Het defensie-forum partijprogram + schaduwkabinet

Gestart door KapiteinRob, 31/01/2005 | 21:38 uur

KapiteinRob

Vanavond nog meer goed nieuws gehoord van onze regering. De minister van economische zaken wist te vertellen dat 49% van de aandelen van de electriciteitsnet verkocht mogen worden. De eigenaren (gemeentes en andere overheidsorganen) kunnen dan de opbrengsten gebruiken "om goede dingen mee te doen", aldus Brinkhorst. Nou, dan weet je het wel weer..... :(

Nou, een zegsman van Nuon bevestigde wat je op je klompen aan kan voelen, namelijk dat de klant dit in de portemonnaie gaat voelen. Want de energiebedrijven zullen meer moeten gaan betalen voor gebruik van het netwerk.

O ja, voor degenen die het gemist hebben; we hebben het hier over 20 miljard euro!!!

Ton de Zwart

Tja, ze kunnen nu wel peilingen houden, maar mij hebben ze niks gevraagd. Ik vraag me altijd af hoe die polls tot stand komen. Het is altijd maar een beperkte groep die om hun mening gevraagd wordt.
Any how, Nederland krijgt een regering waar het zelf door de verkiezingen om vraagt. Wie z'n billen brandt, moet op de blaren zitten. Denk maar niet dat de linkse coalitie het straks allemaal beter kan en dat je er op vooruit gaat.  Dat is onmogelijk. Werk is grootscheeps naar de derde wereld verhuisd, en wat we hier nog produceren is te duur, dus verkoop je het niet op de wereldmarkt. De vakbonden beginnen nu al weer de trom te roeren voor hoger loon, waardoor de situatie nog slechter zal gaan worden.  Er is maar één oplossing om uit de economische misère te komen, onafhankelijk wat we voor regering hebben, en dat is meer werken tegen lager loon. Daar er voor dit gegeven niemand te porren is, zullen we geen verbetering zien.
En ik sluit me aan bij lenoir, v.w.b. de kinderopvang. Tweeverdienen om 2 of 3 keer per jaar met vakantie te kunnen gaan en twee auto's te hebben is prima, maar zelf betalen en niet afwentelen op de gemeenschap.....

KapiteinRob

Citaat van: Lenoir op 27/08/2005 | 13:47 uur
dat je bijna gaat verlangen naar een schrikbewind van Wouter Bos en zijn companen. Dan kun je tenminste tegen een (centrum-)linkse coalitie tekeer gaan!

Het zit er aan te komen :-\:

De coalitiepartijen VVD, CDA en D66 blijven in de peilingen zetels inleveren aan de linkse partijen. Als er nu verkiezingen waren gehouden, zouden zij deze week drie zetels hebben verloren. De VVD raakte twee en D66 één zetel kwijt. Het CDA bleef gelijk. Dat bleek vrijdag uit een peiling van Interview-NSS. Vorige week verloor de VVD ook al twee zetels.

Het CDA, de VVD en D66 behalen, als er nu zou worden gestemd, samen 59 zetels. Dat is negentien zetels onder de huidige coalitiesamenstelling.

De PvdA, GroenLinks en de SP hebben deze week volgens de peiling samen 79 zetels in de wacht weten te slepen. Dat is voldoende voor een linkse meerderheid. Alledrie de partijen krijgen er een zetel bij. Daarmee komt de PvdA op 53, de SP op zestien en GroenLinks op tien zetels.


Bron: www.telegraaf.nl dd. 270805

KapiteinRob

De afgelopen dagen heb ik met stijgende verbazing de regering bezig gezien en daaruit geconcludeerd dat ons schaduwkabinet het wat mij betreft anders zou moeten doen! Ik heb het dan over de koopkracht voor volgend jaar; Modale eenverdienergezinnen met kind(eren) gaan er 0,7% op vooruit, poepoeh! 2x modaal eenverdiener en tweeverdieners gaan er zelfs 5% op vooruit. Ik heb met dat laatste niet zoveel problemen (had ik als Jan Modaal maar nog beter m'n best moeten doen op school....), maar ik snap de verhouding gewoon niet.

