Muziek binnen de KL

Gestart door Aibeethoven, 17/03/2005 | 20:53 uur

Wat vinden we van de muziekorkesten van de KL? Behouden of liever extra gevechtsfuncties?

Behouden, dit is toch een belangrijke traditie
7 (46.7%)
Weg er mee! We hebben meer aan mensen met een andere specialiteit.
8 (53.3%)

Totaal aantal stemmen: 0

Ros

#20
Citaat van: Lenoir op 21/03/2005 | 20:20 uur
Citaat van: Ros op 21/03/2005 | 16:07 uur
Ga eens kijken op het Amerikaans kerkhof bij Margraten. Staaltje electronisch muziek waarbij de tranen in je broek schieten. Ik liep al te zoeken naar de hotdog verkoper.

Nou ben ik niet zo'n expert op het gebied van oorlogsgraven, maar door deze opmerking ga ik bijna denken dat er bij niet-Amerikaanse kerkhoven constant een liveorkest staat te spelen om voor een grafstemming te zorgen.......

Wat is er trouwens mis met een CD-tje? Als ik tijdens een voetbalinterland zo'n fanfare (weliswaar burgers, maar toch) het Wilhelmus hoor (trachten te) spelen, verlang ik gewoon naar het volkslied op een lekker CD-tje!

Ik probeer tijdens vakanties ook eens een bezoek te brengen aan een militaire begraafplaats, als die er in de buurt zijn. De meeste erevelden zijn indrukwekkend en dwingen je tot nadenken over de onzin van het oorlog voeren tussen ogenschijnlijk beschaafde naties.

Margraten is imponerend, strakke rijen witte stenen, geen grassprietje verkeerd, de Amerikaanse vlag wappert op een verhoging. Een waar eerbetoon aan de soldaten die WO II zijn omgekomen.................

En dan komt de domper................. Disneyland ten voeten uit. Voor mij weer een teken van het Amerikaans plastic cultuur.

trompetter

Bij begrafenissen is het maar zelden dat er een compleet orkest staat.In de meeste gevallen is er de Ceremonieel trompettist die het singaal taptoe blaast.

Bij herdenkingen bijv op de Dam staat wel het hele orkest aangetreden dit moet ook omdat er oa het volkslied gespeeld wordt.

De Tamboers en Pijper van het Korps Mariniers zijn onlosmakelijk met de kapel verbonden dus is zeker wel een onderdeel van de Marinierskapel.

Dan over het aantal orkesten elk krijgsmacht onderdeel heeft 1 grote kapel dat onder teverdelen is in twee verbanden die in eerste instantie apart van elkaar functioneren en bij speciale gebeutenissen samen optreden.

Bij de landmacht is er nog een extra fanfarekorps toegevoegd dit omdat de landmacht drie formaties moet kunnen leveren om aan hun militaire verplichtingen te kunnen voldoen daarsnaast wordt er bekeken hoe de orkesten kunnen optreden in de publieke sector.

Dat er veel vraag is naar militaire muziek kan niemand ontkennen zelfs binnen de koninklijke luchtmacht zijn er al diverse amateur orkesten bestaande uit militairen werkzaam binnen de luchtmacht opgericht om in veel gevallen muzikale ondersteuning te geven omdat de Beroeps orkesten door het drukke programma niet beschikbaar zijn.


 

 

Aibeethoven

Citaat van: Ros op 21/03/2005 | 16:07 uur

Wat is er trouwens mis met een CD-tje? Als ik tijdens een voetbalinterland zo'n fanfare (weliswaar burgers, maar toch) het Wilhelmus hoor (trachten te) spelen, verlang ik gewoon naar het volkslied op een lekker CD-tje!

Hier kan dus een professioneel orkest van defensie spelen. Meteen reclame voor defensie..... 8)
Once more unto the breach my fiends. Once more.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 21/03/2005 | 16:07 uur
Ga eens kijken op het Amerikaans kerkhof bij Margraten. Staaltje electronisch muziek waarbij de tranen in je broek schieten. Ik liep al te zoeken naar de hotdog verkoper.

Nou ben ik niet zo'n expert op het gebied van oorlogsgraven, maar door deze opmerking ga ik bijna denken dat er bij niet-Amerikaanse kerkhoven constant een liveorkest staat te spelen om voor een grafstemming te zorgen.......

Wat is er trouwens mis met een CD-tje? Als ik tijdens een voetbalinterland zo'n fanfare (weliswaar burgers, maar toch) het Wilhelmus hoor (trachten te) spelen, verlang ik gewoon naar het volkslied op een lekker CD-tje!

