (I know), kunnen we dan eindelijk eens wat investeren in een fatsoenlijke luchttransportvloot (bijv 2/3 C-17s of iets dergelijks).
;D ;D   Da's echt naïef Mourning.  Heb je gebruikt of zo?....

Mourning

Ik denk dat de SP gewoon stiekem van de hele jachtvliegtuig-component van de KLU afwil. Ik kan het niet hard maken, maar echt onrealistisch is die inschatting volgens mij niet.

Ik verdenk de PvdA er stiekem van dit als verkiezingsitem te willen gebruiken (wederom) net zoals de SP de vorige verkiezingen ook al deden en die het mogelijk (dus ook bij hen "wederom")ook bij deze verkiezingen zullen gebruiken.

Bij D'66 en waarschijnlijk ook een deel van de PvdA zal het element "we moeten Europees" ook een rol spelen. Als men dan te horen krijgt "maar die toestellen zijn veel duurder!" dan zal men waarschijnlijk antwoorden "dan kopen we gewoon minder toestellen! We hebben er in de huidige wereld toch onmogelijk 85 nodig?".

Btw. Dat laatste is iets wat ik ook wel een klein beetje betwijfel. Hebben we er wel daadwerkelijk 85 nodig? Zou 65-70 ook goed moeten kunnen? Het geld wat over is, oh wat naief van mij (I know), kunnen we dan eindelijk eens wat investeren in een fatsoenlijke luchttransportvloot (bijv 2/3 C-17s of iets dergelijks).

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

EaGletje

daarom, de pvda & d66 claimen dat de F-35 veel duurder is als de Typhoon en rafale maar het tegendeel is waar, en de burger zal het denk ik niet al te geweldig vinden als wij zoveel extra geld uitgeven wat niet nodig was geweest. ook zou het toch moeilijk worden om aan die mensen van stork uit te leggen waarom ze door de pvda & d66 hun baan kwijt zijn, ook goede publiciteit. ik vindt dat je hun uitspraken wel als dom kunt beschouwen omdat ze nergens over gaan en niet eens kloppen, bij de meeste uitspraken is zelfs het tegendeel waar.

Ros

De "gewone" burger zal het een worst zijn welk toestel er uiteindelijk aangekocht gaat worden, en welke capaciteiten deze kisten hebben. Die zien alleen de €€€'s en wat de regering allemaal had kunnen doen met zo veel geld.

De uitspraken van de PVDA en SP zijn niet eenvoudig als dom en ondeskundig weg te vagen. Dit zijn wel de partijen die, met redelijke zekerheid, straks na de verkiezingen een dikke vinger in de pap gaan krijgen

EaGletje

Citaat van: Northside op 26/07/2006 | 15:46 uur
Ja, als de F35 je 50 miljoen kost, en de rafale en de typhoon 70 miljoen per stuk, dan kan zelfs de SP toch niks meer inbrengen? (behalve ervoor pleiten dat de hele luchtmacht overbodig is  :P)

alleen de pvda & sp pleiten dat hij 120 miljoen kost, maarjah aangezien die mensen niet begrijpen dat dit alleen geld voor de eerste F-35's die de vs aanschaft en waarbij de ontwikkelingskosen nog steeds inbegrepen zijn ::. de toestellen die wij krijgen zijn gewoon 45-50 miljoen alleen hun zien dat niet in. de F-35 is 20 miljoen goedkoper als alle andere echte concurenten en geeft je 2x zoveel capaciteiten, maarjah als de pvda & sp gewoon doorgaan met die domme en ongeadviseerde uitspraken, en de "gewone" burger weet niets anders wat wat er in het nieuws en krant komt, en hé dat zijn pvda en d66 uitspraken  >:( zo krijgen die mensen een negatief beeld over de F-35.

Northside

Ja, als de F35 je 50 miljoen kost, en de rafale en de typhoon 70 miljoen per stuk, dan kan zelfs de SP toch niks meer inbrengen? (behalve ervoor pleiten dat de hele luchtmacht overbodig is  :P)
Si vis pacem... para bellum

EaGletje

de Rafale's prijs weet ik zo niet omdat wij een speciale versie zouden krijgen  ;) namelijk de meest geadvanceerde Rafale die er gebouwd zou worden. maar omdat wij daar toen niet voor gekozen hebben en de fransen die versie niet meer gefincieerd hebben is de prijs onbekend. hij zou rond de prijs van de Typhoon liggen  ;)