NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 05/06/2011 | 18:09 uur
Ha, een zeer bekende video.  8)
ja mocht wel weer even na al die KLu "kritiek".... ;)

Lex

Ha, een zeer bekende video.  8)


Ace1

31.05.2011: NH90 bezoekt basis Koksijde

NH90 landt op Basis Koksijde

(31.05.2011), omstreeks 19.45, is Lt. Vlieger Jo Balcaen, Belgiƫ's eerste NH90 instructuer met een NH90 NFH geland op de vliegbasis Koksijde.
de NH90, een NFH (Nato Frigate Helicopter) van de Nederlandse Marine, serial N-110, trok die avond bijzonder veel aandacht bij niet alleen het personeel van de Basis koksijde, maar ook bij de talloze vliegtuigspotters die aangenaam verrast waren om nu al een NH90 boven de Westkust te zien, de heli werd onderweg ondermeer gespot in Brugge (Ryckewaard Bos) en boven Westkerke.

na de aankomst in Koksijde, werd de heli al snel omringt door een groot deel van het personeel van Bkoks, die maar al te graag een glimps wilden opvangen van wat voor hen de toekomst van het 40ste zal worden, maar voor hun eigen NH90's moeten ze wel nog even wachten, want de levering van het eerste exemplaar word maar pas verwacht rond October 2012. intussen staan de eerste Belgische NFH en TTH toestellen op de eindassemblage en zullen hun eerste testvluchten maken dit jaar, vermoedelijk ergens rond de zomer.

er gingen al berichten de ronde dat het eerste Belgische exemplaar volgende maand zijn debuut zal maken op de Internationale Airshow in Koksijde, maar de waarheid achter dit bericht is erg twijfelachtig. volgend jaar, dan is er geen twijfel meer mogelijk dat er 1 zal komen.

http://40squadron.webs.com/apps/blog/

Lex


NH90 - 175 at the slopes (GIRY) may 24th 2011

Ace1

#431
Citaat van: Poleme op 04/06/2011 | 01:12 uur
Nogmaals, de Super Lynx 300 is door ons MinDef bekeken als eventueel alternatief voor de NH-90.   Conclusie: voldoet niet aan de eisen.
Andere producten zoals de AW139M, AW149 en AW159 leveren ruwweg nog niet 50% tot 75% van de capaciteiten van de NH-90.

Is er ook gekeken naar de AS532 SC?

http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Heavy-helicopters_921-868.html

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Eurocopter-Cougar-AS-532-SC/213

http://www.eurocopter.com/site/FO/scripts/myFO_publication.php?news_id=185&lang=EN

http://www.eurocopter.com/site/FO/scripts/myFO_publication.php?news_id=196&lang=EN

met de AS532 SC kan men ook 2 AM 39 Exocet missiles vervoeren

Poleme

Citaat van: Ace1 op 02/06/2011 | 16:28 uur
Citaat van: Elzenga op 02/06/2011 | 15:45 uur
Dan had ik eerder aansluiting gezocht bij diens opvolger...de AgustaWestland AW159...al zou qua capaciteiten de oude Westland 30 slechts in de buurt komen..
Ik heb ook naar AgustaWestland AW159 gekeken  maar die kan maar zeven passagiers vervoeren en de Agusta Westland SuperLynx300 kan 9 passagiers vandaar mijn voorkeur voor de Agusta Westland SuperLynx300
http://www.agustawestland.com/product/aw159-0
http://navy.org.za/files/Super_Lynx_300_Maritime_Helicopter.pdf
Nogmaals, de Super Lynx 300 is door ons MinDef bekeken als eventueel alternatief voor de NH-90.   Conclusie: voldoet niet aan de eisen.
Andere producten zoals de AW139M, AW149 en AW159 leveren ruwweg nog niet 50% tot 75% van de capaciteiten van de NH-90.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Harald op 02/06/2011 | 22:27 uur
Waarom geen NH90 ?? en wel de EC725 !!
Misschien heeft dat met de eisen te maken?

Harald

Kijk eens wat voor kandidaat Eurocopter / EADS aanbied voor de vervanging van Bell UH-1N


The five most likely helicopters competing for the CVLSP contract are at least 50% larger than the UH-1N, ranging from the 6,800kg AgustaWestland AW139 to the 22,700kg Boeing HH-47. Falling in between are the Bell UH-1Y, Sikorsky UH-60M and the Eurocopter EC725 offered by EADS North America.

