AWACS: de problematieken

Gestart door -Peter-, 25/01/2005 | 18:27 uur

Ap

Citaat van: Enforcer op 06/12/2007 | 20:12 uur
Waarom mogen NAVO vliegtuigen wel nog herrie maken en met old-timer motoren vliegen en de burgerluchtvaart niet?! Kan het zelf bijna niet geloven, maar de SP heeft nog best een redelijk punt. Dan mag de SP echter wel meestemmen om hiervoor geld vrij te maken uit de milieu-pot en dat de subsidies van MilieuTaliban wordt stop gezet.

Militaire luchtvaart is in mijn ogen toch wel wat anders, en dient een ander belang dan uit nostalgie met old-timer motoren vliegen.
Luctor et Emergo

Enforcer

#79
Waarom mogen NAVO vliegtuigen wel nog herrie maken en met old-timer motoren vliegen en de burgerluchtvaart niet?! Kan het zelf bijna niet geloven, maar de SP heeft nog best een redelijk punt. Dan mag de SP echter wel meestemmen om hiervoor geld vrij te maken uit de milieu-pot en dat de subsidies van MilieuTaliban wordt stop gezet.

boekje_pienter

Citaat van: lex op 06/12/2007 | 16:27 uur
Het blijft een herhaling van zetten door de SP.  :-X

Zoals bijna altijd bij de SP, behalve die ene keer dat uit (geveinsde?) interesse voor Defensie een motie werd ingediend (oktober 2006) waarin Mw. Van Velzen het vaderschapsverlof van vaders van jonge kinderen gelijk wilde trekken aan het moederschapsverlof van moeders van jonge kinderen. De motie haalde een meerderheid in de Tweede Kamer  :-\

Lex

Het blijft een herhaling van zetten door de SP.  :-X

Lex

Als de NAVO blijft weigeren de oude lawaaiige motoren van de AWACS-radarvliegtuigen te vervangen, moet Nederland zijn luchtruim voor deze toestellen sluiten. Dat heeft SP-Kamerlid Jan de Wit donderdag bepleit. Zijn voorstel heeft de steun van een Kamermeerderheid.
Inwoners van Zuid-Limburg hebben al tientallen jaren last van ondraaglijke herrie en stank van laagovervliegende AWACS-vliegtuigen. De toestellen komen van de vlakbij gelegen Duitse vliegbasis Geilenkirchen en maken overdag, 's nachts en in de weekeinden hun rondjes boven bewoond gebied. De vliegtuigen zijn uitgerust met motoren uit de jaren '70 van de vorige eeuw die zo verouderd zijn dat ze in de VS niet meer gebruikt mogen worden voor de burgerluchtvaart.
De Wit wil dat de NAVO uiterlijk in maart 2008 een besluit neemt over vervanging van de oude motoren door geluidsarme motoren. Gebeurt dat niet, dan mogen de vliegtuigen wat hem betreft niet meer over Nederland vliegen.
In januari 2006 werd ondanks fel protest van omwonenden en de SP 6 hectare bos gekapt in het Limburgse Onderbanken. Volgens de NAVO stonden de bomen in de weg voor de opstijgende en landende AWACS-vliegtuigen. Door de kap van de bomen, die met terugwerkende kracht werd verboden door de Raad van State, is de geluidsoverlast toegenomen omdat vliegtuigen nu zwaarder beladen van en naar Geilenkirchen kunnen vliegen.

SP
06-12-2007

calimero

Citaat van: lex op 14/01/2007 | 18:25 uur
tijdens de herdenking van de bezetting en de daarop volgende ontruiming

Een bezetting herdenken?? Dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat juist het verdrijven van de bezetter werd herdacht ??
Links tuig!!

Hoe kun je nou iets verbieden waar je zelf deel van uitmaakt? Die Awacs vluchten zijn er ook in ons belang, en als het klopt wat Grunt zegt moeten die lui niet zeiken.

Zelf woon ik onder de aanvlieg route van Soesterberg. Dat is tegenwoordig wel niet meer zo druk, maar daar komen op een goede dag nog steeds wel meer dan 6 kisten over.

CitaatDat de SP wel om zo'n verbod vraagt is de typische strategie waar de SP zo groot mee is geworden. Het volk roept iets, dus het is een populair issue, dus de SP roept met het volk mee. Niet gehinderd door enig verstand (van zaken). En het volk denkt dat deze partij er echt voor hen is en stemt massaal op hun eigen ondergang....

Dat heb je even mooi neer gezet Thor.
Hoe kan de SP nou eisen aan een Duitse rechter om dat veld te sluiten? Alsof we daar uberhaubt enige invloed op hebben.
Bovendien zijn die mensen daar zelf gaan wonen en hebben daardoor ook hun huis tegen een gunstige prijs gekregen.

Maar ik snap het niet hoor. Hier klagen de mensen al 10 jaar dat het zo stil is geworden in en om Soesternberg.
Impossible only takes some minutes longer.

Grunt

Citaat van: Kapitein Rob op 15/01/2007 | 10:50 uur
Daarbij zou ik wel eens willen weten hoe vaak per dag er daar een AWACS opstijgt. Ik zie en hoor ook frequent een straaljager boven mijn huis voorbij denderen en gisteravond nog een vette helikopter. Overdrijven is ook een vak; wedden dat er tussen die klagers ook lieden zitten met een blaffende hond, een blèrende stereo en klompen die de trap op en af denderen.... ;)

Met drie toetstellen kun je het gehele West-Europese luchtruim in in de gaten houden. de missies die gevlogen worden duren gemiddeld 9 uur. Er zijn maar 17 toestellen aanwezig en die zijn nooit tegelijkertijd in de lucht. Het komt er eigenlijk op neer dat er vijf of zes keer per dag zo'n kist over je heen komt.