Het is toch van de zotte dat in het Nederland van nu zelfs Jan Modaal, toch de gemiddelde Nederlander, al meer dan voorzichting moet zijn met z'n uitgavepatroon. En nu krijgt die er bij Gods Balkenende's gratie nog geen procent bij. Niet eens genoeg om de inflatie bij te houden! En de landgenoten die in ieder geval nog steeds royaal kunnen leven met 2x modaal of als tweeverdiener beginnen nu al breed te grijnzen. Het komt als ik het goed begrepen heb voor een groot deel doordat de overheid meer gaat bijdragen aan de kinderopvang. Ik vind het de wereld op z'n kop zetten! Dus de lastenverlichting gaat voor een aanzienlijk deel naar mensen die er zelf voor kiezen dat ze kinderopvang gebruiken omdat beide ouders werken. Waarom moet de rest van Nederland daar de "dupe" van worden? Betaal het gewoon zelf als je hiervoor kiest.

Dit land zou eens op moeten houden met die idioterie; een bijdrage voor kinderopvang zou wat mij betreft alleen maar hoeven te worden gegeven in het geval van een-oudergezinnen waar deze ene ouder gewoon werkt voor de kost en in soortgelijke "noodsituaties". Ik vind dat de kinderopvang (althans het door subsidiëring kunstmatig in stand houden ervan) in ons land op de helling moet, met uitzondering van eerdergenoemde gevallen.

Trouwens, als een van de ouders altijd thuis zou zijn voor de kinderen, zou de alsmaar ontsporende jeugd zich misschien ook eens anders (beter) gaan gedragen. Maar okee, dat is een andere discussie.....

En dan nog aandacht voor nog meer positief koopkrachtnieuws van onze Haagsche regenten: diverse zaken worden "niet verhoogd"! Nee, dat zou er nog eens bij moeten komen, al ben ik ervan overtuigd dat er nog genoeg verhoogd gaat worden wat ze er natuurlijk niet bij zeggen. Het is toch belachelijk dat we nu al het feit dat bepaalde belastingen/inhoudingen niet omhoog gaan als positief voor onze koopkracht moeten beschouwen. Volgens mij is het zo dat je er dan niet (verder) op achteruit gaat. Dat is m.i. wat anders! En daar moeten we dus collectief van uit ons dak gaan en de dames en heren herkiezen?

Kreminee, ik zei gisteravond tijdens het journaal nog tegen mijn (niet werkende) echtgenote dat je bijna gaat verlangen naar een schrikbewind van Wouter Bos en zijn companen. Dan kun je tenminste tegen een (centrum-)linkse coalitie tekeer gaan!

Zo, dat ben ik effe kwijt!  :tickedoff:

rocco2000

vandaag ook bij nova een of andere hippie van milieudefensie gezien die met droge ogen kon beweren dat de brandstof helemaal niet duurder was geworden, maar dat dit gewoon het inflatie percentage was wat voor de hele economie geldt.. Wat een idioot. Sterker, de diesel was volgens hem veel te goedkoop. >:(
vrijwillig, niet vrijblijvend

Sophietje

Citaat van: Lenoir op 19/07/2005 | 22:07 uur
Even wat over Verkeer & Waterstaat; vandaag de plannen gehoord van minister Peijs betreffende het verbod op "losse spullen" in de auto. Waar gaat dit over??? En waar ligt dan de grens?? En wie gaat dat dan controleren?

Is de volgende stap dat we allemaal met een helm op in de auto moeten zitten, gekleed in een harnas?

Als we in het forum V&W nog eens uitgewerkt krijgen ( na die mislukte poging met "heli-squad" Ranger87) kan dit soort idioterie wat mij betreft meteen de prullenbak in. En terug dat kwartje van Kok! Ik las vandaag in de krant dat een of andere joker vertelde dat het kwartje van Kok juist besteed wordt aan de mobiliteit. Ja natuurlijk, alleen de rest bestaande uit accijnzen, BTw en BPM (bijna) niet......

Nog een tip; aanstaande zaterdag geeft Tango 12 eurocent (Kok's ouderwetse kwartje) per liter korting!

Zit natuurlijk niet in dit schaduwkabinet, maar ik word hier zo moe van, waar moet ik dan mijn tasje leggen en mijn mobiel, mijn snoepjes, mijn fohn, mijn make-up, boekjes, mijn MP3  ;D ;D ;D (als het al grappig is) Sorry hoor, maar ik ga morgen inderdaad maar een helm opzetten in de auto. Ik denk dat ik beter maar kan stoppen met discussieren, want ben moe en chago.

KapiteinRob

Even wat over Verkeer & Waterstaat; vandaag de plannen gehoord van minister Peijs betreffende het verbod op "losse spullen" in de auto. Waar gaat dit over??? En waar ligt dan de grens?? En wie gaat dat dan controleren?

