NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Lex

Kamerbrief tiende jaarrapportage over het helikopterproject NH-90

Ondertekenaar: minister van Defensie

Hierbij bied ik u de tiende jaarrapportage aan van het helikopterproject NH-90. Het betreft een Europees samenwerkingsproject voor de ontwikkeling en productie van een middelzware helikopter in een variant voor maritieme operaties (de NATO Frigate Helicopter, NFH) en een variant voor transporttaken (de Tactical Transport Helicopter, TTH).

DE MINISTER VAN DEFENSIE
Drs. J.S.J. Hillen
24 november 2010

Elzenga

Natuurlijk is er helemaal geen probleem...men kan rustig de Lynx in de SAR rol laten doorvliegen...als men maar bereid is daarvoor de benodigde centen op tafel te leggen...en daar zit het ware probleem volgens mij. Het onderhoud en up to date houden van de Lynxen is de afgelopen jaren al zo verwaarloosd qua voldoende financiering dat er nu allerlei problemen ontstaan....Want gek, de Duitsers die met dezelfde generatie Lynxen vliegen, nemen er per fregat zelfs gewoon twee mee naar missies elders...terwijl onze fregatten er soms zonder heen gaan...Dus tja...nu suggereren dat de verlate levering van de NH-90 de oorzaak is vind ik wel heel erg kinderachtig....

Lex

Heli-Power 2010: Delays in Dutch NH90 deliveries create SAR headache

The Netherlands government is considering contracting in some level of night-time search and rescue (SAR) capability due to delays in the delivery of NH90 multirole helicopters.
Capt Rik Janssen, NH90 Transition Manager for the Netherlands Defence Helicopter Force, told delegates at the Heli-Power 2010 conference in London on 17 November that if Lynx helicopters are retired from SAR duties as planned there would be a gap in SAR provision along the Dutch coastline for six months as there would not be enough NH90 crews trained and available for SAR operations. Daytime SAR coverage would continue to be provided by the AB412 helicopters.

The Netherlands has ordered 20 NH90s - 12 of the aircraft are in the naval configuration, called NFH or NATO Frigate Helicopter, while the other eight will be configured in what the Netherlands Defence Helicopter Command calls the TNFH.
To avoid the issue of fleets within fleets, the TNFHs will essentially be NFH aircraft with the various components allowing maritime operations but without the anti-submarine warfare (ASW), anti-surface warfare (ASuW) equipment such as dipping sonar or surface search radar.

The government is still finalising the deal for the TNFHs, but this is likely to happen early next year.

The Netherlands MoD had been due to take delivery of the first NH90s in 2007 but issues meant that the first aircraft did not get delivered until late 2009. The delays have also meant that the retirement of the elderly Lynx has had to be postponed.

Nonetheless, commanders are pleased with the aircraft and the progress the type has made. A second aircraft was delivered in July and third is expected at the end of November.

'This aircraft is a huge improvement over the Lynx even in the current Meaningful Operational Configuration that the aircraft are being delivered in at the moment,' Janssen said.

'We have had one or two issues with spares - we had to wait several weeks for a component for our second aircraft, which could not fly. This was unacceptable and we are now seeing improvements in the supply chain,' he added.

Janssen pointed out that when the aircraft were first ordered, officers were expecting to be working with other nations such as Norway - which has also ordered the type - in working the aircraft up for operational service, but the country has now found itself as the only operator using the type.

'This has forced us to take the aircraft forward ourselves,' explained Janssen.

The Netherlands Defence Helicopter Force plans to use the aircraft for ASW, ASuW and SAR for use from the land-base at De Kooy and from the Royal Netherlands Navy's surface vessels.

Shephard Group,
November 18, 2010
By Tony Osborne, London

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2010 | 19:51 uur
Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:46 uur
Ik snap dat het testen nodig is, maar hoe duur was dat geintje?

Dit heet uittesten/oefenen met (nieuwe) wapensystemen. En dan begin jij over het prijskaartje? Dit zou corebusiness van defensie moeten zijn i.p.v. geld uitgeven aan stompzinnige (trainigs- en wederopbouw)missies.

Uittesten en oefenen zie ik als 2 verschillende zaken. Testdata van landen met dezelfde NH-90 en torpedo configuratie, daar zou NL mogelijk ook nog wat aan kunnen hebben.

Wat betreft die laatste zin, daar zijn we het over eens.