Het enige waar ik bang voor ben is niet dat die lui lopen te zeiken, maar dat er ook wel eens radicalere pipo's rondlopen tussen dat linkse gepeupel, die wellicht bereid zijn om zo'n kist dusdanig te saboteren dat ie uit de lucht valt of op de landingsbaan crasht(zat manieren te verzinnen)
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Mikemans

De basis ligt in duitsland. Het is een duitse nato-basis. De Nederlandse SP kan dus roepen wat zij wil, duitsland zal zich er weinig, zeg maar helemaal niet aan storen. Een perfect voorbeeld van schertspolitiek. Roepen over een punt waarvan je weet dat je het nooit voor elkaar zult krijgen.

Een betje zoals een nederlandse parlementarier die in engeland de wet overtreed.

rocco2000

thor, ik had het zelf niet beter kunnen schrijven. met name bij het gedeelte schiphol sla je de spijker op z'n kop
vrijwillig, niet vrijblijvend

KapiteinRob

Daarbij zou ik wel eens willen weten hoe vaak per dag er daar een AWACS opstijgt. Ik zie en hoor ook frequent een straaljager boven mijn huis voorbij denderen en gisteravond nog een vette helikopter. Overdrijven is ook een vak; wedden dat er tussen die klagers ook lieden zitten met een blaffende hond, een blèrende stereo en klompen die de trap op en af denderen.... ;)

Thor

#70
De tijdspanne tussen opstijgende en landende vliegtuigen hangt af van de snelheid, grote, remweg, etc van het vliegtuig. Tijdens 'spitsuur' kan dit inderdaad ergens tussen de 1 en de 2 minuten liggen.
De reden dat er zoveel mensen rond de luchthaven Schiphol (zijn komen) wonen, is de werkgelegenheid die deze luchthaven voor de regio creëert. Schiphol is ontstaan ergens in het begin van de vorige eeuw in een, toen nog nieuwe, polder waar nauwelijks mensen woonden. Door de loop der jaren is de luchthaven steeds verder gegroeid. Dit trok bedrijven, welke op hun beurt personeel aantrokken die allemaal in de buurt van hun werk wilden wonen. Hierdoor zijn oorden als Hoofddorp, Badhoevedorp en Amstelveen de laatste decennia enorm gegroeid.
Mijn inziens heeft de bevolking van deze oorden dan ook geen enkel recht van klagen. Ten eerste hebben ze zelf deze keuze gemaakt, ten tweede vreet iedereen in de regio direct of indirect z'n brood van Schiphol en ten derde doet de luchthaven enorm veel aan geluids- en overlast-beperking.

Dat dit niet geld voor een militair vliegveld net over de Limburgse grens, is me helemaal duidelijk. Hoewel ik er van overtuigd ben dat toen daar ook het vliegveld werd aangelegd, de grote agglomeraties er nog niet waren.

Een verbod opleggen aan een alliantie, waar we zelf lid van zijn (dus indirect aan ons zelf), die voor onze veiligheid werkt, lijkt me in geen geval een oplossing. Dit is net zoiets als de ambulance een verbod op het gebruik van siréne opleggen of de brandweer verbieden na 20.00uur nog uit te rukken...

Dat de SP wel om zo'n verbod vraagt is de typische strategie waar de SP zo groot mee is geworden. Het volk roept iets, dus het is een populair issue, dus de SP roept met het volk mee. Niet gehinderd door enig verstand (van zaken). En het volk denkt dat deze partij er echt voor hen is en stemt massaal op hun eigen ondergang....

KapiteinRob

Citaat van: Sine Pari op 15/01/2007 | 04:26 uur
En naar mijn menig landen/stijgen op Schiphol in iedergeval minstens elke vijf minuten een vliegtuig.

Sterker nog, met het slechte weer van vorige week werd de frequentie verlaagd naar 1 per minuut....

Sine Pari

Dat geluids overlast van landene en startende vliegtuigen hinderlijk is mij ook bekend. Maar wat mij (nog) bekend was dat het ook hinderlijk is als vliegtuigen overvliegen. Wil men nu ook een vlucht verbod oplegen aan passagier vliegtuigen en Schiphol sluiten? Er wonen nar mijn menig namelijk meer mensen in de buurt van de landings/start route van Schiphol dan in de buurt van de landings/start route van de AWACS basis. En naar mijn menig landen/stijgen op Schiphol in iedergeval minstens elke vijf minuten een vliegtuig.

Thor

Dat vliegverkeer storend kan zijn weet ik alles van; ik woon m'n hele leven al binnen 10km van Schiphol.
Als wij echter in de politiek moties gaan aannemen waarin we bepalen dat onze NATO partners (een alliantie waar we zelf lid van zijn) geen gebruik meer mogen maken van ons luchtruim (wel de lusten , niet de lasten), waar gaan we dan naar toe? Dat we uit de alliantie stappen?
Nou begrijp ik best dat de SP ons liever als lid van het Warschaupact had gezien, maar ja, dat bestaat nou eenmaal niet meer.....

Lex

Ik heb nog nooit een "AWACS-basis" zien vliegen. Misschien dat de SP ze ziet vliegen. ;D ;D