AWACS: de problematieken

Gestart door -Peter-, 25/01/2005 | 18:27 uur

Elzenga

Citaat van: boekje_pienter op 04/09/2009 | 21:53 uur
En zo is het maar net.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je horendol wordt van die dalende en stijgende vliegtuigen.
zeker als men van alles belooft maar met gedraai of gewoon door negeren en liegen er in de praktijk toch weinig verandert..althans zo gaat dat hier rond Schiphol. Kan me niet voorstellen dat dezelfde overheid dat in het zuiden opeens anders aanpakt...en die klachtenlijn bel je juist vaak niet meer na enkele pogingen...dat heeft toch geen zin blijkt.

IPA NG

Citaat van: Lex op 07/09/2009 | 15:47 uur
Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:38 uur
Doel je hiermee op Allied Force?
Ik doel meer op Desert Storm.
Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:38 uur
Daarom vroeg ik me al of het niet meer voordelen heeft als Nederland zelfs AEW toestellen aanschaft.
Ook voor gebruik in toekomstige internationale missies als die er komen.
De BV-NL is daar veel te klein voor, en zeker qua pecunia.

De Nederlandse bijdrage was maar klein en de 3 belangrijkste deelnemers hedden elk hun eigen Sentry vloot.
Ik zie het nut niet om zoveel geld uit te geven aan AWACS voor zulke kleine bijdragen aan een missie waar helemaal niets aan bijgedragen had hoeven worden.

IK weet ook dat AEW erg waardevol is en dat grondradars nogal een simpel doelwit zijn maar daarom is het ook een optie om nog enkele jaren met de NAVO AWACS in zee te gaan totdat deze vervangen moeten worden, dan kan Nederland kiezen voor een eigen klein platform.
Er komt ook een AEW versie van de GlobalHawk bijvoorbeeld in de komende jaren.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:38 uur
Doel je hiermee op Allied Force?
Ik doel meer op Desert Storm.
Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:38 uur
Daarom vroeg ik me al of het niet meer voordelen heeft als Nederland zelfs AEW toestellen aanschaft.
Ook voor gebruik in toekomstige internationale missies als die er komen.
De BV-NL is daar veel te klein voor, en zeker qua pecunia.

IPA NG

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 15:21 uur
1. Wat moet Nederland ìn haar eentje met een of meerdere AWACS toestellen? Ik vind dit samenwerkingsproject JUIST een succes omdat wij mede profiteren van iets wat wij in ons eentje niet voor onze rekening zouden kunnen hebben genomen.

2. Waar komt de financiering vandaan?

3. Het nut van de AWACS lijkt me overduidelijk ook al lijkt het op dit moment even dat we geen tegenstander van formaat zullen treffen, dit zou zomaar op korte termijn kunnen veranderen. Het verkrijgen van luchtoverwicht door een bijzonder goed beeld van de situatie in de lucht te verkrijgen, ook over het vijandelijk luchtruim lijkt mij zeer belangrijk om je eigen grondtroepen goed te kunnen ondersteunen.

4. Ik heb het niet zo op personen die alleen maar aan de zijlijn staan te roepen en verder niet thuisgeven, dat geld voor mij ook op nationaal niveau, vandaar dat ik Zwitserland als voorbeeld nam, maar toegegeven zelfs veel roepen doet Zwitserland voor zover ik weet niet  :).

5. de naam is Mourning  ;)  :D
1. Zou kunnen, maar ik dacht dat het mischien zelfs voordeliger zou kunnen zijn als we zelf toestellen hadden.
En dan bedoel ik een economischere variant zoals de Erieye.

2. Zie 1, mischien zou het goedkoper kunnen zijn. (Op termijn.)

3.
Daar ben ik het wel mee eens maar dan wil ik wel toegeven dat je op de andere middelen om lucht overwicht te krijgen en op grondtroepen ook niet moet bezuinigen.

4.
Wat bedoel je hier mee?
En Zwitserland is nou niet bepaald een bemoeial zoals Nederland.

5.
Ok.

Citaat van: Lex op 07/09/2009 | 15:17 uur
Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:08 uur
Ik zie de nut van de AWACS niet zo eigenlijk, dat geld had beter besteed kunnen worden aan belangrijkere zaken snap je.
Nee, dat snap ik niet. De AWACS heeft zichzelf ruimschoots bewezen, zowel in real life als bij oefeningen. Ik was maar al te blij, dat we de paraplu van een AWACS hadden. Zo werden we vroegtijdig gewaarschuwd voor dreigingen en waren we in staat vroegtijdig maatregelen te nemen.
Real Life voor Nederland?
Doel je hiermee op Allied Force?
Daarom vroeg ik me al of het niet meer voordelen heeft als Nederland zelfs AEW toestellen aanschaft.
Ook voor gebruik in toekomstige internationale missies als die er komen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Mourning

#136
1. Wat moet Nederland ìn haar eentje met een of meerdere AWACS toestellen? Ik vind dit samenwerkingsproject JUIST een succes omdat wij mede profiteren van iets wat wij in ons eentje niet voor onze rekening zouden kunnen hebben genomen.

