(oud)militairen gezocht!

Gestart door Coraline, 16/02/2005 | 11:45 uur

rocco2000

lijkt me inderdaad echt wat voor jou rob!! ;D
vrijwillig, niet vrijblijvend

sgt Rob

Verrek, jammer dat ik dit zo laat ontdekt heb. Lijkt me bést leuk om die burgers een beetje bij te brengen (af te knijpen).

Coraline

Hallo Lenoir,

Nou, leuk een reactie op mijn bericht! Al zo lang gelden geplaatst, maar toch! Inmiddels draaien wij op volle toeren. Natuurlijk vindt de een dit leuk en de ander niet. Zo gaat dat. Wij hebben een erg goed team van instructeurs. Onder andere zitten daar 3 mariniers bij (kapiteins) niet de eerste de beste dus? En die doen het met heel veel plezier. Kijk maar op onze site!

Groetjes,
Coraline

KapiteinRob

Citaat van: MOAB op 08/08/2005 | 22:35 uur
Herbeleven van de dienstplicht....yeah! Koop een oude tank en laat ze die twee dagen lang poetsen. Of neem een legeringsgebouw (oude kazernes zat) en laat ze dat schoonmaken. Dat is de slechte kant van de oude dienstplicht.

De goede kant was toch wat anders. Gewoon stevige oefeningen en zo. Als je wat met mensen uiot bedrijven wilt doen, doe dan iets dat inderdaad relevant is. Kaartleesoefeningen, kompasdoorsteken, hindernisbanen in teamverband en met goederen en zo. En dat past niet in een dag - als je dan iets militairs wilt doen dan wordt dat de bijzaak. Schijnbaar is dat niet de bedoeling.

Enne.... messtings heten messtins, een chamelle heet een gamel en de kadi heette cadi. Als het een beetje realistisch moet zijn, dan is het beheersen van het vakjargon het eerste dat je moet leren. Romeo Delta!

Bravo Zulu!!  :D

Balou

#12
Citaat van: MOAB op 08/08/2005 | 22:35 uur
Herbeleven van de dienstplicht....yeah! Koop een oude tank en laat ze die twee dagen lang poetsen. Of neem een legeringsgebouw (oude kazernes zat) en laat ze dat schoonmaken. Dat is de slechte kant van de oude dienstplicht.

De goede kant was toch wat anders. Gewoon stevige oefeningen en zo. Als je wat met mensen uiot bedrijven wilt doen, doe dan iets dat inderdaad relevant is. Kaartleesoefeningen, kompasdoorsteken, hindernisbanen in teamverband en met goederen en zo. En dat past niet in een dag - als je dan iets militairs wilt doen dan wordt dat de bijzaak. Schijnbaar is dat niet de bedoeling.


Enne.... messtings heten messtins, een chamelle heet een gamel en de kadi heette cadi. Als het een beetje realistisch moet zijn, dan is het beheersen van het vakjargon het eerste dat je moet leren. Romeo Delta!

Ik denk dat MOAB zijn opleidingstijd liever vergeet! Maar dat lag hoofdzakelijk aan de HOA (hoe heette ie ook all weer) geloof ik.

MOAB

Herbeleven van de dienstplicht....yeah! Koop een oude tank en laat ze die twee dagen lang poetsen. Of neem een legeringsgebouw (oude kazernes zat) en laat ze dat schoonmaken. Dat is de slechte kant van de oude dienstplicht.

De goede kant was toch wat anders. Gewoon stevige oefeningen en zo. Als je wat met mensen uiot bedrijven wilt doen, doe dan iets dat inderdaad relevant is. Kaartleesoefeningen, kompasdoorsteken, hindernisbanen in teamverband en met goederen en zo. En dat past niet in een dag - als je dan iets militairs wilt doen dan wordt dat de bijzaak. Schijnbaar is dat niet de bedoeling.

Enne.... messtings heten messtins, een chamelle heet een gamel en de kadi heette cadi. Als het een beetje realistisch moet zijn, dan is het beheersen van het vakjargon het eerste dat je moet leren. Romeo Delta!
Kein einziger Plan ueberlebt den ersten Feldschlag - Moltke der Alte
Krieg ist eine Fortsetzung der Politik, aber mit andere Mitteln - Clausewitz

Coraline

Citaat van: Ros op 16/02/2005 | 19:57 uur
Ik ben niet negatief tegen de opzet om mensen op deze manier bezig te houden en iets te bieden waar je als "burger" normaal niet aan toe kom. Er zijn wel instanties die dit soort dingen organiseren maar dan krijg je mogelijk last met de AIVD en Justitie  ;D.

