NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 00:50 uur
Citaat van: Poleme op 11/04/2011 | 23:21 uur
Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?
Een gedeelte, inclusief onderhoudspersoneel (want die horen er ook bij!), kan denk ik wordt omgeschoold naar de 8 NFH's die als transporthelikopter zouden worden toegevoegd aan 300sqn. En bij de Chinooks komen er ook helikopters bij. Misschien zijn daar nog vacatures.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/04/2011 | 00:50 uur
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?

Die gaan we lekker ontslaan. Functie weg, dus man/vrouw weg. Dat scheelt salarissen, vliegtoelage, garantievliegtoelage.  :silent:

Elzenga

Citaat van: Poleme op 11/04/2011 | 23:21 uur
Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
En wat gebeurd er met alle piloten en loadmasters/boordschutters van de Cougars?

Poleme

Citaat van: Enforcer op 10/04/2011 | 22:37 uur
Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.
Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.
9 Mei aanstaande gaan 14 Cougars uit dienst, de 3 blijvers gaan inderdaad SAR doen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

agentdreutel

Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Dus heel simpel gezegd kan worden gezegd dat : ... in 2011 bestellen, levering in 2014/2015 ..... dan hebben we 3 jaar lang te weinig luchttransport-capaciteit voor onze grondtroepen .......dus een groot probleem.

fijn zulke besluiten/bezuinigingen, zeer ondoordacht en totaal niet nagedacht over de consequentie's in de toekomst.   

Er zijn geen nieuwe bestellingen. Het schema voor de invoering van de bestelde 20 NFH's loopt tot eind 2014. In principe wordt elk kwartaal een NFH afgeleverd.
Dat de snelle afbouw van Cougar helikopters leidt tot capaciteitsverlies is duidelijk. Maar er komen ook 3 extra Chinooks in het bestand en vanaf 2013 stromen de NFH's in die voorbestemd zijn voor de transportrol. Maar de behoefte aan transportcapaciteit zal ook beperkt zijn tot alleen trainingsvluchten, want ik zie de krijgsmacht voorlopig niet op 'safari' gaan.

Enforcer

Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 22:03 uur
Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.

Dat is geen gerucht, maar een feit. Tot eind van het jaar zijn 3 Cougars beschikbaar voor oa SAR taken.

Harald

Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Dus heel simpel gezegd kan worden gezegd dat : ... in 2011 bestellen, levering in 2014/2015 ..... dan hebben we 3 jaar lang te weinig luchttransport-capaciteit voor onze grondtroepen .......dus een groot probleem.

fijn zulke besluiten/bezuinigingen, zeer ondoordacht en totaal niet nagedacht over de consequentie's in de toekomst.   

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 10/04/2011 | 22:03 uur
Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??
Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.
Daarbij de kanttekening dat Nederland het niet zo erg vond....want er was immers geen geld om ze "op tijd" af te nemen...die investering werd naar voren in de tijd geschoven.

Ace1

Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??

Harald dat probleem blijf je houden tenzij je de NH90  net als Australie onder een licentie zelf hier produceer dan weet je zeker dat je  niet hebt. Zelfs de Belgen die hebben vertraging en hebben de NH90 pas in 2008 of in 2009 besteld en daar wordt de eerst NH90 pas in 2012 geleverd.

Lex

Er gaat nu onmiddels ook het gerucht dat de drie Cougars de AB 212's (Tweety) gaan vervangen en ook een rol gaan spelen in aanvulling op de SAR Lynxen, totat de eerste NH 90 deze rol kan overnemen in 2012.

Enforcer

Je kunt je ook gewoon afvragen of er nog wel voldoende onderdelen zijn om meer dan die 3 Cougars vliegende te houden tot het einde van het jaar.....