2. Waar komt de financiering vandaan?

3. Het nut van de AWACS lijkt me overduidelijk ook al lijkt het op dit moment even dat we geen tegenstander van formaat zullen treffen, dit zou zomaar op korte termijn kunnen veranderen. Het verkrijgen van luchtoverwicht door een bijzonder goed beeld van de situatie in de lucht te verkrijgen, ook over het vijandelijk luchtruim lijkt mij zeer belangrijk om je eigen grondtroepen goed te kunnen ondersteunen.

4. Ik heb het niet zo op personen die alleen maar aan de zijlijn staan te roepen en verder niet thuisgeven, dat geld voor mij ook op nationaal niveau, vandaar dat ik Zwitserland als voorbeeld nam, maar toegegeven zelfs veel roepen doet Zwitserland voor zover ik weet niet  :).

5. de naam is Mourning  ;)  :D

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: IPA op 07/09/2009 | 15:08 uur
Ik zie de nut van de AWACS niet zo eigenlijk, dat geld had beter besteed kunnen worden aan belangrijkere zaken snap je.
Nee, dat snap ik niet. De AWACS heeft zichzelf ruimschoots bewezen, zowel in real life als bij oefeningen. Ik was maar al te blij, dat we de paraplu van een AWACS hadden. Zo werden we vroegtijdig gewaarschuwd voor dreigingen en waren we in staat vroegtijdig maatregelen te nemen.

IPA NG

Ik zie de nut van de AWACS niet zo eigenlijk, dat geld had beter besteed kunnen worden aan belangrijkere zaken snap je.
Ik heb er niet zo'n verstand van maar is het niet net zo als met de C-17's dat het op langere termein voordeliger is om zelf te kopen?


@Mouring
Waarom niet?
Klinkt wel aantrekkelijk.
Is wel offtopic.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

boekje_pienter

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 13:03 uur
Krijg een beetje het idee dat jij van Nederland het nieuwe Zwitserland wil maken mbt de neutraliteitspolitiek  :).

Ahoeaaa...

Mourning

Citaat van: IPA op 04/09/2009 | 22:09 uur
Citaat van: boekje_pienter op 04/09/2009 | 21:53 uur
Citaat van: pewe64 op 03/09/2009 | 01:15 uur
je moet wat voor de veiligheid van je land over hebben denk ik zo.

En zo is het maar net.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je horendol wordt van die dalende en stijgende vliegtuigen.

Wel AWACS toelatten maar wel tanks op het transport naar spanje zetten en dan gaan klagen dat men iets voor hun veiligheid over moet hebben???

Niet dat Nederland aan de NAVO AWACS moet meedoen vind ik...

Krijg een beetje het idee dat jij van Nederland het nieuwe Zwitserland wil maken mbt de neutraliteitspolitiek  :).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Gozo

Citaat van: pewe64 op 05/09/2009 | 20:08 uur
WAs het vroeger bij Soesterberg dan anders?

Dan sprong ik uit mijn stoel, speerde naar buiten en probeerde ik te zien welke het was. Wat toen gold was: the sound of jets, the sound of freedom.

pewe64

WAs het vroeger bij Soesterberg dan anders?

IPA NG

Citaat van: boekje_pienter op 04/09/2009 | 21:53 uur
Citaat van: pewe64 op 03/09/2009 | 01:15 uur
je moet wat voor de veiligheid van je land over hebben denk ik zo.

En zo is het maar net.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je horendol wordt van die dalende en stijgende vliegtuigen.

Wel AWACS toelatten maar wel tanks op het transport naar spanje zetten en dan gaan klagen dat men iets voor hun veiligheid over moet hebben???

Niet dat Nederland aan de NAVO AWACS moet meedoen vind ik...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: boekje_pienter op 04/09/2009 | 21:53 uur
Maar ik kan me ook voorstellen dat je horendol wordt van die dalende en stijgende vliegtuigen.
En daarnaast is er ook hier weer de discussie over de kip en het ei.  ::)

boekje_pienter

Citaat van: pewe64 op 03/09/2009 | 01:15 uur
je moet wat voor de veiligheid van je land over hebben denk ik zo.

En zo is het maar net.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je horendol wordt van die dalende en stijgende vliegtuigen.

pewe64

Dat uit Brunssum en Schinveld meerdere klachten komen kan ik me voorstellen. daar vliegen de AWACS op ongeveer 100 meter hoogte overheen bij de start.
Maar voor de rest van de oostelijke mijnstreek valt de overlast best wel mee,zeker sinds die bomen gekapt zijn daar er daardoor minder oefenlandingen hoeven worden uitgevoerd. ik woon op de stijgroute en vliegen bij mij op ongeveer 300 meter over. Het is niet altijd een leukmaar je moet wat voor de veiligheid van je land over hebben denk ik zo.