NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Ace1

Ik had juist begrepen dat het casco op is van de Nederlandse Lynxen?

Elzenga

Ik heb gisteren ook wat zitten lezen over de Lynx en de situatie bij de Britten. En met onderstaand artikel bevestigt dit mijn indruk dat de problemen met de inzetbaarheid van de Nederlandse Lynx voortkomt uit een (politieke) keuze en niet uit het uitstel van de invoering van de NH90. De keuze om simpelweg weinig geld te stoppen in een interim-oplossing. Terwijl die er mijns inziens dus wel zijn en door de Britten wel worden benut. 

Lex

Lynx Flies With New, More Powerful Engines

LONDON - AgustaWestland announced Sept. 16 the first successful test flight at its Yeovil factory of a British Army Lynx AH Mk.9A helicopter fitted with new, more powerful engines. The maiden flight lasted 60 minutes, with the aircraft handling as expected, according to the company.

The aircraft is one of 12 current AH Mk.9 airframes being fitted with the CTS800-4N engines, which develop 37 percent more power than the current Gem engines, allowing the aircraft to perform better in "hot-and-high" conditions at high gross weights.

The modification stems from an Urgent Operational Requirement contract signed in December 2008, calling for technologies to be pulled forward from the AW159 Lynx Wildcat program to improve performance in conditions such as those found in Afghanistan.

AgustaWestland began work on the contract before signature to ensure rapid completion. The first flight has taken place within 10 months of contract award. A written-off airframe supplied by the Ministry of Defence was used to test structural changes and installation procedures as a risk-reduction exercise.

In addition to the new engines, the main gear box, top deck structure and rear fuselage have undergone structural modifications. The cockpit also has been modified to cater to new engine controls and digital displays.

Graham Cole, managing director, AgustaWestland, said after the flight, "the rapid progress we have been able to make on this program highlights the benefits of partnering, under the framework of the Strategic Partnering Arrangement, which will see these aircraft being back on the front line supporting our troops in the shortest possible time."
The first four aircraft will be delivered in late 2009 and the remaining eight during 2010.

AgustaWestland  Published: 16 Sep 2009 17:45

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 10/09/2009 | 23:28 uur
Citaat van: IPA op 10/09/2009 | 22:22 uur
Jij wilt een federaal Europa, kom op zeg ;D
En wat dan nog?
Als we de JSF cancellen wordt het er niet erger op hoor.
tja dat is een discussie voor elders...misschien eens een uitgebreide veiligheidsanalyse maken IPA...en die verwoorden op je blog en bij een passend topic daarover. Zullen we eens kijken hoe sceptisch je daarna nog over de EU bent ;)...

Terug naar de NH-90...een project dat..helaas helaas...net als elk groot wapenproject met vertragingen en kostenoverstrijdingen te kampen heeft. Of loopt de JSF wel op tijd en binnen het budget dan?

Nee, daarom wil ik er ook uit, en niet alleen daarom.
En kijk eens naar andere Europese projecten zoals de EF, de A400M enzo allemaal een pot nat.
De UH-60 serie is al lang leverbaar en d prijs zal ook lager zijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 10/09/2009 | 22:22 uur
Jij wilt een federaal Europa, kom op zeg ;D
En wat dan nog?
Als we de JSF cancellen wordt het er niet erger op hoor.
tja dat is een discussie voor elders...misschien eens een uitgebreide veiligheidsanalyse maken IPA...en die verwoorden op je blog en bij een passend topic daarover. Zullen we eens kijken hoe sceptisch je daarna nog over de EU bent ;)...

Terug naar de NH-90...een project dat..helaas helaas...net als elk groot wapenproject met vertragingen en kostenoverstrijdingen te kampen heeft. Of loopt de JSF wel op tijd en binnen het budget dan?

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 10/09/2009 | 20:31 uur
Citaat van: Enforcer op 10/09/2009 | 20:01 uur
De Blackhawk en de Seahawk kunnen bij invoering direct ingezet worden, aangezien de Cougar vlieger is de US zijn opgeleid op de Blackhawk.

Dan heb je nog de kosten om onder het contract uit te komen. Geen idee hoe dat zit.
volstrekt onnodig en ook strategisch een mijns inziens hele onverstandige stap. Of we moeten natuurlijk een nieuwe staat van de VS willen worden..

