Toekomst vliegbasis Twenthe

Gestart door SkyBound, 03/12/2004 | 11:52 uur

SkyBound

Provinciale Staten van Overijssel zetten het licht op groen voor het uitwerken van nieuwe plannen voor de burgerluchtvaart op vliegveld Twente.

Uitgangspunt daarbij vormt het basisplan van de gemeente Enschede om burgerluchtvaart voor het vliegveld te behouden. Belangrijke randvoorwaarde van Provinciale Staten is dat de provincie geen structureel geld steekt in het project. Daarnaast moet er duidelijkheid komen over de gevolgen voor geluidsoverlast en het behoud van het groene karakter van het vliegveldgebied.

Bron: RTV Oost

Erik

Ros

Mooi resultaat voor de burger luchtvaart als het allemaal door kan gaan. Nog steeds jammer voor "Tukker Airbase".

De gemeenten moeten een oplossing zien te bedenken om het allemaal te realiseren. Dit is natuurlijk een unieke kans voor een groei in de regio.

SkyBound

#3
College gaat de boer op voor behoud luchthaven

ENSCHEDE - Het Enschedese college van B en W gaat de boer op om steun te verwerven voor een doorstart van de burgerluchthaven na sluiting van de militaire basis. In de loop van januari wordt gesproken met de colleges van de gemeenten Dinkelland, Hengelo, Oldenzaal en Losser.

Dat kondigde wethouder E. Helder gisteravond aan tijdens de vergadering van de gemeenteraad. Zoals gemeld hebben diverse buurgemeenten grote moeite met voortzetting van de burgerluchtvaart, met name vanwege de geluidsoverlast. De gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal hebben Enschede onlangs zelfs dringend verzocht om nog geen besluit te nemen en eerst een 'brede maatschappelijke discussie' over dit onderwerp in de regio te voeren.

R. Tenkink (GroenLinks) kon zich daar wel iets bij voorstellen: 'Enschede de lusten, de buren de lasten'. Hij vond het dan ook niet vreemd dat de 'noabers' Enschede een 'arrogante en autistische' houding verwijten. Tenkink drong er daarom op aan de behandeling van het voorstel uit te stellen tot 31 januari. Hij kreeg daarin steun van D66.

Maar de overige fracties wilden van geen uitstel weten. Zij namen genoegen met de mededeling van Helder dat het college volgende maand hierover gaat praten met de colleges van de omliggende gemeenten. 'Bestuurlijke naoberplicht' noemde de wethouder dat.

Het voorstel van het college gaat uit van een doorstart van Enschede Airport Twente als een bescheiden commerciële luchthaven in combinatie met zakelijk vliegverkeer. Het vliegveld is in dat scenario straks zeven dagen per week geopend, van 06.00 tot 23.00 uur. Met uitzondering van GroenLinks en D66 stemde de raad hier gisteravond mee in, met name vanwege het economisch belang van de luchthaven.

Weekendvluchten

In een amendement van de coalitiepartijen spreekt de raad wel de uitdrukkelijke wens uit dat er, om de overlast zoveel mogelijk te beperken, op zaterdag en zondag pas vanaf acht uur 's morgens wordt gevlogen. Keiharde garanties kon en wilde Helder niet geven, maar hij beloofde de wens van de raad wel 'mee te nemen' in de toekomstige onderhandelingen met de exploitanten.

In hetzelfde amendement spreekt de raad expliciet uit dat de gemeente Enschede geen structurele financiële bijdrage levert aan de exploitatie van de luchthaven.

Wethouder Helder noemde het besluit van gisteravond een eerste stap. 'Maar daarmee zijn we er nog niet. We hebben nog een heel taaie wedstrijd te spelen.'



Bron: Twentsche Courant Tubantia

SkyBound

 Een meerderheid in de Enschedese gemeenteraad stemt in met een doorstart van de burgerluchthaven Enschede Airport Twente na de sluiting van de militaire basis.

