NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:38 uur
ik vond het al opvallend dat er geen enkele Chinook noch Apache door de bezuinigingen "sneuvelde"...)

Tja, als ik de persoonlijke verhalen mag geloven van Chinook- en Cougarpiloten (Apaches moet ik je schuldig blijven) vind ik het niet vreemd dat de Cougar als eerste sneuvelt. De Chinook zijn ze razend enthousiast over.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:38 uur
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 20:28 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:11 uur
ik had het eerder al voorspelt geloof ik...
Die moet ik je meegeven ;)
En nogmaals...ik had en heb helemaal geen specifieke aversie tegen de KLu...en hoopte eigenlijk stiekem dat mijn constateringen niet zouden kloppen...maar dit is echt geen toeval meer....en sterkt me wederom in wat ik in 1995 al constateerde.

(ik vond het al opvallend dat er geen enkele Chinook noch Apache door de bezuinigingen "sneuvelde"...)

Tja misschien is er toch nog ergens een ontluikende visie, natuurlijk diep in een bureau lade, die een positieve verrassing met zich mee brengt voor na 2015.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Elzenga je hebt het eerder aangegeven... dat zeker..

Maar voorlopig zie ik de RFI, laat staan een getekende offerte,  voor de Blackhwak de mindefdeur nog niet uitgaan,

Al zou ik wel blij zijn als alle 20 NH90's voor de KM beschikbaar zouden zouden komen  :devil:, dan mag de KLu van mij best een een sqn Blackhwaks bestellen....

Voor de KM zou het wel een prettige ontwikkeling zijn... hebben ze eindelijk de hoeveelheid die wenselijk is..

4 voor de LCF
2 voor de M
2 voor de OPV
4 voor de LPD
2 voor het JSS
2 voor SAR
4 onderhoud/opleiding

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:11 uur
waar Cougar-piloten vervolgens de kritiek goeddeels ontkenden)....

Toch vreemd dat de heli-piloten die ik gesproken heb helemaal NIET blij waren met de Cougar.

Elzenga

#357
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 20:28 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:11 uur
ik had het eerder al voorspelt geloof ik...
Die moet ik je meegeven ;)
En nogmaals...ik had en heb helemaal geen specifieke aversie tegen de KLu...en hoopte eigenlijk stiekem dat mijn constateringen niet zouden kloppen...maar dit is echt geen toeval meer....en sterkt me wederom in wat ik in 1995 al constateerde.

(ik vond het al opvallend dat er geen enkele Chinook noch Apache door de bezuinigingen "sneuvelde"...)

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:11 uur
ik had het eerder al voorspelt geloof ik...

Die moet ik je meegeven ;)

Elzenga

#355
Ik las het bericht net...

Tja wat zal ik eens zeggen :sick:... ik had het eerder al voorspelt geloof ik... de Luchtmacht wil perse de UH-60 Blackhawk...geen Cougar en dus ook geen NH90...en dus komt er dit vrijwel zeker bewust overdreven kritische rapport (we zagen eerder een soortgelijk rapport over de Cougar de media halen..waar Cougar-piloten vervolgens de kritiek goeddeels ontkenden).... dat dan ook weer eens wederom heeeeelll toevallig uitlekt naar de media (NOT!!)..

Nou ik mag voor de verantwoordelijken hopen dat zij mij nooit aan het hoofd van MinDef zullen aantreffen, want dan weet ik wel hoe ik het "waterhoofd" rigoureus en tot de wortel weg snoei....de goeie daarbij nadrukkelijk uitgezonderd!!..  :annoyed:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 17:45 uur
Tja, dat krijg je als je wat als maritieme helikopters bedoeld waren apparaten gaat "inpikken" voor andere doeleinden. En let op de beeldvorming; nu lees je al steeds meer dat de NH90 "ook de Cougar" gaat vervangen. Wat een nonsens; de aanschaf stond al een tijdje op de rol voor de vervanging van de Lynx en de 8 transportversies zijn van "LPD-apparaten" omgetoverd in maritieme transporttoestellen die ook elders het tekort aan helitransportcapaciteit kunnen invullen. Toen werd het al "DHC-transporthelikopters en nu dus ook al "de vervanger van de Cougars" die gewoon wegbezuinigd zijn.

Het was mij idd ook al opgevallen. Nog even en de NH90 is weer een "waardeloze" aankoop en Nederland gaat weer, zonder kennis van zaken, moord en brand schreeuwen dat 1 miljard toch wel heel veel geld is voor een waardeloze helikoper.

Hierbij gaat men totaal, uit onkunde, voorbij aan het feit dat de NH90 natuurlijk een prima heli is in de maritieme rol.

Zie hier de schone taak van de serieuze journalist en de PR voorlichters van defensie die meer duidelijke tekst en uitleg moeten geven... maar ja...

KapiteinRob

Tja, dat krijg je als je wat als maritieme helikopters bedoeld waren apparaten gaat "inpikken" voor andere doeleinden. En let op de beeldvorming; nu lees je al steeds meer dat de NH90 "ook de Cougar" gaat vervangen. Wat een nonsens; de aanschaf stond al een tijdje op de rol voor de vervanging van de Lynx en de 8 transportversies zijn van "LPD-apparaten" omgetoverd in maritieme transporttoestellen die ook elders het tekort aan helitransportcapaciteit kunnen invullen. Toen werd het al "DHC-transporthelikopters en nu dus ook al "de vervanger van de Cougars" die gewoon wegbezuinigd zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe helikopters Defensie onder de maat en te duur

woensdag 1 juni 2011 08:25

De prestaties van de nieuwe helikopters voor Defensie, van het type NH-90, zijn onder de maat. Het ministerie zou een voorstel voor een beter én goedkoper model hebben aangewezen.