Jij wilt een federaal Europa, kom op zeg ;D
En wat dan nog?
Als we de JSF cancellen wordt het er niet erger op hoor.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/09/2009 | 20:01 uur
De Blackhawk en de Seahawk kunnen bij invoering direct ingezet worden, aangezien de Cougar vlieger is de US zijn opgeleid op de Blackhawk.

Dan heb je nog de kosten om onder het contract uit te komen. Geen idee hoe dat zit.
volstrekt onnodig en ook strategisch een mijns inziens hele onverstandige stap. Of we moeten natuurlijk een nieuwe staat van de VS willen worden..

IPA NG

Is een nieuwe BlackHawk beter dan de Cougar?
Ik ben daar niet zo in thuis.

Ik zie graag één type IPV twee om op de termijnskosten te bezuinigen.
Of niet?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

De Blackhawk en de Seahawk kunnen bij invoering direct ingezet worden, aangezien de Cougar vlieger is de US zijn opgeleid op de Blackhawk.

Dan heb je nog de kosten om onder het contract uit te komen. Geen idee hoe dat zit.

IPA NG

Zou het nu te laat zijn om uit het project te stappen?
En is een alternatief beter dan de NH90?
En is er van dit alternatief ook een mogelijke Cougar vervanger (dus beter dan) aanwezig?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#53
Citaat van: HermanB op 08/09/2009 | 08:47 uur
De "export" klanten hebben inderdaad de voorkeur gekregen. Waarschijnlijk omdat die anders gewoon het contract zouden opzeggen. Makkelijk om defensie de schuld te geven terwijl het overduidelijk incompetentie van de fabrikant is.
En jij dacht dat Nederland/MINDEF daar als directe mede-deelnemer aan cq initiatiefnemer van het project geen zeggenschap over heeft? Nederland heeft ook belang bij die export-orders. Want die maken de kostprijs per heli lager. En dus is men daar volgens mij gewoon mee akkoord gegaan. Ook omdat zo de investerings- en exploitatiekosten van dit project vooruit geschoven kunnen worden in de tijd. Wat weer gunstig is voor de zo gewenste bezuinigingen.

De keerzijde, steeds minder operationeel inzetbare Lynx-heli's, heeft men volgens mij bewust geaccepteerd..vast ook omdat men niet had verwacht, dat het piraten-probleem zo omvangrijk zou worden. We zien dit bij andere projecten en wapensystemen ook.

Het is echter altijd makkelijk de fabrikant de schuld te geven van de negatieve gevolgen van de eigen fouten of keuzes (zien we bij de VN ook vaak).

Men had immers ook een aantal Britse Lynxen kunnen leasen als interim..maar ja...dat kost geld.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 08/09/2009 | 12:00 uur
Citaat van: Ace1 op 08/09/2009 | 09:01 uur
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

1. De Wasp vliegt al een tijdje niet meer bij defensie.
2. Waar bestaat die goede band dan uit? Ik constateer dat we met pijn en moeite 5-6 Lynxen in de lucht schijnen te kunnen houden. Van de 21......

Komt misschien dat er van het type Lynx wat de MLD of Klu tegenwoordig geen onderdelen meer van worden gemaakt?

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 08/09/2009 | 09:01 uur
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

1. De Wasp vliegt al een tijdje niet meer bij defensie.
2. Waar bestaat die goede band dan uit? Ik constateer dat we met pijn en moeite 5-6 Lynxen in de lucht schijnen te kunnen houden. Van de 21......

Ace1

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 21:21 uur
Daarom ben ik ook voor de Amerikaanse heli in dit geval  ;). "betaalbaar", vliegt al, modern, etc, etc.

Mourning net als jij ben ik ook voorstander van de plank kopen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

HermanB

Citaat van: Mourning op 08/09/2009 | 04:36 uur
Ik dacht dat "wij" als klant in strijd met de gemaakte contractuele afspraken bewust door de producent naar achter zijn geschoven mbt de productielijn.
De "export" klanten hebben inderdaad de voorkeur gekregen. Waarschijnlijk omdat die anders gewoon het contract zouden opzeggen. Makkelijk om defensie de schuld te geven terwijl het overduidelijk incompetentie van de fabrikant is.