NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

KapiteinRob

Dat sowieso niet, want het DHC wil geen KM op "haar" heli's hebben staan. Per slot van rekening gaan ze in ieder geval de transportversies primair elders inzetten. Tja, en dan wil je natuurlijk niet dat men ziet dat er gevlogen wordt met heli's die in principe voor de KM bestemd waren en nu slinks "ingepikt" zijn.....

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 27/04/2010 | 02:51 uur
Aangezien de KM geen heli's meer mag hebben, vraag ik me af wat er nu op de staart/zijkant komt te staan? DHC?

DHC-KM?

KapiteinRob

Aangezien de KM geen heli's meer mag hebben, vraag ik me af wat er nu op de staart/zijkant komt te staan? DHC?

Lex

Dank voor de foto's Mart.

Je hebt in ieder geval de primeur, want op de site van MINDEF staat nog generlei vermelding over de aankomt van de NH-90.

martmarbus

Dan nog 1 keertje en dan met foto's
Vanmiddag, omstreeks 17.20 uur, arriveerde de eerste NH90 dan echt op Marine vliegkamp de Kooy

Mart

1

2

3

4

5

6

7

martmarbus

#116
Vanmiddag, omstreeks 1720 uur,arriveerde de 1e NH90 in  Den Helder

In de galerij staan een paar foto's ervan.

Mart

Lex

Windmill 03 (sidenr 110)  ATA EHKD 20042010 15:29z. :big-smile:

In het Nederlands: De eerste (NL) NH-90 is op Maritiem Vliegkamp de Kooy aangekomen ten 17:29 uur.   ;)

Gozo

Citaat van: dudge op 22/04/2010 | 12:17 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 22/04/2010 | 03:56 uur
Hoezo de maritieme defensieluchtvaart is/wordt niet de nek omgedraaid door het KLu-DHC-smaldeel binnen defensie?

Je hebt helemaal gelijk Rob, dit is een tekenend voorbeeld van hetgeen je eerder aanhaalde.

Het is dikwijls ontluisterend om te zien hoe doorzichtig beleidsplannen zijn. Uiteindelijk is wordt het allemaal mooi verpakt, maar is het om het geld te doen. Ik snap dat wel, maar wees eerlijk en zeg dat het ten koste gaat van en personeel en materieel en slagkracht.

KapiteinRob

#113
Citaat van: MINDEF op 22/04/2010 | 03:44 uur
De transportversie krijgt tactische transporttaken boven land en kan amfibische operaties ondersteunen.

En daar heb je de bevestiging van hetgeen ik al eerder stelde: het DHC ziet de transportversie van de NH-90 primair voor tactische transporttaken boven land en het "kan amfibische operaties ondersteunen".

De KLu Het DHC heeft het voor elkaar; 8 van de 20 "maritieme helikopters" helikopters waar ooit over gesproken werd, die primair voor het maritiem georienteerde deel van de krijgsmacht en daarnaast voor overige transporttaken waren bestemd, gaan we m.i. weinig op MVKK en de schepen zien......

Citaat van: MINDEF op 22/04/2010 | 03:44 uur
De maritieme variant gaat op termijn de taken van de inmiddels verouderde Lynx overnemen.

Ook hier zie je dat de wereld al omgedraaid is. Waren het in de eerste berichten in de beginfase van het traject nog "20 maritieme helikopters", werden er later 8 NH-90's aangeduid als de transportkisten (dus afwijkend van de andere 12 en dus een variant) en is het nu al zo ver dat er notabene op de MINDEF site al wordt gesproken over de Nederlandse NH-90's als helikopters an sich met dus een "maritieme variant"....... Hoezo de maritieme defensieluchtvaart is/wordt niet de nek omgedraaid door het KLu-DHC-smaldeel binnen defensie?

KapiteinRob

Defensie neemt eerste NH90 in ontvangst

De eerste Nederlandse NH90 NATO Frigate Helicopter (NFH) is vandaag overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO). De ceremonie vond plaats in Italië bij de producent AugustaWestland. Na een uitgebreide beproeving sinds december vorig jaar, tekende de directeur DMO Lex Hendrichs het Certificate of Transfer waarmee de overdracht bekrachtigd werd. Het toestel komt half mei in Nederland aan.

Het toestel zit vol met de modernste technieken. Zo loopt de besturing via computers (fly-by-wire) en is de cockpit uitgerust met grote schermen in plaats van de losse analoge metertjes zoals in oudere toestellen. Nederland ontvangt in totaal 20 NFH's, 12 in de maritieme uitvoering zoals vandaag overhandigd en 8 in een transportconfiguratie.

Taken
Het nieuwe toestel wordt in eerste instantie gebruikt voor opleiding en training, operationele tests en evaluaties en het overnemen van de taken vanaf de wal van de Lynx helikopter. De maritieme variant gaat op termijn de taken van de inmiddels verouderde Lynx overnemen zoals onderzeebootbestrijding en ondersteuning van de fregatten van de marine. De transportversie krijgt tactische transporttaken boven land en kan amfibische operaties ondersteunen.

Samenwerking
De NH90 is het resultaat van jarenlange internationale samenwerking binnen de NAVO en enkele landen daarbuiten en de internationale industrie. Naast Nederland gaan er ook helikopters naar België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal, Australië, Finland, Noorwegen en Zweden.