Een medewerker van Defensie bekijkt een nieuw NH-90-model


Meer Cougars houden
Het CDA pleit er bij monde van Kamerlid Raymond Knops voor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil de partij voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor opsporings- en reddingstaken.


De NH-90-helikopters, waarvan er twintig zijn besteld, moeten onder meer de Cougar-heli's vervangen, die worden wegbezuinigd. Defensie heeft een miljard euro uitgegeven aan de nieuwe modellen.

Gesprek
Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt echter dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan vervoeren en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft, bericht dagblad Trouw woensdag.

Defensie erkent de tekortkomingen van de nieuwe helikopter en zegt erover in gesprek te zijn met de fabrikant, NH Industries.

Goedkoper
Volgens ingewijden zou de maker het ministerie een ander model (Eurocopter AS-725) hebben aangeboden, dat wel aan de eisen voldoet en met een stukprijs van 23 miljoen euro bovendien de helft goedkoper is dan de NH-90. Defensie sloeg dit aanbod af.

Vanwege de bezuinigingen wil minister Hans Hillen (CDA, Defensie) veertien van de zeventien Cougar-helikopters uit de roulatie halen.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/298826/Nieuwe-helikopters-Defensie-onder-de-maat-en-te-duur.htm

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Kamervragen over de NH-90 helikopter?

Het meest rechtse kabinet in Nederland heeft defensie kapot bezuinigd, dat is nagenoeg bekend. De minister wordt uitgefloten tijden een demonstratie in Den Haag en zegt vervolgens dat het personeel achter hem staat. Laat ik er maar vanuit gaan dat Hillen in een ontkenningsfase zit. Laat ik er ook maar vanuit gaan dat het van korte duur is, de gehele ontkenningsfase van de minister. Het wordt de hoogste tijd dat Hillen de touwtjes stevig in handen neemt en zich niet meer laat bullshitten door zijn generaals en andere adviseurs.

Neem de nieuwe helikopter, de NH-90, opvolger van de Lynx en de Cougar. Het nieuwe werkpaard voor defensie. Je zou zeggen dat met zo een wezenlijke vervanging goed wordt gekeken naar de capaciteiten, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de aanschaf. Helaas, Niets is minder waar. De NH-90 presteert zwaar onder de maat, maar een goedkoper alternatief wordt van de hand gewezen:

Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. De helikopters zij in de praktijk te zwaar en kunnen minder mensen vervoeren dan gedacht. Ook kan het toestel bij hogere temperaturen minder ver vliegen dan voorzien. Dat is "handig" wanneer je de helikopters wilt inzetten in bijvoorbeeld Afghanistan waar het altijd "vriest". Nu is deze helikopter een Europees Defensieproject van Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, zou dat de reden zijn dat het project wordt doorgedrukt? In het kader van het nieuwe Europese leger? Het moet haast wel. De fabrikant NH Industries heeft andere helikopters aangeboden, maar dat wil Defensie niet. Defensie geeft geen reden, maar het pad naar de het Europese leger wordt steeds duidelijker. Dat deze onheilsweg de Nederlandse belastingbetaler geld kost. Soit. Dat je met de besparing je geld beter binnen defensie kan besteden zal de legerleiding dus een rotzorg zijn.

De alternatieve helikopters, de Eurocopter AS-725, zijn met 23 miljoen euro per stuk ruim de helft goedkoper en voldoen wel aan de eisen.

Er is een goedkoper alternatief dat aan de eisen voldoet, maar defensie in al haar "wijsheid" besluit anders, en vergroot daarmee het risico voor eigen personeel. Tijd voor kamervragen

http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/06/kamervragen-over-de-nh-90-helikopter

Northern_Darkness

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 13:22 uur
Tijden terug werd door de Duitsers toch ook al iets geroepen over de tegenvallende vervoerscapaciteiten van de NH90? Wat vrolijk werd weggewuifd......
Yep, te zwaar, nauwelijks te landen op ongelijk terrein (denk aan de limo van Obama :-) ) en een te zwak geconstrueerde laadvloer, waren hun  voornaamste bezwaren als ik het me goed herinner...

Nikehercules

#349
Citaat van: Graymarcello op 01/06/2011 | 13:18 uur
De NLD NFH is ook origineel bedoeld voor de KM later kwam ineens de behoefte voor een TTH voor de KLU maar ja die was niet besteld.
Nu krijgt de KLU land variant een descoped NFH noemen we een MTTH en die zal niet voldoen.

Dat snap ik, maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Voldoen de geleverde NH-90's aan de vooraf bepaalde specs maar is de KLu er gewoon niet tevreden mee gezien de ''nieuwe taak'', of voldoen de helikopters gewoon niet aan de gestelde eisen?


KapiteinRob

Tijden terug werd door de Duitsers toch ook al iets geroepen over de tegenvallende vervoerscapaciteiten van de NH90? Wat vrolijk werd weggewuifd......

Graymarcello

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 11:30 uur
Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 11:23 uur
Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht.

Wat is hier aan de hand? Er word gesproken over te zwaar, te weinig actieradius, niet ruim genoeg maar ten opzichte van wat?
Ten opzichte van de wensen van de KLu of ten opzichte van wat er met de fabrikant is afgesproken?

De NLD NFH is ook origineel bedoeld voor de KM later kwam ineens de behoefte voor een TTH voor de KLU maar ja die was niet besteld.
Nu krijgt de KLU land variant een descoped NFH noemen we een MTTH en die zal niet voldoen.