Oke!!! Wij proberen het daarom op deze manier!

Een dag om een paar dingen te doen (leren) is echt te kort. Je zou mogelijk een item in de morgen kunnen onderwijzen en op de middag in de praktijk brengen. Om bijvoorbeeld een groep van ca 10 man een paar basics bij te brengen op het gebied van exercitie (wat je noemt marcheren en zo) ben je al een halve dag mee bezig.

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar het is toch zo dat als je een onderdeel een halve dag behandelt je klanten weglopen. Ze willen juist kort en krachtig, niet te lang bij alles stilstaan. Ja, een beetje zoals de maatschappij op dit moment is he?

Je zou ook items uit de militaire vorming kunnen gebruiken voor toepassing in de "burger" omgeving of in ieder geval afstemmen op de "klant". Een groep studenten moet je ander voer geven als een clubje managers.

Dat is waar. Daar willen we zeker op inspelen. Dus als je leuke en/of leerzame onderwerpen weet! Ik houd me aanbevolen.

Als ik nog ergens mee van dienst kan zijn of als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Nou, goede ideeën zijn altijd welkom! Groetjes!

(Via profielen kan je forum leden een prive mail sturen)

Ros

Ik ben niet negatief tegen de opzet om mensen op deze manier bezig te houden en iets te bieden waar je als "burger" normaal niet aan toe kom. Er zijn wel instanties die dit soort dingen organiseren maar dan krijg je mogelijk last met de AIVD en Justitie  ;D.

Een dag om een paar dingen te doen (leren) is echt te kort. Je zou mogelijk een item in de morgen kunnen onderwijzen en op de middag in de praktijk brengen. Om bijvoorbeeld een groep van ca 10 man een paar basics bij te brengen op het gebied van exercitie (wat je noemt marcheren en zo) ben je al een halve dag mee bezig.

Je zou ook items uit de militaire vorming kunnen gebruiken voor toepassing in de "burger" omgeving of in ieder geval afstemmen op de "klant". Een groep studenten moet je ander voer geven als een clubje managers.

Als ik nog ergens mee van dienst kan zijn of als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

(Via profielen kan je forum leden een prive mail sturen)

Coraline

Citaat van: Ros op 16/02/2005 | 13:08 uur
Dus jullie zoeken gewoon iemand die de "rol" van instructeur wil spelen. Dan word het een andere zaak en dan is dit forum niet de juiste plaats om te werven.

Dat ben ik met je eens. Maar het is erg moeilijk om een plek te vinden waar je (oud)militairen kan vinden. Vandaar dat ik het zo probeer.

Als jullie klanten aan het eind van het bivak moe maar voldaan naar huis gaan zullen niet het gevoel hebben dat ze even in dienst geweest zijn. de geloofwaardigheid van de instructeur zal sterk in twijfel getrokken worden. Zoek liever mensen die kunnen acteren en die ook nog eens een groen pakje aan willen trekken.

Op deze manier kun je natuurlijk alles bekritiseren. Dan is niks leuk behalve het 'echte'. Soms willen mensen een kijkje in de keuken nemen zonder dat ze zich echt moeten aanmelden. we praten hier over bedrijfsuitstapjes, waarvan de mensen op deze manier iets positiefs beleven van ons leger. Ik zie daar niet zoveel kwaad in hoor.

Maar wat de drill instructor betreft! Ik denk er net zo over!!!

Wij verschillen dus duidelijk van mening wat de functie van een "drill instructor" precies is. Kort en bondig.......................

"I tell you to jump.......... your only question is.......... how high.....SIR !!"

Coraline

Citaat van: Lenoir op 16/02/2005 | 14:01 uur
Hierbij mijn reacties: doe er eventueel jullie voordeel mee (of niet)........

Dank je wel voor je reactie, ik vind het zeker belangrijk dat mensen er kritisch naar kijken, daar kan ik alleen maar mijn voordeel mee doen.

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Het is de bedoeling dat de mensen die er komen een dagje militaire dienst beleven. Er komen die dag veel onderdelen aan de beurt. Te denken aan leren marcheren, schieten, onderdeel mijnen enz.

Volgens mij is een dag veel te kort als ik lees wat jullie allemaal willen "brengen"...

