NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 04/07/2021 | 14:08 uur
Dan ben je sowieso 20, mogelijk 30 jaar verder. De vraag is of wij zo lang doorgaan met de Cougar. Doorgaan kan, moeten we er evengoed wat in investeren. En nieuw kan ook, genoeg MOTS opties beschikbaar.

Als het goed is doen die medio jaren dertig hun intrede, in de periode vanaf 2030 tot ? kan dan bij de winnende fabrikant vast een dealtje gemaakt voor een interim lease bak of koop en terugkoop- dan wel inruil garantie.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 04/07/2021 | 09:55 uur
En door die 20 jaar zou ik kiezen voor de HH/MH-60M.

Ik zou eens heel goed kijken waar de Amerikanen mee komen als Blackhawk vervanger(s).

Harald

Citaat van: StrataNL op 03/07/2021 | 19:07 uur
Hoog prototype geha;te als je het mij vraagt. Dit doet de blackhawk al 20 jaar.
En door die 20 jaar zou ik kiezen voor de HH/MH-60M.

StrataNL

Hoog prototype geha;te als je het mij vraagt. Dit doet de blackhawk al 20 jaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#3411
Nog enkele foto's van deze SOF variant van de NH-90. Via twitter @ForcesOperation

Ik vraag me af of deze NH-90 variant in aanmerking kan komen voor (een deel van) de vervanging van de Cougar's (SOF support) ? Mogelijk als het ook haalbaar is om dit te bouwen op NFH frame? Overigens is dit niet het model waar de Franse SOF mee gaat vliegen maar airbus laat hier zien wat er allemaal mogelijk is met het NH-90 airframe voor SOF.









Parera

Citaat van: Sparkplug op 30/06/2021 | 11:22 uur
Nu te zien op de Frans beurs SOFINS over SOF.

(Klik op afbeelding voor vergroting)


https://twitter.com/emhuberdeau/status/1409822178871320579

Ziet er veel belovend uit. Jammer dat het op TTH basis is.

Sparkplug

Nu te zien op de Frans beurs SOFINS over SOF.

(Klik op afbeelding voor vergroting)


https://twitter.com/emhuberdeau/status/1409822178871320579
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

#3408
Nieuwe spuitcabines voor vliegkamp De Kooy laten op zich wachten door fout in eerste ronde aanbesteding. Spuiten van helikopters in andere delen van het land

DEN HELDER
Spuitwerk dat verricht moet worden aan maritieme helikopters in Den Helder wordt uitbesteed aan bases van de luchtmacht die wel nieuwe spuitcabines hebben. Een foutieve aanbesteding is de oorzaak.

Dat meldt de bewindsvrouw van Defensie aan de Tweede Kamer. De Kooy is samen met Leeuwarden en Eindhoven nog niet voorzien van moderne spuitcabines, waar veilig met chroom 6 houdende verf gespoten kan worden. Voor het uitwijken naar Woensdrecht of Volkel voor dit soort werkzaamheden moet rekening worden gehouden met extra reistijd, merkt staatssecretaris Visser op.

Blunder
Nu blijkt dat het uitblijven van adequate spuitcabines op het vliegveld van Den Helder te maken heeft met een blunder in de aanbesteding. Visser: ,,Thans loopt het gunningstraject van de niet geschikte spuitcabines. Nadat dit traject eerder is mislukt door het ontbreken van bedrijven die voldeden aan de eisen, vindt momenteel overleg plaats met bedrijven die wel kunnen voldoen aan de eisen.''

Blijkbaar is het ministerie in de eerste ronde gaan praten met ondernemingen die niet konden leveren wat er nodig is. Het gevolg is dat er nu veel langer gewacht moet worden voordat werknemers in Den Helder veilig hun werk kunnen doen. Vakbondsman Henny Abbenes ziet parallellen hoe Defensie met chroom 6 omgaat en de strijd die in het verleden gevoerd is over andere gevaarlijke stoffen. Abbenes: ,,Destijds hebben we een enorme strijd moeten voeren over asbest. Daarvoor heb ik honderden brieven voor collega's van de werf geschreven."

Torpedo's
De acties hadden wel resultaat, vertelt oud-raadslid Abbenes: ,,Het kabinet heeft toen besloten dat er geen verjaringstermijn meer gehanteerd zou worden. Ik zie duidelijk overeenkomsten met de opstelling van Defensie over asbest en nu over chroom 6. Er was ook onrust over torpedo's. Ik weet de naam niet meer, maar het ging om een zuurstofdragende brandstof die in torpedo's werd gebruikt. De vloeren van de opslagruimten werden special geschilderd om zo meteen te kunnen zien of er een lekkage was."

