NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Harald

Voor Noorwegen is NH90 niet goed genoeg, voldoet niet aan de gestelde eisen !!

Norway launches coast guard helicopter market survey

Question marks around NH90 capabilities are behind a move by the Norwegian Defence Materiel Agency to open dialogue with industry on potential supply of new coast guard helicopters.

The Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) has released a new RfI to explore market interest from commercial vendors for supply of new coast guard helicopters as a potential way to overcome NH Industries NH90 aircraft being unable to fulfil the country's frigate and coast guard requirements.

'The Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) is exploring opportunities to procure leased aircraft services in support of Coast Guard operations within the Norwegian maritime area of responsibility focusing on the high north (the northern Atlantic, the Barents Sea, Svalbard, Jan Mayen),' the RfI states.

'The leased aircraft service will need to provide reliable and ...

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/norway-launches-coastguard-helicopter-market-surve/

Lex

Inspectie Veiligheid Defensie: oorzaak NH90-crash niet sluitend vast te stellen

Nieuwsbericht | 02-12-2021 | 16:04

Het is niet mogelijk sluitend vast te stellen wat de oorzaak is geweest van het noodlottige ongeval met een NH90 helikopter op 19 juli vorig jaar. Dat concludeert de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD). Luitenant-ter-zee der tweede klasse oudste categorie Christine Martens en luitenant-ter-zee der tweede klasse oudste categorie Erwin Warnies kwamen bij de crash in het Caribisch gebied om het leven. Minister Henk Kamp stuurde het inspectierapport 'Luchtvaartongeval NH90 Aruba' van de IVD vandaag naar de Tweede Kamer.

Het toestel van het Defensie Helikopter Commando (DHC) stortte bij Aruba in zee. Dat gebeurde tijdens een vlucht vanaf het Ocean Going Patrol Vessel Zr.Ms. Groningen. De cockpitbemanning overleefde het ongeval niet, beide bemanningsleden achterin de helikopter wel. Zij wisten uit de NH90 te ontsnappen.

De IVD heeft niet sluitend de oorzaak van het ongeval kunnen vaststellen. Wel doet zij enkele aanbevelingen om de veiligheid bij Defensie te vergroten. Hoewel de bemanning voldeed aan de gestelde normen, beveelt de IVD aan om de ervaringsopbouw van de vliegers tegen het licht te houden.

Verbeteringen
Er zijn al verbeteringen doorgevoerd om de ervaring van gezagvoerders meer inzichtelijk te maken. Zo begeleidt een coach hen in hun ontwikkeling. De coach is een vlieger met een achtergrond als instructeur of trainer. Deze richt zijn aandacht op de besluitvorming van de aankomend gezagvoerder in complexe situaties. Het inzicht in ervaring komt van pas bij onder meer het samenstellen van helikopterbemanningen.

De IVD vindt het aannemelijk dat tijdens het ontsnappen uit de helikopter de veiligheidslijn tussen de vlieger en het reddingsvlot achter een verstelhendel is blijven haken. In de pogingen van de vlieger om te ontsnappen, is deze veiligheidslijn strakgetrokken. Daardoor werd het reddingsvlot geactiveerd. Het reddingsvlot steeg hierdoor in het water en zo werd de vlieger naar beneden getrokken en kon niet meer boven water komen.

Maatregelen
Defensie heeft verschillende maatregelen genomen die de kans op een succesvolle ontsnapping onder water zo groot mogelijk maken. Nu wordt de juiste positionering van de veiligheidslijn benadrukt in trainingen en handleidingen. Ook wordt de veiligheidslijn op 2 punten aangepast, zodat deze korter is en het reddingsvlot alleen nog is te activeren met het daarvoor bestemde activatiekoord, niet meer met de veiligheidslijn. Deze aanpassingen zijn uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 uitgevoerd.

Verder is de zichtbaarheid onder water van ontsnappingsluiken verbeterd en is de frequentie van de overlevingstraining verhoogd. Voorts gebeurt het 'droog oefenen' van de ontsnappingshandelingen nu weer in een echte helikopter. Daarnaast is de uitrusting waarmee wordt geoefend, gelijk getrokken met de stukken die worden gebruikt tijdens een operatie. Denk aan helmen en vesten. Het aantal praktische trainingen in het water is eveneens verhoogd.

Operationele ontwikkelingen
Om ook in de toekomst te garanderen dat de overlevingstrainingen van de Survival, Evasion, Resistance & Extraction (SERE) school aangesloten blijven bij de operationele ontwikkelingen, wisselen de operationele eenheden en de school voortaan periodiek hun ervaringen uit. Doel hiervan is deze trainingen zo realistisch mogelijk te kunnen blijven geven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) en de IVD begonnen meteen na het NH90-ongeval met een verkennend onderzoek. Op 7 augustus 2020 volgde de eerste voorlopige conclusie. Dat was dat het zeer onwaarschijnlijk was dat een technisch mankement het ongeluk heeft veroorzaakt. De IVD heeft daarna nog een verdiepend onderzoek uitgevoerd.

