AWACS: de problematieken

Gestart door -Peter-, 25/01/2005 | 18:27 uur

Tanker

Het is droevig allemaal, men wilt wel de lusten maar niet de lasten.
Er wonen teveel zeikstralen in Nederland.....

Zou dit bijvoorbeeld in de VS ook op deze manier gaan, of accepteert men daar wel dat veiligheid een prijskaartje heeft ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: michiel81 op 22/12/2011 | 08:19 uur
En het is zo'n schitterend geluid :(

Weet iemand wat er gebeurd is met het idee om onder de E3's nieuwe motoren te hangen, zoals de Fransen en de Engelsen hebben? Kostte teveel zeker  >:(

Bij mijn weten is voorgesteld aan de NAVO en idd om kosten technische reden naar de prullenbak verwezen (of het plan ligt diep in een laatje)

michielnr

#168
En het is zo'n schitterend geluid :(

Weet iemand wat er gebeurd is met het idee om onder de E3's nieuwe(re) motoren te hangen, zoals de Fransen en de Engelsen hebben? Kostte teveel zeker  >:(
NR

HM

Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 00:02 uur
Citaat van: HM op 21/12/2011 | 23:13 uur
Kleine groep die hard schreeuwt krijgt steun van politiek. Want is populair standpunt natuurlijk. Maar moet er kazernes opgedoekt worden jankt ineens iedereen over werktgelegenheid enz. enz.  :sick:


Mwa, zelfs dat zie ik niet. Wel wordt er 'gejankt' als een kazerne in eigen gebied dicht gaat. Als diezelfde kazerne wil uitbreiden is het ook niet goed trouwens. En de basis móet wel open blijven, maar liever niks van merken. Leeuwarden open, zonder f16s dan wel.

I stand corrected! Als het eigen gebied betreft idd. Ik maak het leuk mee in Doorn. Ben heel benieuwt wat de gemeente ineens als tegenbod doet.
Alleen berusting kan ons verslaan

HM

Kleine groep die hard schreeuwt krijgt steun van politiek. Want is populair standpunt natuurlijk. Maar moet er kazernes opgedoekt worden jankt ineens iedereen over werktgelegenheid enz. enz.  :sick:

Alleen berusting kan ons verslaan

Lex

Citaat van: Nikehercules op 21/12/2011 | 22:35 uur
Ik zou me doodlachen als het niet zo triest zou zijn, het zijn verdomme (ook) onze eigen vliegtuigen!
We willen wel de veiligheid, maar niet het lawaai?

Nikehercules

Citaat van: Telegraaf op 21/12/2011 | 22:29 uur
De Tweede Kamer dreigt het luchtruim te sluiten voor AWACS-vliegtuigen.

Ik zou me doodlachen als het niet zo triest zou zijn, het zijn verdomme (ook) onze eigen vliegtuigen!

Lex

PVV eist minder geluid door Awacs-vluchten

DEN HAAG -  Geluidsoverlast door Awacs-vliegtuigen in Limburg moet volgend jaar aanzienlijk zijn teruggedrongen. Als een eerder toegezegde vermindering van 35 procent niet wordt behaald, dan moet het luchtruim dicht.

Dat heeft PVV-Tweede Kamerlid Richard de Mos woensdag gezegd. GroenLinks steunt de lijn van de PVV. De eis tot een vermindering van 35 procent kwam vorig jaar van de SP. Die opzet kreeg steun van de PvdA. Samen hebben de vier partijen een meerderheid in de Tweede Kamer.

AWACS zijn grote vliegtuigen voor luchtruimbewaking. In Zuid-Limburg zijn er veel klachten over geluidsoverlast door vluchten van de toestellen. Donderdag is er een debat over de vluchten.

De Limburgse actiegroep Stop AWACS ontkurkt de champagne woensdag nog niet. ,,Eerst kijken of de Kamer voet bij stuk houdt", zei woordvoerder Nico Trommelen.
,,30 jaar lang worden we al geterroriseerd door de AWACS, en 30 jaar lang horen we loze beloften uit Den Haag. Wat ons betreft: sluiten dat luchtruim!"

Ook de provincie Limburg en de gemeenten Onderbanken, Brunssum en Schinnen bepleitten woensdag een structurele vermindering van de AWACS-overlast. Limburg wil dat per 1 januari 2012 AWACS nog maar 2340 vluchten boven Nederland mogen uitvoeren en geen 3600, zoals in het verleden.