Ros

Citaat van: Aibeethoven op 21/03/2005 | 15:55 uur
Citaat van: Tommy op 20/03/2005 | 22:19 uur
Of je burn alles op cd.. en j eneemt een stereo setje mee :P radio dus ..  zet die aan :P

lijkt net echt...

Dit doen je bij de US Navy al voor de trompet signalen op de boten... :'(

Ga eens kijken op het Amerikaans kerkhof bij Margraten. Staaltje electronisch muziek waarbij de tranen in je broek schieten. Ik liep al te zoeken naar de hotdog verkoper.

Aibeethoven

Citaat van: Lenoir op 20/03/2005 | 21:22 uur
Citaat van: Aibeethoven op 20/03/2005 | 20:58 uur
KM 1 harmonie + tamboers en pijpers.

De marinierskapel is de enige organieke van deze twee; tamboers en pijpers hebben reguliere functies binnen de KM en tamboeren & pijpen erbij..........  ;)

Dat is ook de reden dat ik niet soliciteer naar de functie van tamboer (deze is nog vrij geloof ik). Dan moet ik cluster 4 halen en dat gaat van z'n leven nog lukken. :'(
Once more unto the breach my fiends. Once more.

Aibeethoven

Citaat van: Tommy op 20/03/2005 | 22:19 uur
Of je burn alles op cd.. en j eneemt een stereo setje mee :P radio dus ..  zet die aan :P

lijkt net echt...

Dit doen je bij de US Navy al voor de trompet signalen op de boten... :'(
Once more unto the breach my fiends. Once more.

Tommy

Of je burn alles op cd.. en j eneemt een stereo setje mee :P radio dus ..  zet die aan :P

lijkt net echt...
Het leven is hard, koop daarom een helm!

KapiteinRob

Citaat van: Aibeethoven op 20/03/2005 | 20:58 uur
KM 1 harmonie + tamboers en pijpers.

De marinierskapel is de enige organieke van deze twee; tamboers en pijpers hebben reguliere functies binnen de KM en tamboeren & pijpen erbij..........  ;)

Ros

Dat van de KL klopt met ca 50 orkesten. Op iedere kazerne waar minimaal een bataljon gelegerd was had je al een orkest. Ieder regiment Jagers, Fuseliers, Grenadiers ets.etc , ze hadden allemaal een eigen orkest.

Met de huidige setting moeten we het denk ik wel doen, mits er niet nog meer bezuinigd moet worden. Het zou een optie zijn om het militair ceremonieel verder te beperken:
Commando overdrachten,
beedigingen,
diploma uitreikingen,
herdenkingen,
ere wachten,
prinsjesdag,
Militaire begrafenissen,

Zo uit de losse pols een paar bezuinigingen uit het lijstje van trompetter.

Aibeethoven

Citaat van: trompetter op 18/03/2005 | 15:27 uur


Tamboerkorps Marinekazerne Amsterdam
Tamboerkorps korps adelborsten
Tamboerkorps Vlissingen
MLD kapel
Matrozenkapel Hilversum
Mariniersfanfare Curacao
Matrozenkapel Willemsoord
Mariniersfanfare Rotterdam

Deze orkesten dus. Deze dateren wel uit de tijd van de dienstplicht. Ik denk de jaren 50-70, dit week ik niet precies maar dat kan ik wel even opzoeken. Maar ja, in die tijd had de KL ook ongeveer 50 orkesten. Met de huidige setting kan ik ook wel leven.
KM 1 harmonie + tamboers en pijpers.
KLu 1 harmonie + drumfanfare
KL 1 harmonie + drumfanfare
    1 fanfare
    1 fanfare (NATRES, dit is toch wel een geval apart. Vooral omdat dit mijn eigen hachie is ;))
De KL heeft nu 2 orkesten, maar dit is ook het grootse deel van defensie.
Once more unto the breach my fiends. Once more.

KapiteinRob

Citaat van: Aibeethoven op 18/03/2005 | 14:27 uur
De KM heeft ook matrozen-kapellen gehad. Nu is er de Reunisten Matrosen Kapel.

Ik zit nu 22 jaar bij de KM en heb nog nooit gehoord van een matrozen-kapel. Over welke jaren spreken we dan? En die Reunisten Matrosen Kapel is blijkbaar iets van buiten defensie. Van de andere orkesten heb ik nimmer gehoord, m.u.v. die club adelborsten. En die hebben dat niet als taak, maar doen het er naast hun KIM-opleiding bij!

