AWACS: de problematieken

Gestart door -Peter-, 25/01/2005 | 18:27 uur

Offenbach


Regering

#19
Het is toch raar in Nederland, we willen de actievoerders kwijt maar we laten ze wel voorzien van eten en drinken.

En onderkoeling loop je niet op als je lekker naar huis gaat en bij de kachel gaat zitten.

Regering

#18
,,Ontruimen bos Schinveld kost zeker twee dagen''
07 januari 2006, 15:09

SCHINVELD (ANP) - De marechaussee heeft zeker twee dagen nodig om het door Groenfront! bezette bos bij Schinveld te ontruimen. Dat zei een woordvoerder van Groenfront! zaterdag.

De activisten ketenen zich bij een inval door de marechaussee in hun boomhutten op een speciale manier vast, aldus de woordvoerder. Groenfront! denkt dat het de marechaussee per persoon zeker drie uur kost om de ketens te verbreken en de actievoerder af te voeren. Bovendien verschansen enkele actievoerders zich in tunnels.

Volgens de actievoerders begint de politie maandagmorgen om vier uur met het plaatsen van hekken rond het hele bos. De politie zegt dat de ontruiming maandag om acht uur 's morgens begint.

De actievoerders lieten verder nog weten bang te zijn voor onderkoelingsproblemen. Ook een gebrek aan water en voedsel is voor hen problematisch. Burgemeester J. Zuidgeest (PvdA) verbood vrijdag dat burgers uit Schinveld en Brunssum nog langer voedsel en water kunnen brengen naar het bos. Door bemiddeling van de politie kregen de actievoerders vrijdagavond laat alsnog voedsel en water, maar dit weekeinde is die aanvoer onzeker. ,,Als we niet op tijd iets warms binnenkrijgen, raken we onderkoeld'', zei de woordvoerder van Groenfront!.

De woordvoerder van de burgemeester zei dat er zaterdagmorgen overleg is geweest tussen politie, marechaussee, justitie en Zuidgeest. Daarbij is afgesproken dat de operationeel commandant van geval tot geval zal beoordelen of de actievoerders eten en drinken krijgen. Maar zaterdagmiddag keerde een actievoerster vergeefs van een afzetting van de politie terug, in de hoop dat mensen daar eten en drinken konden geven.

Bron: www.nu.nl

HM

Er mist ook een duidelijk en objectief overzicht van feiten en foto's/kaarten van het gebied.
Want in principe is dit ook echt geen oerbos wat zonodig beschermd moet worden. Het bos stond er eerst nog niet en is wat uit de kluiten gegroeit. Maar welk deel ze nu kappen weet ik niet.
Alleen berusting kan ons verslaan

calimero

Citaat van: Nick op 07/01/2006 | 13:52 uur
Beste Rob,

Je moet niet vergeten dat het softe optreden vaak op last gebeurd van de Burgemeester, die is namelijk de persoon die de opdracht geeft!

Waarom geeft de burgemeester die opdracht? Het is toch defensie terrein? En de actievoerders zijn al inovertreding door zich daar te bevinden lijkt mij.
Trap ze er uit, en geef eens een voorbeeld aan de rest van die linkse boomknuffel activisten, zodat ze de volgende keer wel 2x na denken voordat ze weer zo iets doen.

Maar ook ik vraag me af in hoever het nodig is om 6 hectare bos te kappen voor een aanvlieg route.
Impossible only takes some minutes longer.

HM

Alleen berusting kan ons verslaan

KapiteinRob

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
Groenfront! denkt dat het de marechaussee per persoon zeker drie uur kost om de ketens te verbreken en de actievoerder af te voeren.

Ik mag hopen dat dit niet zo is en dat deze idioten wat sneller verlost zullen worden van hun ketens. En daarna weer boeien om en afvoeren!

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
De actievoerders lieten verder nog weten bang te zijn voor onderkoelingsproblemen.

Ach gut......

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
Ook een gebrek aan water en voedsel is voor hen problematisch.

Ach gut......

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
Door bemiddeling van de politie kregen de actievoerders vrijdagavond laat alsnog voedsel en water

Tjongejonge, wat een gedoe. Gaat notabene de politie zich ontfermen over het door het gepeupel zelf "gecrëerde" probleem...

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
,,Als we niet op tijd iets warms binnenkrijgen, raken we onderkoeld", zei de woordvoerder van Groenfront!.


