toelating eisen probleem

Gestart door twistedmind, 07/03/2005 | 22:11 uur

Udaloy

#14
Ja ik kom van Krypton, wat dacht je dan!

Neen, zijn spiermassa is heel groot, maar hij gebruikt eigenlijk maar 50% van die spiervezels, bij mij is/was die spiermassa veel kleiner, maar ik gebruikte wel 80% ( is maar een voorbeeld, heb er geen idee van hoe die percentages liggen, ik weet wel dat je maar in twee gevallen 100% van die vezels gebruikt en dat is als je stuipen hebt of krampen) van die vezels en het zijn eerder de vezels die je kracht geven. Voor die massa, ja hij zal veel meer wegen, maar bij de oefeningen sta je of zit je gewoonlijk neer, soms in een vaste positie, dus dan is die massa vrij verwaarloosbaar. Als zo'n kerel mij omver wil duwen dan heeft ie daar waarschijnlijk niet veel problemen mee want dan ben ik inderdaad te licht (lopen is dan de boodschap)
Maar ik ga accoord met nazedo, dat push ups en pull-ups heel makkelijk te trainen zijn. En dat je ze gewoon elke dag kunt doen (iets wat je met fitness niet kan als je het gezond wilt houden, tenzij je afwisselt van spiergroep)

En dat van bodybuilders kan wel waar zijn. Hoewel ik ze soms wel eens anders zie doen, misschien zijn dat dan gewoon stoere jongens die veel spieren willen en geen wedstrijden doen...
Ik denk wel dat we even op de verschillende golflengte zaten! Ik dacht aan powerlifters ipv bodybuilder, hier in Vlaanderen is alles wat een gewicht vastneemt gelijk een bodybuilder. Ik veronderstel als je over die bodybuilders praat dat je dan die opblaaspoppen bedoelt die op zo'n podium staan en spiertjes tonen en niet die zware jongens die met 300+kg boven hoofd staan?!

Ik ben ook geen dokter en ik wilde gewoon wat raad geven als hier iemand in het leger wil geraken. Bij jullie hebben ze nog wel een groter tekort aan marinepersoneel dus ze zullen ook wel al iets minder streng zijn denk ik. Wel coole reclames op jullie tv (zie'k altijd in' t weekend bij m'n vriendin), hier in Belgïë schrijven ze je dan zo'n zielige brief om zowat te smeken dat je bij de marine komt!

Daniel80

Citaat van: Udaloy op 16/03/2005 | 09:29 uur
Dat is zeker geen bodybuilding, net het tegenovergestelde! Bij zwemmen moet je heel licht zijn en weinig omvang van spieren hebben (anders remmen die je al teveel af en heb je er dus geen nut meer van). Hiervoor zijn die korte reeksen heel belangrijk. Je ontwikkelt een heel hoge kracht in je spieren, gaat meer vezels gebruiken in je spieren. Maar het volume (de vezels worden niet aangedikt) zal dus hetzelfe blijven. Als je mijn spieren met die van een bodybuilder vergelijkt, zijn die maar de helft zo groot, maar kunnen evenveel gewicht opheffen (uit praktijk geleerd). Als kickboxer heb je vast datzelfde doel, zo licht mogelijk zijn, maar zoveel mogelijk kracht ontwikkelen (toch?).
Bij Bodybuilding is dit dus omgekeerd, daar werk je beter vanaf 15 herhalingen en gooi je wat van die rommeldrankjes binnen en eet je veel koolhydraten, hierdoor worden die spiervezels aangedikt, maar zul je dus nog steeds minder van die vezels gebruiken (procent gewijs) dan die kortere reeksjes.
Natuurlijk, als je als bodybuilder aan wedstrijden gaat doen, kan je beter wat gewicht nemen en daardoor dat je bodybuilders soms heel korte reeksen ziet doen met heel veel gewicht. Het effect van powertraining houdt één week aan (als je geluk hebt twee weken), maar dan is het toch nodig om weer eens te "schrikken" en zo'n kort reeksje kan daar voldoende voor zijn, zonder je dus al te veel te vermoeien voor een wedstrijd.
Ik weet dit enkel omdat dat een gevaar voor ons is en niet omdat ik aan bodybuilding doe.

Kom jij van de planeet krypton??? Je kan NOOIT net zo sterk zijn als iemand die 2 keer jouw spiermassa heeft. Als diegene 2 keer zoveel als jij heeft, is hij ook een stuk zwaarder. En massa is kracht. Hoe zwaarder jezelf bent, des te zwaarder kun je trainen.