Minister Hans Hillen van Defensie lijkt vooralsnog een andere koers te varen, blijkens een recente brief aan de Kamer. Hij wil opnieuw bomen kappen in de Schinveldse bossen zodat de AWACS daarvan minder hinder ondervinden. In 2006 kapte het Rijk daar ook al eens 6 hectare bos. De Raad van State verklaarde die kap achteraf onrechtmatig.

Telegraaf,
wo 21 dec 2011, 18:30

Lex

Sluiting luchtruim dreigt voor AWACS

DEN HAAG -  De Tweede Kamer dreigt het luchtruim te sluiten voor AWACS-vliegtuigen.

Dat meldt de NOS. De AWACS hebben hun basis in Duitsland, net over de grens met Zuid-Limburg. De geluidsoverlast van de vliegtuigen zit de Kamer al jaren dwars.
De Kamer eiste eerder al dat de overlast per 1 januari met 35 procent zou zijn gereduceerd, maar die norm lijkt niet te worden gehaald. De PVV en verschillende oppositiepartijen vinden dat het luchtruim dan maar dicht moet. Een Kamermeerderheid is het daarmee eens.

Telegraaf,
wo 21 dec 2011, 18:29

Lex

Actiegroep eist snel invliegverbod AWACS

BRUNSSUM -  Actiegroep Stop AWACS eist een invliegverbod van AWACS-vliegtuigen boven Nederland per 1 januari. De vereniging overhandigt daartoe dinsdag een petitie aan leden van de Tweede Kamer, zo maakte zij zondag bekend.

De Tweede Kamer had in 2010 met een invliegverbod gedreigd, als voor 1 januari 2012 niet een reductie van de geluidsbelasting door AWACS van 35 procent was bereikt. Volgens Stop AWACS is daarvan geen sprake.

Op 22 december voert de Tweede Kamer overleg over AWACS.

Telegraaf,
zo 18 dec 2011, 22:12

Lex

Rechter wijst Awacs-verzoek Brunssummer af

MAASTRICHT -  De rechter in Maastricht heeft een verzoek van een inwoner van Brunssum voor een invliegverbod van Awacs-vliegtuigen boven Nederland afgewezen. De eis van de man is in kort geding niet-ontvankelijk verklaard.

Nico Trommelen woont vlakbij het Awacs-vliegveld van de NAVO in Geilenkirchen, net over de Duitse grens. Hij ondervindt veel geluidsoverlast van de radarvliegtuigen en wil dat het Rijk een invliegverbod afkondigt. Een eerder verzoek daartoe was door de Staat afgewezen. De rechter wees erop dat Trommelen daartegen bezwaar kan maken bij de bestuursrechter.

Telegraaf,
vr 02 dec 2011, 11:04

Lex

Onderbanken: er wordt geen boom gekapt

SCHINVELD -  De Limburgse gemeente Onderbanken blijft zich verzetten tegen de kap van bomen in de Schinveldse bossen. De gemeente reageerde hiermee donderdag op een voornemen van minister van Defensie Hans Hillen om opnieuw bomen te kappen in het bos.

Hillen wil met Onderbanken praten omdat hoge bomen de AWACS-vliegtuigen van het naburige NAVO vliegveld zouden hinderen. ,,In Onderbanken wordt ten behoeve van de AWACS geen boom gekapt", luidt een korte maar duidelijke verklaring van de gemeente.

Telegraaf,
do 10 nov 2011, 13:17

Lex

Felle kritiek op nieuwe boskap Schinveld

SCHINVELD -  De actiegroep GroenFront! gaat net als zes jaar geleden de bossen bij Schinveld weer bezetten als Defensie daar opnieuw bomen wil kappen. Dat liet GroenFront! woensdag weten in een reactie op het voornemen van Defensie voor een nieuwe bomenkap.

Zes jaar geleden werd ook al een deel van het bos gekapt.

Ook de lokale actiegroep Stop AWACS en de provinciale Statenfractie van de SP hebben woensdag al laten weten ,,dwars voor" te gaan liggen.