AgustaWestland, Boeing and EADS confirmed interest in competing for the contract, but declined to specify which aircraft could be proposed. AgustaWestland has the option of choosing between the AW139 and larger AW101, while EADS is balancing potential bids based on Eurocopter's EC725 Cougar or AS532 Puma.

Boeing's only option appears to be the HH-47 Chinook, unless it teams with Bell to offer the V-22 tiltrotor. However, the USAF has not expressed any interest in a high-speed aircraft, with its draft requirement documents calling for a minimum speed of 135kt (250km/h). While 30% faster than the UH-1N, this is less than half the top speed of the V-22.

In addition, Bell seems concentrated on offering the UH-1Y for the CVLSP contract, describing the far more powerful and updated version of the Huey airframe as the "best value" in the competition.


http://www.flightglobal.com/articles/2011/06/02/357446/usaf-powers-up-for-long-awaited-uh-1n-replacement.html

Waarom geen NH90 ?? en wel de EC725 !!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#427
Als we het dan toch over een interessant alternatief hebben...

H-92 Superhawk Multi-Mission Helicopter, USA

http://www.airforce-technology.com/projects/superhawk/

Zodra deze in grote getalen wordt ingevoerd dan komer er natuurlijk wel veel occasions van de BH beschikbaar.

Ace1

#426
Citaat van: Elzenga op 02/06/2011 | 15:45 uur
Dan had ik eerder aansluiting gezocht bij diens opvolger...de AgustaWestland AW159...al zou qua capaciteiten de oude Westland 30 slechts in de buurt komen..

Ik heb ook naar AgustaWestland AW159 gekeken  maar die kan maar zeven passagiers vervoeren en de Agusta Westland SuperLynx300 kan 9 passagiers vandaar mijn voorkeur voor de Agusta Westland SuperLynx300

http://www.agustawestland.com/product/aw159-0

http://navy.org.za/files/Super_Lynx_300_Maritime_Helicopter.pdf

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 02/06/2011 | 10:27 uur
Er is natuurlijk ook een ander alternatief voor de NH90 de Agusta Westland SuperLynx300 dat is een vergrote versie van de Lynx.
Dan had ik eerder aansluiting gezocht bij diens opvolger...de AgustaWestland AW159...al zou qua capaciteiten de oude Westland 30 slechts in de buurt komen..

KapiteinRob

#424
Laat duidelijk zijn dat wat mij betreft in de jaren 90 er gerust voor Amerikaanse heli's gekozen had mogen worden i.p.v. weer in een nieuw project te stappen. Waar hadden we het over? Over een paar maritieme transportkisten die ook een sonar moeten kunnen laten zakken. Maar nee, er moest state of the art komen, en natuurlijk graag Europees. Afijn, nu die dingen eindelijk komen moeten we het er maar mee doen. Het is met de huidige defensiebudgetperikelen niet zo dat de KLu bepaalt waar het snoep wil kopen! Het is met die JSF al blamerend genoeg aan het worden....

KapiteinRob

Allemaal leuk en aardig, die bespiegelingen over Blackhawks. maar ik geloof er geen bal van dat er ook maar 1 NH90 ingeruild wordt voor een Blackhawk. Wat al wordt aangegeven; dan kun je beter (een paar extra) Cougars operationeel houden nu we ze toch nog hebben.

Tenzij ze snel verpatst worden en vervolgens "operationele inzichten" gewijzigd worden.....  :devil:

Elzenga

Citaat van: dudge op 02/06/2011 | 10:35 uurWat denk je nu zelf? De Cougars zijn reeds stilgezet omdat het geld op is. Er worden inmiddels 40 helikopters vervangen door een 20 tal, helaas een gebruikelijke verhouding. En nu denk je dat er ruimte is voor 20 Blackhawks? Nee, dat geloof ik absoluut niet. Als er al extra helikopters komen is dat op zijn vroegst een order in 2015, en dan is de NH-90 verder ontwikkeld en gebruikt, en de blackhawk verder verouderd. Het aanhouden van een groter aantal van de Cougar is het beste waar we op kunnen hopen.
Of er moet net als bij de Zweden opeens een hele actuele operationele behoefte komen*...het tekort aan transportcapaciteit is er niet minder op geworden immers...en de Zweden krijgen de 15 bestelde UH-60Ms via een versneld leverprogramma al in 2011 en 2012.
(*heel "toevallig" ook in Afghanistan?!)