NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 10/03/2022 | 19:32 uur
Vanaf Curacao is Cougar S-457 lang gebruikt voor maritieme missies en die werd op een gegeven moment stilgezet vanwege overmatige corrosie. Hierdoor moest ook het onderhoudsprogramma worden veranderd. Overigens zijn de martiem geschikt gemaakte Cougars de S-419, 441, 442, 447 en de S-445 als laatste (Onze Luchtmacht 6-2021).
Dat was te verwachten en ook deels aan defensie zelf te wijten, dat was immers dezelfde periode dat het NH90 corrosie verhaal speelde.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 10/03/2022 | 19:09 uur
Dat zou je wel denken, maar toch had de Cougar er ook niet zo heel veel last van volgens mij.

Vanaf Curacao is Cougar S-457 lang gebruikt voor maritieme missies en die werd op een gegeven moment stilgezet vanwege overmatige corrosie. Hierdoor moest ook het onderhoudsprogramma worden veranderd. Overigens zijn de martiem geschikt gemaakte Cougars de S-419, 441, 442, 447 en de S-445 als laatste (Onze Luchtmacht 6-2021).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Cougar kan met wat updates hier en daar nog wel een tijdje mee. Amfibische tak wordt ook pas vanaf 2024 overgenomen, tot die tijd dus niet genoeg NH90's.

Citaat van: Umbert op 10/03/2022 | 09:16 uur
Maar is de NH90 NFH niet veel meer bij design geschikt voor een zoutwater omgeving?
Dat zou je wel denken, maar toch had de Cougar er ook niet zo heel veel last van volgens mij.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#3463
Citaat van: Mourning op 10/03/2022 | 12:15 uur
Ik snap je idee, Parera, en het is geen slecht idee en ik garandeer je dat de kans dat de KLU nu of op korte termijn op versnelde vervanging inzet vrijwel 100% is, maar ik denk dat we prangender issues hebben. Belangrijk, maar geen speerpunt w.m.b..

Het is ook geen prio maar het zou wel een mooie kans zijn als we nu te horen krijgen dat we weer naar 2% BBP gaan om dit op het lijstje van wensen mee te nemen. De Cougars worden ook pas over 2 jaar niet meer gebruikt voor de amfibische taak dus als we in 2023 of eerste helft van 2024 het contract voor 6 extra NH90's kunnen ondertekenen dan ben ik al tevreden. Dan kunnen we er rond 2027 over beschikken als alles mee zit. De overige cougars kunnen dan (tijdelijk) vervangen worden door Blackhawks en later door de opvolger daarvan.

Maar zoals je zegt eerst andere prioriteiten.


Mourning

Ik snap je idee, Parera, en het is geen slecht idee en ik garandeer je dat de kans dat de KLU nu of op korte termijn op versnelde vervanging inzet vrijwel 100% is, maar ik denk dat we prangender issues hebben. Belangrijk, maar geen speerpunt w.m.b..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Sparkplug op 10/03/2022 | 10:19 uur
Dat klopt en die eigenschap is geen belemmering voor gebruik boven land.

Er zijn maar 5 van de 12 Cougars geschikt voor maritiem gebruik en alle 19 NH-90 NFH kunnen worden ingericht voor troepenvervoer.

300 Squadron blijft nog minimaal tot 2030 operationeel met de Cougar en zijn qua taken nogal allround (SOF, ondersteuning 11LMB, etc.).

Met 5 ''te vervangen cougars'' en 1 verloren NFH zou je bijna zeggen koop nu er extra geld vrij komt (moet gaan komen) een 6 tal NFH's aan waarvan er 5 permanent in de troepenvervoer configuratie. Dit is ook weer goedkoper omdat je geen ASW pakketten hoeft aan te kopen, alle overige (voorbereidingen) daarvoor kan je gewoon laten zitten zodat je 1 variant krijgt.

5 vervangende NFH Troepentransport + 1 vervangende NFH voor ASW taken als vervanging van de gecrashde kist.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 10/03/2022 | 09:16 uur
Maar is de NH90 NFH niet veel meer bij design geschikt voor een zoutwater omgeving?

Dat klopt en die eigenschap is geen belemmering voor gebruik boven land.

Citaat van: Harald op 10/03/2022 | 08:55 uur
1) is het bestaande aantal NH90 (tth) helicopters voldoende om deze taak over te nemen of komen er dan extra NH90's ?
2) als ik het zo lees is het aantal soldaten met volle bepakking gelijk, welke er mee genomen kan worden, maar de exterrne last (swingload) is bij de Cougar volgens mij groter
3) bereik van beide helicopters is gelijk, maar de Cougar is de snellere
4) wat gaat er met het 300 Squadron gebeuren? , krijgen zij nu meer de SOF taak ?     

Er zijn maar 5 van de 12 Cougars geschikt voor maritiem gebruik en alle 19 NH-90 NFH kunnen worden ingericht voor troepenvervoer.

