Toekomst vliegbasis Twenthe

Gestart door SkyBound, 03/12/2004 | 11:52 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 26/09/2008 | 00:22 uur
De meeste mensen mijden Schiphol en wijken uit naar Duitsland wegens de files en parkeerproblematiek rond Schiphol (en dure benzine!!). En toch een mooi teken van Europese samenwerking dunkt mij.

Men doet nauwelijks iets aan de files en melkt je o.m. met parkeerkosten helemaal uit. Dat, de goedkopere vliegtickets in het buitenland alsmede de vliegtaks zorgen voor een vlucht van passagiers naar het (nabije) buitenland. Hoezo een mooi teken van europees samenwerken? Dat we de vooral Duitse economie hiermee spekken ten koste van de Nederlandse mag jij dan wellicht geweldig Europees samenwerken vinden, ik vind het ten koste gaan van ons eigen land. Het is dus te hopen dat ze vanaf Twenthe lekker met charters etc. gaan vliegen en de concurrentie met de Duitse (en Belgische) luchthavens juist aangaan. Goed voor de man in de straat en goed voor alle (Nederlandse) bedrijven en instellingen die hiermee geld kunnen verdienen. Ik zie dus liever geld in Twentse zakken verdwijnen dan in Duitse......

Elzenga

#19
Citaat van: lex op 25/09/2008 | 23:48 uur
Anderen zien die noodzaak wel, waaronder de NL politiek. Er is reeds een langdurig gaande discussie over her (eventueel) verplaatsen van vluchten naar Lelystad.
Ook dat laatste vind ik een zeer trieste ontwikkeling. Omdat ook daar de mening van burgers wordt genegeerd en leugens en het grote geld heersen. Ik weet zelf wat het is om last te hebben van vliegtuigen. Ik woon in de route van 1 van de landingsbanen van Schiphol. Maar ja...de politiek wenst dit land blijkbaar naar de klote te helpen door nog meer mensen te belasten met dit soort herrie waar je niet aan wendt (wat mij wel lukte toen in naast het spoor woonde in Amsterdam...dat is namelijk regelmaat)....en er ronduit over te liegen...heel jammer als het vertrouwen in de politiek al zo bedroevend laag is.

Ik denk dat de schade van de vliegtaks wel meevalt. De luchtvaart jankt bij het minste of geringste..terwijl ze keer op keer op keer mogen verder groeien (ondanks stellige beloften van politici dat dit echt niet meer zal gebeuren). Het is een bekende tactiek om de Regering en Kamer onder druk te zetten. De meeste mensen mijden Schiphol en wijken uit naar Duitsland wegens de files en parkeerproblematiek rond Schiphol (en dure benzine!!). En toch een mooi teken van Europese samenwerking dunkt mij.

Het luchtverkeer is per eenheid werkgelegenheid juist heel erg duur. Levert veel minder op dan andere vormen van transport heb ik mij door een deskundige laten vertellen. Vervoer over water levert veel meer op. Daar kan men met enkele gerichte investeringen (die men eindelijk gaat doen, als ik het goed begrepen heb) veel meer geld mee verdienen. Nederland, en zeker de randstad, is gewoon te klein voor en een mega-haven (met ook nog Amsterdam die ook qua haven wil groeien) en een main Airport. Natuurlijk roept Schiphol allerlei doemscenario's op als we die ambitie zouden staken. Maar dat is pure propaganda en bangmakerij om de politiek onder druk te houden. Bovendien zijn er nog prima alternatieven denkbaar qua aanvliegroutes enzo...doet men ook niets mee.

Tja sorry voor hele verhaal...maar dit houdt mij erg bezig en maakt mij soms erg boos...want men liegt en bedriegt waar je bij staat en helpt dit prachtige land naar de klote.