Vanavond praat de politiek daarover in de raadscommissie Economische Zaken. Burgemeester en wethouders van Enschede stellen de gemeenteraad voor om te kiezen voor een kleine burgerluchthaven, die zeven dagen per week open is. Nachtvluchten worden niet toegestaan en de gemeente steekt geen geld in de exploitatie van de luchthaven.

bron: RTV Oost

Erik

SkyBound

`Draagvlak luchthaven Twente is gegroeid'
Snel besluitvorming

HENGELO - Een commerciële luchthaven Twente is mogelijk, mits de kleinste variant wordt gekozen. Tot die voorzichtige conclusie komt de Kamer van Koophandel na een regionale `roadshow` langs politiek en bedrijfsleven.

Sinds eind september toerde de KvK rond met een rapport van de bureaus ACM en DHV over toekomstscenario's van het vliegveld. De KvK is voorzichtig positief gestemd. Het draagvlak zou zijn gegroeid. `De indruk bestaat dat het glas `half leeg' was en nu meer dan `half vol' is'. Desondanks blijft het een discussie waarvan de afloop zich moeilijk laat voorspellen.
De directeur van de Kamer van Koophandel, Wilma van Ingen, bood het rapport met de conclusies uit de informatieronde, gistermiddag aan de bestuurlijke `taskforce Nieuw Perspectief Twente' aan, inclusief een aantal suggesties. De belangrijkste: voor de exploitatie is het van cruciaal belang dat Enschede de grond van het Rijk volledig in handen krijgt.

De financiën vormen de grootste hobbel: Enschede Airport Twente komt direct na het vertrek van de luchtmacht jaarlijks maximaal vier miljoen euro per jaar tekort. De regio zal niet bijdragen om dat gat te dichten; dat zal van Defensie moeten komen, dat een week na de privatisering van de luchthaven aankondigde de vliegbasis, waarop het civiele vliegveld `meelift', te zullen sluiten.
Het gaat overigens om aanloopverliezen, op den duur is de luchthaven winstgevend te exploiteren. De kleine variant gaat uit van een reguliere lijndienst en vijf point-to-point bestemmingen - onderling verkeer tussen kleinere luchthavens - door een goedkope vliegmaatschappij. Dat zou over vier jaar 350.000 passagiers opleveren.
Volgens Van Ingen sluiten de noodzakelijke langere openstellingstijden - zeven dagen per week van 7.00 tot 23.00 uur - niet meer op grote bezwaren. De besluitvorming verloopt nu snel: de Enschedese gemeenteraad buigt zich op 20 december over de toekomst van de luchthaven, Gedeputeerde Staten beraden zich medio januari over een standpunt.

Inmiddels hebben zich volgens Van Ingen twee luchtvaartmaatschappijen gemeld, die interesse hebben om hun vliegtuigonderhoud op `Twente' te concentreren. En volgens adjunct-directeur van ontwikkelingsmaatschappij Oost heeft naast Rekkof een tweede vliegtuigbouwer belangstelling getoond om zich op de luchthaven te vestigen. De gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal willen een brede maatschappelijke discussie over de toekomst van de luchthaven. Formeel spelen deze gemeenten evenwel geen rol bij de besluitvorming.

Bron: TC Tubantia


College kiest voor behoud luchthaven

ENSCHEDE - Het college van B en W stelt aan de gemeenteraad van Enschede voor om te kiezen voor een verantwoorde doorstart van de Luchthaven Twente, wanneer de militaire activiteiten op de vliegbasis Twente worden beëindigd.

Het college wil een zogenaamde 'lage commerciële civiele luchthaven, in combinatie met commerciële general aviation'. Hiermee kiest het college voor voortzetting van het bestaande beleid, met als uitgangspunten behoud van het zakelijk vliegverkeer en behoud van de IATA/ICAO status.

Aan de doorstart van de luchthaven worden door het college de volgende voorwaarden gesteld:


  • Er worden geen nachtvluchten toegestaan. De openingstijden van het vliegveld zijn 7 dagen per week van 06.00 - 23.00 uur.
  • De geluidsbelasting van het vliegveld moet ruim binnen de huidige vergunde geluidsbelasting blijven.
  • Het bebouwingsoppervlak van de luchthaven blijft binnen de huidige maximaal toegestane bebouwing.
  • Het luchthaventerrein wordt, na verwerving, langdurig verhuurd (erfpacht) aan de exploitanten van de luchthaven.
  • De gemeente levert geen structurele financiële bijdrage aan de exploitatie van de luchthaven
  • De natuurontwikkeling van het luchthaventerrein wordt versterkt.
Bron: TC Tubantia