NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

IPA NG

Zou het nu te laat zijn om uit het project te stappen?
En is een alternatief beter dan de NH90?
En is er van dit alternatief ook een mogelijke Cougar vervanger (dus beter dan) aanwezig?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#53
Citaat van: HermanB op 08/09/2009 | 08:47 uur
De "export" klanten hebben inderdaad de voorkeur gekregen. Waarschijnlijk omdat die anders gewoon het contract zouden opzeggen. Makkelijk om defensie de schuld te geven terwijl het overduidelijk incompetentie van de fabrikant is.
En jij dacht dat Nederland/MINDEF daar als directe mede-deelnemer aan cq initiatiefnemer van het project geen zeggenschap over heeft? Nederland heeft ook belang bij die export-orders. Want die maken de kostprijs per heli lager. En dus is men daar volgens mij gewoon mee akkoord gegaan. Ook omdat zo de investerings- en exploitatiekosten van dit project vooruit geschoven kunnen worden in de tijd. Wat weer gunstig is voor de zo gewenste bezuinigingen.

De keerzijde, steeds minder operationeel inzetbare Lynx-heli's, heeft men volgens mij bewust geaccepteerd..vast ook omdat men niet had verwacht, dat het piraten-probleem zo omvangrijk zou worden. We zien dit bij andere projecten en wapensystemen ook.

Het is echter altijd makkelijk de fabrikant de schuld te geven van de negatieve gevolgen van de eigen fouten of keuzes (zien we bij de VN ook vaak).

Men had immers ook een aantal Britse Lynxen kunnen leasen als interim..maar ja...dat kost geld.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 08/09/2009 | 12:00 uur
Citaat van: Ace1 op 08/09/2009 | 09:01 uur
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

1. De Wasp vliegt al een tijdje niet meer bij defensie.
2. Waar bestaat die goede band dan uit? Ik constateer dat we met pijn en moeite 5-6 Lynxen in de lucht schijnen te kunnen houden. Van de 21......

Komt misschien dat er van het type Lynx wat de MLD of Klu tegenwoordig geen onderdelen meer van worden gemaakt?

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 08/09/2009 | 09:01 uur
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

1. De Wasp vliegt al een tijdje niet meer bij defensie.
2. Waar bestaat die goede band dan uit? Ik constateer dat we met pijn en moeite 5-6 Lynxen in de lucht schijnen te kunnen houden. Van de 21......

Ace1

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 21:21 uur
Daarom ben ik ook voor de Amerikaanse heli in dit geval  ;). "betaalbaar", vliegt al, modern, etc, etc.

Mourning net als jij ben ik ook voorstander van de plank kopen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Britse Merlin, omdat we al een goede band hebben met deze fabrikant. De wasp en Lynx komen daar ook vandaan.

HermanB

Citaat van: Mourning op 08/09/2009 | 04:36 uur
Ik dacht dat "wij" als klant in strijd met de gemaakte contractuele afspraken bewust door de producent naar achter zijn geschoven mbt de productielijn.
De "export" klanten hebben inderdaad de voorkeur gekregen. Waarschijnlijk omdat die anders gewoon het contract zouden opzeggen. Makkelijk om defensie de schuld te geven terwijl het overduidelijk incompetentie van de fabrikant is.

Mourning

Ik dacht dat "wij" als klant in strijd met de gemaakte contractuele afspraken bewust door de producent naar achter zijn geschoven mbt de productielijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/09/2009 | 01:50 uur
Het maakt mij echt geen moer uit wat voor heli; hij had alleen allang moeten vliegen en hij had gewoon relatief simpel moeten zijn!
wat het laatste betreft... inderdaad..en men had gewoon geld moeten uittrekken voor een interimoplossing...dat vind ik in deze nog het kwalijkste...dat men de operationele capaciteit bewust laat inzakken omdat men de hand op de knip houdt. Iedereen kon namelijk vertellen dat dit soort grote projecten uitlopen..dat is geen nieuws noch een verrassing. Nu wijzen naar de fabrikant door de Regering en MINDEF vind ik dus het verdoezelen van het eigen (wan)beleid. En dat is helaas niet voor het eerst.