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
Ik hoop dat het plan niet door gaat. Ik vind het onzinnig nog een luchthaven te creëren voor chartervluchten.
Anderen zien die noodzaak wel, waaronder de NL politiek. Er is reeds een langdurig gaande discussie over her (eventueel) verplaatsen van vluchten naar Lelystad.
Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
En een Duitse luchthaven ligt in de buurt.
Dat is correct, luchthavens zoals Weeze zijn maar al te blij met de toename aan NL passagiers, vanwege de "vliegtaks".Dus zou men zich ook kunnen afvragen wat de economische schade hiervan is.
Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
Nederland is een land van water...laten we daar dat geld aan besteden. Kunnen we nog erg veel winst halen alsmede werkgelegenheid creëren. 
Het ideaal van water.....Wat levert het nu op voor de economie?
Het luchtvaartverkeer levert veel op, wil je dat de das om doen?

Elzenga

Ik hoop dat het plan niet door gaat. Ik vind het onzinnig nog een luchthaven te creëren voor chartervluchten. Overlast van vliegtuigen is oneveredig groot. En een Duitse luchthaven ligt in de buurt. Nederland is een land van water...laten we daar dat geld aan besteden. Kunnen we nog erg veel winst halen alsmede werkgelegenheid creëren. 

Enforcer

Nieuw voorstel exploitatie luchthaven Twente
Uitgegeven: 24 september 2008 13:23

MAASTRICHT - Maastricht Aachen Airport en de Enschede Airport Twente willen gezamenlijk de Twentse luchthaven in Enschede exploiteren. Dat voorstel heeft MAA namens beide partijen gedaan aan minister Bos van Financiën.

Dat deelde het ministerie van Financiën woensdag mee. 

Over de inhoud van het voorstel doet het ministerie geen mededelingen. Aan het einde van de week zal het beide partijen informeren over hun aanbod. Haast is geboden want de chartervluchten voor 2009 moeten worden geboekt. MAA is tot dusver voor commentaar onbereikbaar.

Onlangs mislukte de aanbesteding voor de exploitatie van de Twentse luchthaven voor de komende drie jaar. De huidige vliegbasis wordt op dit moment niet meer gebruikt voor vliegverkeer.

SkyBound

Bron: RTV Oost
Citaat
Oldenzaal voor burgerluchthaven

Een meerderheid van de gemeenteraad van Oldenzaal heeft ingestemd met een doorstart van vliegveld Twenthe.

Alleen de fractie Groenlinks en twee raadsleden van de Werknemergroepering zijn tegen het behoud van een burger- luchthaven na sluiting van de militaire basis op vliegveld Twenthe. De raad heeft burgemeester en wethouders van Oldenzaal opgedragen met Hengelo te overleggen over de voorwaarden van een doorstart. De raad in Oldenzaal wil alleen een beperkt aantal vluchten in de avonden en weekenden doorverwijzen naar het vliegveld Münster-Osnabrück.

Bron: TC Tubantia
Citaat
Hengelo steunt vliegveld Twente

HENGELO - Een sterk verdeelde gemeenteraad van Hengelo heeft gisterenavond laat alsnog ingestemd met een doorstart van de luchthaven Twente.

In ruil voor de steunbetuiging wil Hengelo echter wel harde garanties van Enschede dat het gebied tussen de twee steden groen blijft. Zo wil de buurgemeente actief betrokken worden bij het vormen van een visie op het landschap rond het vliegveld, die bovendien door moet lopen tot aan de rand van de Hengelose wijk Groot Driene.

Erik

SkyBound

#14
Nog even een kleine update over het onderzoek uit eigen initiatief en buiten de gemeente om door de wijk Zuid-Berghuizen (dat direct onder de aanvliegroute van vliegbasis Twenthe ligt) is uitgevoerd onder de bewoners van deze wijk:


Citaat
Meer dan de helft van de bewoners van de wijk Zuid Berghuizen in Oldenzaal vindt dat de luchthaven Twente na de sluiting van de militaire basis open kan blijven.    