300 Squadron blijft nog minimaal tot 2030 operationeel met de Cougar en zijn qua taken nogal allround (SOF, ondersteuning 11LMB, etc.).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Harald op 10/03/2022 | 08:55 uur
https://onzeluchtmacht.nl/evenementen-kalender/onze-luchtmacht-1-2022-is-uit/

Guardian Defender 44
Voor het leren van de amfibische taak hield 860 Squadron samen met het Korps Mariniers de oefening Guardian Defender.

https://i0.wp.com/onzeluchtmacht.nl/wp-content/uploads/2022/03/Index5_20220216-Haringvlietsluis-NH90s-353-kopie%CC%88ren.jpg?w=750&ssl=1

In dit artikel wordt ingegaan op het gebruik van de NH90 van het 860 Squadron, dat zij de amfibische taak van de Cougar gaan overnemen !!
Dus de taak van het 300 Squadron wordt door 860 Squadron overgenomen.   

Maar dan rijst bij mij een aantal vragen/opmerkingen :
1) is het bestaande aantal NH90 (tth) helicopters voldoende om deze taak over te nemen of komen er dan extra NH90's ?
2) als ik het zo lees is het aantal soldaten met volle bepakking gelijk, welke er mee genomen kan worden, maar de exterrne last (swingload) is bij de Cougar volgens mij groter
3) bereik van beide helicopters is gelijk, maar de Cougar is de snellere
4) wat gaat er met het 300 Squadron gebeuren? , krijgen zij nu meer de SOF taak ?   

Maar is de NH90 NFH niet veel meer bij design geschikt voor een zoutwater omgeving?

Harald

https://onzeluchtmacht.nl/evenementen-kalender/onze-luchtmacht-1-2022-is-uit/

Guardian Defender 44
Voor het leren van de amfibische taak hield 860 Squadron samen met het Korps Mariniers de oefening Guardian Defender.

https://i0.wp.com/onzeluchtmacht.nl/wp-content/uploads/2022/03/Index5_20220216-Haringvlietsluis-NH90s-353-kopie%CC%88ren.jpg?w=750&ssl=1

In dit artikel wordt ingegaan op het gebruik van de NH90 van het 860 Squadron, dat zij de amfibische taak van de Cougar gaan overnemen !!
Dus de taak van het 300 Squadron wordt door 860 Squadron overgenomen.   

Maar dan rijst bij mij een aantal vragen/opmerkingen :
1) is het bestaande aantal NH90 (tth) helicopters voldoende om deze taak over te nemen of komen er dan extra NH90's ?
2) als ik het zo lees is het aantal soldaten met volle bepakking gelijk, welke er mee genomen kan worden, maar de exterrne last (swingload) is bij de Cougar volgens mij groter
3) bereik van beide helicopters is gelijk, maar de Cougar is de snellere
4) wat gaat er met het 300 Squadron gebeuren? , krijgen zij nu meer de SOF taak ?     

Umbert

Citaat van: Harald op 10/02/2022 | 09:06 uur
Norway threatens cancellation of NH90 helicopter contract over upgrade delays

Norway is again threatening to cancel its contract with NH Industries (NHI) after further delays to deliveries of NH90 maritime helicopters.

https://www.flightglobal.com/helicopters/norway-threatens-cancellation-of-nh90-helicopter-contract-over-upgrade-delays/147436.article

Al met al lijkt me dit een beetje op de A380 mooi toestel maar gewoon veel te weinig geleverd en net niet, daardoor duur in gebruik. Daarom zal net als de A380 de NH90 een kort leven beschoren zijn.

Harald

Norway threatens cancellation of NH90 helicopter contract over upgrade delays

Norway is again threatening to cancel its contract with NH Industries (NHI) after further delays to deliveries of NH90 maritime helicopters.

https://www.flightglobal.com/helicopters/norway-threatens-cancellation-of-nh90-helicopter-contract-over-upgrade-delays/147436.article

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/12/2021 | 17:47 uur
Voor België was het gebruik te duur. Begreep dat de nieuwste versie NH90 goed voldoet.

Er waren ook problemen met wisselstukken etc. Kosten baten was zeer negatief, vandaar verminderde vlieguren in afwachting van iets nieuws.

Huzaar1

Voor België was het gebruik te duur. Begreep dat de nieuwste versie NH90 goed voldoet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/12/2021 | 17:27 uur
Welk land nog meer dan?

Australië, Noorwegen, België & nu dan mogelijk ook de Finnen.

Er had misschien moeten staan;

3 van de 14 gebruikers en 1 overweegt het (openbaar).

Ace1

Citaat van: Parera op 21/12/2021 | 17:22 uur
Ik denk dat we niet vreemd moeten op kijken als steeds meer landen de heli's vervroegd uit dienst nemen. Misschien zijn het niet direct de originele (6) landen die begonnen zijn aan het project maar wel die er later bij gekomen zijn.

4 van de 14 gebruikers hebben nu al besloten de NH-90 (deels) vervroegd te vervangen dat moet toch wel een signaal zijn dat het niet gaat zoals het zou moeten.

Welk land nog meer dan?