Ach gut......

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 15:31 uur
Daarbij is afgesproken dat de operationeel commandant van geval tot geval zal beoordelen of de actievoerders eten en drinken krijgen. 

Dat snap ik dus niet. Verboden gebied is verboden gebied; als je ze al pas maandagmorgen wilt verwijderen, moet je ze zeker niet eten en drinken laten krijgen. Wat een slappe, softe instelling! >:(

KapiteinRob

De marechaussee heeft zeker twee dagen nodig om het door Groenfront! bezette bos bij Schinveld te ontruimen. Dat zei een woordvoerder van Groenfront! zaterdag.

De activisten ketenen zich bij een inval door de marechaussee in hun boomhutten op een speciale manier vast, aldus de woordvoerder. Groenfront! denkt dat het de marechaussee per persoon zeker drie uur kost om de ketens te verbreken en de actievoerder af te voeren. Bovendien verschansen enkele actievoerders zich in tunnels.

Volgens de actievoerders begint de politie maandagmorgen om vier uur met het plaatsen van hekken rond het hele bos. De politie zegt dat de ontruiming maandag om acht uur 's morgens begint.

De actievoerders lieten verder nog weten bang te zijn voor onderkoelingsproblemen. Ook een gebrek aan water en voedsel is voor hen problematisch. Burgemeester J. Zuidgeest (PvdA) verbood vrijdag dat burgers uit Schinveld en Brunssum nog langer voedsel en water kunnen brengen naar het bos. Door bemiddeling van de politie kregen de actievoerders vrijdagavond laat alsnog voedsel en water, maar dit weekeinde is die aanvoer onzeker. ,,Als we niet op tijd iets warms binnenkrijgen, raken we onderkoeld", zei de woordvoerder van Groenfront!.

De woordvoerder van de burgemeester zei dat er zaterdagmorgen overleg is geweest tussen politie, marechaussee, justitie en Zuidgeest. Daarbij is afgesproken dat de operationeel commandant van geval tot geval zal beoordelen of de actievoerders eten en drinken krijgen. Maar zaterdagmiddag keerde een actievoerster vergeefs van een afzetting van de politie terug, in de hoop dat mensen daar eten en drinken konden geven.


Bron: www.telegraaf.nl

Defensieforum

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 14:03 uur
Citaat van: Nick op 07/01/2006 | 13:52 uur
Je moet niet vergeten dat het softe optreden vaak op last gebeurd van de Burgemeester, die is namelijk de persoon die de opdracht geeft!

Daarom had ik het ook over "de autoriteiten", daarmee in het midden latend wie of wat de eindverantwoordelijkheid heeft..... ;)

Vreemd trouwens dat een burgemeester gaat over (de ontruiming van) een defensieperceel? Waarom dan de Kmar erbij betrekken? Een burgemeester stuurt de Kmar toch niet aan?

De Burgemeester is verantwoordelijk voor de Openbare Orde en Veiligheid. Hij bepaalt hoe en of er ME ingezet wordt. Enkele jaren geleden hadden we een bezetting op Schiphol. Burgemeester bepaalde geen inzete ME, wel paraat...

KapiteinRob

Citaat van: Nick op 07/01/2006 | 13:52 uur
Je moet niet vergeten dat het softe optreden vaak op last gebeurd van de Burgemeester, die is namelijk de persoon die de opdracht geeft!

Daarom had ik het ook over "de autoriteiten", daarmee in het midden latend wie of wat de eindverantwoordelijkheid heeft..... ;)

Vreemd trouwens dat een burgemeester gaat over (de ontruiming van) een defensieperceel? Waarom dan de Kmar erbij betrekken? Een burgemeester stuurt de Kmar toch niet aan?

Defensieforum

Citaat van: Kapitein Rob op 07/01/2006 | 13:46 uur
Als de autoriteiten zich nu ook eens consequent zouden opstellen; ik lees dat het gebied van defensie is, dus als zich daar actievoerders bevinden, moet je die gewoon nu al verwijderen, beboeten en/of in het gevang gooien. Dat geneuzel over "sommeren te vertrekken want anders wordt je maandag verwijderd" slaat natuurlijk nergens op! Ik zag op het journaal die actievoerders (hebben die niets anders te doen voor de kost?) in hun boomhutjes zitten. Me dunkt dat ook dat verboden is (beschadiging bomen, illegaal bouwen + kamperen). Anyhow, gewoon de kettingzaag in die bomen en dan vallen ze er vanzelf wel uit. Maar ik ben ervan overtuigd dat we maandag weer softe, genante beelden te zien krijgen van actievoerders die weggedragen worden o.i.d.