Alle onderdelen komen kort aan de beurt, het is niet de bedoeling dat mensen een opleiding krijgen, het is slechts een kijkje in de keuken. Zo kun je bijvoorbeeld ook een dagje film maken of zoiets. Dan maak je natuurlijk ook geen echte film, het gaat om de beleving.


Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Zeker niet soft alleen niet gericht op 'outdoor'. Dat is er al genoeg!

Wat gaat er dan "indoor" gedaan worden? De voorbeelden die ik lees zijn dus outdoor, waarvan jullie zelf stellen dat dit er al genoeg is.

Ja, ik heb dat niet goed uitgelegd. wat ik bedoelde is dat het geen outdoor activiteit is in de zin van zwaar sporten. Wat wij willen brengen is voor iedereen bestemd. Jong, oud, dik, dun enz.

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Dat er bij staat dat degene die de groepen leidt eventueel samen met ons aan het eind van de dag een helpende hand biedt heeft meer te maken met inzet. Waarom je te 'hoog' voelen voor zoiets? dat begrijp ik niet helemaal hoor.

Dat heeft op zich niet te maken met het feit dat bepaald werk te minderwaardig zou zijn, maar alles met waardering voor bepaalde rangen. Zeker als je bent opgeklommen van manschap! Dus als je bij jullie onderneming als instructeur in de weer bent, is het niet alleen voor de instructeur maar ook voor de deelnemer een afknapper als je dan diezelfde instructeur tewerkstelt als keukenhulp o.i.d.


Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
dus zoeken wij ook mensen die het leuk vinden om aan te pakken. Dit is toch niet nieuw in het leger????????????

Je hebt aanpakken en aanpakken. Hoe hoger in de hiarchie, hoe meer aanpakken een andere invulling krijgt.

Het is niet de bedoeling dat je eerst drill-instructor bent en vervolgens staat af te wassen. Het leiden van de groep staat voorop. Het lijkt mij juist erg leuk om die mensen in een vogelvlucht kennis te laten maken met de discipline en vakkennis die ons leger bezit. Waarom wij het erbij gezet hebben is dat degene die het leuk lijkt te doen niet bang is om VOOR of NA de groep even te helpen. Net zoals iedereen dat doet die betrokken is bij dit project.


Resumerend vind ik jullie initiatief best een goed idee, maar als je het echt wil enten op defensie, zitten er toch nog wat haken en ogen aan. Maar de praktijk zal uitwijzen of hetgeen jullie vragen van medewerkers komende vanuit defensie ook door hun gebracht zal kunnen (en willen) worden. Nogmaals succes!

Weet je, wij zoeken gewoon (oud) militairen, die tenslotte van wanten weten, die het leuk vinden om in hun vrije tijd nu en dan eens een groep te leiden. Zo kunnen ze ook laten zien, heel vluchtig, wat er zoal gebeurt in dienst. Op het bivak staan 2 grote Amerikaanse legertenten, een boogtent, een kadi enz. Ze eten uit mestings drinken uit een orginele mok, krijgen eten uit een chamelle. Het is de bedoeling dat het leuk en ook leerzaam is. Zoals een bedrijfsuitstapje hoort te zijn.

Maar ideeën en tips enz. wil ik echt graag horen! Dus brand maar los hoor!

KapiteinRob

#6
Hierbij mijn reacties: doe er eventueel jullie voordeel mee (of niet)........

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Het is de bedoeling dat de mensen die er komen een dagje militaire dienst beleven. Er komen die dag veel onderdelen aan de beurt. Te denken aan leren marcheren, schieten, onderdeel mijnen enz.

Volgens mij is een dag veel te kort als ik lees wat jullie allemaal willen "brengen"...

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Zeker niet soft alleen niet gericht op 'outdoor'. Dat is er al genoeg!

Wat gaat er dan "indoor" gedaan worden? De voorbeelden die ik lees zijn dus outdoor, waarvan jullie zelf stellen dat dit er al genoeg is.

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
Dat er bij staat dat degene die de groepen leidt eventueel samen met ons aan het eind van de dag een helpende hand biedt heeft meer te maken met inzet. Waarom je te 'hoog' voelen voor zoiets? dat begrijp ik niet helemaal hoor.

Dat heeft op zich niet te maken met het feit dat bepaald werk te minderwaardig zou zijn, maar alles met waardering voor bepaalde rangen. Zeker als je bent opgeklommen van manschap! Dus als je bij jullie onderneming als instructeur in de weer bent, is het niet alleen voor de instructeur maar ook voor de deelnemer een afknapper als je dan diezelfde instructeur tewerkstelt als keukenhulp o.i.d.