Bodybuilders die zich voorbereiden voor wedstrijden, doen juist setjes met veel herhalingen en weinig gewicht. Dit om de spieren zo vol mogelijk te krijgen.

Leroy

Moet je persee op je handen of mag je ook op je vuisten. Ik zit nl. op karate en daar leer je het op je vuisten, ik kan het dus niet op men platte hand. Of maakt het helemaal niet uit of je het op je handen of vuisten doet?  :)
Qua Patet Orbis

Udaloy

Dat is zeker geen bodybuilding, net het tegenovergestelde! Bij zwemmen moet je heel licht zijn en weinig omvang van spieren hebben (anders remmen die je al teveel af en heb je er dus geen nut meer van). Hiervoor zijn die korte reeksen heel belangrijk. Je ontwikkelt een heel hoge kracht in je spieren, gaat meer vezels gebruiken in je spieren. Maar het volume (de vezels worden niet aangedikt) zal dus hetzelfe blijven. Als je mijn spieren met die van een bodybuilder vergelijkt, zijn die maar de helft zo groot, maar kunnen evenveel gewicht opheffen (uit praktijk geleerd). Als kickboxer heb je vast datzelfde doel, zo licht mogelijk zijn, maar zoveel mogelijk kracht ontwikkelen (toch?).
Bij Bodybuilding is dit dus omgekeerd, daar werk je beter vanaf 15 herhalingen en gooi je wat van die rommeldrankjes binnen en eet je veel koolhydraten, hierdoor worden die spiervezels aangedikt, maar zul je dus nog steeds minder van die vezels gebruiken (procent gewijs) dan die kortere reeksjes.
Natuurlijk, als je als bodybuilder aan wedstrijden gaat doen, kan je beter wat gewicht nemen en daardoor dat je bodybuilders soms heel korte reeksen ziet doen met heel veel gewicht. Het effect van powertraining houdt één week aan (als je geluk hebt twee weken), maar dan is het toch nodig om weer eens te "schrikken" en zo'n kort reeksje kan daar voldoende voor zijn, zonder je dus al te veel te vermoeien voor een wedstrijd.
Ik weet dit enkel omdat dat een gevaar voor ons is en niet omdat ik aan bodybuilding doe.

nazedo

Citaat van: Udaloy op 15/03/2005 | 11:26 uur

Als je je kracht wil omhoog krijgen dan ga je best naar 80-90% van het gewicht en doe je 3 reeksen van 5 herhalingen, zelfde opbouw tot 5 reeksen van 6 herhalingen. Korte rust (15-30 seconden)is terug heel belangrijk!


Denk er wel aan dat dit al ver richting bodybuiliding schema;s gaat (zij gaan van 10 herhalingen naar steeds minder met stees meer gewicht)
Dit is een zeer goede oefeningn om kracht te ontwikkelen en als je zwaarder moet worden is deze ook goed omdat de groei van de spieren wordt gestimuleerd.
echter voor de marniersopleiding is het allicht belangrijker een zo hoog mogelijk aantal herhalingen te halen.
Maar nogmaals zou ik zeker niet schromen om deze variatie af en toe uit te voeren iov je eigen schema!

nazedo

Ik doe nu niet alsof ik een fitnessexpert ben, maar door mijn ervaring als muay tai/kick bokser en het fitnessen dat ik doe heb ik wel enig recht van spreken.

Ik las hier dat iemand geen progressie meer maakte met zijn bovenlichaam, maar zich meer zorgen maate over zijn benen. Denk er om dat het absoluut GEEN fabeltje is dat je b ovenlichaam STOPT met ontwikkelen zodra je onderlichaam onderontwikkeld raakt!!!

Ga dus eens goed aan het trainen met je onderlichaam en denk aan variatie! ook dit is erg belangrijk om dat je lichaam anders gewend raakt aan de oefeningen en zich in veel mindere mate gaat ontwikkelen.  
Er wordt wel eens gekscheerend gezegd dat je je lichaam steeds weer moet laten schrikken, nu schrikt je lichaam natuurlijk nooit letterlijk, maar het is wel degelijk bewezen dat je lichaam veel meer van een bepaald soort spiercellen (erg biotechnisch verhaal) inzet tijdens een oefening zodra je brein denkt dat je al je kracht nodig hebt. De ontwikkeling (en vooral de groei van omvang) zal dan ook grote baat hebben bij prikkelingen door variatie in oefeningen en gewicht...