Dat blijkt uit de enquete van de wijkraad Zuid Berghuizen over een doorstart van vliegveld Twente. Zeventig procent van de ondervraagden wil niet dat er 's avonds of in het weekeinde wordt gevlogen. De wijkraad peilde afgelopen maand de mening in de wijk via het huis-aan-huis verspreiden van een enqueteformulier. 705 bewoners deden aan de enquete mee. Ruim 400 van de wijkbewoners reageerden positief op handhaving van het vliegveld. De gemeente hield al eerder dit jaar een enquete onder Oldenzalers. Ook daaruit bleek dat de luchthaven open kan blijven.

Bron: RTV Oost

Erik

SkyBound

#13
HENGELO WIL LUCHTHAVEN BEHOUDEN

Hengelo gaat akkoord met de doorstart van de burgerluchthaven in Enschede na de sluiting van de militaire vliegbasis.

Burgemeester en wethouders van Hengelo stellen wel een aantal voorwaarden. Hengelo wil ondermeer betrokken worden bij de verdere uitwerking van de plannen voor de luchthaven en de besluitvorming daarover. De gemeente Enschede heeft vorige maand in principe ingestemd met een doorstart van de luchthaven Twente.

Bron: RTV Oost

SkyBound

#12
Uitkomsten achtste peiling internetpanel (Hengelo) bekend

Van het internetpanel hebben 370 panelleden (ruim 60%) de vragen over de luchthaven ingevuld. Aan deze hoge respons is al af te lezen dat het onderwerp leeft bij de bevolking van Hengelo. Ook anderszins blijkt de luchthaven onderdeel uit te maken van het leven van de Hengelose burger: twee op de vijf Hengeloërs heeft wel eens gevlogen vanaf Twente en een op de vijf kent wel iemand die werkt op de luchthaven. Het negatieve contact met de luchthaven blijft beperkt tot 11% (geluidsoverlast).
Het merendeel van het panel is op de hoogte van de plannen om een doorstart te maken, hoewel de details ten aanzien van openingstijden en weekendgebruik nog wat minder bekend zijn. Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente. Uit de kanttekeningen die men daar bijmaakt, valt op te maken dat de voorwaarden die het College stelt aan een doorstart onderschreven worden.

Impuls voor regionale economie

De panelleden verwachten vooral een impuls voor de regionale economie (80% verwacht dat Twente aantrekkelijker wordt als vestigingsplaats voor bedrijven). Over een forse groei van het bedrijventerrein bij de luchthaven zijn de meningen verdeeld: 42% is voor en 30% tegen zo'n sterke groei. Ook voor het imago van Twente en zelfs voor de stad Hengelo wordt een luchthaven belangrijk gevonden. Voor 7 op de 10 respondenten gaat het belang zelfs zo ver, dat men er geen problemen mee zou hebben als de gemeente Hengelo geld bijdraagt aan de luchthaven.

Bron: Gemeente Hengelo

Erik

SkyBound

Citaat van: Ros op 04/02/2005 | 10:58 uur
Het enige concrete is dat Defensie Twenthe in 2007 dicht wil hebben en wat compensatie voor de regio betreft hoeft men op defensie niet te rekenen.

Hmm, tegen de wens van de tweede kamer in? Ik mag toch hopen dat de kamer niet over zich laat lopen door de regering.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat defensie nu nog rustig doorgaat met de planning voor het ontmantelen van het gebied nu het vrijwel zeker is dat er een civiel vervolg komt op de militaire activiteiten.

Voorlopig ben ik nog positief dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Erik

Ros

Het enige concrete is dat Defensie Twenthe in 2007 dicht wil hebben en wat compensatie voor de regio betreft hoeft men op defensie niet te rekenen.