Zes jaar geleden bezetten actievoerders van GroenFront! en Stop AWACS, gesteund door burgers van Schinveld en Brunssum, de bossen wekenlang om boskap te voorkomen. Uiteindelijk werd het bos ontruimd, waarbij ruim 100 mensen werden gearresteerd. GroenFront! voorziet een nieuwe opstand.

Een woordvoerder van Stop AWACS noemde het voornemen van het Rijk ,,ongehoord". Hij vreest dat meer kap meer geluidsoverlast betekent, net als 6 jaar geleden. ,,Hoe is het mogelijk dat wij zo behandeld worden?", vroeg hij zich af.

Telegraaf,
wo 09 nov 2011, 20:14

Lex

Defensie wil af van te hoge bomen Awacs-basis

DEN HAAG -  Het Rijk wil in de Schinveldse bossen te hoge bomen kortwieken omdat ze een risico vormen voor AWACS-radarvliegtuigen die van en naar de NAVO-basis in het Duitse Geilenkirchen vliegen. Het kabinet wil daarover op korte termijn afspraken maken met de gemeente Onderbanken.

Dat hebben minister Hans Hillen van Defensie en staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. In 2006 werd op verzoek van de NAVO, maar tegen de zin van Onderbanken, 6 hectare bomen afgezaagd om het vliegverkeer veiliger te maken. In dat gebied zijn achtergebleven boomstronken ver uitgelopen, maar ook net daarbuiten staan volgens de bewindslieden bomen die uitsteken boven het zogeheten obstakelvrije vlak van de vliegbasis.

Vanwege de vliegveiligheid moet er volgens hen een structurele oplossing komen voor het noodzakelijke onderhoud van dit deel van bos, dat van Defensie is. Als er geen onderhoud wordt gepleegd, kan dat leiden tot extra geluidsoverlast omdat dan extra vliegbewegingen moeten worden gemaakt. Volgens een woordvoerster van Defensie gaat het er nu om tijdig hier en daar bomen te toppen om te voorkomen dat er weer een grootschalige kap nodig is.

Geilenkirchen is de thuisbasis van 17 Awacs-vliegtuigen. In de afgelopen jaren zijn, mede onder druk van Nederland, maatregelen genomen om de geluidsoverlast daarvan te beperken. De Tweede Kamer eist dat in 2012 een geluidsafname van 35 procent ten opzichte van 2009 is behaald. Het kabinet denkt dat dat met een combinatie van een reeks maatregelen gaat lukken. Dit jaar zijn de geluidsoverlast en de klachten daarover flink afgenomen, omdat de Awacs veelvuldig zijn ingezet voor de internationale missies in Afghanistan en boven Libië.

Om het gebruik van de basis in Geilenkirchen te verminderen, heeft Nederland aangeboden vanaf januari op Nederlandse militaire vliegvelden 120 extra Awacs-vliegbewegingen en 40 vrachtvluchten voor vredesmissies toe te staan.

Telegraaf,
wo 09 nov 2011, 18:50

Lex

Kamerbrief met voortgangsrapportage AWACS

Kamerstuk: Kamerbrief | 09-11-2011 | Defensie, IenM

Brief van minister Hillen (DEF) en staatssecretaris Atsma (IenM) aan de Tweede Kamer over de voortgangsrapportage over AWACS en de Navo-vliegbasis Geilenkirchen.


Bijlagen
Bijlage I - Belevingsonderzoek naar AWACS testvluchten
Belevingsonderzoek door de Vrom-Inspectie naar de hinderbeleving van naderingsvluchten van de AWACS testvluchten.

Rapport | 19-05-2011 | IenM

Bijlage II - AWACS - evaluatie noordelijke route
Belevingsonderzoek door de Vrom-Inspectie naar de hinder bij het gebruik van de noordelijke route ten opzichte van de zuidelijke ...

Rapport | 19-05-2011 | IenM

Bijlage III - Effects of runway extension Geilenkirchen
In dit rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium worden de effecten van een verlenging met 900 meter in ...

Rapport | 09-11-2011 | IenM

Bijlage IV - Voorstel validatieprocedure geluidreductie NAVO-vliegbasis Geilenkirchen
Deze procedure is opgezet na overleg met NLR, TNO en RIVM om een geluidreductie van 35 procent te bereiken in 2012.

Richtlijn | 09-11-2011 | Defensie, IenM