Verder las ik hier ergen over iemand die push uos wou leren doen, hierbij kan ik uit ervaring zeggen dat push ups en pull ups eignelijk oefeningen zijn die misschien wel het makkelijkst te trainen zijn van allemaal. Je moet ze gewoon aleeen heel vaak doen.
Hiermee bedoel ik ga niet meteen alleen maar je maximaal doen en dat elke dag 1 keer in de zelfde stand.

Wat ik bij het kickboksen deed was dat we steeds weer tijdens het warming up op commando zo snel mogelijk 10 push up moesten doen in een zelf te kiezen stand (handen in een driehoekje, deze is het moeilijkst en stuimuleerd vooral de triceps- handen op schouderbreedte, dit is de meest uitgvoerde stand- en handen zo breed mogelijk)

Vervolgens kregen we aan het einde van de training vaak de opdracht eerst een sessie breed dan een sessie schouder en dan een sessie smal moesten doen. Afhankelijk van hoe gevorderd je was nam het aantal ook toe.

Ik zou zeggen, zoek inderdaad zoals eerder gezegd een buddie om samen mee te trainen en ga gewoon meerdere sessies doen in verschillende standen afgewisseld door bijvoorbeeld kikkersprongen om ook de benen op peil te houden. het grote voordeel van een buddy is dat hij jou door de laatste 10 herhalingen kan coachen, als je in een afgezonderde ruimte of teovallig in een zaal van vechtsproters traint, schroom dan ook vooral niet het nodige schreuuw werk als je hget zwaar krijgt. dit lijkt bespottelijk, maar helpt je toch echt bij de laatste paar herhalingen...

Ik wil niet zeggen dat je binnen 6 weken op 50 pushup en 15 pull-ups zit (dit ligt allemaal aan je trainingen, je aanleg en je voeding) maar ik garandeer je datj e een heel stuk beter ontwikkeld bent dan nu...

Udaloy

Hangt ervan af wat je met die benen wil gaan doen...
Als zwemmer heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met lopen! Maar weet wel veel van training af, je hebt verschillende trainingen, spierversterkende en uithoudingsoefeningen.
Voor fitness gebruik ik (wel voor lange termijn dan):
6 weken per reeks oefeningen, hoewel in het begin de progressie groot genoeg is om tussendoor al de gewichten/reeksen aan te passen:
1 test met maximale gewichten. Kun je ze omhoog krijgen, dan doe je het nog eens met wat meer gewicht, tot je't niet meer omhoogkrijgt.
Dan beginnen de reeksen met 3 keer 8 herhalingen met 70% van het maximum gewicht, met 15 seconden rust ertussen (de rust is heel belangrijk omdat het ook nog toevoegt aan je intensieve uithouding) dan bouw je het aantal herhalingen op naar mate het makkelijk wordt, meestal worden dat dan 3 reeksen van 10 herhalingen (dat is na twee weken al in het begin). Daarna ga je tot 12 herhalingen. Dan bouw je het aantal reeksen op tot maximaal 5. Als je dit maximum bereikt hebt, 5 reeksen van 12 herhalingen, dan doe je best nog een test of voeg je gewoon 1kg of 2kg toe (voor armoefeningen, bij benen wordt dit meer).
Dit is een gewoon algemeen fitness programma. Je doet er wel best een langdurige (20 minuten tot een uur) loopoefeningen of home-trainer oefeningen bij voor het hart (anders gaat die tikker er wel aan).

Als je je kracht wil omhoog krijgen dan ga je best naar 80-90% van het gewicht en doe je 3 reeksen van 5 herhalingen, zelfde opbouw tot 5 reeksen van 6 herhalingen. Korte rust (15-30 seconden)is terug heel belangrijk!

Voor uithouding ga je dan beter naar 30 seconden voortdurende herhaling met 30 seconden rust en hiervan drie reeksen.
Voor lopen best veel gaan lopen veronderstel ik, hoewel je misschien met van die gewichtsbanden rond je enkels kan lopen, dan krijg je nog een beetje kracht bij ook.