Dat ook ik het zonde vind van dat stuk bos en wat overdreven in relatie tot de vliegveiligheid (het gaat al jaaaaaren goed), is vers twee.  :'(

Beste Rob,

Je moet niet vergeten dat het softe optreden vaak op last gebeurd van de Burgemeester, die is namelijk de persoon die de opdracht geeft!

KapiteinRob

Als de autoriteiten zich nu ook eens consequent zouden opstellen; ik lees dat het gebied van defensie is, dus als zich daar actievoerders bevinden, moet je die gewoon nu al verwijderen, beboeten en/of in het gevang gooien. Dat geneuzel over "sommeren te vertrekken want anders wordt je maandag verwijderd" slaat natuurlijk nergens op! Ik zag op het journaal die actievoerders (hebben die niets anders te doen voor de kost?) in hun boomhutjes zitten. Me dunkt dat ook dat verboden is (beschadiging bomen, illegaal bouwen + kamperen). Anyhow, gewoon de kettingzaag in die bomen en dan vallen ze er vanzelf wel uit. Maar ik ben ervan overtuigd dat we maandag weer softe, genante beelden te zien krijgen van actievoerders die weggedragen worden o.i.d.

Dat ook ik het zonde vind van dat stuk bos en wat overdreven in relatie tot de vliegveiligheid (het gaat al jaaaaaren goed), is vers twee.  :'(

Dr_pepper

Niemand mag Schinvelds bos meer in

Uitgegeven: 6 januari 2006 14:06
Laatst gewijzigd: 6 januari 2006 18:52

RIJSWIJK - De toegang tot het bos in Schinveld dat moet wijken voor de AWACS van de NAVO is vrijdagmiddag afgesloten. Waarnemend burgemeester J. Zuidgeest van Onderbanken bezocht in de ochtend kort het actiekamp van de mensen die de bomen willen beschermen tegen de voor maandag aangekondigde kap.

Zuidgeest sommeerde de bezetters onmiddellijk te vertrekken. Hij waarschuwde dat hij het bos zal laten ontruimen, als ze niet weggaan. Dat is dan volgens de burgemeester voor 08.00 uur maandagochtend. Het kappen van de bomen begint om die tijd, tweehonderd man marechaussee en politie worden daarvoor ingezet.

De marechaussee treedt op in het bos, de politie er omheen Vlak voor Zuidgeests komst vrijdag hadden de actievoerders een barricade opgeworpen op het bosbad naar het actiekamp midden in het bos, maar de burgemeester trok -begeleid door twee agenten - toch het kamp binnen. Daar waren naast actievoerders van onder meer Groenfront! ook enkele tientallen inwoners van Schinveld aanwezig.

De inwoners van de Limburgse plaats zijn bang dat als het bos weg is, zij nog meer overlast in de vorm van lawaai en vervuiling hebben van de oude, grote toestellen. Sommigen lieten hun ongenoegen duidelijk blijken, zo werd Zuidgeest toegebeten: "Alleen hoeren laten zich omkopen". De actievoerders bleven gewoon boomhutten timmeren.

Ludieke actie

De burgemeester maakte zich vrijdag kwaad over een ludieke actie van de regionale omroep L1 die luisteraars uitnodigde om vrijdagmiddag in het bezette bos te gaan zoeken naar verstopte armbandjes die toegang geven tot een carnavalszitting in Venlo. De bedoeling was dat mensen dat in carnavalskleding deden. "Media kunnen niet oproepen de wet te overtreden", vond Zuidgeest.

De vrijdagmiddag afgesloten grensweg langs het bezette bos bij de AWACS-landingsbaan valt onder de door Zuidgeest afgekondigde noodverordening en is daarmee verboden terrein. Een deel van de weg is Duits, maar de Duitse gemeente Gangelt doet mee aan de afsluiting. Medewerkers van de net over de grens gelegen AWACS-vliegbasis moeten enkele kilometers omrijden om bij hun werk te komen.