Lex

Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:46 uur
Ik snap dat het testen nodig is, maar hoe duur was dat geintje?
Een aantal mensuren, wat peut en het mogelijke verlies van een oranje sigaar [naar verluidt heeft er een zich in de grond geboord].
Het is zoals Rob reeds omschrijft. Dat hoort bij het testprotocol en is dus een onderdeel van het certificeringsprogramma.
Hier gaat het slechts om te bewijzen dat de sigaar los komt van de kist en te water gaat in een goede richting.
Tevens wordt getest of de installatie van de kist ook naar behoren functioneert.
De KM heeft een aantal van deze sigaren in haar bezit en het MB [als testcoordinator] voert deze testen uit zowel met de heli's [in het verleden ook de reeds gemiste Orions], de oppervlakte eenheden en de subs. Door standarisatie kan volstaan worden met dit type sigaren.
Btw: lees voor sigaar/sigaren de oefentorpedo.  8)

Ace1

Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:54 uur
Waarom test NL dat dan uit? Hebben ze geen partners waarmee ze samen uit kunnen testen en samen de ksoten delen? Of heeft NL unieke torpedo's?

De overige landen gebruiken  MU90 torpedo's van EUROTORP.



http://www.eurotorp.com/last-news/press-releases/article/0-mu90-light-weight-torpedo


KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:54 uur
Waarom test NL dat dan uit? Hebben ze geen partners waarmee ze samen uit kunnen testen en samen de ksoten delen? Of heeft NL unieke torpedo's?

Ik sta werkelijk met mijn oren te klapperen...... Waarom schieten we tijdens oefeningen raketten af? Oefenen we drills? Hebben anderen toch al gedaan? Duhuh....

Enforcer

Waarom test NL dat dan uit? Hebben ze geen partners waarmee ze samen uit kunnen testen en samen de ksoten delen? Of heeft NL unieke torpedo's?

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:46 uur
Ik snap dat het testen nodig is, maar hoe duur was dat geintje?

Dit heet uittesten/oefenen met (nieuwe) wapensystemen. En dan begin jij over het prijskaartje? Dit zou corebusiness van defensie moeten zijn i.p.v. geld uitgeven aan stompzinnige (trainigs- en wederopbouw)missies.

Enforcer

Ik snap dat het testen nodig is, maar hoe duur was dat geintje?

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 12/11/2010 | 15:36 uur
De komende jaren worden de maritieme Westland Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando vervangen door 12 maritieme versies van de NH-90 helikopter, de zogenoemde NATO Frigate Helicopters.

Deze zin dient natuurlijk te luiden "De komende jaren worden de maritieme Westland Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando vervangen door 12 maritieme fregatversies van de NH-90 helikopteren 8 maritieme NH90-transporthelikopters".

Ook hier zie je weer hoe de 8 transportkisten steeds verder uit het maritieme beeld verdwijnen en volkomen opgeslokt worden door het DHC wat natuurlijk liever andere dingen ermee doet dan boven zee hangen. Daar hebben we zometeen, bij Gods gratie, zeker 6 oude Cougars voor....  :P

Lex

NH-90 helikopter werpt torpedo's succesvol af (video)

De nieuwste Defensiehelikopter, de NH-90, heeft 13 MK46 torpedo's succesvol afgeworpen boven het Marsdiep in Den Helder. Dit was de eerste keer en betekent een belangrijke mijlpaal op weg naar volledige inzetbaarheid.
De torpedo's werden afgeworpen onder diverse vluchtomstandigheden, zoals bij hoge en lage snelheid, op diverse hoogtes en bij autorotatie. Ook in de zogenoemde hover stand, wanneer de helikopter stil in de lucht hangt. Voor de operationele inzet aan boord van marineschepen, waren deze torpedobeproevingen een belangrijke mijlpaal.

Test
Tijdens de test werd bekeken of het wapen onder alle omstandigheden veilig kon worden afgeworpen. Ook werd het missiesysteem, waar elke sensor op is aangesloten, aan uitgebreide testen onderworpen. "We wilden testen of het wapen goed geïntegreerd is in het missiesysteem, zodat de torpedo op het juiste moment op de juiste plaats afgeworpen is en daarna de goede kant op gaat", legt luitenant-ter-zee Oscar de Vogel, van het projectbureau NH-90, uit.

Lynx-helikopters
De komende jaren worden de maritieme Westland Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando vervangen door 12 maritieme versies van de NH-90 helikopter, de zogenoemde NATO Frigate Helicopters. Deze worden gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy en Vliegbasis Gilze Rijen en ingezet voor search and rescue taken, patiëntenvervoer van de Waddeneilanden, opleidingen en aan boord van marineschepen.

MINDEF, 12 november 2010, 14.12 uur

Voor de video, zie:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/11/12/46175357/NH_90_helikopter_werpt_torpedo_s_succesvol_af_video

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 22/07/2010 | 18:35 uur
vind het erg gave heli's.

Dat mag ook wel; stel dat ze met deuken uit de fabriek komen.......  ;D

Lex


De tweede NH 90 op MVKK (N164)

Bron: MINDEF

Lex

Ik zou het niet weten. Ik was niet in de buurt.   8)