NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Lex

Tijdelijke configuratie NH-90 helikopter

Ondertekenaar: staatssecretaris van Defensie

Tijdens het algemeen overleg van 10 juni 2009 heb ik toegezegd de Kamer nader te informeren over enkele ontwikkelingen rondom het helikopterproject NH-90. Hierbij voldoe ik aan deze toezegging, waarbij ik in het bijzonder zal ingaan op het voorstel van NHIndustries een NATO Frigate Helicopter (NFH) te leveren in een tijdelijke configuratie, de Meaningful Operational Configuration (MOC).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
drs. J.G. de Vries

MINDEF, 10 juli 2009

gvg

#23
Citaat van: Ace1 op 19/12/2008 | 23:22 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 23:01 uur
Citaat van: gvg op 19/12/2008 | 22:59 uur
Hadden we misschien ook de TTH moeten bestellen, in plaats van de NFH.

Volgens mij hebben we beide uitvoeringen besteld.

Er zijn 12 besteld in de NFH uitvoering en 8 in de TTH uitvoering
We hebben 20 NFH's besteld, waarvan 8 met een soort TTH uitrusting (de TNFH's).
Dat was voor het onderhoud makkelijker, ofzoiets.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 23:33 uur
Deze MH-60R Seahawk was wat mij betreft wel een aardige keuze geweest.
Die zou het ook zeker zijn geworden volgens mij als het gemeenschappelijke heli-commando onder leiding van de Luchtmacht toen al had bestaan  ;)

Elzenga

Citaat..and has the same helmet mounted sight and display as the Tiger Armed Reconnaissance Helicopter," Mr Combet said.
Tja waren de Nederlanders ook maar zo slim  ::) NH-90 in combi met de Tiger...en dan de toekomstige zware eurocopter transportheli HTH erbij..super!! Gaat mijn Europese hart harder van kloppen..  8)

Lex

Dat ben ik met je eens. De geschiedenis heeft geleerd dat het concept van de NH-90 vele problemen gedurende de ontwikkelingsfase door NAHEMA cs heeft gekend. Daarnaast hebben diverse landen ook weer extra eisen gesteld, waardoor het nog langer duurde.
Als NL haar poot stijf had gehouden, dan werd er hier reeds mee gevlogen. Maar door alle herstructureringen kwam het NL (de STAS) wel uit. Het scheelde pecunia.
Nu de problemen met de lijn-10 (Lynx) steeds groter worden, zal NL waarschjnlijk op de blaren moeten zitten.
Behalve in Australiƫ vliegen ze ook reeds in Duitsland en volgens mij ook reeds in Frankrijk en Italiƫ.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 19/12/2008 | 23:48 uur
Een van keuzes bepalend voor de NH-90 is het fly-by-wire concept. Op heli's is dat een unicum.

Ik heb verder geen kennis van zaken, maar voorlopig duurt de fly-by-wire-hefschroefvliegtuigproduktie (zeker voor Nederland) nu al zolang, dat we met hangen en wurgen nog maar een paar Lynxen in de lucht kunnen houden. En we moeten nog even.....

Lex

Een van keuzes bepalend voor de NH-90 is het fly-by-wire concept. Op heli's is dat een unicum.

KapiteinRob

Wellicht omdat de Romeo-versie een doorontwikkeling is? En ik zou niet weter waarom de NH-90 (zoveel) beter is. Voorlopig zitten we er al jaaaren op te wachten....

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 23:25 uur
Citaat van: Ace1 op 19/12/2008 | 23:21 uur
Kan kapitein Rob vertellen welke helicopter er dan een goed alternatief had geweest?

Een Amerikaanse!!  :D

Kapitein Rob bedoeld de Sikorksy Sea Hawk? denk dat men in Den Haag juist dankbaar is dat men dat niet heeft gedaan omdat de landmacht versie de Black Hawk na 15 jaar geloof ik last heeft van metaal moeheid in 2003 of 2004 kwam nogal veel in het nieuws.  Als ik dat stukje wat Lex heeft geplaats nog eens goed door lees moet die MRH 90 die Australie onder licentie gaat bouwen ook de Black Hawk gaan vervangen? waarom zouden de Australiers de Black Hawk gaan vervangen als het een goede helicopter zou zijn?

KapiteinRob

Citaat van: mezelf op 19/12/2008 | 23:25 uur
Een Amerikaanse!!  :D

Deze MH-60R Seahawk was wat mij betreft wel een aardige keuze geweest.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 19/12/2008 | 23:21 uur
Kan kapitein Rob vertellen welke helicopter er dan een goed alternatief had geweest?

Een Amerikaanse!!  :D

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 23:01 uur
Citaat van: gvg op 19/12/2008 | 22:59 uur
Hadden we misschien ook de TTH moeten bestellen, in plaats van de NFH.

Volgens mij hebben we beide uitvoeringen besteld.

Er zijn 12 besteld in de NFH uitvoering en 8 in de TTH uitvoering

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2008 | 22:58 uur
Citaat van: lex op 19/12/2008 | 22:33 uur
En NL maar wachten.

Ook hier had NL beter van de plank kunnen kopen.  ;)

Kan kapitein Rob vertellen welke helicopter er dan een goed alternatief had geweest?

KapiteinRob

Citaat van: gvg op 19/12/2008 | 22:59 uur
Hadden we misschien ook de TTH moeten bestellen, in plaats van de NFH.

Volgens mij hebben we beide uitvoeringen besteld.

gvg

Citaat van: lex op 19/12/2008 | 22:33 uur
Opvallend. Ze zijn later toegetreden tot het consortium en hebben nu reeds een scala aan toestellen.
En NL maar wachten.
Hadden we misschien ook de TTH moeten bestellen, in plaats van de NFH.