SkyBound

#9
Nu zijn Enschede, de provincie Overijssel en Oldenzaal al voor het behoud van een civiele luchthaven, alleen Hengelo wil pas eind maart (...) een beslissing nemen. Hoewel de mening van Hengelo ongetwijfeld meegenomen wordt in de uiteindelijke besluitvorming zal het nu toch wel heel erg gek moeten gaan als de luchthaven toch wordt gesloten.

Het lijkt me een goed idee als defensie nu naar buiten treed met haar definitieve plannen voor het gebied en in welke vorm ze nu precies tegemoet wil komen aan de motie Bakker voor compensatie aan de regio Twente.

Erik

SkyBound

#8
Oldenzalers voor doorstart Twente

OLDENZAAL - Twee van de drie Oldenzalers vindt een doorstart van de luchthaven Twente een goede zaak.
Dat blijkt uit een telefonische peiling die de gemeente Oldenzaal heeft laten uitvoeren onder 750 Oldenzalers.
Van de ondervraagden bleek 77 procent het een goede zaak te vinden dat Twente een luchthaven op kleine schaal behoudt. Deze Oldenzalers noemen de luchthaven een stimulans voor de regionale economie en de werkgelegenheid en verwachten dat het imago van Oldenzaal er een positieve impuls door zal krijgen.

Zoals bekend zijn de geluiden tegen een doorstart van de luchthaven in Oldenzaal vooral afkomstig uit de wijk Zuid-Berghuizen omdat de vliegroutes met name boven het zuidoosten van de stad liggen.
Daar wordt ook de meeste overlast ervaren.
Opvallend is dan ook dat van de ondervraagden uit Zuid-Berghuizen toch 68 procent voor een doorstart van de Twentse luchthaven is. Het vraagstuk geluidsoverlast wordt door 32 procent van de Oldenzalers als bezwaarlijk aangemerkt. Gespecificeerd naar Zuid-Berghuizen ligt dat percentage op 46 procent.

Voor burgemeester F. Backhuijs is de uitkomst van deze peiling 'duidelijker' dan hij op voorhand had verwacht.
Hij noemt het verder opvallend dat 67 procent van de Oldenzalers het niet bezwaarlijk zou vinden als Oldenzaal zou meebetalen aan het openhouden van de luchthaven, terwijl het standpunt van de raad is dat er geen cent meer naar het vliegveld gaat.

Backhuijs meldde gistermiddag dat het college, na overleg met de raad over deze peiling, Enschede zal laten weten dat het vóór een doorstart van de luchthaven Twente is, maar over de condities waaronder dat gebeurt nader overleg nodig is. Oldenzaal wil ook in de toekomst een vinger aan de pols houden en meebeslissen over geluidsnormen, vliegroutes, nacht- en weekeindvluchten.

Bron: TC Tubantia

SkyBound

Citaat van: Ros op 20/01/2005 | 13:00 uur
Hoe dan ook......................

Ik blijf het kapitaalvernieting vinden. Het is te hopen dat de politiek zich bedenkt en er alsnog (ook) een militaire doel aan gaat geven.

Helemaal mee eens, het betekend dat de luchthaven blijft bestaan. Nu is het tijd voor de invulling.

Erik

Ros

Hoe dan ook......................

Ik blijf het kapitaalvernieting vinden. Het is te hopen dat de politiek zich bedenkt en er alsnog (ook) een militaire doel aan gaat geven.

SkyBound

Provinciale Staten van Overijssel zetten het licht op groen voor het uitwerken van nieuwe plannen voor de burgerluchtvaart op vliegveld Twente.

Uitgangspunt daarbij vormt het basisplan van de gemeente Enschede om burgerluchtvaart voor het vliegveld te behouden. Belangrijke randvoorwaarde van Provinciale Staten is dat de provincie geen structureel geld steekt in het project. Daarnaast moet er duidelijkheid komen over de gevolgen voor geluidsoverlast en het behoud van het groene karakter van het vliegveldgebied.

Bron: RTV Oost

Erik

Ros

Mooi resultaat voor de burger luchtvaart als het allemaal door kan gaan. Nog steeds jammer voor "Tukker Airbase".