Elzenga

Citaat van: Harald op 10/04/2011 | 21:07 uur
Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 20:03 uur
Vooral omdat er heel nadrukkelijk gewezen wordt op het tekort aan transportcapaciteit....zeker nu zonder de Cougars... en nergens ook maar gesproken wordt over de vervanging van de Cougars door extra nieuwe helikopters...denk ik dus dat dit gaat gebeuren. Maar ligt dat mogelijk nog te gevoelig om dat nu al bekend te maken...of is dat achter de schermen nog een strijdpunt. 
Dat door het uitfaseren/bezuinigen van de Cougars is er een transportprobleem ontstaan, is duidelijk. Dit kan alleen opgelost worden door aanschaf van extra Chinooks en/of NH90's versie TTH. 
Of deze aanschaf nog te gevoelig ligt ?? ..... weet ik niet, maar vind zelf door wel bekend te maken hoe men dit probleem aan te pakken en op te lossen zou wel een pleister zijn op de luchttransport-wond en tevens voor het personeel.
Dan had men dit echt wel gemeld bij het rijtje nieuwe investeringen in de beleidsbrief...en daar staat het niet. En dat vind ik dus opvallend en gek. Of de bestelde NH90s gaan de Cougars dus niet (meer) aanvullen maar vervangen. En als men dan het aantal van de transportversie ten kosten van de marine-versie vergroot wordt dat doel bereikt. Ook gezien de betere capaciteiten van de NH90.

Elzenga

Citaat van: Lex op 10/04/2011 | 21:02 uur
Elzenga, ik wil toch even wat nuances aanbrengen in je posting. Vwb De OPV's en de DC-10 zijn idd de contracren getekend en zijn deze afgenomen door de BV-NL.
Vwb de afname van de NH-90 zou dit inhouden een verandering in een lopend contract, en dat levert dus giga problemen op, omdat beide versies wezenlijk verschillen.
Die nuance is te maken inderdaad. Maar het veranderen van een lopend contract is niet onmogelijk...zeker niet in deze tijden van bezuinigingen en producenten die al blij zijn dat ze überhaupt nog wat verkopen....en is al reeds eerder gebeurd bij dit contract (en misschien is men daar nu al weer mee bezig..maar is dat nog niet rond). Zou het onmogelijk zijn...wat ik dus betwijfel....dan zou men de toestellen na aflevering alsnog kunnen "strippen". Ik kan me absoluut niet voorstellen, dat er voor slechts 6 fregatten...en zelfs niet met 2 OPVs erbij...nog steeds 12 marine NH90s komen....en men zonder "belofte" rustig die Cougars heeft afgestoten...terwijl er een schrijnend tekort al was aan helitransportcapaciteit..en die behoefte bij toekomstige missies...ook al zijn die kleiner...een belangrijke asset zal blijven.

Harald

Citaat van: Elzenga op 10/04/2011 | 20:03 uur
Vooral omdat er heel nadrukkelijk gewezen wordt op het tekort aan transportcapaciteit....zeker nu zonder de Cougars... en nergens ook maar gesproken wordt over de vervanging van de Cougars door extra nieuwe helikopters...denk ik dus dat dit gaat gebeuren. Maar ligt dat mogelijk nog te gevoelig om dat nu al bekend te maken...of is dat achter de schermen nog een strijdpunt. 

Dat door het uitfaseren/bezuinigen van de Cougars is er een transportprobleem ontstaan, is duidelijk. Dit kan alleen opgelost worden door aanschaf van extra Chinooks en/of NH90's versie TTH. 
Of deze aanschaf nog te gevoelig ligt ?? ..... weet ik niet, maar vind zelf door wel bekend te maken hoe men dit probleem aan te pakken en op te lossen zou wel een pleister zijn op de luchttransport-wond en tevens voor het personeel.

Als men voor extra NH90's gaan kiezen, wat natuurlijk voor de hand ligt, moet men wel kiezen voor de verbeterde motoren (meer vermogen).
Zoals deze ook in de heli's zitten van Oman.
of eventueel mogelijkheden voor CSAR uitvoering.
(ik weet het, dit kost wel extra budget/geld)

Hoe het zit met de levertijden van de NH90 weet ik niet, maar onze huidige NH90's zijn al te laat geleverd. Hoe zal het gaan met nieuwe bestellingen ??



Lex

Elzenga, ik wil toch even wat nuances aanbrengen in je posting. Vwb De OPV's en de DC-10 zijn idd de contracren getekend en zijn deze afgenomen door de BV-NL.
Vwb de afname van de NH-90 zou dit inhouden een verandering in een lopend contract, en dat levert dus giga problemen op, omdat beide versies wezenlijk verschillen.