Bron: MINDEF-site dd. 210410

Lex

Citaat van: dudge op 21/04/2010 | 21:07 uur
De grote vraag, wanneer zijn ze operationeel inzetbaar?  En wanneer gaan de lynxen eruit?
De antwoorden op deze vragen, staan ook reeds eerder vermeld in dit topic; maar de eerste exemplaren zijn "tussen exemplaren" aangezien de fabriek nog niet aan alle aangepaste eisen kan voldoen. Deze eerste exemplaren, kunnen een groot scala waarvoor de kisten voorbestemd zijn aan en bieden dus ruimte voor omscholing/training. De eerste echte kisten worden in 2012 (wijzigingen voorbehouden) verwacht.
Het uitfaseren van de Lx zal aanvangen op het moment dat de eerste NH-90 kisten operationeel inzetbaar zijn.

Lex

Als alles volgens plan verloopt, dan zal de eerste NH-90 a.s. Maandag, 26 april aankomen op haar thuisbasis te Den Helder.

Lex

Citaat van: Augusta Westland op 21/04/2010 | 20:14 uur
The Royal Netherlands Navy has ordered a total of 20 NH90 NFH aircraft.
Volgens mij zijn dat er 12 en 8 in de transportversie. 8)

Ace1

#108
The Royal Netherlands Navy Takes Delivery Of Its First NH90 NFH

AgustaWestland, a Finmeccanica company, is pleased to announce on behalf of NH Industries the delivery of the first NH90 NFH helicopter to the Royal Netherlands Navy during an official ceremony held today at AgustaWestland's Vergiate plant in Italy. The Royal Netherlands Navy has ordered a total of 20 NH90 NFH aircraft. Today's event marks the first delivery of a naval NH90 NFH variant to a customer.

The Dutch, French, Italian, Norwegian and Belgian navies have ordered a total of 111 NH90 NFH naval helicopters which will give operators a dramatic improvement in operational capability and mission effectiveness, thanks to the outstanding technology incorporated in to the NH90. The NH90 NFH variant is primarily designed for autonomous Anti-Submarine Warfare (ASW) and Anti Surface Warfare (ASuW) missions. The comprehensive mission equipment packages allow a wide range of additional missions to be performed including Search and Rescue (SAR), maritime patrol, vertical replenishment, troop transport, medical evacuation and amphibious support roles. The helicopter is designed for day and night operations in adverse weather conditions from the decks of ships. Due to its weight and dimensions, the deck-lock system, the deck traversing system and the automatic blade and tail folding system, it can operate from small frigates even in high sea states.

The NH90 is the most successful European helicopter programme ever. A total of 529 firm orders have been placed by 19 armed forces in 14 countries including The Netherlands, France, Germany, Italy, Portugal , Sweden, Finland, Norway, Greece, Spain and Belgium in Europe, as well as Australia, New Zealand and Oman overseas and 44 NH90 helicopters are already in service today. The NH90, developed in the TTH utility transport and NFH naval versions, proves the ideal solution to meet requirements from many potential additional customers worldwide for a number of duties. The NH90 programme is managed by NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) representing France, Germany, Italy, The Netherlands and Portugal, and by the NH Industries industrial consortium comprising AgustaWestland (32%), Eurocopter (62.5%) and Fokker Aerostructures (5.5%). In the framework of the NH90 programme, AgustaWestland is responsible for the production of the main transmission, tail drive shafts, hydraulic system, automatic flight control system, rear ramp, rear fuselage, the T700/6E1 engine solution installation and on-board computers. Furthermore, AgustaWestland is also responsible for the overall integration of the NH90 naval mission system for all NFH variants.

Date: 21/04/2010
http://www.agustawestland.com/news/royal-netherlands-navy-takes-delivery-its-first-nh90-nfh

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 17/04/2010 | 02:48 uur
Ook hier zie je dat de inhaligheid van het DHC blijkbaar als voldongen feit wordt gezien. Er komen 20 NH-90's, geen 12. Er komen er 12 in de fregattenversie en 8 maritieme transporthelikopters. Die zijn in principe voor de LPD's of andere platformen vanwaar je aan transport doet. Dat ik er van overtuigd ben dat het DHC ze vooral elders wil inzetten, moge duidelijk zijn. Die opening is bij de aanschaf gegeven (door de behoefte aan transporthelikopters bij "landmissies") en reken er maar op dat het DHC hier gebruik van gaat maken.

En hoezo zou de MLD oprichten zo verkeerd zijn? Er wordt een vliegkamp open gehouden en gereed gemaakt voor het opereren met NH-90's. Alsof dat in de praktijk niet al een soort MLD-tje is......
Lijkt me geen goed plan..Gewoon samen houden...maar goedschiks of van mij part kwaadschiks die maritieme aversie en "eilandjes" binnen de DHC verwijderen. Er loopt vast wel een figuur rond binnen de krijgsmacht die op die klus te zetten is en dit vervolgens ook realiseert. Zal wat weerstand geven en misschien even duren, maar dan is het ook achter de rug. Ik vind dit buitengewoon onprofessioneel en kinderachtig gedrag. Aanpakken dus!!