Provinciale Staten in Limburg houden volgende week vrijdag een extra vergadering over de noodverordening. De SP-Statenfractie heeft vragen gesteld aan gouverneur L. Frissen over zijn besluit tot bekrachtiging. De 'spoedvergadering' is pas volgende week omdat het om "agendatechnische redenen" niet eerder kon. De vergadering kan de kap niet tegenhouden.

Motorzaagje

De website van gouverneur Frissen loopt over met berichten van boze burgers. "Nieuw volkslied: Waar in het bronsgroen eikenhout, het motorzaagje ronkt", is de teneur van de ingezonden protesten tegen de noodverordening in het gastenboek op de internetpagina.

Schrijvers verwijten Frissen dat hij niets doet tegen de kap.

Defensie wil dat de AWACS-vliegtuigen die opereren vanaf de NAVO-vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland, zo snel mogelijk nieuwe, stillere motoren krijgen, zei staatssecretaris Van der Knaap van Defensie vrijdag. Nederland zal daarvoor binnen de NAVO pleiten, al kan het wellicht nog jaren duren voor de motoren voor in totaal een bedrag van 700 miljoen dollar worden vervangen.

Defensie is eigenaar van de zes hectare grond waarop de bomen staan waarvoor de kapvergunning is verleend. Het omhakken van de bomen is nodig omdat de AWACS-toestellen nu "niet onbelemmerd kunnen vliegen", aldus Van der Knaap.


en hij denkt dat die eis serieus worde genomen binnen de navo. ze laten nog leiver het bos staan dan die stillere motoren erop te zetten. damn hoelang moet defensie nog doorgaan met dit lachwekkende beleid van ze.

Defensieforum

Noodverordening voor deel van Schinveld
ONDERBANKEN - Waarnemend burgemeester J. Zuidgeest van Onderbanken kondigt met ingang van donderdag een noodverordening af voor een deel van Schinveld. Dat maakte Zuidgeest dinsdag bekend. De noodverordening geldt tot 20 januari.


De noodverordening heeft te maken met de aanstaande kap van zes hectare bos voor de landingsbaan van AWACS-vliegtuigen. Zuidgeest wilde niet zeggen wanneer het al weken bezette bos wordt ontruimd.

De gemeenteraad komt woensdagavond tijdens een spoedvergadering bijeen met als onderwerp de noodverordening. Volgens wethouder J. Ubachs kan de gemeenteraad de noodverordening afwijzen. Als dat gebeurt kan Zuidgeest aan gouverneur L. Frissen vragen de noodverordening alsnog vast te stellen.

Justitie zal een lik-op-stuk-beleid hanteren tegen overtreders van de noodverordening. De burgemeester zal een terrein aanwijzen waar gedemonstreerd mag worden tegen de ontruiming.

De Vereniging Stop Awacsoverlast is niet blij. Uitgerekend donderdag gaan veel mensen uit het dorp naar Den Haag voor een hoorzitting over de bomenkap. Dat betekent dat er weinig mensen achterblijven die de bezetters van het bos bij een eventuele ontruiming kunnen steunen, aldus een woordvoerder van de vereniging dinsdag. Volgens de Vereniging sluit de gemeente woensdag al de weg langs het bezette bos af.

Een woordvoerder van Groenfront!, de actiegroep die het bos bezet houdt, zei donderdag nog geen ontruiming te verwachten. Volgens Groenfront! is de ontruiming pas maandag gepland. De actiegroep zou dit uit betrouwbare bronnen gehoord hebben. Wel is het nu voor ons alle hens aan dek", aldus de woordvoerder dinsdag.

Onderhandelaars van de politie hebben de afgelopen dagen enkele gesprekken met de activisten in het bos gevoerd. Groenfront! en politie willen hoe dan ook een geweldloos verloop van een eventuele ontruiming. Het bestuur van de Vereniging Stop Awacsoverlast heeft dinsdagavond een gesprek met de politie.

Volgens de actievoerders ligt de leiding van de ontruiming bij de marechaussee en biedt de politie daarbij hand- en spandiensten. Het bezette bos is eigendom van het ministerie van Defensie.

bron: detelegraaf.nl

======

Ben benieuwd of het inderdaad een geweldloos verloop zal hebben.

Leo2

Is er weer een mooie opdracht voor de MID samen met de AIVD, we horen het wel van Peter R. de Vries en of de Telegraaf.
( de diensten wisten natuurlijk nog niet om "Onkruit" in de gaten te houden )
Gr. Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.