Militaire steun uit Nederland

Gestart door Ton de Zwart, 25/10/2004 | 18:48 uur

oud_zijde

volgens mij zit er nu  luchtmobiel (13de bataljon?) in Irak, painf (limburgse jagers?) is weer naar huis

de missie in Baglan is later besloten dan de verlenging van de Irak missie, die gasten die daar nu zitten waren dus al gereserveerd.
En alsof de groep geleide wapens geen uitzendervaring heeft ;D

Die zijn vorig jaar nog naar Turkije geweest met hun patriots
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

''dat de jongste uitzending (naar Baglan oid in Afghanistan) bestaat uit militairen van de groep geleide wapens zonder geleide wapens zegt wat mij betreft meer dan genoeg.''

Nee, de PAINF die nu in Irak zit is daar pas later heen gestuurd dan deze eenheid, dus die hadden ze ook naar Afghanistan kunnen sturen  ;D
Misschien hebben ze de Groep Geleide Wapens naar Afghanistan gestuurd om ze wat (uitzend) ervaring op te laten doen?

oud_zijde

Citaat van: Jefferson op 27/10/2004 | 11:05 uur
Bedoel je nauwelijks nog meer Nederlandse militairen?

Volgens mij is 1300 van een dikke 12.000 niet echt veel te noemen, en volgens mij zijn bijna alle militairen uit Bosnië weg...
nu ja voor jouw is het niet veel omdat jij voorlopig nergens heen hoeft, voor de betrokken militairen is het toch vrij behoorlijk (ja ik dacht, laat ik dat argument is tegen jouw gebruiken voor de verandering ... of maw JIJ BENT ER NIET BIJ DUS JIJ MAG GEEN COMMENTAAR HEBBEN! ;)), volgens mindef.nl zijn er trouwens nog 500 man in Bosnie en er is net weer ruim 500 man aangeboden voor als de EU strax de missie van de NAVO overneemt

dat de jongste uitzending (naar Baglan oid in Afghanistan) bestaat uit militairen van de groep geleide wapens zonder geleide wapens zegt wat mij betreft meer dan genoeg.
Citaat
Maar vind het idd vreemd dat G.L met dit voorstel komt, die zien militair ingrijpen toch altijd als een laatste optie?
voor Darfur kan gezegd worden dat het de allerhoogste tijd is voor de allerlaatste optie.

maja vreemd idd, denk dat dit meer een steek is richting het kabinet dan dat ze serieus willen dat er militairen worden ingezet ... strax schieten ze nog iemand dood!
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

civiel

Geen idee wat er niet in opwerking zit, net terug is, op oefening, bescikbaar moet zijn voor internationale qr groepen e.d.

Hoeveel er dan nog over is? Geen idee......
(maar ja ik is ook geen LM-er)

RAnger87

weet ik geen antwoord op te geven zal ik wel effe gaan uitzoeken.

civiel weet jij iets van het percentage inzetbare eenheden van nederland?? (anderen meningen zijn ook welkom)

Jeffrey

#9
Dus hoeveel Landmachters/Mariniers (korps) blijven er nog over?

Denk wel genoeg.
Denk ook niet dat het leveren ervan een probleem is maar het instemmen van de missie.

RAnger87

ja maar of ze zitten in die zogenaamde opwerkperiode's na een uitzending of het zijn matrosen die weinig kunnen doen in darfur en in bosnie zitten er nog iets van 500

Jeffrey

Bedoel je nauwelijks nog meer Nederlandse militairen?

Volgens mij is 1300 van een dikke 12.000 niet echt veel te noemen, en volgens mij zijn bijna alle militairen uit Bosnië weg...

Maar vind het idd vreemd dat G.L met dit voorstel komt, die zien militair ingrijpen toch altijd als een laatste optie?

oud_zijde

ja nu ja zo zijn die figuren nu eenmaal

er zijn nauwelijks nog meer manschappen over die nu uitgezonden kunnen worden en dus komt groen links met een oproep

als er over een jaar militairen die kant uit gestuurd worden zullen ze wel weer tegen zijn
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Merkava

veilig helikopters Mogadishu black hawk  ???

Dennis123

Haha inderdaad Groenlinks wil ineen militaire steun. Begrijpen ze zelf ook is dat zonder niet kan hopelijk. Hoewel ik voor militaire steun ben, vind ik wel dat we nu wel op erg veel uitzendingen tegelijkertijd zitten. Dus ze kunnen beter afwachten.

Hoewel geen idee waar HrMs Rotterdam nu eigenlijk ligt, die zouden ze misschien beschikbaar kunnen stellen. Hoeven we niet op steun van vasteland af te gaan. En veilig genoeg.
En dan kunnen we zelfs 2 helikopters in de lucht hebben als het moet.
Soedan ligt aan zee, dus kunnen ze zelfs in geval van nood steun via landingsoperaties geven

calimero

Citaat van: Ton de Zwart op 25/10/2004 | 18:51 uur
Als het transportsteun wordt, mogen ze wel uitkijken.  Dan weigert G.L. ze een parkeervergunning....

;D ;D
Impossible only takes some minutes longer.

Ton de Zwart

Groen links dat pleit voor Nederlandse militaire steun.....  't kan verkeren.

Als het transportsteun wordt, mogen ze wel uitkijken.  Dan weigert G.L. ze een parkeervergunning....

Ton de Zwart

Kamerleden van PvdA, CDA en GroenLinks pleiten na een bezoek aan de Sudanese regio Darfur 'met spoed' voor militaire steun uit Nederland. Kamerlid Karimi hoopt vooral dat Defensie mankracht en materiaal levert voor de waarnemingsmissie van de Afrikaanse Unie (AU). Volgens de GroenLinks-parlementariër beschikt de AU namelijk 'over slechts één helikopter'.

Bron: Parlementaire nieuwsbrief van 251004