Blijft dus staan dat de KM het met 1 (zeer gerenommeerd) orkest doet. Ik respecteer verder de meningen die ik hier lees, maar vind het persoonlijk totaal onbelangrijk dat defensie zich o.m. moet presenteren aan het volk d.m.v. concerten; fietsende orkestleden horen, hoe kunstig het ook is, thuis in een circus! De krijgsmacht dient zich te presenteren d.m.v. de open dagen, media-aandacht tijdens oefeningen & uitzendingen en door de ouderwetse mond-op-mond-reclame. In een tijd dat we half defensie in de uitverkoop doen is het niet hard te maken om per krijgsmachtdeel meer dan 1 muziekorkest te hebben. Ik ben het er mee eens dat er militaire muziek benodigd is voor een aantal gelegenheden, maar als het Nederlandse publiek er maar niet genoeg van krijgen zouden ze het n.m.m. moeten doen met de 3 orkesten waarvan ik vind dat die mogen blijven bestaan en voor de rest kopen ze maar een CD of DVD. Defensie is geen platenmaatschappij of theaterboekingsbureau.......

Aibeethoven

Citaat van: trompetter op 18/03/2005 | 15:27 uur

Nog een voorbeeld het helaas opgeheven Trompetterkorps bereden Wapens die met een zeer strakke exercitie shows weggaven op taptoe's.En het zelfde korps dat muziekmakend rijdend op FIETSEN shows opvoerde.(het enigste militaire orkest op de werled dat rijdend op de fiets een show gaf)


Ik heb een vriend die tijdens zijn militaire dienst die ook op de fiets muziek heeft gemaakt. Hij is alleen een keer behoorlijk lomp op zijn b*k gegaan. :-\
Once more unto the breach my fiends. Once more.

trompetter

De taken van een Militair orkest houdt meer in dan alleen het opluisteren van het militaire ceremonieel.Juist een van de taken is om de band tussen de burgerbevolking en het militaire te verstevigen.

En juist daarom worden er relatieconcerten gegeven en daarom wordt er deelgenomen aan taptoe's en daarom nemen de orkesten cd's op.

Niets staat zo dicht bij de burgerbevolking als de militaire orkesten,Kijk naar het orkest van de koninklijke luchtmacht die voeren al een aantal jaren complete theater shows uit.En Elke keer als het orkest een show geeft dan zitten de zalen vol en dan ook met opvallend veel jongeren die toch wel eens willen zien wat het orkest in huis heeft.

Nog een voorbeeld het helaas opgeheven Trompetterkorps bereden Wapens die met een zeer strakke exercitie shows weggaven op taptoe's.En het zelfde korps dat muziekmakend rijdend op FIETSEN shows opvoerde.(het enigste militaire orkest op de werled dat rijdend op de fiets een show gaf)

Je moet eens naar gaan wat voor indruk dat maakte op het aanwezige publiek dat is toch een grandioos visite kaartje dat de landmacht dan afgeeft.

Enja daarmee bereik je ontzettend veel mensen,Mensen die niet wisten dat de landmacht dat kon.

En dan zie jij daar de noodzaak niet van in?.En juist door dit soort dingen laat je zien dat in dit geval de landmacht meer is dan wat de meeste mensen zien of denken,En juist die mensen die raken meer geinteresseerd in de krijgsmacht en die gaan zich erin verdiepen en die komen erachter dat de krijsmacht toch anders is dan wat ze misschien wel dachten.

En juist dit is een van de taken van een militair orkest om de burgerbevolking op een andere manier kennis te laten maken met het betreffende krijgsmacht onderdeel.

Nee de krijsmacht kan met 3 orkesten niet alle ceremoniele taken verrichten.De koninklijke landmacht heeft alleen al behoefte aan 3 orkesten om de ondersteunende taken binnen de landmacht te vervullen.

En ja welke orkesten heeft de marine meer gehad nouja de volgende.

Tamboerkorps Marinekazerne Amsterdam
Tamboerkorps korps adelborsten
Tamboerkorps Vlissingen
MLD kapel
Matrozenkapel Hilversum
Mariniersfanfare curacao
Matrozenkapel Willemsoord
Marinierafanfare Rotterdam

Zoals je ziet waren dat er nogal een aantal.
 



Aibeethoven

De KM heeft ook matrozen-kapellen gehad. Nu is er de Reunisten Matrosen Kapel.
Even over die 200 optredens. Ik ben zelf bij de Fanfare v/d Natres. Wij hebben al zo'n vol programma dat het soms voorkomt dat we maar een of twee repetities hebben voor een nieuw concert. De meeste commandenten binnen de KL hebben het idee dat wij de hele dag niets anders te doen hebben en vragen om elk honds****k ondersteuning van een kapel. Nu vind ik dat zelf niet zo erg, maar er blijkt dus toch dat we nodig zijn. Dit los van het feit dat er een hoop traditie door de plee word gespoeld.
Once more unto the breach my fiends. Once more.