Mindef

Lex

Gaarne de discussie verplaatsen naar het topic over de Cougar.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2021 | 18:45 uur
Dat neem ik ook aan maar.... aannames zijn dodelijk. Ik heb nergens gelezen dat er gesproken wordt over een vervanger (ook niet in de bijlage van de defensiebegroting 2021)

Een quote uit Onze Luchtmacht nummer 3, juni 2021.

CitaatMeer over het huidige 300 Squadron, zijn taken en toekomstplannen en het obsolescence prevention-programma voor de Cougar is te lezen in een artikel dat later dit jaar in Onze Luchtmacht verschijnt.

Verwacht dat tegen die tijd meerdere media hebben bericht over 300 Squadron en de Cougar vervanging.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kaaskop2 op 06/07/2021 | 12:34 uur
Dit wijst erop dat ze na 2030 zullen worden vervangen.

Dat neem ik ook aan maar.... aannames zijn dodelijk. Ik heb nergens gelezen dat er gesproken wordt over een vervanger (ook niet in de bijlage van de defensiebegroting 2021)


Kaaskop2

Citaat van: Enforcer op 04/07/2021 | 21:16 uur
Zou vreemd zijn. Ze zijn aangehouden als gapfiller voor de NH-90 en volgens mij is het na 2026 exit.

Onjuist. Oorspronkelijk was het plan een aantal cougars in dienst te houden als gapfiller. Inmiddels is het plan om ze structureel te blijven gebruiken. Dit wijst erop dat ze na 2030 zullen worden vervangen.

Wim1955

Ze blijven in ieder geval tot eind 2030 in dienst.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 04/07/2021 | 21:16 uur
Zou vreemd zijn. Ze zijn aangehouden als gapfiller voor de NH-90 en volgens mij is het na 2026 exit.

??
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Enforcer op 04/07/2021 | 21:16 uur
Zou vreemd zijn. Ze zijn aangehouden als gapfiller voor de NH-90 en volgens mij is het na 2026 exit.

Op welke informatie is 2026 gebaseerd?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2021 | 19:43 uur
Laten we eerst maar eens zien of Nederland haar 12 (17) Cougars mag vervangen.

Zou vreemd zijn. Ze zijn aangehouden als gapfiller voor de NH-90 en volgens mij is het na 2026 exit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/07/2021 | 20:45 uur
We zitten ook midden in de formatie.
Maargoed, er mag meer aandacht voor komen. Denk dat de luchtmacht zich even stil houd, ziet zichzelf al 52 Valors bestellen.

Zeker, maar ook in de defensieplannen (uit de defensienota 2021) is er geen aandacht voor als ik mij dat goed herinner, dit in tegenstelling tot de vervroegde vervanging van de Herculessen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/07/2021 | 20:18 uur
Het is in ieder geval iets dat vrij hoog op de prio lijst staat. Ver ver ver boven MPA's bijvoorbeeld.

I know.... maar het is wel angstvallig (publiekelijk) stil rondom dit onderwerp. (2030 is al over 8.5 jaar).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/07/2021 | 18:23 uur
*als het goed is*. Track record geeft wat dat betreft weinig hoop. En als die er dan is, dan is het maar de vraag of het is wat wij zoeken. En zo ja moet je nog het aanschaf traject door. Zit je eind jaren 30 als het beetje mee zit.

De blackbawk is een mooie heli, maar ook de Amerikanen zelf zijn niet volledig over.

Laten we eerst maar eens zien of Nederland haar 12 (17) Cougars mag vervangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3417
Citaat van: Harald op 04/07/2021 | 16:46 uur
Idd medio jaren 30, naar das best nog een tijd weg en eventueel een interim oplossing lijkt me goed.
Ik zou mijn pijlen richten op de keuzen in de VS en niet ingaan op NH90 alternatieven

Voor het gemak, tussen uit-faseren van de Cougar en het nieuwe Amerikaanse ontwerp zit dus een jaar of 5 al wordt begin '30 ook steeds vaker genoemd waarmee het precies zou aansluiten.

Vooralsnog zie ik geen goed vergelijkbaar Europees alternatief, zeker niet in voldoende te produceren  aantal om ook doorontwikkeling en exploitatiekosten beheersbaar te houden.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/07/2021 | 15:08 uur
Als het goed is doen die medio jaren dertig hun intrede, in de periode vanaf 2030 tot ? kan dan bij de winnende fabrikant vast een dealtje gemaakt voor een interim lease bak of koop en terugkoop- dan wel inruil garantie.
Idd medio jaren 30, naar das best nog een tijd weg en eventueel een interim oplossing lijkt me goed.
Ik zou mijn pijlen richten op de keuzen in de VS en niet ingaan op NH90 alternatieven