Is de volgende stap dat we allemaal met een helm op in de auto moeten zitten, gekleed in een harnas?

Als we in het forum V&W nog eens uitgewerkt krijgen ( na die mislukte poging met "heli-squad" Ranger87) kan dit soort idioterie wat mij betreft meteen de prullenbak in. En terug dat kwartje van Kok! Ik las vandaag in de krant dat een of andere joker vertelde dat het kwartje van Kok juist besteed wordt aan de mobiliteit. Ja natuurlijk, alleen de rest bestaande uit accijnzen, BTw en BPM (bijna) niet......

Nog een tip; aanstaande zaterdag geeft Tango 12 eurocent (Kok's ouderwetse kwartje) per liter korting!

Ton de Zwart

Citaat van: LX op 05/07/2005 | 22:47 uur
......Mijn vraag is nu: Als u tegen dit soort ingrijpen bent waarom maakt u daar dan plannen voor.......

Een minister van Defensie moet altijd plannen gereed hebben liggen, ook al is hij het persoonlijk niet mee eens en is daarom niet van plan om bepaalde zaken te initiëren. Dat geldt voor alle managers en ook voor b.v. de generale staf. Plannen moet je gereed hebben om uit de kast te trekken als zich een onverwachte situatie voordoet, of als de 2e kamer middels een amandement dwingt tot actie.  De minister trekt dan een voorgekookt plan uit de betreffende lade, voert het naar eer en geweten uit, en kondigt dan tevens aan dat hij het voor gezien houdt en aftreedt.....

KapiteinRob

Mourning,

Aangezien ik verder geen afwijzende reacties heb gelezen op je " sollicitatie" naar de post van MIDEF in het schaduwkabinet, zou ik je bij deze willen vragen om met deze verantwoordelijke job te beginnen. Het is natuurlijk een van de pittigste banen, gezien het feit dat onze adviseurs (de overige forumleden) meer dan gemiddelde defensiekennis hebben.

Is het een idee om het revolutionaire defensie-reorganisatieplan van je ad-interim voorganger door te nemen en te kijken welke punten je daarvan af zou willen voeren of juist bij zou willen voegen?

Ben benieuwd. Ik was met de collega-ministers er erg over te spreken!

Succes,

Lenoir

Mourning

Citaat van: Ton de Zwart op 05/07/2005 | 22:28 uur
Wat heb je tegen de uitdrukking " Aviatische eenheden" Mourning?  Hoe moeten we de geïntegreerde blokkentrekkers anders noemen dan?  Luchtmilitairen? Vliegtuigbedienaren? of gewoon blokkentrekkers?

Ik vond Aviatisch wel lekker staan, maar kom gerust met een andere uitdrukking.  Tenminste.....even wachten tot je benoemd en beëdigd bent natuurlijk.....

Net een lange post als reaktie getyped en wil ik hem plaatsen krijg ik "U bent momenteel niet ingelogd, bla, bla, bla"  :o >:( >:( >:( >:( >:( >:(. Ik type het morgen nog wel een keer, ben nu in staat om als ik nu iets verkeerd doe de PC uit het raam te gooien (... en dat lijkt me niet verstandig), maar ik zal al wel vast dit zeggen ...
ik kan wel meegaan in een fusie van alle krijgsmachtdelen ALS HET ECHT MOET, maar ik betwijfel of het echt veel geld op zal leveren en ook geloof ik niet dat de concurrentie tussen de krijgsmachtonderdelen er niet minder op zal worden, sterker nog ik denk dat die op een niveau lager getild zal worden (dus tussen de onderlinge brigades, krijgsvakken, wings, etc).

Regards,

Mourning  :)

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Antwoord: de politieke realiteit buiten de mening van de Min. van Defensie  ;).

M.a.w. veel druk van belangengroepen, de media, mensenrechtenorganisaties, ontwikkelingssamenwerken, bedrijven met belangen in het gebied (nou, dat zullen lekkere bedrijven zijn dan!!!  ;D ;D ;D), bevriende naties die ook troepen willen leveren en graag bondgenoten er ook in willen betrekken, kweken van goede "PR", etc.

Echt genoeg redenen en motivaties te bedenken. Kenmerk: de Min. van Defensie hoeft het er niet mee eens te zijn als de meerderheid van de kamer het wel wil en de minister weigert af te treden en de vertrouwenskwestie niet aan het kabinet wordt gesteld.