De gemeenten moeten een oplossing zien te bedenken om het allemaal te realiseren. Dit is natuurlijk een unieke kans voor een groei in de regio.

SkyBound

#3
College gaat de boer op voor behoud luchthaven

ENSCHEDE - Het Enschedese college van B en W gaat de boer op om steun te verwerven voor een doorstart van de burgerluchthaven na sluiting van de militaire basis. In de loop van januari wordt gesproken met de colleges van de gemeenten Dinkelland, Hengelo, Oldenzaal en Losser.

Dat kondigde wethouder E. Helder gisteravond aan tijdens de vergadering van de gemeenteraad. Zoals gemeld hebben diverse buurgemeenten grote moeite met voortzetting van de burgerluchtvaart, met name vanwege de geluidsoverlast. De gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal hebben Enschede onlangs zelfs dringend verzocht om nog geen besluit te nemen en eerst een 'brede maatschappelijke discussie' over dit onderwerp in de regio te voeren.

R. Tenkink (GroenLinks) kon zich daar wel iets bij voorstellen: 'Enschede de lusten, de buren de lasten'. Hij vond het dan ook niet vreemd dat de 'noabers' Enschede een 'arrogante en autistische' houding verwijten. Tenkink drong er daarom op aan de behandeling van het voorstel uit te stellen tot 31 januari. Hij kreeg daarin steun van D66.

Maar de overige fracties wilden van geen uitstel weten. Zij namen genoegen met de mededeling van Helder dat het college volgende maand hierover gaat praten met de colleges van de omliggende gemeenten. 'Bestuurlijke naoberplicht' noemde de wethouder dat.

Het voorstel van het college gaat uit van een doorstart van Enschede Airport Twente als een bescheiden commerciële luchthaven in combinatie met zakelijk vliegverkeer. Het vliegveld is in dat scenario straks zeven dagen per week geopend, van 06.00 tot 23.00 uur. Met uitzondering van GroenLinks en D66 stemde de raad hier gisteravond mee in, met name vanwege het economisch belang van de luchthaven.

Weekendvluchten

In een amendement van de coalitiepartijen spreekt de raad wel de uitdrukkelijke wens uit dat er, om de overlast zoveel mogelijk te beperken, op zaterdag en zondag pas vanaf acht uur 's morgens wordt gevlogen. Keiharde garanties kon en wilde Helder niet geven, maar hij beloofde de wens van de raad wel 'mee te nemen' in de toekomstige onderhandelingen met de exploitanten.

In hetzelfde amendement spreekt de raad expliciet uit dat de gemeente Enschede geen structurele financiële bijdrage levert aan de exploitatie van de luchthaven.

Wethouder Helder noemde het besluit van gisteravond een eerste stap. 'Maar daarmee zijn we er nog niet. We hebben nog een heel taaie wedstrijd te spelen.'



Bron: Twentsche Courant Tubantia

SkyBound

 Een meerderheid in de Enschedese gemeenteraad stemt in met een doorstart van de burgerluchthaven Enschede Airport Twente na de sluiting van de militaire basis.

Vanavond praat de politiek daarover in de raadscommissie Economische Zaken. Burgemeester en wethouders van Enschede stellen de gemeenteraad voor om te kiezen voor een kleine burgerluchthaven, die zeven dagen per week open is. Nachtvluchten worden niet toegestaan en de gemeente steekt geen geld in de exploitatie van de luchthaven.

bron: RTV Oost

Erik

SkyBound

`Draagvlak luchthaven Twente is gegroeid'
Snel besluitvorming

HENGELO - Een commerciële luchthaven Twente is mogelijk, mits de kleinste variant wordt gekozen. Tot die voorzichtige conclusie komt de Kamer van Koophandel na een regionale `roadshow` langs politiek en bedrijfsleven.