KapiteinRob

Het maakt mij echt geen moer uit wat voor heli; hij had alleen allang moeten vliegen en hij had gewoon relatief simpel moeten zijn!

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/09/2009 | 01:25 uur
Dat NL van die extra eisen wil, kan ik verder niet helpen. Zoals ik al stelde hoeft een marinehelikopter helemaal niet zoveel kunstjes te kunnen. En de MH-60R Strikehawk is gewoon een nieuwe versie van de Seahawk, dus helemaal geen oud beestje. Maar wat je er ook van vindt; het is in ieder geval een beestje dat nu wel gewoon vliegt en een stukkie goedkoper is.
Een stukkie goedkoper zal dus in de praktijk tegenvallen en is voor mij dus van weinig waarde in dit dossier. Want de NH-90 is ook mede zo duur door al die eisen. En Nederland staat op dat vlak niet bekend als soepel...had men een eenvoudigere NH-90 kunnen ontwerpen/bouwen/produceren, zoals jij als voldoende acht, dan was hij en goedkoper geweest en had hij nu al bij de Marine gevlogen. De MH-90R blijft daarbij ook in de basis gebaseerd op een oud ontwerp. Hoe nieuw je hem ook bouwt. Hetzelfde zagen we bij de Apache.

KapiteinRob

Dat NL van die extra eisen wil, kan ik verder niet helpen. Zoals ik al stelde hoeft een marinehelikopter helemaal niet zoveel kunstjes te kunnen. En de MH-60R Strikehawk is gewoon een nieuwe versie van de Seahawk, dus helemaal geen oud beestje. Maar wat je er ook van vindt; het is in ieder geval een beestje dat nu wel gewoon vliegt en een stukkie goedkoper is.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/09/2009 | 17:51 uur
Als je bedenkt dat een MH-60R Strikehawk, die 13 passagiers mee kan nemen, "maar" 44 miljoen dollar kost.
Wie wil je hier voor de gek houden? dacht je nu werkelijk dat dat toestel zo goedkoop "blijft" als wij daar een bestelling voor zouden doen...dat is alleen om 1 ding al een utopie...namelijk de Nederlandse "extra eisen"... als die eenmaal op het toestel zijn aangebracht kost hij vrijwel net zoveel als een NH-90...en dan heb je ook nog de kas van je economisch concurrent gespekt...ben je dubbel gena...etc ect..

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/09/2009 | 16:11 uur
Neen; zoals Kapt. Rob eerder schreef: de Seahawk.
wel nee....dat is inmiddels een oud toestel en bovendien ga je dan vooral de kas van je economische concurrent spekken...weinig slim strategisch gezien dunkt mij... dit soort "tegenslagen" zijn helaas normaal bij wapenprojecten lijkt wel...aan beide kanten van de oceaan...dus helemaal niet raar of gek...of je moet KLu heten en liever de Seahawk willen...dan wil je de media best even voeden met wat negatieve "verhalen" over Europees materiaal...

Elzenga

Citaat van: Mourning op 07/09/2009 | 12:46 uur
Eur 85mln per stuk grof gezegd en jaren te laat leveren? Lijkt me een succesvolle EUROPESE koop...  :-X

Ik weet het, ik weet het... we participeren ook mee in het project e.d. en verder logistieke ondersteuning en training, etc, etc... maar kon het even niet laten...
en dat gebeurd noooittt neeee noooittt bij Amerikaanse wapenprojecten!!!... gek toch altijd, dat als precies hetzelfde gebeurd bij een Europees project wat bij een Amerikaans project ook nogal gebruikelijk is, men zo'n project meteen tot de grond affakkelt en het allemaal bagger en slecht is...terwijl dat bij een Amerikaans project "normaal" wordt gevonden....het blijft opvallend

(geen directe "aanval" op jou hoor Mourning..meer in het algemeen bedoeld)..

Mourning

Daarom ben ik ook voor de Amerikaanse heli in dit geval  ;). "betaalbaar", vliegt al, modern, etc, etc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).