Beeld van ongetrainde marechaussee is flauwekul

Gestart door -Peter-, 14/03/2005 | 22:57 uur

KapiteinRob

Ik had en heb ook geen mening over hoe deze collega's hebben gehandeld. Ik vind alleen de vergelijking met "de meest getrainde militair" een verkeerde. Hoe kan deze vakbond nou weten hoe een veel meer tot het uiterst getrainde commando of dito marinier in een dergelijke situatie zou hebben gehandeld? Misschien had deze het wel aan zien, horen of voelen komen. Dat weet je gewoon niet! Ik zeg dus niet dat dit zo is, maar ik vind de vergelijking gewoon niet correct, that's all.

oud_zijde

#4
ja dat wou ik zeggen ja de details van dat incident zijn allemaal vrijgegeven en ik krijg de indruk dat de marechaussees in kwestie zich allemaal goed naar behoren hebben gedragen (ze hebben zich iig niet met een zwaargewonde in een gevecht laten trekken met onzichtbare vijanden) ik denk niet dat wie dan ook hier een betere uitkomst van had kunnen maken tenzij ze zwaarder gepantserd (en evt bewapend) rond hadden gereden.

als ze echt een schuldige willen aanwijzen dan moet de politiek de hand in eigen boezem steken want het is niet de marechausse die zijn voertuigen heeft uitgekozen voor de missie ... kunnen ze gelijk die nieuwe licht gepantserde mercedessen bestellen bij rheinmetall
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.


KapiteinRob

Citaat van: -Peter- op 14/03/2005 | 22:57 uur
De Vredes- en Humanitaire operaties waar men graag over spreekt schuiven meer en meer op in de richting van oorlogs- en gevechtshandelingen.

De Marechaussee is immers geen gevechtssoldaat en moet dat ook nimmer worden. Gendarmerie is wat ons betreft de meest treffende typering voor de KMar organisatie.

Er wordt elders op het forum al gediscusieerd over het nut van de Kmar bij de (hedendaagse?) uitzendingen: http://www.defensieforum.nl/index.php?board=47;action=display;threadid=5863;start=0

Citaat van: -Peter- op 14/03/2005 | 22:57 uur
Voor zover onze informatie strekt zijn Jeroen en zijn collega's in een hinderlaag terechtgekomen waarin ook de meest getrainde militair volstrekt kansloos zou zijn geweest.

Ik weet geen details over genoemde hinderlaag maar vraag me, met alle respect voor de slachtoffers, wel af op welke informatie deze vergelijking van MARVER/FNV dan is gebaseerd......

-Peter-

Beeld van ongetrainde marechaussee is flauwekul

[intro]De MARVER/FNV heeft kennis genomen van het interview met de Bevelhebber der Koninklijke Marechaussee (BDM) in het Algemeen Dagblad van zaterdag 12 maart 2005. De BDM stelt in dat interview dat KMar personeel jarenlang ongetraind naar buitenlandmissies is gestuurd en dat zij zich daarom onveilig voelden. Derhalve zou de training moeten worden aangepast en zou het accent meer op de militaire vaardigheden moeten komen te liggen. De MARVER/FNV onderschrijft op hoofdlijnen het standpunt van de BDM maar wil wel de nodige nuances aanbrengen. [einde intro]
Han Busker: "Het beeld dat onze leden jarenlang slecht opgeleid op missie zijn gestuurd is naar onze mening flauwekul. De afgelopen jaren is er veel commotie geweest rondom uitzendingen. Vaak betrof het de slechte begeleiding van hen die op missie gingen. Ze moesten het vaak maar zelf uitzoeken en kregen onvoldoende steun vanuit de organisatie. Het feit dat de KMar niet als eenheid maar op individuele basis werd uitgezonden was hier mede schuldig aan. Het is om deze reden dat de MARVER/FNV reeds drie jaar geleden in het overleg heeft aangedrongen op het formeren van een zogenaamde 'uitzendpool'. Vanuit dat perspectief  bezien zijn wij dan ook blij dat in de nieuwe organisatiestructuur van de KMar een plaats is ingeruimd voor het District Landelijke en Buitenlandse Eenheden.
Is het dan allemaal goed geregeld met de trainingen op dit moment. Zeker niet, de oorzaak ligt naar onze mening echter bij de gewijzigde taakstelling en de veranderende aard van de missies. De Vredes- en Humanitaire operaties waar men graag over spreekt schuiven meer en meer op in de richting van oorlogs- en gevechtshandelingen. De omgeving waarin men moet opereren veranderd drastisch. Ook de taakstelling van de KMar bij buitenlandmissies lijkt te veranderen. Het ondersteunen en opleiden van politietroepen in Irak is daar een voorbeeld van. Veelal werd zelfstandig geopereerd in een als explosief bekend staande omgeving. Dit vereist een andere benadering en ook een andere training op het gebied van de militaire vaardigheden. Een meer taakgerichte benadering is naar onze mening de oplossing. Bosniƫ is immers niet hetzelfde als Irak of Afghanistan. Aanpassing is dan ook gewenst. Wat ons betreft dient de nadruk bij die militaire training nadrukkelijk te liggen op zelfredzaamheid
en zelfverdediging. De Marechaussee is immers geen gevechtssoldaat en moet dat ook nimmer worden. Gendarmerie is wat ons betreft de meest treffende typering voor de KMar organisatie. In een schriftelijke reactie op het beleidsplan KMar 2010 hebben we hier ook reeds aandacht voor gevraagd.
[tk]Battlegroup-taken
Daarnaast dient er ook meer duidelijkheid te komen in de militaire bevelsstructuren. Het mag niet zo zijn dat KMar personeel wordt ingezet voor zogenaamde 'battlegroup' taken. Daar is zij immers niet voor bedoeld en ook niet voor opgeleid. De relatie die in het krantenartikel wordt aangebracht tussen de dood van Jeroen Severs en de gebrekkige opleiding is naar onze mening ongepast en in strijd met de werkelijkheid.Voor zover onze informatie strekt zijn Jeroen en zijn collega's in een hinderlaag terechtgekomen waarin ook de meest getrainde militair volstrekt kansloos zou zijn geweest."
Sinds jaar en dag strijdt de MARVER/FNV voor een goed aanwijs- en opleidingsbeleid bij de KMar. Helaas is het in de praktijk vaak zo dat treurige incidenten zoals in Irak pas tot daadwerkelijke veranderingen leiden.
De vaak stroperige cultuur en structuur van Defensie zijn hier naar onze mening voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor.

bron (marver/FNV)
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...