Regards,

Mourning  :)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

LX

Citaat van: Ton de Zwart op 05/07/2005 | 22:04 uur
Citaat van: LX op 05/07/2005 | 13:30 uur
....... In de 7 doelstellingen staat niets over vredesmissies op eigen houtje..... .

Klopt LX!  Ik ben als MINDEF tegen het op eigen houtje aangaan van vredesoperaties.

Ik ben het eens met de argumenten die u hier voor geeft maar dan blijft er nog 1 vraag: Zou u zich dan wel alleen in zaken als Darfur moeten mengen.

U weet het misschien niet meer maar de discussie was als volgt gegaan: Als de VN niet tijdig een besluit over Darfur kan nemen moeten wij dan, misschien met een paar andere landen, zelf daar ingrijpen. Bepaalde mensen stonden daar nogal om te springen. U reageerde daarop met een plan daarvoor.

Mijn vraag is nu: Als u tegen dit soort ingrijpen bent waarom maakt u daar dan plannen voor.

Verder doet u het prima hoor! Veel kritiek maar je hebt ons in grote lijnen op 1 lijn weten te krijgen, pluim!

LX
Everything is based on shit, who am I to determine which shit is worth more then others?

Ros

Citaat van: Mourning op 05/07/2005 | 22:06 uur
Citaat van: Ros op 04/02/2005 | 10:00 uur
Ik heb de analyse en voorstellen voor Justitie gelezen en denk voor een groot gedeelte mee te kunnen gaan. Een bezuiniging van € 200 miljoen moet voor Justitie te realiseren zijn.

Van deze bezuiniging kan € 100 miljoen geinvesteerd worden in de uitbreiding van het Politie apparaat en overname van de KMAR.

;)

Btw hoe denk jij over een meer gentraliseerden politie? Dus bijv. minder macht voor de regiokorpsen of iets dergelijks.

PS I: Eur 100mln. genoeg voor de uitbreiding (incl. herscholing ((duur))defensiepersoneel) van de Politiekorpsen EN overname van de KMAR?????

PS II: Heb weer hard gewerkt vandaag ... heb moeite met afzetten "lui-mode", moet toch doen, doe mijn best, hersenen willen niet ..... Aaaarrghhh  ;D ;D ;D ;).

Regards,

Mourning  :)

:-[ Ik heb inderdaad gesteld dat er wel € 200 miljoen te bezuinigen valt. De link naar de Burkestichting doet het niet meer dus kan ik ook niet meer achterhalen op welke vlakken de bezuinigingen te realiseren zijn. Het is wel zo dat de bezuiniging van € 200 miljoen bij Justitie ook weer geinvesteerd zal worden in Justitie.  

Het Politieapparaat moet inderdaad
gecentraliseerd worden (waar ook de nodige Euro's mee te besparen zijn).

De overname van een gedeelte van de KMAR betekent ook de overname van het budget van Defensie - actie Min. de Zwart.

Ton de Zwart

Wat heb je tegen de uitdrukking " Aviatische eenheden" Mourning?  Hoe moeten we de geïntegreerde blokkentrekkers anders noemen dan?  Luchtmilitairen? Vliegtuigbedienaren? of gewoon blokkentrekkers?

Ik vond Aviatisch wel lekker staan, maar kom gerust met een andere uitdrukking.  Tenminste.....even wachten tot je benoemd en beëdigd bent natuurlijk.....

Mourning

Voor alle duidelijkheid ... als Ton er echt geen probleem mee heeft en verder er ook geen bezwaren zijn dan stel ik mij graag kandidaat voor defensie (en ja, ik kijk al uit naar de, waarschijnlijk heftige discussies die er ZEKER zullen komen ;D).

Nogmaals geef ik wel aan dat ik een aantal zaken zeer waarschijnlijk zou wijzigen, maar voor de meerderheid kan ik er voor zover ik het tot nu heb kunnen zien zonder meer mee eens zijn.

Met de geformuleerde doelstellingen (1  Verdediging van het koninkrijksgrond - en zeegebied.
2  De koninkrijksbelangen dienen in de ruimste zin van het woord
3  Het leveren van militaire eenheden voor taken onder gezag van de VN.
4  Het leveren van militaire eenheden voor taken onder gezag van de EU.
5  Het leveren van militaire eenheden voor taken onder gezag van de NAVO.
6  Het leveren van militaire bijstand aan het binnenlandse bestuur na goedkeuring door de minister van defensie.
7  Het leveren van personeel en materieel ten behoeve van nationale - en internationale natuurrampen) ben ik volledig eens.

Regards,

Mourning  :)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).