NHD, 28-06-2021, 17:15

Harald

Australia grounds its MRH90 fleet

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/australia-grounds-its-mrh90-fleet/

Australian Defence Force MRH 90 helicopters grounded: report

The Australian Defence Force (ADF) has grounded its entire fleet of 47 Airbus MRH 90 Taipan helicopters following a recent precautionary landing caused by a tail rotor vibration.

.../...

https://australianaviation.com.au/2019/07/australian-defence-force-mrh-90-helicopters-grounded-report/#:~:text=The%20Australian%20Defence%20Force%20%28ADF%29%20has%20grounded%20its,first%20reported%20by%20The%20Canberra%20Times%20on%20Wednesday.

Lex

Defensie vervangt verongelukte maritieme helikopter niet. Er staan straks geen 20, maar 19 NH90 helikopters op De Kooy

DEN HELDER -
Defensie gaat door met negentien NH90 helikopters. Het vorig jaar bij de Antillen verongelukte toestel wordt niet vervangen. Maritiem vliegkamp De Kooy is vanaf 2023 dus standplaats van niet twintig, maar negentien kisten.

Aanvankelijk weet de Koninklijke Marine en de Defensie Materieel Organisatie geen raad met de vraag wat er gaat gebeuren nu de krijgsmacht alweer bijna een jaar geleden een gevechtshelikopter verloor door een noodlottig ongeval waarbij twee militairen verdronken in de Caribische zee.

De woordvoerder van de zeemacht verwijst door naar de luchtmacht, omdat die over de vliegende delen van Defensie gaat. De Defensie Materieel Organisatie in Utrecht wilde navraag doen bij de NH90 specialisten, maar die afdeling was toevallig net in het buitenland vanwege een congres over de NH90. Een telefoontje naar de Koninklijke Luchtmacht bracht soelaas. ,,Er wordt geen vervangende helikopter aangeschaft", meldt luitenant ter zee Paul Middelberg van DMO.

Verleden
Maar waarom dat niet gebeurt, werd niet direct duidelijk. In een grijs verleden is ooit besloten om twintig kisten aan te schaffen. Twaalf waren bestemd voor schepen van de marine. Acht gingen naar de Koninklijke Landmacht. Twee jaar geleden besloot Defensie dat die acht op Gilze Rijen gestationeerde helikopters beter op De Kooy kunnen staan. Dat gaat de komende jaren gebeuren.

De afweging om een kostbaar wapensysteem als de NH90 niet te vervangen, wordt op het hoogste niveau genomen. Het is mogelijk dat het aantal van twintig heli's niet meer past bij de huidige ambities van de krijgsmacht. In ieder geval is het uitblijven van deze aankoop een besparing op meer dan één niveau. Naast de aanschafkosten, vergt elke kist immers een groot jaarlijks bedrag aan bemensing, onderhoud, apparatuur en stalling op De Kooy.

Het dramatische vliegongeluk van 19 juli heeft repercussies voor gebruik en inzet van de maritieme helikopters, maar ook voor het werken op de schepen die als hun varende basis dienen. In het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid worden harde noten gekraakt; de conclusies logen er niet om. Het had weinig gescheeld of ook de twee personen die achterin zaten, waren verdronken. Zij konden zich onder water nog net losmaken van hun veiligheidslijnen. De vliegenier en tactisch coördinator voorin bleven helaas met het gezonken toestel verbonden.

NHD, 17-06-2021, 06:45

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/06/2021 | 20:55 uur
Zijn er overigens plannen voor een vredesverlies aanvulling van 1 NFH-90

Er was/is een wens van 4 extra NFH-90, iemand een idee?
In beide gevallen: nee.

Zie ook aanschaf 30 AH-64D's.  Oorspronkelijk waren er 33 voorzien, waarbij 10 % van de vloot = 3 stuks als vredesverlies reserve zouden dienen.
Idem voor project F-16 vervanging.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2021 | 22:04 uur
En dit mag niet zijn, maar wel na integere en heldere afweging met doel v.s middelen.

Dat is de meest voordehand liggende oplossing. De meeste andere wegen leiden naar een sterfhuis.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2021 | 22:04 uur
En dit mag niet zijn, maar wel na integere en heldere afweging met doel v.s middelen.
Of het idd niet mag zijn, zal moeten blijken uit de cijfers mbt de werving.  :angel:

Huzaar1

Citaat van: Lex op 14/06/2021 | 21:49 uur
Kan het dus ook omdraaien: Steeds minder personeel behoeft dus ook minder investering in materieel.

En dit mag niet zijn, maar wel na integere en heldere afweging met doel v.s middelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/06/2021 | 21:46 uur
Zeker een dilemma, maar als je dit doortrekt naar steeds minder materieel dan hoeft uiteindelijk de investering in personeel ook niet meer.
Kan het dus ook omdraaien: Steeds minder personeel behoeft dus ook minder investering in materieel.