Sinds eind september toerde de KvK rond met een rapport van de bureaus ACM en DHV over toekomstscenario's van het vliegveld. De KvK is voorzichtig positief gestemd. Het draagvlak zou zijn gegroeid. `De indruk bestaat dat het glas `half leeg' was en nu meer dan `half vol' is'. Desondanks blijft het een discussie waarvan de afloop zich moeilijk laat voorspellen.
De directeur van de Kamer van Koophandel, Wilma van Ingen, bood het rapport met de conclusies uit de informatieronde, gistermiddag aan de bestuurlijke `taskforce Nieuw Perspectief Twente' aan, inclusief een aantal suggesties. De belangrijkste: voor de exploitatie is het van cruciaal belang dat Enschede de grond van het Rijk volledig in handen krijgt.

De financiën vormen de grootste hobbel: Enschede Airport Twente komt direct na het vertrek van de luchtmacht jaarlijks maximaal vier miljoen euro per jaar tekort. De regio zal niet bijdragen om dat gat te dichten; dat zal van Defensie moeten komen, dat een week na de privatisering van de luchthaven aankondigde de vliegbasis, waarop het civiele vliegveld `meelift', te zullen sluiten.
Het gaat overigens om aanloopverliezen, op den duur is de luchthaven winstgevend te exploiteren. De kleine variant gaat uit van een reguliere lijndienst en vijf point-to-point bestemmingen - onderling verkeer tussen kleinere luchthavens - door een goedkope vliegmaatschappij. Dat zou over vier jaar 350.000 passagiers opleveren.
Volgens Van Ingen sluiten de noodzakelijke langere openstellingstijden - zeven dagen per week van 7.00 tot 23.00 uur - niet meer op grote bezwaren. De besluitvorming verloopt nu snel: de Enschedese gemeenteraad buigt zich op 20 december over de toekomst van de luchthaven, Gedeputeerde Staten beraden zich medio januari over een standpunt.

Inmiddels hebben zich volgens Van Ingen twee luchtvaartmaatschappijen gemeld, die interesse hebben om hun vliegtuigonderhoud op `Twente' te concentreren. En volgens adjunct-directeur van ontwikkelingsmaatschappij Oost heeft naast Rekkof een tweede vliegtuigbouwer belangstelling getoond om zich op de luchthaven te vestigen. De gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal willen een brede maatschappelijke discussie over de toekomst van de luchthaven. Formeel spelen deze gemeenten evenwel geen rol bij de besluitvorming.

Bron: TC Tubantia


College kiest voor behoud luchthaven

ENSCHEDE - Het college van B en W stelt aan de gemeenteraad van Enschede voor om te kiezen voor een verantwoorde doorstart van de Luchthaven Twente, wanneer de militaire activiteiten op de vliegbasis Twente worden beëindigd.

Het college wil een zogenaamde 'lage commerciële civiele luchthaven, in combinatie met commerciële general aviation'. Hiermee kiest het college voor voortzetting van het bestaande beleid, met als uitgangspunten behoud van het zakelijk vliegverkeer en behoud van de IATA/ICAO status.

Aan de doorstart van de luchthaven worden door het college de volgende voorwaarden gesteld:


  • Er worden geen nachtvluchten toegestaan. De openingstijden van het vliegveld zijn 7 dagen per week van 06.00 - 23.00 uur.
  • De geluidsbelasting van het vliegveld moet ruim binnen de huidige vergunde geluidsbelasting blijven.
  • Het bebouwingsoppervlak van de luchthaven blijft binnen de huidige maximaal toegestane bebouwing.
  • Het luchthaventerrein wordt, na verwerving, langdurig verhuurd (erfpacht) aan de exploitanten van de luchthaven.
  • De gemeente levert geen structurele financiële bijdrage aan de exploitatie van de luchthaven
  • De natuurontwikkeling van het luchthaventerrein wordt versterkt.
Bron: TC Tubantia