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 12:58 uur
dus zoeken wij ook mensen die het leuk vinden om aan te pakken. Dit is toch niet nieuw in het leger????????????

Je hebt aanpakken en aanpakken. Hoe hoger in de hiarchie, hoe meer aanpakken een andere invulling krijgt.

Resumerend vind ik jullie initiatief best een goed idee, maar als je het echt wil enten op defensie, zitten er toch nog wat haken en ogen aan. Maar de praktijk zal uitwijzen of hetgeen jullie vragen van medewerkers komende vanuit defensie ook door hun gebracht zal kunnen (en willen) worden. Nogmaals succes!

Ros

#5
Dus jullie zoeken gewoon iemand die de "rol" van instructeur wil spelen. Dan word het een andere zaak en dan is dit forum niet de juiste plaats om te werven.

Als jullie klanten aan het eind van het bivak moe maar voldaan naar huis gaan zullen niet het gevoel hebben dat ze even in dienst geweest zijn. de geloofwaardigheid van de instructeur zal sterk in twijfel getrokken worden. Zoek liever mensen die kunnen acteren en die ook nog eens een groen pakje aan willen trekken.

Wij verschillen dus duidelijk van mening wat de functie van een "drill instructor" precies is. Kort en bondig.......................

"I tell you to jump.......... your only question is.......... how high.....SIR !!"

Coraline

Beste Renoir en Ros,
Nou wel een heftige reactie op onze oproep hoor! Maar ik wil er graag op in gaan. Allereerst, ja het is een commercieel gebeuren.  Het is de bedoeling dat de mensen die er komen een dagje militaire dienst beleven. Er komen die dag veel onderdelen aan de beurt. Te denken aan leren marcheren, schieten, onderdeel mijnen enz. Zeker niet soft alleen niet gericht op 'outdoor'. Dat is er al genoeg! Dat er bij staat dat degene die de groepen leidt eventueel samen met ons aan het eind van de dag een helpende hand biedt heeft meer te maken met inzet. Waarom je te 'hoog' voelen voor zoiets? dat begrijp ik niet helemaal hoor. Het is juist de bedoeling dat we met een leuke club de boel op gaan zetten en er iets bijzonders van maken. Het bestaat nog niet in Nederland, dus voor ons ook eerst eens kijken hoe het zal gaan, dus zoeken wij ook mensen die het leuk vinden om aan te pakken. Dit is toch niet nieuw in het leger????????????

KapiteinRob

Citaat van: Coraline op 16/02/2005 | 11:45 uur
Voor deze bedrijfsuitjes zijn wij op zoek naar (oud)militairen die deze groepen willen begeleiden.

Jullie zoeken "militair of oud militair met minimaal onderofficiersrang". Ik sluit me helemaal aan bij Ros; als men denkt dat de (ex-)onderofficieren en (ex-)officieren zitten te wachten om als een soort sociaal groepsleider te fungeren die dan ook nog de (niet bij hun rang passende) werkzaamheden als "eten opscheppen", "opruimen" etc. dienen te verrichten dan vraag ik me af of dit bedrijf enige kennis heeft van het militaire bedrijf?

Sterker nog, e.e.a. komt bij mij over als commerciële onderneming. Daar heb ik absoluut niets op tegen, maar als je dan wilt werken ("pronken"??) met voornoemde categorie, zal je toch voor bepaalde werkzaamheden ander personeel moeten aantrekken. Hoe kom je nou geloofwaardig over als "drill instructor" als je een uur later in de bediening zit?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Succes!

Ros

Ik heb even op de site gekeken maar het profiel van de instructeurs die gezocht worden is behoorlijk "soft". Eten opscheppen en drankjes uitdelen is geen klus voor een Sergeant Majoor "Ijzervreter" die de meeste mensen nog wel herkennen die in dienst zijn geweest.

Coraline

In de bossen van Doorn zijn wij momenteel een militair bivak aan het bouwen. Daar worden vanaf april bedrijfsuitjes georganiseerd met als thema: "(her)beleef de dienstplicht".
Voor deze bedrijfsuitjes zijn wij op zoek naar (oud)militairen die deze groepen willen begeleiden.
Bent u geïnteresseerd, kijk op www.mipapo.nl of bel ons: 0318 - 505544