(ik deed deze reeksen elk zes weken, hoewel ik na drie weken meestal al aanpassingen moest beginnen doen om het zwaarder te maken, was toen 15 en 3de van België op de 100m vrije slag (met een tijd van 57.2 in een 50-m bad). Nu Zeeuws Kampioen op de 100 vrije slag (hoewel'k maar 3 kwartier per week zwem en vooral dus fitness doe om het boeltje draaiende te houden). Dit om toch een beetje te tonen dat ik dit niet zomaar uit mijn mouw schud en je binnen de korste keren in de lappenmand ligt!
Veel water drinken is ook heel belangrijk.

Cesar

#7
Copypaste de link even naar je adresbalk dan doet hij het wel. Over je beenspieren en hardlopen; verdiep je er eens in. Ik kan nu wel eea. hier gaan neerzetten maar het heeft veel meer zin als je WEET waar je mee bezig bent, dan gewoon simpel uitvoeren. Er is op  het net plenty info te vinden, om je alvast een beetje op gang te helpen;

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hardlopen&btnG=Google+zoeken&lr=

Succes er mee!

Cesar

edit; de link doet het nu wél!
Obsessed is a word used by the lazy to describe the dedicated

NuKuBu

#6
De link is dood.

Maar om even terug te komen op dat trainingsschema:
Ik doe iedere dag minimaal 1 setje van 50 pushups.  Echter maak ik naar mijn gevoel weinig progressie. Ik zal proberen jouw schema eens een paar weekjes aan te houden en kijken wat het brengt.
Waar ik me meer zorgen om maak zijn me beenspieren en me conditie. Heb je daar ook nog tips of een schema voor?

Cesar

#5
Twisted Mind,

Maak je niet druk! Ga gewoon lekker door met trainen, alleen wel op een andere manier.  Die eisen die daar staan zijn voor je vooropkomst, dat is pas een tijdje na goedkeuring. Dit hoef je voor je keuring niet te kunnen (maar handig is het wel).

Probeer voor training dit aan te houden;
zondag; doe 1 setje het maximaal aantal push-ups wat je kan
maandag; doe 3 setjes van 50% van je maximum, tussendoor 1 minuut rust
dinsdag; doe 3 setjes van 1/2 minuut voorligsteun,        "          "      "       "
woensdag; rust
donderdag; doe 3 setjes van 50% van je maximum, tussen door 1 minuut rust
vrijdag; doe 4 setjes van 50 % van je maximum, tussendoor 1 minuut rust
zaterdag; rust
zondag; doe 1 setje het maximaal aantal push-ups wat je kan en constateer dat je een stuk of 5 reps bent voor uit gegaan

push ups; lichaam kaarsrecht, handen op schouderbreedte, zakken tot je neus en pik de grond raken, en weer terug. Tussendoor blijft je lichaam kaarsrecht.

Pullups zou ik om de dag doen, succes met trainen (misschien is een sportschool met begeleiding een optie).

Misschien dat dit ook wat meer duidelijkheid schept; http://photobucket.com/albums/v621/CesarB/?action=view&current=vok_eisen_evo.jpg

Ook goeie training is de rest van de foto's die op de site staan ;)

gr Cesar
Obsessed is a word used by the lazy to describe the dedicated

Forbidden

blijven oefenen oefenen oefenen zoek een buddy om samen te oefenen dat gaat altijd beter !
suc6 daar ! gaat je lukken

twistedmind

ik heb ongeveer 6 weken nog om te kunnen trainen voor me keuring test is het tehalen van de 18 naar de 30   (ik oefen iederedag)

KapiteinRob

Citaat van: twistedmind op 07/03/2005 | 22:11 uur
ik heb wel uithoudings vermogen en doorzetting vermogen
en hou wel van zware trainingen

Wat belet je dan om alvast te gaan trainen op die zaken waar je nog niet aan voldoet? Je bent toch pas 16 dus je hebt nog even....... Hoe beter voorbereid je (na goedgekeurd te zijn) de Van Ghentkazerne instapt, hoe "makkelijker"....


twistedmind

hallo,

ik ben 16 jaar en wil graag bij de korps marniers

maar nu zit ik met een probleem

ik red maar 18 keer push ups(moeten er 30wezen)
en maar 4 keer pul ups (moeten er 7 wezen)

nou zeggen mensen dat ik me daar op www.korpsmariniers.nl
geen zorgen over temaken maar dat doe ik wel( reden dat ik hier ben is dat ik daar nergens op het net iets mag)

zou ik hierop geweigert kunnen worden
ik heb wel uithoudings vermogen en doorzetting vermogen
en hou wel van zware trainingen